Eurlings: Proef spitsmijden Amsterdam te duur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eurlings is het niet eens met het spitstarief van 15 cent per gereden kilometer dat de gemeente Amsterdam in de Proef Betaald Rijden wil invoeren. De minister dacht dat de spitsopslag op het basistarief van 6,5 cent, slechts een paar cent zou bedragen.

Snelle managers
Deelnemers aan de proef krijgen een budget overgemaakt waarvan ze hun gereden kilometers betalen. Als ze in de spits rijden, betalen ze meer. De initiatiefnemers van de proef onderzoeken zo in hoeverre een prijsprikkel werkt om mensen te ontmoedigen in de spits te rijden. “Maar als spitsmijden later echt wordt ingevoerd, krijgen mensen natuurlijk geen budget van de overheid. Dan moeten ze gewoon betalen. Daarom wil ik een laag tarief. Mensen met lage inkomens moeten ook de weg op kunnen, niet alleen snelle managers”, aldus Eurlings.

Ingewikkeld
In eerste instantie was er sprake van een basistarief van 6,5 cent per kilometer met een opslag van 2, 4, 6 of 8 cent per kilometer die in de spits werd gereden. Volgens de gemeente Amsterdam had het bedrijfsleven hiertegen geageerd omdat de variabele spitstarieven te ingewikkeld waren. Daarom was in het voorstel dat de gemeente aan de minister heeft voorgelegd, één spitstarief van 15 cent opgenomen.

De gemeente gaat met Eurlings in overleg om een nieuw voorstel te ontwikkelen. De start van de Proef Betaald Rijden, die voor dit voorjaar gepland stond, is tot nader order opgeschort.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Eurlings: Proef spitsmijden Amsterdam te duur | Automotive Online

Eurlings: Proef spitsmijden Amsterdam te duur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Eurlings is het niet eens met het spitstarief van 15 cent per gereden kilometer dat de gemeente Amsterdam in de Proef Betaald Rijden wil invoeren. De minister dacht dat de spitsopslag op het basistarief van 6,5 cent, slechts een paar cent zou bedragen.

Snelle managers
Deelnemers aan de proef krijgen een budget overgemaakt waarvan ze hun gereden kilometers betalen. Als ze in de spits rijden, betalen ze meer. De initiatiefnemers van de proef onderzoeken zo in hoeverre een prijsprikkel werkt om mensen te ontmoedigen in de spits te rijden. “Maar als spitsmijden later echt wordt ingevoerd, krijgen mensen natuurlijk geen budget van de overheid. Dan moeten ze gewoon betalen. Daarom wil ik een laag tarief. Mensen met lage inkomens moeten ook de weg op kunnen, niet alleen snelle managers”, aldus Eurlings.

Ingewikkeld
In eerste instantie was er sprake van een basistarief van 6,5 cent per kilometer met een opslag van 2, 4, 6 of 8 cent per kilometer die in de spits werd gereden. Volgens de gemeente Amsterdam had het bedrijfsleven hiertegen geageerd omdat de variabele spitstarieven te ingewikkeld waren. Daarom was in het voorstel dat de gemeente aan de minister heeft voorgelegd, één spitstarief van 15 cent opgenomen.

De gemeente gaat met Eurlings in overleg om een nieuw voorstel te ontwikkelen. De start van de Proef Betaald Rijden, die voor dit voorjaar gepland stond, is tot nader order opgeschort.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.