Bovag: Leden helpen met energievraagstuk

Oliebollenspecial • “Met behulp van Bovag Energie helpen we leden om het energieverbruik te verminderen.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Bovag)

Met het initiatief Bovag Energie gaat de belangenorganisatie haar leden helpen om energiekosten te besparen en de energietransitie om te zetten in een businessmodel. In eerste instantie alleen met tips, maar er wordt ook overwogen om de gezamenlijke inkoopkracht te gaan gebruiken en wellicht zelfs een energiespeler te gaan worden.

Zoals in zoveel andere sectoren ook het geval is, is de energiecrisis een van de grote uitdagingen voor autobedrijven in de komende tijd. “Met behulp van Bovag Energie helpen we leden om het energieverbruik te verminderen”, aldus voorzitter Han ten Broeke. “We helpen leden. Van een energiescan die direct kosten bespaart tot een compleet businessmodel met energie. Daarbij kunnen we de gezamenlijke inkoopkracht gebruiken en het is een feit dat je met achtduizend bedrijven samen serieuzer wordt genomen door de netwerkbedrijven.”

Samen optrekken met Focwa

De samenwerking met Focwa is nauw, en een fusie is in de maak, onder het motto ‘samen sterk’. “Wij hebben onder meer weten te bewerkstelligen dat de TEK-regeling ook voor de schadeherstelbedrijven gaat gelden”, aldus Ten Broeke. “Daardoor wordt voorkomen dat ze de deuren moeten sluiten of enorme verliezen lijden, want ze werken veelal met gasgestookte droogcabines. Schadeherstelbedrijven hebben vaste contracten met leasemaatschappijen waardoor ze de hogere kosten ook amper kunnen doorberekenen.” De partijen vullen elkaar aan volgens Ten Broeke. “De Focwa kent die bedrijven goed, en wij hebben een enorme slagkracht op lobbygebied. Een en een is in dit geval meer dan twee.”

Geen discussie

Verder wil Ten Broeke graag nog even ingaan op de onduidelijkheid rond de verlengde Bovag-garantie. “Mensen zeggen dat een garantie van 12 maanden wettelijk al verplicht is. Dat klopt, maar Bovag voegt daar wat aan toe. Bij wettelijke garantie geldt: de auto moet doen wat de klant ‘redelijkerwijs’ mag verwachten, maar dat is vaag. Bij Bovag Garantie is er geen discussie over wat er wel en niet onder valt en er is geen leeftijd- of kilometerbeperking. Daar worden klanten blij van en dat geeft Bovag-bedrijven onderscheidend vermogen.” Een ander belangrijk onderwerp betreft de bescherming tegen cybercrime, wat steeds vaker een issue is. “We willen voor veiligheid zorgen, zowel qua cybercrime als qua verkeersveiligheid. We helpen onze leden daarbij”, aldus Ten Broeke.

Helderheid

“Daarnaast willen we van Den Haag helderheid met betrekking tot het beleid omtrent EV’s na 2025. Er is dan geen stimuleringsbeleid meer. Dat kan niet. De overheid moet inzien dat personenmobiliteit fors kan bijdragen om de milieudoelstellingen te realiseren, maar dan moeten ze wel in beweging komen.” Bovag heeft daar samen met VNA, Anwb, RAI Vereniging  en Natuur en Milieu een plan voor gemaakt. “We moeten de ambitie hebben om wereldkampioen elektrisch rijden te worden. Maar dan moeten alle partijen wel over hun eigen schaduw heen springen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag: Leden helpen met energievraagstuk | Automotive Online

Bovag: Leden helpen met energievraagstuk

Oliebollenspecial • “Met behulp van Bovag Energie helpen we leden om het energieverbruik te verminderen.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Bovag)

Met het initiatief Bovag Energie gaat de belangenorganisatie haar leden helpen om energiekosten te besparen en de energietransitie om te zetten in een businessmodel. In eerste instantie alleen met tips, maar er wordt ook overwogen om de gezamenlijke inkoopkracht te gaan gebruiken en wellicht zelfs een energiespeler te gaan worden.

Zoals in zoveel andere sectoren ook het geval is, is de energiecrisis een van de grote uitdagingen voor autobedrijven in de komende tijd. “Met behulp van Bovag Energie helpen we leden om het energieverbruik te verminderen”, aldus voorzitter Han ten Broeke. “We helpen leden. Van een energiescan die direct kosten bespaart tot een compleet businessmodel met energie. Daarbij kunnen we de gezamenlijke inkoopkracht gebruiken en het is een feit dat je met achtduizend bedrijven samen serieuzer wordt genomen door de netwerkbedrijven.”

Samen optrekken met Focwa

De samenwerking met Focwa is nauw, en een fusie is in de maak, onder het motto ‘samen sterk’. “Wij hebben onder meer weten te bewerkstelligen dat de TEK-regeling ook voor de schadeherstelbedrijven gaat gelden”, aldus Ten Broeke. “Daardoor wordt voorkomen dat ze de deuren moeten sluiten of enorme verliezen lijden, want ze werken veelal met gasgestookte droogcabines. Schadeherstelbedrijven hebben vaste contracten met leasemaatschappijen waardoor ze de hogere kosten ook amper kunnen doorberekenen.” De partijen vullen elkaar aan volgens Ten Broeke. “De Focwa kent die bedrijven goed, en wij hebben een enorme slagkracht op lobbygebied. Een en een is in dit geval meer dan twee.”

Geen discussie

Verder wil Ten Broeke graag nog even ingaan op de onduidelijkheid rond de verlengde Bovag-garantie. “Mensen zeggen dat een garantie van 12 maanden wettelijk al verplicht is. Dat klopt, maar Bovag voegt daar wat aan toe. Bij wettelijke garantie geldt: de auto moet doen wat de klant ‘redelijkerwijs’ mag verwachten, maar dat is vaag. Bij Bovag Garantie is er geen discussie over wat er wel en niet onder valt en er is geen leeftijd- of kilometerbeperking. Daar worden klanten blij van en dat geeft Bovag-bedrijven onderscheidend vermogen.” Een ander belangrijk onderwerp betreft de bescherming tegen cybercrime, wat steeds vaker een issue is. “We willen voor veiligheid zorgen, zowel qua cybercrime als qua verkeersveiligheid. We helpen onze leden daarbij”, aldus Ten Broeke.

Helderheid

“Daarnaast willen we van Den Haag helderheid met betrekking tot het beleid omtrent EV’s na 2025. Er is dan geen stimuleringsbeleid meer. Dat kan niet. De overheid moet inzien dat personenmobiliteit fors kan bijdragen om de milieudoelstellingen te realiseren, maar dan moeten ze wel in beweging komen.” Bovag heeft daar samen met VNA, Anwb, RAI Vereniging  en Natuur en Milieu een plan voor gemaakt. “We moeten de ambitie hebben om wereldkampioen elektrisch rijden te worden. Maar dan moeten alle partijen wel over hun eigen schaduw heen springen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.