4 feiten & fabels over elektrisch rijden

Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: DKV Mobility

1. “Thuis laden is altijd voordeliger

Fabel – Het laden bij openbare laadpunten is nu vaak een stuk goedkoper dan thuis. Voorheen was thuis laden goedkoper, omdat je alleen het tarief betaalde van jouw energiecontract. Met de hoge elektriciteitsprijzen en de variabele contracten is dit niet meer het geval. Zelfs met het energieplafond ben je niet voordeliger uit, want hierdoor betaal je tot een verbruik van 2.900 kWh minder voor stroom. Met het laden van een elektrische auto zit je hier al snel boven. Een kwart van de Nederlandse EV-rijders kiest er daarom voor de auto bij een openbare laadpaal op te laden. Thuis laden is dus niet altijd voordeliger.

2. “Snelladen verkort de levensduur van de accu”

Feit – Op de lange termijn is het verstandig om niet te vaak bij snellaadstations op te laden. Natuurlijk is het handig voor ‘de laatste kilometers’ of als je haast hebt, maar voor de houdbaarheid van de accu is het minder goed om snel te laden. De accu zal niet meteen kapotgaan, maar slijt wel sneller. Dit komt doordat de temperatuur toeneemt als de accu met een hoog voltage wordt opgeladen. Uit onderzoek blijkt dat Ev’s die enkel thuis worden opgeladen, na vier jaar ongeveer tien procent beter presteerden dan accu’s die voornamelijk aan een snellader zijn opgeladen. Snelladen over een lange periode kan dus de levensduur van de accu verkorten. Dat betekent niet dat je je auto nooit aan een snellader kunt hangen, maar probeer het af te wisselen met ‘normaal laden’.

 3. “Mijn EV is een thuisbatterij”

Feit – Als je EV wordt ondersteunt met Vehicle-To-Home (V2H) is het mogelijk om een EV als thuisbatterij te gebruiken. V2H betekent twee ‘richtingen’ laden, waarbij je zowel de auto kunt opladen als de opgeslagen stroom kunt terug leveren aan je woning. Idealiter gebeurt dit tijdens piekuren: uren waarop huishoudens en bedrijven veel energie gebruiken (tussen 7.00 en 23.00 uur). Je kunt bijvoorbeeld de EV opladen in daluren tegen een lager tarief en terug leveren tijdens piekuren, wanneer je een was draait en de afwasmachine aanzet. Zo voorkomen we samen pieken in het energieverbruik en houden we het elektriciteitsnet beter in balans, waardoor er minder druk komt op het stroomnet én het is ook eens financieel voordeliger.

4. “Ev’s vliegen vaker in brand dan auto’s met een verbrandingsmotor”

Fabel – Je ziet het misschien vaker in het nieuws, EV-autobranden, maar dat betekent niet dat ze vaker voorkomen dan ‘gewone’ autobranden. Ev’s zijn relatief nieuw en liggen daardoor onder een vergrootglas in de media. Maar wist je dat het brandgevaar van een benzinemotor groter is? Bij een frontale botsing met een brandstofauto bots je op de motor, waardoor de kans op ontploffing veel groter is. Bij elektrische auto’s kreukt de voorkant in, omdat er geen motor aan de voorkant zit.

Ondanks dat er steeds meer en betere Ev’s zijn, bestaan er nog veel onduidelijkheden. Het is daarom belangrijk om je goed in te lezen om zo voordelig en efficiënt mogelijk elektrisch te rijden. Meer weten over onze B2B laadoplossingen of de DKV Card +Charge? Neem contact op met Bas Bullens, eMobility expert bij DKV Mobility: bas.bullens@dkv-mobility.com

4 feiten & fabels over elektrisch rijden | Automotive Online

4 feiten & fabels over elektrisch rijden

Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: DKV Mobility

1. “Thuis laden is altijd voordeliger

Fabel – Het laden bij openbare laadpunten is nu vaak een stuk goedkoper dan thuis. Voorheen was thuis laden goedkoper, omdat je alleen het tarief betaalde van jouw energiecontract. Met de hoge elektriciteitsprijzen en de variabele contracten is dit niet meer het geval. Zelfs met het energieplafond ben je niet voordeliger uit, want hierdoor betaal je tot een verbruik van 2.900 kWh minder voor stroom. Met het laden van een elektrische auto zit je hier al snel boven. Een kwart van de Nederlandse EV-rijders kiest er daarom voor de auto bij een openbare laadpaal op te laden. Thuis laden is dus niet altijd voordeliger.

2. “Snelladen verkort de levensduur van de accu”

Feit – Op de lange termijn is het verstandig om niet te vaak bij snellaadstations op te laden. Natuurlijk is het handig voor ‘de laatste kilometers’ of als je haast hebt, maar voor de houdbaarheid van de accu is het minder goed om snel te laden. De accu zal niet meteen kapotgaan, maar slijt wel sneller. Dit komt doordat de temperatuur toeneemt als de accu met een hoog voltage wordt opgeladen. Uit onderzoek blijkt dat Ev’s die enkel thuis worden opgeladen, na vier jaar ongeveer tien procent beter presteerden dan accu’s die voornamelijk aan een snellader zijn opgeladen. Snelladen over een lange periode kan dus de levensduur van de accu verkorten. Dat betekent niet dat je je auto nooit aan een snellader kunt hangen, maar probeer het af te wisselen met ‘normaal laden’.

 3. “Mijn EV is een thuisbatterij”

Feit – Als je EV wordt ondersteunt met Vehicle-To-Home (V2H) is het mogelijk om een EV als thuisbatterij te gebruiken. V2H betekent twee ‘richtingen’ laden, waarbij je zowel de auto kunt opladen als de opgeslagen stroom kunt terug leveren aan je woning. Idealiter gebeurt dit tijdens piekuren: uren waarop huishoudens en bedrijven veel energie gebruiken (tussen 7.00 en 23.00 uur). Je kunt bijvoorbeeld de EV opladen in daluren tegen een lager tarief en terug leveren tijdens piekuren, wanneer je een was draait en de afwasmachine aanzet. Zo voorkomen we samen pieken in het energieverbruik en houden we het elektriciteitsnet beter in balans, waardoor er minder druk komt op het stroomnet én het is ook eens financieel voordeliger.

4. “Ev’s vliegen vaker in brand dan auto’s met een verbrandingsmotor”

Fabel – Je ziet het misschien vaker in het nieuws, EV-autobranden, maar dat betekent niet dat ze vaker voorkomen dan ‘gewone’ autobranden. Ev’s zijn relatief nieuw en liggen daardoor onder een vergrootglas in de media. Maar wist je dat het brandgevaar van een benzinemotor groter is? Bij een frontale botsing met een brandstofauto bots je op de motor, waardoor de kans op ontploffing veel groter is. Bij elektrische auto’s kreukt de voorkant in, omdat er geen motor aan de voorkant zit.

Ondanks dat er steeds meer en betere Ev’s zijn, bestaan er nog veel onduidelijkheden. Het is daarom belangrijk om je goed in te lezen om zo voordelig en efficiënt mogelijk elektrisch te rijden. Meer weten over onze B2B laadoplossingen of de DKV Card +Charge? Neem contact op met Bas Bullens, eMobility expert bij DKV Mobility: bas.bullens@dkv-mobility.com