Ton Vestering stapt uit directie VWE

Afscheidsspecial Ton Vestering | Exit als next step

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Lucien Kroon

Het moet enkele jaren geleden zijn geweest, schat Ton Vestering, oprichter van RDW-provider VWE, in, dat hij langzaam tot het besef kwam dat zijn tijd als bestuurder van VWE ten einde liep. Steeds vaker reed hij van werk naar huis en stelde zich de vraag: was mijn inzet vandaag erg nuttig, vervul ik nu mijn passie? “Toen voelde ik dat het tijd was om een stap te zetten en uit de directie van VWE te stappen”, zegt Vestering. “Natuurlijk zette ik mij volledig in voor VWE, maar besturen kunnen anderen gewoon beter. En het is ook niet goed voor een onderneming als de leiding onduidelijk is, feitelijk was de dagelijkse leiding al drie jaar in handen van Piet, men kon dus geen beslissingen van mij verwachten.”

Jongste ondernemer

Na een carrièreswitch in 1990 richtte Vestering (62) het huidige VWE op om autobedrijven te helpen met de administratieve handelingen die noodzakelijk zijn bij de export van voertuigen. Ervaring hoe de handel werkte had hij voldoende. Al in 1975 startte hij zijn eigen occasionbedrijf – als 19-jarige werd hij in mannenblad Panorama betiteld als jongste ondernemer van Nederland – en leerde in die tijd dat veel autohandelaren niet uitblonken in het vervullen van administratieve handelingen. “En dat was jammer: hierdoor werden veel kansen gemist om de 0 procent btw toe te passen, meer winst te maken en navorderingen van de belastingdienst te voorkomen”, zegt Vestering. Toen hij, net na de val van de Berlijnse muur, in 1990 zijn autobedrijf kon verkopen twijfelde hij niet en was de carrièreswitch een feit. Door de val van de Berlijnse muur steeg de auto-export explosief. Hij was toe aan iets nieuws en zag in deze complexe export-administratieve veel verbetermogelijkheden. Met als vangnet de huurinkomsten van zijn garagepand had hij ruimte om een volledig nieuw bedrijf, VWE, op te zetten.

Johan Hakkenberg (RDW-directeur van 1995 tot en met 2014):

Ton heeft altijd iets nieuws

P23 Afscheidsspecial VWE Johan HakkenbergJohan Hakkenberg was net directeur bij de RDW, toen hij Ton Vestering in 1995 ontmoette op de Utrechtse automarkt. “VWE handelde daar de administratie af, zoals de vrijwaring en het afmelden van een kenteken. Hij zette ’s ochtends om zes uur zijn apparatuur klaar en bouwde alles weer af als iedereen weg was. Hij ontzorgde echt, dat was wel vernieuwend. Ik had daar wel respect  voor. Vijf jaar later kwam, waarschijnlijk doordat steeds meer partijen dankzij internet de mogelijkheid zagen om een portal te ontwikkelen voor kenteken-administratie, van meerdere partijen de roep om direct toegang te krijgen tot de RDW, in plaats van dat alles via RDC moest verlopen. Ook Ton kwam daarvoor langs. Gezien de manier waarop hij op de automarkt zijn klanten ontzorgde, zag ik daar wel wat in. Hij heeft die positie snel uitgebouwd en groeide op het gebied van dataverzoeken al snel tot een omvang zoals RDC. VWE was ook veel transparanter, RDC had de neiging om ons weg te houden bij de garagist. Ton was heel open: hij wilde er op die manier voor zorgen dat autobedrijven de juiste oplossingen en koppelingen kregen. Hij is een energieke, slimme en enthousiaste zakenman en weet mensen te inspireren; ik denk dat de sfeer bij hem op de zaak ook altijd goed is. Ik kan me wel voorstellen dat mensen intern wel eens gek werden van de hoeveelheid ideeën van hem. Ik sprak hem een keer per kwartaal, en elke keer had hij wel weer een idee te presenteren, met een eenvoudig schema erbij. Ik denk dat hij dacht dat ik het zonder eenvoudige plaatjes niet zou begrijpen.”

Platformtechniek

Uiteindelijk heeft VWE een logisch groeipad doorlopen. Bij de export van voertuigen was het opmaken en printen van vele documenten noodzakelijk. “Denk daarbij aan ingewikkelde douaneformulieren, vrijwarings- en exportkentekenbewijzen, kortlopende verzekeringen en bijvoorbeeld RDW- en AFM-erkenningen en -vergunningen.” Door het automatiseren van al deze diensten en processen en de ontsluiting daarvan via internet en mobiel, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een omvangrijk diensten- en informatieplatform voor de autobranche met meer dan 150 medewerkers. “Omdat het in de toekomst allemaal draait om platformtechniek en data zal VWE stevig blijven groeien, vanwege de ijzersterke uitgangspositie”, aldus Vestering.

Lange termijnvisie

P23 Afscheidsspecial VWE Ton Vestering grootHet idee om zijn eigen bedrijf niet tot in lengte van jaren te blijven besturen, ontstond tijdens het bepalen van de langetermijnvisie van VWE. “Als ondernemer moet je immers een visie op de toekomst hebben, minstens vijf tot tien jaar vooruit denken. In 2012 besprak ik mijn lange termijnvisie met een aantal adviseurs die me hielpen ook voor mezelf tot een conclusie te komen. Voor iemand van mijn leeftijd is tien jaar immers erg lang, dus niet verstandig dit te negeren. Daarom ben ik op zoek gegaan naar nieuwe bestuurder die mij zou kunnen vervangen. In augustus 2014 is Piet Renses als directeur bij VWE aangesteld met de bedoeling de dagelijkse leiding aan hem over te dragen. Mijn wens was iemand te vinden met verstand van de autosector en met een bestuurservaring die opgedaan was bij een groter bedrijf dan het onze. “Het is mooi om te zien dat VWE onder de leiding van Piet een flinke professionaliseringsslag heeft doorgemaakt en hij een sterk managementteam heeft geformeerd. Dit besluit heeft dus heel goed uitgepakt.”

VWE is nu klaar voor de volgende fase. “Aan ons volledig vernieuwde platform zullen in hoog tempo nieuwe producten en diensten worden toegevoegd. Denk daarbij aan data science en voorspellende informatieproducten. Vooral via Finnik, een app waarmee consumenten en bedrijven op kentekeninformatie van een auto kunnen opvragen, komt een schat aan informatie binnen (zie kader ‘Van print naar online platform’, red).”

De eerste klant: Nico de Lange

Bekenden sinds de kleuterschool

Nico de Lange van de gelijknamige eenmanszaak in P23 Afscheidsspecial VWE Nico de LangeNoord-Beemster, is klant van het eerste uur bij VWE. “Ik ken Ton al vanaf de kleuterschool. Ik handel in bestelauto’s, en hij vroeg me een keer of hij mee kon naar de Utrechtse automarkt, om met mij een pilot te draaien met een nieuw systeem. Als het maar niks kost en me geen extra werk oplevert, zei ik. Het systeem werkte prima, het was een eerste versie van het VWE-platform dat nu draait. Ik ben de eerste geregistreerde.”

Toen de markt van Utrecht naar Beverwijk verhuisde, verhuisde De Lange niet mee. “Dat is te dichtbij. Mensen die ik dinsdag op de markt zou zien, komen die maandag daarvoor bij mij langs.”

De Lange omschrijft Vestering als een snelle ondernemer. “Als anderen nog nadenken, heeft hij al een beslissing genomen. Ongetwijfeld sla je de plank dan ook wel eens mis, maar door die instelling loopt hij al sinds de export eind jaren ’80 op gang kwam, voor de muziek uit.”
De Lange heeft nooit overwogen om de dienstverlening van VWE met een concurrent te vergelijken. “Ik zit al 100 jaar bij Nuon, al 100 jaar bij KPN, dus waarom zou ik dan ook niet 100 jaar bij VWE kunnen zitten? Als de dienstverlening goed is, blijf ik.”

Zonen

“Ik ben nu 62, gezond en klaar voor een volgende stap”, zegt Vestering. “Denk niet dat ik afscheid zal nemen van de branche. Door deze stap zal ik meer tijd en ruimte in mijn hoofd krijgen. Tja, en wat doet een ondernemer met tijd en een leeg hoofd? Die zou zomaar weer iets nieuws kunnen gaan beginnen, ik zie kansen genoeg.” Als eigenaar zal Vestering wel actief aandeelhouder blijven.

Voor de buitenwereld kwam de aanstelling van Renses in 2014 wellicht wel als verrassing: waarom bijvoorbeeld niet één van zijn twee zonen? Daar heeft Vestering een eenvoudig antwoord op. “Je hebt familiebedrijven en families met een bedrijf. Voorlopig behoort VWE tot de laatste categorie. Het bedrijf en de medewerkers verdienen een goede ceo en dat hoeft niet per se een van de kinderen te zijn. Daar komt bij, onze kinderen zijn nog jong en zien ook volop kansen. Zij nemen de tijd om hun eigen toekomstplan vorm te geven. 

Moeilijke keuzes

Ton Vestering wordt niet snel zenuwachtig, maar er zijn twee momenten in zijn carrière waarin hij risicovolle beslissingen moest nemen om de continuïteit van zijn bedrijf te borgen. “De eerste was de bouw van versie 1.0 van ons online platform MijnVWE in 2001. We hadden een paar ton begroot voor de bouw van ons RDW-providerschap systeem. Dit liep iets uit, de bouw kostte uiteindelijk een paar miljoen gulden. Na een goed gesprek met de bank en alle activiteiten ter borgstelling aangeboden te hebben, inclusief mijn onroerendgoedportefeuille die ik inmiddels had opgebouwd, kon het project gewoon afgerond worden. Omdat ons platform een schot in de roos bleek, was de financiële positie in twee jaar weer gezond”, vertelt Vestering.

Belasting
Een andere pittige uitdaging was dat de belastingdienst de btw-regelgeving in de gehele EU zeer strikt ging toepassen ter voorkoming van carrouselfraude. Om de btw-vrijstelling en bpm-restituties goed te regelen moesten we na 20 jaar de procedures en systemen behoorlijk aanpassen om onze klanten te blijven bedienen. Een oplossing bleek om onze klanten een internationaal online ATC veilingplatform te bieden. “Op deze manier konden we onze grootste klanten blijven bedienen. Wellicht dat enkele veilingbedrijven hierin enige concurrerende activiteiten in zien maar dat is nimmer onze bedoeling geweest. Het is een feit dat de autohandel snel internationaliseert. Omdat wij groot zijn in deze wereld willen wij onze klanten gewoon eenvoudig vrij van btw en bpm kunnen laten verkopen. Zowel nu als in de toekomst. Dat veel van de grootste leasemaatschappijen nu via ons platform werken blijkt dat het is een goede keuze geweest.”

De eerste werknemer: Michel Corveleijn

‘We reisden samen wat af’

P23 Afscheidsspecial VWE Michel CorveleijnMichel Corveleijn was de eerste medewerker in dienst van VWE. “Ik startte officieel in maart 1994. Ik deed de binnenboel, Ton de buitenboel. Dat hebben we overigens lang zo volgehouden. Ton barst van de ideeën, is een zeer creatieve ondernemer, maar vindt het wel eens lastig om het idee uit te voeren en pas daarna het volgende idee te lanceren. Daar is in een bedrijf echter wel behoefte aan. Ik zorgde ervoor dat de ideeën concreet werden zodat ze konden worden uitgevoerd. Ik had daar een foefje voor: als Ton op een idee drie keer terugkwam, dan moesten we daar echt iets mee.”
Michel is ook nog zes jaar directeur van VWE geweest, maar vindt het niet jammer dat die positie uiteindelijk werd vergeven aan Piet Renses. “Ik merkte dat ik me niet meer comfortabel voelde in die rol. Ik ben meer een doener. We hebben drie jaar geleden een speciale remarketingafdeling opgezet, daar geef ik leiding aan. Daar houd ik van: een vast project succesvol neerzetten.”

Michel en Ton reisden wat af, vooral in de eerste jaren van VWE “toen er nog aan de grens stempels moesten worden gehaald”. Een belangrijke mijlpaal van VWE was het RDW-providerschap, vindt Corveleijn. “Toen is de bal echt gaan rollen. Vanaf dat moment zijn we flink gegroeid, tot de huidige 150 mensen. Ik snap best dat Ton op zijn 62ste een stap terugdoet. Hoewel hij ook tijdens vergaderingen over datascience laat zien nog altijd goed op de hoogte te zijn.”

Hoe hij Ton karakteriseert? “Als een integere, creatieve relatiebouwer, vol ideeën.”

Mijlpalenvwe logo

Van print naar online platform

Wie de geschiedenis van VWE bekijkt, komt terecht in mooie anekdotes, die in de werkkamer van Vestering worden ondersteund met beeld. Zo is er een foto uit 1995 waarop Vestering met onder andere toenmalig RDW-directeur Johan Hakkenberg op de Utrechtse Automarkt staat. “Om verkeersbewegingen terug te dringen had de gemeente Utrecht ons gevraagd om op de autobeurs, die elke dinsdag plaatsvond op het Veemarktterrein, de door de wet noodzakelijke formaliteiten te vervullen zoals: douanemelden, te naamstellen, verzekeren en het persen van nummerplaten. Dat betekende in die tijd duizend voertuigexporten per dinsdag. In 1995 kwam Hakkenberg, directeur van de RDW er een keertje kijken. Hij vond het best indrukwekkend wat wij daar deden. Om dit grote volume efficiënt te verwerken zouden we graag een directe koppeling met RDW krijgen. Dit is in 2001 gerealiseerd en werden wij één van de drie RDW-communicatieproviders. Ik denk dat wij een van de eerste waren die overheidsdiensten via een internetplatform aan autobedrijven konden aanbieden. Het markeert wel een belangrijk ijkpunt: vanaf dat moment werden wij een online dienstverlener gericht op datacommunicatie en data leveringen.”

Finnik
“Het in 2013 opgezette Finnik is ook een mooi voorbeeld van onze innovatiedrang”, stelt Vestering. “Via ons smartphoneplatform hebben we inmiddels het ongelofelijke aantal van 40 miljoen kentekenbevragingen afgehandeld. Via de invoer van een kenteken leveren wij een uitgebreide informatieset over het betreffende voertuig. Op basis van deze bevragingen kunnen wij weer de interesse in bepaalde auto’s peilen. Via data science gaat deze analyse steeds verder en dat heeft onze volle aandacht. We werken al aan voorspellende modellen. Denk daarbij aan waardebepalingen van auto’s maanden voordat deze op de occasionmarkt komen. We zijn ver op weg om hét data science bedrijf van de autobranche te worden.”

Ondernemerschap
Een andere belangrijke stap in de ontwikkeling van VWE is de overname van Autodealers.nl in 2017, dat is een platform waarmee onder andere auto-advertenties kunnen worden opgemaakt en geplaatst op de diverse occasionportals. De twee grootste dienstverleners op het gebied van de online verkoop van voertuigen bundelen hun krachten met als doel de branche nog beter te ondersteunen met innovatieve producten. “Zowel Autodealers.nl, als VWE zijn familiebedrijven die zijn ontstaan uit ondernemerschap met als drijvende kracht, passie voor het autobedrijf. Door de kennis en kunde te combineren kunnen we verder innoveren en daardoor een breder dienstenpakket leveren.”

Automarkt
Ook is er een foto van de automarkt Utrecht, waar VWE diensten ten behoeven van de voertuigexport afhandelde. Toen de markt daar weg ging, werd mede onder aanvoering van VWE de automarkt naar Beverwijk verplaatst, op het parkeerterrein van de Bazaar. Vestering zag daar in de afgelopen jaren de bezoekersaantallen wel afnemen. “Tien jaar geleden werden daar 1.000 auto’s per week daadwerkelijk verkocht, nu zijn dat er ruim 500. Een fors aantal van de automarkverkopen verloopt nu via ons veilplatform Automotive Trade Center (ATC). Hoeveel dat er zijn blijft moeilijk in te schatten. Ik denk echter dat een fysieke automarkt nooit helemaal verdwijnt, omdat er toch mensen zullen blijven die de auto’s willen zien en hun klanten persoonlijk willen ontmoeten. Door de online mogelijkheden worden het er wellicht wel minder.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Afscheidsspecial Ton Vestering | Exit als next step | Automotive Online
Ton Vestering stapt uit directie VWE

Afscheidsspecial Ton Vestering | Exit als next step

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Lucien Kroon

Het moet enkele jaren geleden zijn geweest, schat Ton Vestering, oprichter van RDW-provider VWE, in, dat hij langzaam tot het besef kwam dat zijn tijd als bestuurder van VWE ten einde liep. Steeds vaker reed hij van werk naar huis en stelde zich de vraag: was mijn inzet vandaag erg nuttig, vervul ik nu mijn passie? “Toen voelde ik dat het tijd was om een stap te zetten en uit de directie van VWE te stappen”, zegt Vestering. “Natuurlijk zette ik mij volledig in voor VWE, maar besturen kunnen anderen gewoon beter. En het is ook niet goed voor een onderneming als de leiding onduidelijk is, feitelijk was de dagelijkse leiding al drie jaar in handen van Piet, men kon dus geen beslissingen van mij verwachten.”

Jongste ondernemer

Na een carrièreswitch in 1990 richtte Vestering (62) het huidige VWE op om autobedrijven te helpen met de administratieve handelingen die noodzakelijk zijn bij de export van voertuigen. Ervaring hoe de handel werkte had hij voldoende. Al in 1975 startte hij zijn eigen occasionbedrijf – als 19-jarige werd hij in mannenblad Panorama betiteld als jongste ondernemer van Nederland – en leerde in die tijd dat veel autohandelaren niet uitblonken in het vervullen van administratieve handelingen. “En dat was jammer: hierdoor werden veel kansen gemist om de 0 procent btw toe te passen, meer winst te maken en navorderingen van de belastingdienst te voorkomen”, zegt Vestering. Toen hij, net na de val van de Berlijnse muur, in 1990 zijn autobedrijf kon verkopen twijfelde hij niet en was de carrièreswitch een feit. Door de val van de Berlijnse muur steeg de auto-export explosief. Hij was toe aan iets nieuws en zag in deze complexe export-administratieve veel verbetermogelijkheden. Met als vangnet de huurinkomsten van zijn garagepand had hij ruimte om een volledig nieuw bedrijf, VWE, op te zetten.

Johan Hakkenberg (RDW-directeur van 1995 tot en met 2014):

Ton heeft altijd iets nieuws

P23 Afscheidsspecial VWE Johan HakkenbergJohan Hakkenberg was net directeur bij de RDW, toen hij Ton Vestering in 1995 ontmoette op de Utrechtse automarkt. “VWE handelde daar de administratie af, zoals de vrijwaring en het afmelden van een kenteken. Hij zette ’s ochtends om zes uur zijn apparatuur klaar en bouwde alles weer af als iedereen weg was. Hij ontzorgde echt, dat was wel vernieuwend. Ik had daar wel respect  voor. Vijf jaar later kwam, waarschijnlijk doordat steeds meer partijen dankzij internet de mogelijkheid zagen om een portal te ontwikkelen voor kenteken-administratie, van meerdere partijen de roep om direct toegang te krijgen tot de RDW, in plaats van dat alles via RDC moest verlopen. Ook Ton kwam daarvoor langs. Gezien de manier waarop hij op de automarkt zijn klanten ontzorgde, zag ik daar wel wat in. Hij heeft die positie snel uitgebouwd en groeide op het gebied van dataverzoeken al snel tot een omvang zoals RDC. VWE was ook veel transparanter, RDC had de neiging om ons weg te houden bij de garagist. Ton was heel open: hij wilde er op die manier voor zorgen dat autobedrijven de juiste oplossingen en koppelingen kregen. Hij is een energieke, slimme en enthousiaste zakenman en weet mensen te inspireren; ik denk dat de sfeer bij hem op de zaak ook altijd goed is. Ik kan me wel voorstellen dat mensen intern wel eens gek werden van de hoeveelheid ideeën van hem. Ik sprak hem een keer per kwartaal, en elke keer had hij wel weer een idee te presenteren, met een eenvoudig schema erbij. Ik denk dat hij dacht dat ik het zonder eenvoudige plaatjes niet zou begrijpen.”

Platformtechniek

Uiteindelijk heeft VWE een logisch groeipad doorlopen. Bij de export van voertuigen was het opmaken en printen van vele documenten noodzakelijk. “Denk daarbij aan ingewikkelde douaneformulieren, vrijwarings- en exportkentekenbewijzen, kortlopende verzekeringen en bijvoorbeeld RDW- en AFM-erkenningen en -vergunningen.” Door het automatiseren van al deze diensten en processen en de ontsluiting daarvan via internet en mobiel, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een omvangrijk diensten- en informatieplatform voor de autobranche met meer dan 150 medewerkers. “Omdat het in de toekomst allemaal draait om platformtechniek en data zal VWE stevig blijven groeien, vanwege de ijzersterke uitgangspositie”, aldus Vestering.

Lange termijnvisie

P23 Afscheidsspecial VWE Ton Vestering grootHet idee om zijn eigen bedrijf niet tot in lengte van jaren te blijven besturen, ontstond tijdens het bepalen van de langetermijnvisie van VWE. “Als ondernemer moet je immers een visie op de toekomst hebben, minstens vijf tot tien jaar vooruit denken. In 2012 besprak ik mijn lange termijnvisie met een aantal adviseurs die me hielpen ook voor mezelf tot een conclusie te komen. Voor iemand van mijn leeftijd is tien jaar immers erg lang, dus niet verstandig dit te negeren. Daarom ben ik op zoek gegaan naar nieuwe bestuurder die mij zou kunnen vervangen. In augustus 2014 is Piet Renses als directeur bij VWE aangesteld met de bedoeling de dagelijkse leiding aan hem over te dragen. Mijn wens was iemand te vinden met verstand van de autosector en met een bestuurservaring die opgedaan was bij een groter bedrijf dan het onze. “Het is mooi om te zien dat VWE onder de leiding van Piet een flinke professionaliseringsslag heeft doorgemaakt en hij een sterk managementteam heeft geformeerd. Dit besluit heeft dus heel goed uitgepakt.”

VWE is nu klaar voor de volgende fase. “Aan ons volledig vernieuwde platform zullen in hoog tempo nieuwe producten en diensten worden toegevoegd. Denk daarbij aan data science en voorspellende informatieproducten. Vooral via Finnik, een app waarmee consumenten en bedrijven op kentekeninformatie van een auto kunnen opvragen, komt een schat aan informatie binnen (zie kader ‘Van print naar online platform’, red).”

De eerste klant: Nico de Lange

Bekenden sinds de kleuterschool

Nico de Lange van de gelijknamige eenmanszaak in P23 Afscheidsspecial VWE Nico de LangeNoord-Beemster, is klant van het eerste uur bij VWE. “Ik ken Ton al vanaf de kleuterschool. Ik handel in bestelauto’s, en hij vroeg me een keer of hij mee kon naar de Utrechtse automarkt, om met mij een pilot te draaien met een nieuw systeem. Als het maar niks kost en me geen extra werk oplevert, zei ik. Het systeem werkte prima, het was een eerste versie van het VWE-platform dat nu draait. Ik ben de eerste geregistreerde.”

Toen de markt van Utrecht naar Beverwijk verhuisde, verhuisde De Lange niet mee. “Dat is te dichtbij. Mensen die ik dinsdag op de markt zou zien, komen die maandag daarvoor bij mij langs.”

De Lange omschrijft Vestering als een snelle ondernemer. “Als anderen nog nadenken, heeft hij al een beslissing genomen. Ongetwijfeld sla je de plank dan ook wel eens mis, maar door die instelling loopt hij al sinds de export eind jaren ’80 op gang kwam, voor de muziek uit.”
De Lange heeft nooit overwogen om de dienstverlening van VWE met een concurrent te vergelijken. “Ik zit al 100 jaar bij Nuon, al 100 jaar bij KPN, dus waarom zou ik dan ook niet 100 jaar bij VWE kunnen zitten? Als de dienstverlening goed is, blijf ik.”

Zonen

“Ik ben nu 62, gezond en klaar voor een volgende stap”, zegt Vestering. “Denk niet dat ik afscheid zal nemen van de branche. Door deze stap zal ik meer tijd en ruimte in mijn hoofd krijgen. Tja, en wat doet een ondernemer met tijd en een leeg hoofd? Die zou zomaar weer iets nieuws kunnen gaan beginnen, ik zie kansen genoeg.” Als eigenaar zal Vestering wel actief aandeelhouder blijven.

Voor de buitenwereld kwam de aanstelling van Renses in 2014 wellicht wel als verrassing: waarom bijvoorbeeld niet één van zijn twee zonen? Daar heeft Vestering een eenvoudig antwoord op. “Je hebt familiebedrijven en families met een bedrijf. Voorlopig behoort VWE tot de laatste categorie. Het bedrijf en de medewerkers verdienen een goede ceo en dat hoeft niet per se een van de kinderen te zijn. Daar komt bij, onze kinderen zijn nog jong en zien ook volop kansen. Zij nemen de tijd om hun eigen toekomstplan vorm te geven. 

Moeilijke keuzes

Ton Vestering wordt niet snel zenuwachtig, maar er zijn twee momenten in zijn carrière waarin hij risicovolle beslissingen moest nemen om de continuïteit van zijn bedrijf te borgen. “De eerste was de bouw van versie 1.0 van ons online platform MijnVWE in 2001. We hadden een paar ton begroot voor de bouw van ons RDW-providerschap systeem. Dit liep iets uit, de bouw kostte uiteindelijk een paar miljoen gulden. Na een goed gesprek met de bank en alle activiteiten ter borgstelling aangeboden te hebben, inclusief mijn onroerendgoedportefeuille die ik inmiddels had opgebouwd, kon het project gewoon afgerond worden. Omdat ons platform een schot in de roos bleek, was de financiële positie in twee jaar weer gezond”, vertelt Vestering.

Belasting
Een andere pittige uitdaging was dat de belastingdienst de btw-regelgeving in de gehele EU zeer strikt ging toepassen ter voorkoming van carrouselfraude. Om de btw-vrijstelling en bpm-restituties goed te regelen moesten we na 20 jaar de procedures en systemen behoorlijk aanpassen om onze klanten te blijven bedienen. Een oplossing bleek om onze klanten een internationaal online ATC veilingplatform te bieden. “Op deze manier konden we onze grootste klanten blijven bedienen. Wellicht dat enkele veilingbedrijven hierin enige concurrerende activiteiten in zien maar dat is nimmer onze bedoeling geweest. Het is een feit dat de autohandel snel internationaliseert. Omdat wij groot zijn in deze wereld willen wij onze klanten gewoon eenvoudig vrij van btw en bpm kunnen laten verkopen. Zowel nu als in de toekomst. Dat veel van de grootste leasemaatschappijen nu via ons platform werken blijkt dat het is een goede keuze geweest.”

De eerste werknemer: Michel Corveleijn

‘We reisden samen wat af’

P23 Afscheidsspecial VWE Michel CorveleijnMichel Corveleijn was de eerste medewerker in dienst van VWE. “Ik startte officieel in maart 1994. Ik deed de binnenboel, Ton de buitenboel. Dat hebben we overigens lang zo volgehouden. Ton barst van de ideeën, is een zeer creatieve ondernemer, maar vindt het wel eens lastig om het idee uit te voeren en pas daarna het volgende idee te lanceren. Daar is in een bedrijf echter wel behoefte aan. Ik zorgde ervoor dat de ideeën concreet werden zodat ze konden worden uitgevoerd. Ik had daar een foefje voor: als Ton op een idee drie keer terugkwam, dan moesten we daar echt iets mee.”
Michel is ook nog zes jaar directeur van VWE geweest, maar vindt het niet jammer dat die positie uiteindelijk werd vergeven aan Piet Renses. “Ik merkte dat ik me niet meer comfortabel voelde in die rol. Ik ben meer een doener. We hebben drie jaar geleden een speciale remarketingafdeling opgezet, daar geef ik leiding aan. Daar houd ik van: een vast project succesvol neerzetten.”

Michel en Ton reisden wat af, vooral in de eerste jaren van VWE “toen er nog aan de grens stempels moesten worden gehaald”. Een belangrijke mijlpaal van VWE was het RDW-providerschap, vindt Corveleijn. “Toen is de bal echt gaan rollen. Vanaf dat moment zijn we flink gegroeid, tot de huidige 150 mensen. Ik snap best dat Ton op zijn 62ste een stap terugdoet. Hoewel hij ook tijdens vergaderingen over datascience laat zien nog altijd goed op de hoogte te zijn.”

Hoe hij Ton karakteriseert? “Als een integere, creatieve relatiebouwer, vol ideeën.”

Mijlpalenvwe logo

Van print naar online platform

Wie de geschiedenis van VWE bekijkt, komt terecht in mooie anekdotes, die in de werkkamer van Vestering worden ondersteund met beeld. Zo is er een foto uit 1995 waarop Vestering met onder andere toenmalig RDW-directeur Johan Hakkenberg op de Utrechtse Automarkt staat. “Om verkeersbewegingen terug te dringen had de gemeente Utrecht ons gevraagd om op de autobeurs, die elke dinsdag plaatsvond op het Veemarktterrein, de door de wet noodzakelijke formaliteiten te vervullen zoals: douanemelden, te naamstellen, verzekeren en het persen van nummerplaten. Dat betekende in die tijd duizend voertuigexporten per dinsdag. In 1995 kwam Hakkenberg, directeur van de RDW er een keertje kijken. Hij vond het best indrukwekkend wat wij daar deden. Om dit grote volume efficiënt te verwerken zouden we graag een directe koppeling met RDW krijgen. Dit is in 2001 gerealiseerd en werden wij één van de drie RDW-communicatieproviders. Ik denk dat wij een van de eerste waren die overheidsdiensten via een internetplatform aan autobedrijven konden aanbieden. Het markeert wel een belangrijk ijkpunt: vanaf dat moment werden wij een online dienstverlener gericht op datacommunicatie en data leveringen.”

Finnik
“Het in 2013 opgezette Finnik is ook een mooi voorbeeld van onze innovatiedrang”, stelt Vestering. “Via ons smartphoneplatform hebben we inmiddels het ongelofelijke aantal van 40 miljoen kentekenbevragingen afgehandeld. Via de invoer van een kenteken leveren wij een uitgebreide informatieset over het betreffende voertuig. Op basis van deze bevragingen kunnen wij weer de interesse in bepaalde auto’s peilen. Via data science gaat deze analyse steeds verder en dat heeft onze volle aandacht. We werken al aan voorspellende modellen. Denk daarbij aan waardebepalingen van auto’s maanden voordat deze op de occasionmarkt komen. We zijn ver op weg om hét data science bedrijf van de autobranche te worden.”

Ondernemerschap
Een andere belangrijke stap in de ontwikkeling van VWE is de overname van Autodealers.nl in 2017, dat is een platform waarmee onder andere auto-advertenties kunnen worden opgemaakt en geplaatst op de diverse occasionportals. De twee grootste dienstverleners op het gebied van de online verkoop van voertuigen bundelen hun krachten met als doel de branche nog beter te ondersteunen met innovatieve producten. “Zowel Autodealers.nl, als VWE zijn familiebedrijven die zijn ontstaan uit ondernemerschap met als drijvende kracht, passie voor het autobedrijf. Door de kennis en kunde te combineren kunnen we verder innoveren en daardoor een breder dienstenpakket leveren.”

Automarkt
Ook is er een foto van de automarkt Utrecht, waar VWE diensten ten behoeven van de voertuigexport afhandelde. Toen de markt daar weg ging, werd mede onder aanvoering van VWE de automarkt naar Beverwijk verplaatst, op het parkeerterrein van de Bazaar. Vestering zag daar in de afgelopen jaren de bezoekersaantallen wel afnemen. “Tien jaar geleden werden daar 1.000 auto’s per week daadwerkelijk verkocht, nu zijn dat er ruim 500. Een fors aantal van de automarkverkopen verloopt nu via ons veilplatform Automotive Trade Center (ATC). Hoeveel dat er zijn blijft moeilijk in te schatten. Ik denk echter dat een fysieke automarkt nooit helemaal verdwijnt, omdat er toch mensen zullen blijven die de auto’s willen zien en hun klanten persoonlijk willen ontmoeten. Door de online mogelijkheden worden het er wellicht wel minder.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.