Mensenwerk | Marcel Rol (Autotelex) gaat met pensioen

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: Marcel Rol

Dat is mooi waardeloos, om na zo’n mooie carrière op deze manier afscheid te moeten nemen.

“Het is inderdaad jammer dat het zo loopt, want ik heb altijd veel waarde gehecht aan persoonlijk contact. Maar we hebben dit vorig jaar nu eenmaal zo gepland en niets lucht meer op dan een genomen beslissing. Dus geen uitstel: ik heb geen zin om een Heintje Davids te worden.”

Hoe is je carrière begonnen?

“Ik ben na de IVA Driebergen en uiteenlopende salesfuncties in 1981 begonnen bij Autotelex. Dat bedrijf, in 1964 opgericht door de familie De Haan, maakte de overbekende kwartaalboekjes met restwaardes. Ik kreeg de opdracht om het bedrijf te laten groeien. Ze zeiden: jij hebt de hersens, wij hebben het geld, dus maak er wat van.”

Niets lucht meer op dan een genomen beslissing

En hoe heb je dat gedaan?

“In het begin ging alles nog met potlood en papier. In 1988 kochten we de eerste computers en gingen we werken met Lotus 1-2-3. Dat waren enorme investeringen. In 1992 werd het bedrijf verkocht aan de Kovi groep, die nu nog steeds eigenaar is. We slaagden er elk jaar in om te groeien, onder meer omdat, naast de automarkt, steeds meer verzekeraars met onze gegevens gingen werken.”

Wat is jouw belangrijkste rol geweest?

“Na de eerste jaren, waarin ik bijna alles zelf deed, heb ik veel specialisten aangenomen. Binnen enkele jaren werkten we met 20 mensen. Samen hebben we er voor gezorgd dat Autotelex is uitgegroeid tot marktleider op gebied van waardebepaling. Ik durf te zeggen dat wij de meest complete en foutloze database hebben op het gebied van voertuigdata, bpm en restwaarden. Veel van de mensen die ik vanaf medio jaren ’90 heb aangenomen, werken er nu nog. Dat zegt veel over de bedrijfscultuur. Daar ben ik trots op.”

Waarom bleef je geen directeur?

“Ik ben als directeur 14 jaar eindverantwoordelijk geweest. Maar ik ben niet het type dat goed is in het aansturen van veel mensen, daarom ben ik me gaan bezighouden met de sales en samenwerkingsvormen. Bovendien hebben de technologische ontwikkelingen een enorme vlucht genomen. In 1998 heb ik Henk Rijpstra aangenomen. Onder zijn leiding is het bedrijf verder geprofessionaliseerd, onder meer op gebied van productontwikkeling.”

Wat waren voor jou persoonlijk hoogtepunten?

“Ik heb vooral genoten van alle contacten met klanten en collega’s. Ik heb bijvoorbeeld het 30-, 40-, én 50-jarig bestaan van het bedrijf georganiseerd. Ik koester ook mooie herinneringen aan alle merkevents die ik over de hele wereld heb meegemaakt. Het deed er echt toe hoe wij auto’s beoordeelden: mijn feedback was een belangrijk deel van de restwaardebepaling.”

Dus jij hebt verstand van auto’s?

“Ja ik denk dat we als Autotelex echt kennis toevoegen over auto’s en daarmee waarde voor alle klanten, zoals leasemaatschappijen, verzekeraars en autobedrijven. Er zijn inmiddels ook zo veel varianten in carrosserieën, motoriseringen, aandrijfvormen en brandstofvormen, dat het veel te complex is geworden zonder professionele ondersteuning.”

Wat is je eigen restwaarde?

“Ik ben nog dik in orde voor mijn leeftijd en kilometrage. En hoewel ik de contacten zal gaan missen, blijf ik actief in de automotive op het gebied van transport-, repatriërings- en chauffeursdiensten. En met mijn kleinkinderen en als hobbyfotograaf en -schilder, ga ik me niet vervelen.”