Verkoopplatforms, ook een optie voor merkdealers?

Brand story • Marktplaats heeft de naam vooral een platform voor goedkopere auto’s van particulieren en universele bedrijven te zijn, maar dat beeld is compleet achterhaald: de helft van de Nederlandse dealerholdings biedt zijn auto’s al via de site aan.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Alexander Dumbraveanu: “We hebben de helft van de grote dealerholding in ons land al aan boord.”

Marktplaats biedt hen premium adverteermogelijkheden zodat ze zich kunnen onderscheiden en hun (vaak jonge) occasions eruit kunnen laten springen. Ook de effectieve leadopvolging via chat door midden van een geïntegreerde LMS-chatfunctie is een belangrijk pluspunt

“We zijn lange tijd vooral gezien als consumentenplatform, en als een site waar vooral particulieren en universele bedrijven auto’s met een prijs tot zo’n 10.000 euro aanbieden”, aldus Alexander Dumbraveanu, key accountmanager bij Adevinta, het bedrijf achter Marktplaats. “Dat beeld klopt echter allang niet meer. We hebben de helft van de grote dealerholding in ons land al aan boord, en uiteraard doen we er alles aan om de andere helft te overtuigen van de meerwaarde die Marktplaats kan bieden in hun online marketingstrategie.” Marktplaats zag het aantal voertuigen afkomstig van merkdealers in het eerste kwartaal van dit jaar met 50 procent toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. “We hebben als voordeel dat we meer producten aanbieden, we hebben een groot bereik omdat mensen niet alleen voor auto’s onze site bezoeken.”, aldus Dumbraveanu. “Mensen die bij ons bijvoorbeeld op kinderwagens zoeken, gaan uiteindelijk wellicht ook op zoek naar gezinsauto’s.” Daarnaast profiteert Marktplaats van het feit dat het moederbedrijf Adevinta een internationale organisatie is. “We zijn echt een internationale mobiliteithub”, stelt Dumbraveanu. “We delen ervaringen uit met onze internationale collega’s, bijvoorbeeld die van de grote Duitse site Mobile.de.”

Helft van leads merkdealers afkomstig van Marktplaats

Als gezegd kiezen merkdealers ook steeds vaker voor Marktplaats. Met succes. “De merkdealers die bij ons adverteren, zien dat ongeveer de helft van hun leads afkomstig is van Marktplaats”, vertelt Dumbraveanu. “Wij faciliteren deze merkdealers door ze echt onderscheidend vermogen te bieden op het platform. Door hun aanbod premium te plaatsen, kunnen ze hun bedrijfspagina vullen met video’s, teamfoto’s en awards. Hiermee straal je betrouwbaarheid en professionaliteit uit richting de consument en geef je ze net dat zetje om contact met jou op te nemen.”

Daarnaast wordt er door Marktplaats ook hard gewerkt aan het verbeteren van de koppelingen met de LMS-systemen van autobedrijven. “We gaan dit jaar een systeem uitrollen waarmee sitebezoekers snel en efficiënt antwoord krijgen via de chat, iets waar wij heel erg in geloven”, aldus Dumbraveanu. “Potentiële klanten kijken vaak ’s avonds op de site, die moet je vast zien te houden tot de volgende ochtend. Dat kun je doen door je eigen verkopers te laten chatten, maar je kunt dat ook laten uitvoeren door een klantcontactcentrum.”

Snelheid en manier van communiceren bepalend voor succes

Volgens Dumbraveanu valt er op het gebied van leadopvolging nog een hoop winst te behalen. “Het is belangrijk dat je op dezelfde manier reageert als je klant”, stelt hij. “Een mail sturen ter beantwoording van een WhatsApp-bericht werkt niet, dan breekt de communicatieschakel als het ware al.” De snelheid en de manier van communiceren zijn voor hem bepalend voor het succes. “Autobedrijven zijn gewend zich te focussen op het showroombezoek, maar die tijd ligt achter ons. Ze laten het nog weleens liggen op andere manieren van communicatie.” En dat terwijl dat nu juist zo cruciaal is om van leads verkopen te maken. “Wij pretenderen ook niet dat we meer verkopen realiseren, we realiseren meer kansen”, stelt Dumbraveanu.

Maximale zekerheid

Marktplaats heeft maandelijks 2,7 miljoen unieke bezoekers op het auto-gedeelte van de site, maar veel belangrijker nog is dat het aantal leads dat vanuit Marktplaats gerealiseerd wordt vele malen hoger ligt dan bij andere platforms. Dumbraveanu stelt dat ongeveer de helft daarvan zogenoemde zoekende kopers zijn. “Ze hebben weleens bepaalde modellen zien rijden die hen aanspreken, maar ze weten verder niets van deze auto’s”, aldus Dumbraveanu. “We zien ook dat steeds meer mensen een jong gebruikte auto zoeken. Het zijn kopers die een maximale zekerheid willen, met een lange garantie en een mobiliteitspakket. Ze willen zorgeloos enkele jaren rijden.” En dan komt de merkdealer uiteraard ook in beeld. “We streven ernaar om het totale aanbod van Nederland via 1 platform aan te bieden”, besluit Dumbraveanu.

Verkoopplatforms, ook een optie voor merkdealers? | Automotive Online

Verkoopplatforms, ook een optie voor merkdealers?

Brand story • Marktplaats heeft de naam vooral een platform voor goedkopere auto’s van particulieren en universele bedrijven te zijn, maar dat beeld is compleet achterhaald: de helft van de Nederlandse dealerholdings biedt zijn auto’s al via de site aan.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Alexander Dumbraveanu: “We hebben de helft van de grote dealerholding in ons land al aan boord.”

Marktplaats biedt hen premium adverteermogelijkheden zodat ze zich kunnen onderscheiden en hun (vaak jonge) occasions eruit kunnen laten springen. Ook de effectieve leadopvolging via chat door midden van een geïntegreerde LMS-chatfunctie is een belangrijk pluspunt

“We zijn lange tijd vooral gezien als consumentenplatform, en als een site waar vooral particulieren en universele bedrijven auto’s met een prijs tot zo’n 10.000 euro aanbieden”, aldus Alexander Dumbraveanu, key accountmanager bij Adevinta, het bedrijf achter Marktplaats. “Dat beeld klopt echter allang niet meer. We hebben de helft van de grote dealerholding in ons land al aan boord, en uiteraard doen we er alles aan om de andere helft te overtuigen van de meerwaarde die Marktplaats kan bieden in hun online marketingstrategie.” Marktplaats zag het aantal voertuigen afkomstig van merkdealers in het eerste kwartaal van dit jaar met 50 procent toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. “We hebben als voordeel dat we meer producten aanbieden, we hebben een groot bereik omdat mensen niet alleen voor auto’s onze site bezoeken.”, aldus Dumbraveanu. “Mensen die bij ons bijvoorbeeld op kinderwagens zoeken, gaan uiteindelijk wellicht ook op zoek naar gezinsauto’s.” Daarnaast profiteert Marktplaats van het feit dat het moederbedrijf Adevinta een internationale organisatie is. “We zijn echt een internationale mobiliteithub”, stelt Dumbraveanu. “We delen ervaringen uit met onze internationale collega’s, bijvoorbeeld die van de grote Duitse site Mobile.de.”

Helft van leads merkdealers afkomstig van Marktplaats

Als gezegd kiezen merkdealers ook steeds vaker voor Marktplaats. Met succes. “De merkdealers die bij ons adverteren, zien dat ongeveer de helft van hun leads afkomstig is van Marktplaats”, vertelt Dumbraveanu. “Wij faciliteren deze merkdealers door ze echt onderscheidend vermogen te bieden op het platform. Door hun aanbod premium te plaatsen, kunnen ze hun bedrijfspagina vullen met video’s, teamfoto’s en awards. Hiermee straal je betrouwbaarheid en professionaliteit uit richting de consument en geef je ze net dat zetje om contact met jou op te nemen.”

Daarnaast wordt er door Marktplaats ook hard gewerkt aan het verbeteren van de koppelingen met de LMS-systemen van autobedrijven. “We gaan dit jaar een systeem uitrollen waarmee sitebezoekers snel en efficiënt antwoord krijgen via de chat, iets waar wij heel erg in geloven”, aldus Dumbraveanu. “Potentiële klanten kijken vaak ’s avonds op de site, die moet je vast zien te houden tot de volgende ochtend. Dat kun je doen door je eigen verkopers te laten chatten, maar je kunt dat ook laten uitvoeren door een klantcontactcentrum.”

Snelheid en manier van communiceren bepalend voor succes

Volgens Dumbraveanu valt er op het gebied van leadopvolging nog een hoop winst te behalen. “Het is belangrijk dat je op dezelfde manier reageert als je klant”, stelt hij. “Een mail sturen ter beantwoording van een WhatsApp-bericht werkt niet, dan breekt de communicatieschakel als het ware al.” De snelheid en de manier van communiceren zijn voor hem bepalend voor het succes. “Autobedrijven zijn gewend zich te focussen op het showroombezoek, maar die tijd ligt achter ons. Ze laten het nog weleens liggen op andere manieren van communicatie.” En dat terwijl dat nu juist zo cruciaal is om van leads verkopen te maken. “Wij pretenderen ook niet dat we meer verkopen realiseren, we realiseren meer kansen”, stelt Dumbraveanu.

Maximale zekerheid

Marktplaats heeft maandelijks 2,7 miljoen unieke bezoekers op het auto-gedeelte van de site, maar veel belangrijker nog is dat het aantal leads dat vanuit Marktplaats gerealiseerd wordt vele malen hoger ligt dan bij andere platforms. Dumbraveanu stelt dat ongeveer de helft daarvan zogenoemde zoekende kopers zijn. “Ze hebben weleens bepaalde modellen zien rijden die hen aanspreken, maar ze weten verder niets van deze auto’s”, aldus Dumbraveanu. “We zien ook dat steeds meer mensen een jong gebruikte auto zoeken. Het zijn kopers die een maximale zekerheid willen, met een lange garantie en een mobiliteitspakket. Ze willen zorgeloos enkele jaren rijden.” En dan komt de merkdealer uiteraard ook in beeld. “We streven ernaar om het totale aanbod van Nederland via 1 platform aan te bieden”, besluit Dumbraveanu.