Wittebrug Lease: Nederland biedt ideale randvoorwaarden voor e-bike van de zaak

Brand story • Bij het horen van de naam Wittebrug Lease denk je onmiddellijk aan auto’s, maar het bedrijf houdt zich sinds 2020 ook intensief bezig met leasefietsen. Wittebrug Lease heeft zelfs eigen fietsenwinkels. Met de beste fietsinfrastructuur ter wereld en een gunstige bijtellingsregeling zijn de randvoorwaarden ideaal om vaker de fiets te pakken.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Cemal Seyitoğlu, manager leasefiets bij Wittebrug Lease (foto: Wittebrug).

Het is wellicht even schakelen om die comfortabele auto (deels) om te ruilen voor de fiets, maar volgens Cemal Seyitoğlu, manager leasefiets bij Wittebrug Lease, biedt het een hoop voordelen. “Nederland heeft de beste fietsinfrastructuur ter wereld, je krijgt voldoende beweging en je hebt geen last van files”, zegt hij. “Bovendien is het goed voor het milieu en heb je geen parkeer- en brandstofkosten. Bovendien is uit onderzoek van het TNO gebleken dat mensen die van en naar hun werk fietsen, in plaats van de auto pakken, 1 tot 2 dagen per jaar minder ziek zijn. “Dan praat je toch over 700 tot 800 euro aan ziektekosten”, stelt Seyitoğlu. Wittebrug Lease is in de corona-pandemie begonnen met leasefietsen, mede door de toenemende populariteit van de e-bike. Tegenwoordig biedt het fietsen zowel via zakelijke lease als private lease aan. Daarbij gaat het om full operational lease, inclusief service, verzekering, onderhoud en zelfs pechhulp. “Als je zakelijk leaset, kan het leasebedrag van je brutoloon worden afgetrokken”, vertelt Seyitoğlu. “Er is geen rittenregistratie van toepassing voor de leasefiets, hierdoor kan je de fiets van de zaak ook privé gebruiken. Er geldt een bijtellingspercentage van 7 procent, maar omdat het wordt verrekend met het brutoloon, kost het je in de praktijk maar 5 of 6 euro per maand.”

15 kilometer per dag

Inmiddels is gebleken dat e-bikers bereid zijn om dagelijks 15 kilometer naar hun werk te fietsen en vervolgens weer naar huis. Voor een deel van de werknemers is deze afstand toereikend voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. “Maar het is uiteraard ook mogelijk om alleen gebruik te maken van de fiets voor kantoordagen waarop je geen afspraken buiten de deur heb, of hem te combineren met een mobiliteitspas of het OV”, aldus Seyitoğlu. De e-bike kan zeker in een stedelijke omgeving de snellere optie zijn en omdat je nauwelijks te maken hebt met verkeerscongestie zijn de reistijden aardig constant. Overigens kun je bij Wittebrug Lease niet alleen e-bikes leasen, maar ook stadsfietsen, mountainbikes en speed pedelecs. “We hebben als groot voordeel dat we over eigen fietsenwinkels beschikken, waardoor we snel kunnen leveren”, vertelt Seyitoğlu. “Uiteraard hebben ook wij te maken met levertijden, maar we kunnen sneller schakelen.” Hij ziet nog veel potentieel voor de leasefiets. “Als je bedenkt dat Nederland de beste fietsinfrastructuur ter wereld heeft en dat de overheid 800 miljoen euro uittrekt om vaker fietsen te stimuleren, dan is er nog een hoop groeipotentieel.”

Wittebrug Lease: Nederland biedt ideale randvoorwaarden voor e-bike van de zaak | Automotive Online

Wittebrug Lease: Nederland biedt ideale randvoorwaarden voor e-bike van de zaak

Brand story • Bij het horen van de naam Wittebrug Lease denk je onmiddellijk aan auto’s, maar het bedrijf houdt zich sinds 2020 ook intensief bezig met leasefietsen. Wittebrug Lease heeft zelfs eigen fietsenwinkels. Met de beste fietsinfrastructuur ter wereld en een gunstige bijtellingsregeling zijn de randvoorwaarden ideaal om vaker de fiets te pakken.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Cemal Seyitoğlu, manager leasefiets bij Wittebrug Lease (foto: Wittebrug).

Het is wellicht even schakelen om die comfortabele auto (deels) om te ruilen voor de fiets, maar volgens Cemal Seyitoğlu, manager leasefiets bij Wittebrug Lease, biedt het een hoop voordelen. “Nederland heeft de beste fietsinfrastructuur ter wereld, je krijgt voldoende beweging en je hebt geen last van files”, zegt hij. “Bovendien is het goed voor het milieu en heb je geen parkeer- en brandstofkosten. Bovendien is uit onderzoek van het TNO gebleken dat mensen die van en naar hun werk fietsen, in plaats van de auto pakken, 1 tot 2 dagen per jaar minder ziek zijn. “Dan praat je toch over 700 tot 800 euro aan ziektekosten”, stelt Seyitoğlu. Wittebrug Lease is in de corona-pandemie begonnen met leasefietsen, mede door de toenemende populariteit van de e-bike. Tegenwoordig biedt het fietsen zowel via zakelijke lease als private lease aan. Daarbij gaat het om full operational lease, inclusief service, verzekering, onderhoud en zelfs pechhulp. “Als je zakelijk leaset, kan het leasebedrag van je brutoloon worden afgetrokken”, vertelt Seyitoğlu. “Er is geen rittenregistratie van toepassing voor de leasefiets, hierdoor kan je de fiets van de zaak ook privé gebruiken. Er geldt een bijtellingspercentage van 7 procent, maar omdat het wordt verrekend met het brutoloon, kost het je in de praktijk maar 5 of 6 euro per maand.”

15 kilometer per dag

Inmiddels is gebleken dat e-bikers bereid zijn om dagelijks 15 kilometer naar hun werk te fietsen en vervolgens weer naar huis. Voor een deel van de werknemers is deze afstand toereikend voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. “Maar het is uiteraard ook mogelijk om alleen gebruik te maken van de fiets voor kantoordagen waarop je geen afspraken buiten de deur heb, of hem te combineren met een mobiliteitspas of het OV”, aldus Seyitoğlu. De e-bike kan zeker in een stedelijke omgeving de snellere optie zijn en omdat je nauwelijks te maken hebt met verkeerscongestie zijn de reistijden aardig constant. Overigens kun je bij Wittebrug Lease niet alleen e-bikes leasen, maar ook stadsfietsen, mountainbikes en speed pedelecs. “We hebben als groot voordeel dat we over eigen fietsenwinkels beschikken, waardoor we snel kunnen leveren”, vertelt Seyitoğlu. “Uiteraard hebben ook wij te maken met levertijden, maar we kunnen sneller schakelen.” Hij ziet nog veel potentieel voor de leasefiets. “Als je bedenkt dat Nederland de beste fietsinfrastructuur ter wereld heeft en dat de overheid 800 miljoen euro uittrekt om vaker fietsen te stimuleren, dan is er nog een hoop groeipotentieel.”