‘Over twee jaar al emissievrije binnensteden’

ABB E-mobility adviseert bij transitie naar elektrisch rijden

Brand Story • Hoewel veel bedrijven elektrische bestelwagens nog een investering voor de verre toekomst beschouwen, bereiden diverse steden de sluiting van hun binnenstad voor diesel-bestelwagens over twee jaar al voor. Als deadlines snel naderen en er naast de installatie van de infrastructuur en de aanschaf van voertuigen ook plannen voor netwerkversterking nodig zijn, begint de tijd te dringen om de overstap te maken. Robert Daems, verkoopspecialist e-mobiliteit bij ABB E-mobility B.V., legt uit hoe de overgang kan worden vergemakkelijkt.
Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:

De transitie naar elektrische bestelwagens nadert razendsnel, maar veel MKB-bedrijven zijn er nog niet klaar voor. Wie nu een bestelwagen aanschaft en ook in binnensteden werkzaam is, moet gezien de looptijd nu al aan de elektrische bestelbus. “De gemiddelde stukadoor bijvoorbeeld is daar echter helemaal niet mee bezig”, aldus Robert Daems, sales specialist e-mobility bij ABB E-mobility B.V.. “Die maakt het echt niet uit waardoor zijn bus wordt aangedreven, als hij zijn werk maar kan doen.” Omdat EV’s nog relatief nieuw zijn, en men bang is voor zaken als de actieradius, is er bij sommige mensen die afhankelijk zijn van hun voertuig koudwatervrees om over te stappen. Maar ABB E-mobility biedt daarbij een helpende hand. “We brengen in kaart wat voor voertuigen er worden opgeladen, hoeveel kilometers de busjes dagelijks afleggenen hoeveel tijd er is om te laden”, vertelt Daems. “Veel bedrijven willen in eerste instantie bijvoorbeeld een 100 kW-lader, maar als je ’s nachts kunt opladen, is 11 kW ook toereikend.”

Elektrische voordelen

Volgens Daems biedt een elektrische bestelbus diverse voordelen. “Inmiddels hebben ze een actie-radius van ruim 200 kilometer, wat voor het gros van de bedrijven toereikend is. Daarnaast gaat een elektrische bus langer mee en is er minder onderhoud nodig. Ze zijn wel duurder qua aanschaf, maar er zijn subsidie-regelingen waar je gebruik van kunt maken.” Veel MKB-bedrijven vinden de overstap spannend, maar een betrouwbare en betaalbare laadinfrastructuur is volgens Daems gemakkelijk te realiseren. “Er is bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een laadpaal op een openbaar terrein te plaatsen en daarbij tijdvakken te reserveren om zelf te laden”, aldus Daems. “Dan kun je ’s nachts zelf laden en overdag de laadpaal ter beschikking stellen aan derden waarbij je de kWh’s in rekening brengt. Dan kun je de laadpaal en de netaansluiting weer deels terugverdienen.”

Stationaire batterijen

De genoemde netaansluiting is overigens nog wel een dingetje, want bij sommige bedrijven is geen ‘zware’ netaansluiting mogelijk. Ook dan heeft ABB E-mobility een oplossing te bieden. “Dan kijken we naar andere oplossingen”, vertelt Daems. “Denk daarbij aan een batterij-buffer. Of we gaan werken met load balancing, waarbij auto’s om beurten worden geladen of allemaal tegelijk met een lager vermogen, zodat je er overdag toch weer mee kunt rijden.” Stationaire batterijen zijn daarbij een flinke investering, maar wel een goede volgens Daems. “Als je stroom teruglevert aan het net, levert je dat vaak niet zoveel op als dat je moet betalen om ’snachts te laden. En in sommige regio’s mag je niet eens terugleveren. Dan is het dus handiger om zelf je stroom te gebruiken, zeker in combinatie met zonnepanelen.”

Tijdige actie

Mocht er toch een zwaardere netaansluiting nodig zijn, dan is het volgens Daems zaak om daar tijdig achteraan te gaan. “De aanvraag van een netaansluiting van meer dan 250 am-père kan heel lang duren”, aldus Daems. “Als je dus voor 2025 wilt overstappen naar elektrische busjes, dan is het zaak dat zo snel mogelijk in gang te gaan zetten in overleg met de netbeheerder.” Als wereldwijd marktleider in EV-laadoplossingen, denkt ABB E-mobility dat de overstap naar elektrisch niet alleen bij bestelwagens, maar ook bij vrachtwagens snel zal gaan verlopen. “Gezien de stijgende dieselprijzen denken we dat elektrische vrachtwagens over twee jaar al een lagere kilometerprijs hebben dan diesel-vrachtwagens”, zo vertelt Daems. “Merken als DAF, Scania, Volvo en Daimler Truck leveren nu al elektrische trekkers met een actieradius van meer dan 400 kilometer. Dat is ruim voldoende voor distributiewerk binnen Nederland.”

Gezamenlijke laadfaciliteiten

Hij ziet daarbij mogelijkheden voor gezamenlijke laadfaciliteiten. Niet alleen denkt hij dat laden bij klanten of collega-bedrijven steeds normaler zal worden, mits er een goed betaalsysteem aan wordt gekoppeld, hij verwacht ook dat er bij de hubs waar goederen worden overgeladen naar elektrische bestellers laadpalen gaan komen waar elektrische vrachtwagens kunnen laden om naar de volgende hub te rijden. “Het is vooral zaak dat goed wordt geregeld wie waar en vooral ook wanneer gaat laden.” Of u nu een ZZP’er bent of een wagenparkbeheerder, en of u nu werkt met grote vrachtwagens of kleine bestelwagens om uw bedrijf in beweging te houden, het is duidelijk dat de elektrische revolutie binnenkort op ons allen afkomt. In plaats van een beslissing voor morgen, kunt u de concurrentie voor zijn door vandaag al de overstap te maken. Zo heeft u een voorsprong op uw concurrentie wanneer het emissieloze tijdperk aanbreekt.

ABB E-mobility adviseert bij transitie naar elektrisch rijden | Automotive Online
‘Over twee jaar al emissievrije binnensteden’

ABB E-mobility adviseert bij transitie naar elektrisch rijden

Brand Story • Hoewel veel bedrijven elektrische bestelwagens nog een investering voor de verre toekomst beschouwen, bereiden diverse steden de sluiting van hun binnenstad voor diesel-bestelwagens over twee jaar al voor. Als deadlines snel naderen en er naast de installatie van de infrastructuur en de aanschaf van voertuigen ook plannen voor netwerkversterking nodig zijn, begint de tijd te dringen om de overstap te maken. Robert Daems, verkoopspecialist e-mobiliteit bij ABB E-mobility B.V., legt uit hoe de overgang kan worden vergemakkelijkt.
Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:

De transitie naar elektrische bestelwagens nadert razendsnel, maar veel MKB-bedrijven zijn er nog niet klaar voor. Wie nu een bestelwagen aanschaft en ook in binnensteden werkzaam is, moet gezien de looptijd nu al aan de elektrische bestelbus. “De gemiddelde stukadoor bijvoorbeeld is daar echter helemaal niet mee bezig”, aldus Robert Daems, sales specialist e-mobility bij ABB E-mobility B.V.. “Die maakt het echt niet uit waardoor zijn bus wordt aangedreven, als hij zijn werk maar kan doen.” Omdat EV’s nog relatief nieuw zijn, en men bang is voor zaken als de actieradius, is er bij sommige mensen die afhankelijk zijn van hun voertuig koudwatervrees om over te stappen. Maar ABB E-mobility biedt daarbij een helpende hand. “We brengen in kaart wat voor voertuigen er worden opgeladen, hoeveel kilometers de busjes dagelijks afleggenen hoeveel tijd er is om te laden”, vertelt Daems. “Veel bedrijven willen in eerste instantie bijvoorbeeld een 100 kW-lader, maar als je ’s nachts kunt opladen, is 11 kW ook toereikend.”

Elektrische voordelen

Volgens Daems biedt een elektrische bestelbus diverse voordelen. “Inmiddels hebben ze een actie-radius van ruim 200 kilometer, wat voor het gros van de bedrijven toereikend is. Daarnaast gaat een elektrische bus langer mee en is er minder onderhoud nodig. Ze zijn wel duurder qua aanschaf, maar er zijn subsidie-regelingen waar je gebruik van kunt maken.” Veel MKB-bedrijven vinden de overstap spannend, maar een betrouwbare en betaalbare laadinfrastructuur is volgens Daems gemakkelijk te realiseren. “Er is bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een laadpaal op een openbaar terrein te plaatsen en daarbij tijdvakken te reserveren om zelf te laden”, aldus Daems. “Dan kun je ’s nachts zelf laden en overdag de laadpaal ter beschikking stellen aan derden waarbij je de kWh’s in rekening brengt. Dan kun je de laadpaal en de netaansluiting weer deels terugverdienen.”

Stationaire batterijen

De genoemde netaansluiting is overigens nog wel een dingetje, want bij sommige bedrijven is geen ‘zware’ netaansluiting mogelijk. Ook dan heeft ABB E-mobility een oplossing te bieden. “Dan kijken we naar andere oplossingen”, vertelt Daems. “Denk daarbij aan een batterij-buffer. Of we gaan werken met load balancing, waarbij auto’s om beurten worden geladen of allemaal tegelijk met een lager vermogen, zodat je er overdag toch weer mee kunt rijden.” Stationaire batterijen zijn daarbij een flinke investering, maar wel een goede volgens Daems. “Als je stroom teruglevert aan het net, levert je dat vaak niet zoveel op als dat je moet betalen om ’snachts te laden. En in sommige regio’s mag je niet eens terugleveren. Dan is het dus handiger om zelf je stroom te gebruiken, zeker in combinatie met zonnepanelen.”

Tijdige actie

Mocht er toch een zwaardere netaansluiting nodig zijn, dan is het volgens Daems zaak om daar tijdig achteraan te gaan. “De aanvraag van een netaansluiting van meer dan 250 am-père kan heel lang duren”, aldus Daems. “Als je dus voor 2025 wilt overstappen naar elektrische busjes, dan is het zaak dat zo snel mogelijk in gang te gaan zetten in overleg met de netbeheerder.” Als wereldwijd marktleider in EV-laadoplossingen, denkt ABB E-mobility dat de overstap naar elektrisch niet alleen bij bestelwagens, maar ook bij vrachtwagens snel zal gaan verlopen. “Gezien de stijgende dieselprijzen denken we dat elektrische vrachtwagens over twee jaar al een lagere kilometerprijs hebben dan diesel-vrachtwagens”, zo vertelt Daems. “Merken als DAF, Scania, Volvo en Daimler Truck leveren nu al elektrische trekkers met een actieradius van meer dan 400 kilometer. Dat is ruim voldoende voor distributiewerk binnen Nederland.”

Gezamenlijke laadfaciliteiten

Hij ziet daarbij mogelijkheden voor gezamenlijke laadfaciliteiten. Niet alleen denkt hij dat laden bij klanten of collega-bedrijven steeds normaler zal worden, mits er een goed betaalsysteem aan wordt gekoppeld, hij verwacht ook dat er bij de hubs waar goederen worden overgeladen naar elektrische bestellers laadpalen gaan komen waar elektrische vrachtwagens kunnen laden om naar de volgende hub te rijden. “Het is vooral zaak dat goed wordt geregeld wie waar en vooral ook wanneer gaat laden.” Of u nu een ZZP’er bent of een wagenparkbeheerder, en of u nu werkt met grote vrachtwagens of kleine bestelwagens om uw bedrijf in beweging te houden, het is duidelijk dat de elektrische revolutie binnenkort op ons allen afkomt. In plaats van een beslissing voor morgen, kunt u de concurrentie voor zijn door vandaag al de overstap te maken. Zo heeft u een voorsprong op uw concurrentie wanneer het emissieloze tijdperk aanbreekt.