Allianz: veel winst te behalen bij het slim repareren van EV’s

Brandstory • Hoewel EV’s bijvoorbeeld minder brandgevaarlijk zijn dan reguliere auto’s, zijn de verzekeringsclaims wel hoger door de complexe techniek. Samen met autofabrikanten kijkt Allianz naar manieren om die claims te verlagen, bijvoorbeeld door een betere bescherming van het (kostbare) accupakket.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Allianz

Branden met EV’s halen vaak de krantenkoppen, maar volgens Carsten Reinkemeyer, van het Allianz Zentrum für Technik werkzaam op het gebied van veiligheidsonderzoek, is de kans dat een EV in brand vliegt kleiner dan bij een auto met verbrandingsmotor. “Je hebt bij een EV geen brandstof die rond de auto stroomt”, zegt hij. “Mensen denken vaak dat EV-branden ontstaan door het hoogvoltagesysteem, maar dat is heel zelden het geval. Ze vliegen eerder in brand doordat ze bijvoorbeeld in een carport staan die in brand is gevlogen, of omdat ze naast een brandende auto staan.” Hoewel EV-branden als gezegd veel aandacht krijgen, vonden er in Duitsland volgens Reinkemeyer afgelopen jaar minder dan 100 branden plaats waarbij EV’s betrokken zijn. “Wel kost het meer tijd en is er meer water nodig om een EV te blussen”, aldus Reinkemeyer.

Hogere reparatiekosten leiden tot hogere premies

Hoewel de brandveiligheid van een EV dus beter is, zijn de reparatiekosten van een EV na een ongeluk wel hoger, wat in veel gevallen ook tot hogere premies leidt. Niet automatisch overigens, want in Duitsland valt de Volkswagen ID.3 in een lagere verzekeringsklasse dan de Golf.

“De vergelijking is bovendien lastig omdat het bij EV’s vaak relatief nieuwe auto’s betreft, die vol zitten met ADAS-systemen. Daardoor zijn de gemiddelde reparatiekosten algauw hoger dan die van de gemiddelde verzekerde auto”, stelt David Unger, expert op het gebied van veiligheidsonderzoek bij EV’s. “Maar het is een feit dat de arbeidskosten en herstelkosten vaak hoger zijn bij EV’s. Zo hoeft er in slechts 2 procent van de gevallen een accupakket te worden vervangen, maar de kosten daarvan maken 7 procent uit van de totale uitgaven aan claims.” Daar zijn een aantal redenen voor. Een ervan is het feit dat EV’s vaker naar merkdealers gaan voor reparatie, en dat er speciaal gekwalificeerd personeel en speciale equipment nodig is voor de reparatie ervan.

Laadaansluiting vaak op kwetsbare plek

Op het gebied van herstelkosten is er overigens nog heel wat winst te behalen, iets waar ze bij Allianz samen met de autofabrikanten naar kijken. “Als er bijvoorbeeld slechts cosmetische schade op de behuizing van het accupakket zit omdat de onderzijde bijvoorbeeld over de grond schraapt, moet vaak het gehele accupakket worden vervangen omdat de accubehuizing vaak niet los vervangen kan worden”, aldus Reinkemeyer. “Verder bevindt de laadaansluiting zich vaak op een kwetsbare plek, bijvoorbeeld in de grille. De vervangingskosten daarvan lopen uiteen van 700 tot 2.700 euro. Een plek in het spatbord is veel beter, omdat de laadaansluiting zelf dan vaak niet beschadigd raakt bij een aanrijding. Dat is een betere plek dan in de kreukelzone.”

Allianz: veel winst te behalen bij het slim repareren van EV’s | Automotive Online

Allianz: veel winst te behalen bij het slim repareren van EV’s

Brandstory • Hoewel EV’s bijvoorbeeld minder brandgevaarlijk zijn dan reguliere auto’s, zijn de verzekeringsclaims wel hoger door de complexe techniek. Samen met autofabrikanten kijkt Allianz naar manieren om die claims te verlagen, bijvoorbeeld door een betere bescherming van het (kostbare) accupakket.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Allianz

Branden met EV’s halen vaak de krantenkoppen, maar volgens Carsten Reinkemeyer, van het Allianz Zentrum für Technik werkzaam op het gebied van veiligheidsonderzoek, is de kans dat een EV in brand vliegt kleiner dan bij een auto met verbrandingsmotor. “Je hebt bij een EV geen brandstof die rond de auto stroomt”, zegt hij. “Mensen denken vaak dat EV-branden ontstaan door het hoogvoltagesysteem, maar dat is heel zelden het geval. Ze vliegen eerder in brand doordat ze bijvoorbeeld in een carport staan die in brand is gevlogen, of omdat ze naast een brandende auto staan.” Hoewel EV-branden als gezegd veel aandacht krijgen, vonden er in Duitsland volgens Reinkemeyer afgelopen jaar minder dan 100 branden plaats waarbij EV’s betrokken zijn. “Wel kost het meer tijd en is er meer water nodig om een EV te blussen”, aldus Reinkemeyer.

Hogere reparatiekosten leiden tot hogere premies

Hoewel de brandveiligheid van een EV dus beter is, zijn de reparatiekosten van een EV na een ongeluk wel hoger, wat in veel gevallen ook tot hogere premies leidt. Niet automatisch overigens, want in Duitsland valt de Volkswagen ID.3 in een lagere verzekeringsklasse dan de Golf.

“De vergelijking is bovendien lastig omdat het bij EV’s vaak relatief nieuwe auto’s betreft, die vol zitten met ADAS-systemen. Daardoor zijn de gemiddelde reparatiekosten algauw hoger dan die van de gemiddelde verzekerde auto”, stelt David Unger, expert op het gebied van veiligheidsonderzoek bij EV’s. “Maar het is een feit dat de arbeidskosten en herstelkosten vaak hoger zijn bij EV’s. Zo hoeft er in slechts 2 procent van de gevallen een accupakket te worden vervangen, maar de kosten daarvan maken 7 procent uit van de totale uitgaven aan claims.” Daar zijn een aantal redenen voor. Een ervan is het feit dat EV’s vaker naar merkdealers gaan voor reparatie, en dat er speciaal gekwalificeerd personeel en speciale equipment nodig is voor de reparatie ervan.

Laadaansluiting vaak op kwetsbare plek

Op het gebied van herstelkosten is er overigens nog heel wat winst te behalen, iets waar ze bij Allianz samen met de autofabrikanten naar kijken. “Als er bijvoorbeeld slechts cosmetische schade op de behuizing van het accupakket zit omdat de onderzijde bijvoorbeeld over de grond schraapt, moet vaak het gehele accupakket worden vervangen omdat de accubehuizing vaak niet los vervangen kan worden”, aldus Reinkemeyer. “Verder bevindt de laadaansluiting zich vaak op een kwetsbare plek, bijvoorbeeld in de grille. De vervangingskosten daarvan lopen uiteen van 700 tot 2.700 euro. Een plek in het spatbord is veel beter, omdat de laadaansluiting zelf dan vaak niet beschadigd raakt bij een aanrijding. Dat is een betere plek dan in de kreukelzone.”