Mobiliteitsdebat: verdeeldheid maar geen breekpunten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het debat, zonder de PVV, leidde niet tot nieuwe inzichten. De VVD, SP en TON zijn tegen een kilometerbeprijzingssysteem, het CDA wil alleen een light-versie en de rest is in grote lijnen voor het kabinetsvoorstel. Het publiek, vooral bestaande uit brancheleden, was is meerderheid wel voor.

Na afloop werd duidelijk dat de verschillende branche- en belangenorganisaties geen idee hebben of, en in welke vorm, de kilometerbeprijzing terugkomt na de verkiezingen. Het alsnog doorzetten van de plannen die minister Eurlings eind vorig jaar presenteerde, kan niet op een kamermeerderheid rekenen gezien de huidige peilingen. 

Vergroening
Over een paar punten zijn de meeste partijen het wel eens: vergroening mag gestimuleerd worden door middel van fiscale instrumenten als de CO2-taks en bijtelling. Ook is het stimuleren van alternatieve aandrijvingen gewenst. Al verschillen de partijen wel van mening over hoe elektriciteit voor ev`s moet worden opgewekt (groene stroom of kern-energie).

Ook verschilden de Kamerleden wel van mening over of de automobilist een `melkkoe` is. Volgens de VVD wel. VVD-kamerlid Charlie Aptroot: “Wij vinden vergroening prima, maar alleen als het absoluut kostenneutraal gebeurt.” Namens Groenlinks stelde Ineke van Gent echter dat: “Automobilisten de staat jaarlijkst 22 miljard kosten, terwijl ze 18 miljard bijdragen. Er is dus geen sprake van een melkkoe.”

Breekpunten
RAI-voorzitter Roelf de Boer vroeg zich in het nawoord af wat er nodig is om de VVD te overtuigen van een kilometerbeprijzingssysteem. Ondanks dat de VVD het onderwerp niet tot breekpunt benoemt, ziet Aptroot voorlopig echter geen mogelijke oplossingen. Wat hem ook hoon opleverde van andere partijen, want de plannen van de VVD zorgen voor een filereductie van 5 procent volgens het Centraal Plan Bureau. Bij alle partijen die voor een km-heffing zijn, loopt dat op tot zo rond de 50 procent.
Maar ook daar trok Aptroot zich weinig van aan. “Het CPB heeft onze plannen (bestaande uit meer asfalt en meer spoor) om onbegrijpelijke redenen niet willen doorrekenen. Tja, wat moet ik dan nog met deze cijfers.”   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mobiliteitsdebat: verdeeldheid maar geen breekpunten | Automotive Online

Mobiliteitsdebat: verdeeldheid maar geen breekpunten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het debat, zonder de PVV, leidde niet tot nieuwe inzichten. De VVD, SP en TON zijn tegen een kilometerbeprijzingssysteem, het CDA wil alleen een light-versie en de rest is in grote lijnen voor het kabinetsvoorstel. Het publiek, vooral bestaande uit brancheleden, was is meerderheid wel voor.

Na afloop werd duidelijk dat de verschillende branche- en belangenorganisaties geen idee hebben of, en in welke vorm, de kilometerbeprijzing terugkomt na de verkiezingen. Het alsnog doorzetten van de plannen die minister Eurlings eind vorig jaar presenteerde, kan niet op een kamermeerderheid rekenen gezien de huidige peilingen. 

Vergroening
Over een paar punten zijn de meeste partijen het wel eens: vergroening mag gestimuleerd worden door middel van fiscale instrumenten als de CO2-taks en bijtelling. Ook is het stimuleren van alternatieve aandrijvingen gewenst. Al verschillen de partijen wel van mening over hoe elektriciteit voor ev`s moet worden opgewekt (groene stroom of kern-energie).

Ook verschilden de Kamerleden wel van mening over of de automobilist een `melkkoe` is. Volgens de VVD wel. VVD-kamerlid Charlie Aptroot: “Wij vinden vergroening prima, maar alleen als het absoluut kostenneutraal gebeurt.” Namens Groenlinks stelde Ineke van Gent echter dat: “Automobilisten de staat jaarlijkst 22 miljard kosten, terwijl ze 18 miljard bijdragen. Er is dus geen sprake van een melkkoe.”

Breekpunten
RAI-voorzitter Roelf de Boer vroeg zich in het nawoord af wat er nodig is om de VVD te overtuigen van een kilometerbeprijzingssysteem. Ondanks dat de VVD het onderwerp niet tot breekpunt benoemt, ziet Aptroot voorlopig echter geen mogelijke oplossingen. Wat hem ook hoon opleverde van andere partijen, want de plannen van de VVD zorgen voor een filereductie van 5 procent volgens het Centraal Plan Bureau. Bij alle partijen die voor een km-heffing zijn, loopt dat op tot zo rond de 50 procent.
Maar ook daar trok Aptroot zich weinig van aan. “Het CPB heeft onze plannen (bestaande uit meer asfalt en meer spoor) om onbegrijpelijke redenen niet willen doorrekenen. Tja, wat moet ik dan nog met deze cijfers.”   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.