‘Kilometerheffing niet rendabel en moeilijk uitvoerbaar’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de studie kan een kilometerheffing van 11 cent/km op drukke wegdelen in de spits maatschappelijk rendabel zijn. Deze zogeheten congestieheffing zou echter moeilijk uitvoerbaar zijn en in de praktijk verwarrend voor automobilisten. 

Een simpelere spitsheffing van 5 cent/km op alle hoofdwegen in de Randstad, delen van Noord-Brabant en Gelderland is minder doeltreffend. Het maatschappelijk rendement is alleen gunstig bij hoge economische groei.

Voor een heffing van 7 cent/km voor alle gereden kilometers geldt dat de nadelen groter zijn dan de voordelen. Deze variant leidt tot minder files, meer verkeersveiligheid en minder emissies, maar dit wordt veroorzaakt door een sterke afname van de automobiliteit met circa 15 procent.

Die afname van de automobiliteit gaat gepaard met substantiële welvaartsnadelen, zowel voor de mensen die het betreft als voor de samenleving als geheel (effecten voor bijvoorbeeld de arbeidsmarkt of kennisuitwisseling). Een heffing van 7 ct/km komt ongeveer overeen met een stijging van de benzineprijs met 1 euro per liter en van de dieselprijs met circa 1,40 euro per liter. Nadeel is ook dat de accijnsopbrengsten door het verminderde autogebruik fors zullen dalen.

Volop belangstelling
Invoering van een kilometerheffing staat al jaren op de politieke agenda. Een vergevorderd plan voor de invoering onder verkeersminister Eurlings sneuvelde in 2010. In 2012 kwam het onderwerp weer even op de agenda te staan.

Eurocommissaris voor vervoer Bulc pleitte onlangs voor de invoering van een Europese kilometerheffing. 

Lees de studie van het CPB (pdf) in de rubriek Feiten & Cijfers.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Kilometerheffing niet rendabel en moeilijk uitvoerbaar’ | Automotive Online

‘Kilometerheffing niet rendabel en moeilijk uitvoerbaar’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de studie kan een kilometerheffing van 11 cent/km op drukke wegdelen in de spits maatschappelijk rendabel zijn. Deze zogeheten congestieheffing zou echter moeilijk uitvoerbaar zijn en in de praktijk verwarrend voor automobilisten. 

Een simpelere spitsheffing van 5 cent/km op alle hoofdwegen in de Randstad, delen van Noord-Brabant en Gelderland is minder doeltreffend. Het maatschappelijk rendement is alleen gunstig bij hoge economische groei.

Voor een heffing van 7 cent/km voor alle gereden kilometers geldt dat de nadelen groter zijn dan de voordelen. Deze variant leidt tot minder files, meer verkeersveiligheid en minder emissies, maar dit wordt veroorzaakt door een sterke afname van de automobiliteit met circa 15 procent.

Die afname van de automobiliteit gaat gepaard met substantiële welvaartsnadelen, zowel voor de mensen die het betreft als voor de samenleving als geheel (effecten voor bijvoorbeeld de arbeidsmarkt of kennisuitwisseling). Een heffing van 7 ct/km komt ongeveer overeen met een stijging van de benzineprijs met 1 euro per liter en van de dieselprijs met circa 1,40 euro per liter. Nadeel is ook dat de accijnsopbrengsten door het verminderde autogebruik fors zullen dalen.

Volop belangstelling
Invoering van een kilometerheffing staat al jaren op de politieke agenda. Een vergevorderd plan voor de invoering onder verkeersminister Eurlings sneuvelde in 2010. In 2012 kwam het onderwerp weer even op de agenda te staan.

Eurocommissaris voor vervoer Bulc pleitte onlangs voor de invoering van een Europese kilometerheffing. 

Lees de studie van het CPB (pdf) in de rubriek Feiten & Cijfers.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.