Allianz: parkeerassistent met remingreep vermindert schade tot 50 procent

Brand story • Parkeerhulpsystemen ontwikkelen zich in een hoog tempo. De toegenomen afmetingen van auto’s en het verminderde zicht rondom maken dit soort systemen tot een must om schade te voorkomen. Totdat de volautomatisch parkerende auto gemeengoed wordt, zal er echter nog veel tijd verstrijken.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Marcel Borrack: “Als ultrasone sensoren worden gecombineerd met videosensoren of LIDAR-sensoren is een verdere aanzienlijke vermindering van parkeerschades te verwachten.”

Dat parkeerhulpsystemen met automatische remingreep effectief zijn, blijkt duidelijk uit de statistieken. De systemen die hulp bieden bij het achteruit inparkeren, hebben de claims van Allianz van een specifiek automodel op dit gebied met wel 50 procent verminderd. Uit onderzoek van de Amerikaanse organisatie IIHS bleek zelfs dat het kan leiden tot een vermindering van 80 procent van het aantal botsingen bij achteruitrijden. “Maar omdat de gemiddelde leeftijd van auto’s in Duitsland 10 jaar is en in andere landen nog hoger, zal het enige tijd duren voordat we de effecten van dit soort systemen terugzien in onze statistieken”, aldus Marcel Borrack, werkzaam bij het Allianz Center for Technology. Het zal dus nog wel even duren voordat er voldoende gegevens beschikbaar zijn die in aanmerking kunnen worden genomen bij de berekening van verzekeringspremies als auto’s dergelijke systemen aan boord hebben. Feit is wel dat er grote stappen zijn gezet. “In 2015 had slechts een handvol auto’s een parkeerhulpsysteem met automatische remingreep aan boord, tegenwoordig heeft praktisch elke auto ten minste parkeersensoren”, stelt Borrack. “Volkswagen biedt zelfs een systeem dat ultrasone sensoren gebruikt om 360 graden-ebescherming te bieden in combinatie met automatische remingrepen.” Het nadeel van die sensoren is echter dat ze niet alles zien; ze kunnen bijvoorbeeld kleine obstakels missen. “Misschien worden ultrasone sensoren in de toekomst gecombineerd met videosensoren of LIDAR-sensoren. Dan zal de efficiëntie van parkeersystemen toenemen en dat zal leiden tot een verdere aanzienlijke vermindering van parkeerschades”, meent Borrack.

Implementatie van volledig autonoom parkeren verloopt langzaam

In Stuttgart experimenteren Mercedes-Benz en Bosch al met systemen waarbij auto’s op een drop-off plek worden geparkeerd en vervolgens volautomatisch naar een beschikbare parkeerplaats rijden. Het is prachtige technologie die parkeerschades in theorie tot nul zou kunnen terugbrengen, maar er zitten nog haken en ogen aan. “De implementatie verloopt langzamer dan velen hadden verwacht”, aldus Borrack. “De kosten van de benodigde infrastructuur zijn hoog, en sommige garages zijn eenvoudigweg te smal om Level 4-autonoom rijden mogelijk te maken.”

Conflict

In parkeergarages wordt vaak ook geen rekening gehouden met de alsmaar breder wordende auto’s, en de opkomst van zware SUV’s. “Er is altijd een conflict tussen de beschikbare parkeerruimte en de toenemende afmetingen van auto’s”, betoogt Borrack. “Die afmetingen maken, samen met het verminderde zicht rondom, technologie tot een must voor schadevrij parkeren. Ook systemen waarbij je auto’s van buitenaf met een app bestuurt, kunnen een oplossing zijn.” Deze technologieën en de eerdergenoemde parkeerhulpsystemen met automatische remingrepen zullen ervoor gaan zorgen dat parkeerschade ooit tot het verleden kan gaan behoren.

Meer lezen over Parkeerschades

Allianz: parkeerassistent met remingreep vermindert schade tot 50 procent | Automotive Online

Allianz: parkeerassistent met remingreep vermindert schade tot 50 procent

Brand story • Parkeerhulpsystemen ontwikkelen zich in een hoog tempo. De toegenomen afmetingen van auto’s en het verminderde zicht rondom maken dit soort systemen tot een must om schade te voorkomen. Totdat de volautomatisch parkerende auto gemeengoed wordt, zal er echter nog veel tijd verstrijken.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Marcel Borrack: “Als ultrasone sensoren worden gecombineerd met videosensoren of LIDAR-sensoren is een verdere aanzienlijke vermindering van parkeerschades te verwachten.”

Dat parkeerhulpsystemen met automatische remingreep effectief zijn, blijkt duidelijk uit de statistieken. De systemen die hulp bieden bij het achteruit inparkeren, hebben de claims van Allianz van een specifiek automodel op dit gebied met wel 50 procent verminderd. Uit onderzoek van de Amerikaanse organisatie IIHS bleek zelfs dat het kan leiden tot een vermindering van 80 procent van het aantal botsingen bij achteruitrijden. “Maar omdat de gemiddelde leeftijd van auto’s in Duitsland 10 jaar is en in andere landen nog hoger, zal het enige tijd duren voordat we de effecten van dit soort systemen terugzien in onze statistieken”, aldus Marcel Borrack, werkzaam bij het Allianz Center for Technology. Het zal dus nog wel even duren voordat er voldoende gegevens beschikbaar zijn die in aanmerking kunnen worden genomen bij de berekening van verzekeringspremies als auto’s dergelijke systemen aan boord hebben. Feit is wel dat er grote stappen zijn gezet. “In 2015 had slechts een handvol auto’s een parkeerhulpsysteem met automatische remingreep aan boord, tegenwoordig heeft praktisch elke auto ten minste parkeersensoren”, stelt Borrack. “Volkswagen biedt zelfs een systeem dat ultrasone sensoren gebruikt om 360 graden-ebescherming te bieden in combinatie met automatische remingrepen.” Het nadeel van die sensoren is echter dat ze niet alles zien; ze kunnen bijvoorbeeld kleine obstakels missen. “Misschien worden ultrasone sensoren in de toekomst gecombineerd met videosensoren of LIDAR-sensoren. Dan zal de efficiëntie van parkeersystemen toenemen en dat zal leiden tot een verdere aanzienlijke vermindering van parkeerschades”, meent Borrack.

Implementatie van volledig autonoom parkeren verloopt langzaam

In Stuttgart experimenteren Mercedes-Benz en Bosch al met systemen waarbij auto’s op een drop-off plek worden geparkeerd en vervolgens volautomatisch naar een beschikbare parkeerplaats rijden. Het is prachtige technologie die parkeerschades in theorie tot nul zou kunnen terugbrengen, maar er zitten nog haken en ogen aan. “De implementatie verloopt langzamer dan velen hadden verwacht”, aldus Borrack. “De kosten van de benodigde infrastructuur zijn hoog, en sommige garages zijn eenvoudigweg te smal om Level 4-autonoom rijden mogelijk te maken.”

Conflict

In parkeergarages wordt vaak ook geen rekening gehouden met de alsmaar breder wordende auto’s, en de opkomst van zware SUV’s. “Er is altijd een conflict tussen de beschikbare parkeerruimte en de toenemende afmetingen van auto’s”, betoogt Borrack. “Die afmetingen maken, samen met het verminderde zicht rondom, technologie tot een must voor schadevrij parkeren. Ook systemen waarbij je auto’s van buitenaf met een app bestuurt, kunnen een oplossing zijn.” Deze technologieën en de eerdergenoemde parkeerhulpsystemen met automatische remingrepen zullen ervoor gaan zorgen dat parkeerschade ooit tot het verleden kan gaan behoren.

Meer lezen over Parkeerschades