Voormalig Automotive-redacteur start klassiekergarage: ‘Ik houd het leven erin’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Paul van den Bogaard begint een klassiekergarage (Foto: Paul's Klassiekergarage).

Journalist Paul van den Bogaard (44) start zijn eigen restauratiebedrijf in klassiekers: Paul’s Klassieker Garage. Dat doet hij naast zijn werk als journalist bij Carwashpro, een vakblad van Promedia, dat onlangs ook Automotive kocht. Paul van den Bogaard werkte tot een aantal jaar geleden als redacteur bij Automotive, met als portefeuille de aftermarket/werkplaats. Hij restaureerde al klassiekers als hobby, maar maakt er nu (deels) zijn werk van. “Ik ben in mijn vrije tijd al jaren bezig met het restaureren van klassiekers”, aldus Van den Bogaard. “Het begon ooit met de restauratie van de vooroorlogse Citroën van mijn vader. Later pakten we een Citroën DS en een Peugeot 203 aan, in een gezamenlijke loods in Etten-Leur. Mooie klussen die naar meer smaakten. Dus besloten we er nog een paar te doen.”

Schuurvondst

Onlangs sleepte hij bijvoorbeeld een Citroën ID19 ambulance uit 1967 vanuit Frankrijk naar Nederland. “Een echte barnfind die nog heel wat liefde en aandacht nodig heeft en die ik uiteindelijk in wil zetten als bedrijfswagen voor Paul’s Klassiekergarage. In de loop der tijd kreeg ik steeds meer aanvragen voor laswerk, reparaties en restauraties. Je ziet vaak dat mensen aan een project beginnen maar halverwege vastlopen. Kennis, tijd en werkruimte ontbreken vaak. Dan neem ik het over om de zaak tot een goed einde te brengen. Inmiddels heb ik genoeg werk en durf ik nu de stap wel aan om me volledig op klassiekerrestauratie te richten.”ds break 1967

Dat de markt voor dit soort auto’s onder druk staat door milieuzones en elektrificatie in het algemeen, heeft op dit specifieke segment voorlopig weinig impact, denkt Van den Bogaard. “Het zijn uiteindelijk vooral liefhebbers die er mee rijden, liefst tourritten en niet zozeer in stedelijke gebieden. Naar dit soort auto’s blijft de vraag daarom voorlopig wel aanhouden, en de restauratiemarkt dus ook.”

Van de huidige complexe factoren als pass-thru, diagnose en kalibratie heeft Van den Bogaard ook geen last. “Ik heb altijd met veel plezier over die ontwikkelingen geschreven, maar om aan te werken zijn oude auto’s het leukst. Een veel grotere uitdaging voor oldtimers en klassiekers is het vinden van de juiste onderdelen. Zo werk ik momenteel aan een Simca uit 1939, waarbij ik momenteel wacht op een moeilijk leverbare pakkingset die uit Frankrijk moet komen. Voor een Citroën DS of Volkswagen Kever is vrijwel alles nieuw te krijgen en ook nog eens bij een groot aantal aanbieders hier in Nederland, maar voor de wat oudere exoten is het lastiger.”

Je moet voorkomen dat het leven uit de auto wordt gerestaureerd

Hoeveel auto’s Van den Bogaard per jaar verwacht te restaureren, kan hij nu nog moeilijk inschatten. “Een restauratie kan afhankelijk van de staat en de verkrijgbaarheid van onderdelen een paar maanden tot een jaar in beslag nemen. Vooral in het laswerk kunnen veel uren gaan zitten, zeker als de vervangende plaatdelen zelf gemaakt moeten worden.”

Ook het door de klant gewenste eindresultaat speelt mee. “In plaats van helemaal terug brengen in nieuwstaat, willen steeds meer eigenaren van een klassieker juist het patina van hun auto behouden. Dan pak ik vooral de techniek aan en vervang ik de slechte stukken in de carrosserie, maar laat de rest grotendeels ongemoeid. Zo voorkom je dat het leven er uit wordt gerestaureerd. Het is een oude auto met een verhaal. Doffe lak, een kras, wat oppervlakkige roest of een deuk mag je bij zo’n patina-restauratie best zien.”

Klassiek equipment

Aan equipment heeft Van den Bogaard ook twee oldtimers staan: een Fog vierkoloms hefbrug uit de jaren zestig en een Koni tweekolommer uit de jaren tachtig. Onverwoestbare machines die volgens hem prima voldoen in een bedrijf als het zijne. Verder zijn er een lasapparaat, slijptol, gereedschap voor plaatbewerking en een goed gevulde gereedschapkar. De aanschaf van bandenapparatuur staat nog op de planning.

Als het over merken en modellen gaat, maakt Paul’s Klassiekergarage geen onderscheid. “Ik heb veel ervaring met de Franse merken en dan vooral modellen uit de jaren vijftig, zestig en zeventig, maar eigenlijk vind ik het leuk om aan van alles te sleutelen dat oud is.

Op dit moment werk ik aan de eerder genoemde Simca en DS, maar ook aan een Landrover uit 1969, een Golf mk1, een Kever Cabrio uit ’74 en een Renault uit de jaren twintig.”

Helemaal afscheid van het schrijversvak neemt Van den Bogaard dus niet. “Ik werk met veel plezier voor Promedia, de carwashmarkt is volop in beweging. Het is wel een mooie uitdaging om dit te combineren met een eigen bedrijf. Uiteraard houd ik ook op mijn website klassiekergarage.com een blog bij van de projecten waar ik aan werk.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.