Focwa: ‘Samen optrekken met opdrachtgevers’

Oliebollenspecial • In een sector waarin veel tariefafspraken zijn, is het lastig om het hoofd te bieden aan sterk stijgende kosten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Femke Teeling: “We hebben bemiddeld tussen schadeherstelbedrijven en opdrachtgevers wat betreft de energiekosten.” (foto: Focwa)

Als energie-intensieve sector heeft de schadeherstelbranche flinke klappen gekregen als gevolg van de sterk gestegen energiekosten. Focwa ondersteunt haar leden daarin door te onderhandelen met opdrachtgevers en ondernemers aan te sporen om stappen te zetten op duurzaamheidsgebied, dat zowel letterlijk winst oplevert als winst voor het milieu.

In een sector waarin veel tariefafspraken zijn, is het lastig om het hoofd te bieden aan sterk stijgende kosten. “Bij sommige leden zijn de kosten wel zeven keer zo hoog geworden”, aldus Femke Teeling, directeur Focwa. “Hogere onderdelenkosten kunnen doorberekend worden, maar de overige kosten niet. Daarom hebben we bemiddeld tussen de schadeherstelbedrijven en hun opdrachtgevers. Daarbij was er discussie over wat wel en geen ondernemersrisico is, maar uiteindelijk zijn alle opdrachtgevers over de brug gekomen. Tussen afgelopen mei en de zomer zijn ze een deel van de energiekosten gaan compenseren, ze hebben hun verantwoordelijkheid genomen.”

Grotere bewustwording

De ontwikkelingen hebben er uiteraard toe geleid dat ondernemers zijn gaan nadenken over verduurzaming. “Daarbij moet je denken aan luchtdrogende lakken, waar leveranciers ook druk mee bezig zijn, en het instellen van lagere temperaturen in de spuitcabine”, vertelt Teeling. “Maar slimmer werken kan vaak ook een hoop doen. Denk daarbij aan deuren die soms de halve dag openstonden.” Net als corona is de energiecrisis een geval van overmacht waar de sector mee moet leren leven. “De verwachting is wel dat de energieprijzen gaan dalen, maar ze gaan niet meer terug naar het oude niveau. Daarom moet er grotere bewustwording komen.” Samen met BOVAG heeft Focwa een project opgestart om het kijken naar mogelijkheden om te verduurzamen.

Prijsdruk hoger

Aan werk is er overigens geen gebrek bij de schadeherstelbedrijven, want hoewel er bij een deel van de bedrijven in Nederland structureel wordt thuisgewerkt, is er nog een behoorlijk schadeaanbod. “Het grootste probleem is op het moment het personeelstekort”, aldus Teeling. “Daarbij hebben we ook gewerkt aan nieuwe branchekwalificatiestructuren, auto’s worden immers steeds complexer. Dat maakt de branche overigens wel aantrekkelijker voor nieuw personeel, omdat de uitdagingen bij het schadeherstel groter worden. Geen enkele schade is hetzelfde.” Doordat de lonen en de energiekosten zoals in zoveel branches stijgen, wordt de prijsdruk in de sector hoger. “Onderdelen worden steeds duurder en auto’s steeds complexer”, vertelt Teeling. “En dat geldt niet alleen voor auto’s, maar ook voor de caravans, campers en vrachtwagens waar onze leden aan werken.” Femke Teeling: “We hebben bemiddeld tussen schadeherstelbedrijven en opdrachtgevers wat betreft de energiekosten.”focwaNet als corona is de energiecrisis een geval van overmacht waar de sector mee moet leren leven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Focwa: ‘Samen optrekken met opdrachtgevers’ | Automotive Online

Focwa: ‘Samen optrekken met opdrachtgevers’

Oliebollenspecial • In een sector waarin veel tariefafspraken zijn, is het lastig om het hoofd te bieden aan sterk stijgende kosten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Femke Teeling: “We hebben bemiddeld tussen schadeherstelbedrijven en opdrachtgevers wat betreft de energiekosten.” (foto: Focwa)

Als energie-intensieve sector heeft de schadeherstelbranche flinke klappen gekregen als gevolg van de sterk gestegen energiekosten. Focwa ondersteunt haar leden daarin door te onderhandelen met opdrachtgevers en ondernemers aan te sporen om stappen te zetten op duurzaamheidsgebied, dat zowel letterlijk winst oplevert als winst voor het milieu.

In een sector waarin veel tariefafspraken zijn, is het lastig om het hoofd te bieden aan sterk stijgende kosten. “Bij sommige leden zijn de kosten wel zeven keer zo hoog geworden”, aldus Femke Teeling, directeur Focwa. “Hogere onderdelenkosten kunnen doorberekend worden, maar de overige kosten niet. Daarom hebben we bemiddeld tussen de schadeherstelbedrijven en hun opdrachtgevers. Daarbij was er discussie over wat wel en geen ondernemersrisico is, maar uiteindelijk zijn alle opdrachtgevers over de brug gekomen. Tussen afgelopen mei en de zomer zijn ze een deel van de energiekosten gaan compenseren, ze hebben hun verantwoordelijkheid genomen.”

Grotere bewustwording

De ontwikkelingen hebben er uiteraard toe geleid dat ondernemers zijn gaan nadenken over verduurzaming. “Daarbij moet je denken aan luchtdrogende lakken, waar leveranciers ook druk mee bezig zijn, en het instellen van lagere temperaturen in de spuitcabine”, vertelt Teeling. “Maar slimmer werken kan vaak ook een hoop doen. Denk daarbij aan deuren die soms de halve dag openstonden.” Net als corona is de energiecrisis een geval van overmacht waar de sector mee moet leren leven. “De verwachting is wel dat de energieprijzen gaan dalen, maar ze gaan niet meer terug naar het oude niveau. Daarom moet er grotere bewustwording komen.” Samen met BOVAG heeft Focwa een project opgestart om het kijken naar mogelijkheden om te verduurzamen.

Prijsdruk hoger

Aan werk is er overigens geen gebrek bij de schadeherstelbedrijven, want hoewel er bij een deel van de bedrijven in Nederland structureel wordt thuisgewerkt, is er nog een behoorlijk schadeaanbod. “Het grootste probleem is op het moment het personeelstekort”, aldus Teeling. “Daarbij hebben we ook gewerkt aan nieuwe branchekwalificatiestructuren, auto’s worden immers steeds complexer. Dat maakt de branche overigens wel aantrekkelijker voor nieuw personeel, omdat de uitdagingen bij het schadeherstel groter worden. Geen enkele schade is hetzelfde.” Doordat de lonen en de energiekosten zoals in zoveel branches stijgen, wordt de prijsdruk in de sector hoger. “Onderdelen worden steeds duurder en auto’s steeds complexer”, vertelt Teeling. “En dat geldt niet alleen voor auto’s, maar ook voor de caravans, campers en vrachtwagens waar onze leden aan werken.” Femke Teeling: “We hebben bemiddeld tussen schadeherstelbedrijven en opdrachtgevers wat betreft de energiekosten.”focwaNet als corona is de energiecrisis een geval van overmacht waar de sector mee moet leren leven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.