P+R Podcast: Jos Strijbosch van Ordercentral

P+R Podcast • Welkom allemaal bij de nieuwe aflevering van de P+R podcast. Onze gast dit keer is Jos Strijbosch, ruim dertig jaren in de software automatisering. In deze podcast bespreken Paul, Rolf en Jos de mogelijk software automatisering binnen de automotive.
William Widjaja William Widjaja

Wat is software automatisering?

Om deze podcast af te trappen is het misschien eerst handig om te toelichten wat software automatisering is. Software automatisering verwijst naar het proces van het gebruik van software tools en -technologieën om taken en processen binnen bedrijf te automatiseren, waardoor efficiënter kan worden gewerkt en de kwaliteit wordt verbeterd.

Wat is de behoefte van de klant?

Jos kan binnen de podcast niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk de behoefte is van de klant! En doet dit met passende voorbeelden. Zo heeft Jos bij de implementatie van een systeem bij de profile winkels een ontmoeting gehad met een ‘klein bedrijf’ die hem altijd is bijgebleven. Hier deed één persoon de winkel en werkplaats zelf. “Als je die handen zag, pik zwart”. Aan de hand hiervan heeft Jos een aantal zwarte toetsenborden gekocht en deze daar neergelegd. “Die man had een beleving van oké, nou ziet mijn toetsenbord niet meer zo vies, dus toen was het anders en toen is ie er toch anders mee omgegaan”. Volgens Jos zit het hem in de kleine dingen en moet je kijken naar waar de behoefte van de klant ligt en je moet het niet te groot maken.

Hoe kan de automatisering eruit zien?

Binnen deze podcast komt Joost met meerdere voorbeelden over hoe automatiseringen binnen de autobranche eruit zouden kunnen zien. Jos komt met meerdere voorbeelden en wordt natuurlijk ook uitgevraagd hoe hij het zou doen als hij nu een eigen auto bedrijf krijgt. Om deze vraag te beantwoorden komt Jos met een voorbeeld van een merk dat we allemaal wel kennen, namelijk Rituals. Rituals creëert persona’s voor klanten met data en weet hierdoor exact wat iedere klant wilt. Dit zouden dealers ook kunnen doen met de juiste software en data. Een voorbeeld is op het moment dat een klant een auto configureert online en deze opslaat zou automatisch een klantprofiel moeten worden aangemaakt wat verrijkt wordt aan de hand van de beschikbare informatie online. Een voorbeeld: De klant woont op het volgende adres en de gemiddelde huurwaarde is A. Hierdoor heeft de klant waarschijnlijk een beschikbaar budget tussen X en Y. Hier kan een verkoper rekening mee houden met het aanbieden van bepaalde voertuigen. En op het moment dat deze klant de showroom binnen komt wandelen moet de verkoper direct deze klantenkaart kunnen ophalen aan de hand van een telefoonnummer en zo alle informatie direct inzichtelijk hebben inclusief de geconfigureerde auto.

Dit zou het werk van de verkoper makkelijker maken en de klant kan hierdoor sneller geholpen worden omdat zijn online geconfigureerde auto direct beschikbaar is in het systeem.

Al met al komen de heren tot de conclusie dat er nog zat kansen binnen de markt zijn waar een automatiseringsslag zeker kansen zou kunnen bieden. Maar het gaat niet alleen om automatisering. Maar ook de gebruiker moet er achter staan. En dit moet onder andere gebeuren door de behoefte van deze persoon of groep centraal te stellen en door het niet groter te maken dan het is. Benieuwd naar hoe de heren onder andere tot deze conclusie zijn gekomen? Luister het nu in deze P+R Podcast.

Luister de volledige podcast hier:

P+R Podcast: Jos Strijbosch van Ordercentral | Automotive Online

P+R Podcast: Jos Strijbosch van Ordercentral

P+R Podcast • Welkom allemaal bij de nieuwe aflevering van de P+R podcast. Onze gast dit keer is Jos Strijbosch, ruim dertig jaren in de software automatisering. In deze podcast bespreken Paul, Rolf en Jos de mogelijk software automatisering binnen de automotive.
William Widjaja William Widjaja

Wat is software automatisering?

Om deze podcast af te trappen is het misschien eerst handig om te toelichten wat software automatisering is. Software automatisering verwijst naar het proces van het gebruik van software tools en -technologieën om taken en processen binnen bedrijf te automatiseren, waardoor efficiënter kan worden gewerkt en de kwaliteit wordt verbeterd.

Wat is de behoefte van de klant?

Jos kan binnen de podcast niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk de behoefte is van de klant! En doet dit met passende voorbeelden. Zo heeft Jos bij de implementatie van een systeem bij de profile winkels een ontmoeting gehad met een ‘klein bedrijf’ die hem altijd is bijgebleven. Hier deed één persoon de winkel en werkplaats zelf. “Als je die handen zag, pik zwart”. Aan de hand hiervan heeft Jos een aantal zwarte toetsenborden gekocht en deze daar neergelegd. “Die man had een beleving van oké, nou ziet mijn toetsenbord niet meer zo vies, dus toen was het anders en toen is ie er toch anders mee omgegaan”. Volgens Jos zit het hem in de kleine dingen en moet je kijken naar waar de behoefte van de klant ligt en je moet het niet te groot maken.

Hoe kan de automatisering eruit zien?

Binnen deze podcast komt Joost met meerdere voorbeelden over hoe automatiseringen binnen de autobranche eruit zouden kunnen zien. Jos komt met meerdere voorbeelden en wordt natuurlijk ook uitgevraagd hoe hij het zou doen als hij nu een eigen auto bedrijf krijgt. Om deze vraag te beantwoorden komt Jos met een voorbeeld van een merk dat we allemaal wel kennen, namelijk Rituals. Rituals creëert persona’s voor klanten met data en weet hierdoor exact wat iedere klant wilt. Dit zouden dealers ook kunnen doen met de juiste software en data. Een voorbeeld is op het moment dat een klant een auto configureert online en deze opslaat zou automatisch een klantprofiel moeten worden aangemaakt wat verrijkt wordt aan de hand van de beschikbare informatie online. Een voorbeeld: De klant woont op het volgende adres en de gemiddelde huurwaarde is A. Hierdoor heeft de klant waarschijnlijk een beschikbaar budget tussen X en Y. Hier kan een verkoper rekening mee houden met het aanbieden van bepaalde voertuigen. En op het moment dat deze klant de showroom binnen komt wandelen moet de verkoper direct deze klantenkaart kunnen ophalen aan de hand van een telefoonnummer en zo alle informatie direct inzichtelijk hebben inclusief de geconfigureerde auto.

Dit zou het werk van de verkoper makkelijker maken en de klant kan hierdoor sneller geholpen worden omdat zijn online geconfigureerde auto direct beschikbaar is in het systeem.

Al met al komen de heren tot de conclusie dat er nog zat kansen binnen de markt zijn waar een automatiseringsslag zeker kansen zou kunnen bieden. Maar het gaat niet alleen om automatisering. Maar ook de gebruiker moet er achter staan. En dit moet onder andere gebeuren door de behoefte van deze persoon of groep centraal te stellen en door het niet groter te maken dan het is. Benieuwd naar hoe de heren onder andere tot deze conclusie zijn gekomen? Luister het nu in deze P+R Podcast.

Luister de volledige podcast hier: