#DCDW: ‘We gaan van het komende jaar een feestje maken’

Oliebollenspecial • “Als je binnen twee minuten belt zijn klanten vaak positief verrast door de snelheid van opvolging.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Stefanie van Dijk: "Wij zitten vooral op leadmanagement." (foto: Promedia)

#DCDW geeft zicht op wat er tussen marketing-leads en de daadwerkelijke verkopen gebeurt en helpt verkopers zich hierin verbeteren. Het bureau met als missie ‘De online automotive beter maken’ biedt verschillende tools en trainingen aan om hun klanten beter die leads om te laten zetten in showroom-bezoek en daardoor meer auto’s te verkopen.

De filosofie van #DCDW is dat als de bovenkant van de sales funnel goed zit, de verkopen vanzelf komen. “Het probleem bij verkoop is het in contact komen met je klant. Daarnaast is het dan de vraag of je na het contact ook die spreekwoordelijke armen weet open te zetten”, vertelt Stefanie van Dijk, manager leadmanagement bij #DCDW. Ze vertelt verder: “Om dat contact via online te krijgen kan je het beste snel bellen. Op het moment dat een klant online een aanvraag doet en laat zien dat hij geïnteresseerd is moet je hem bij zijn nekvel grijpen. Als je binnen twee minuten belt zijn klanten vaak positief verrast door de snelheid van opvolging.” Ze stelt verder dat een auto emotie is. Dat kan je bieden in de showroom. “Vaak voel je op het moment dat je een auto ontmoet wel of hij bij jou past. Daarom is dat fysieke ook zo belangrijk.” Van Dijk stelt dat er nauwelijks meer te onderscheiden is op prijsniveau en dat je daarom je op een andere manier moet onderscheiden. “Er zijn al genoeg knoppen-trainingen en product-gerelateerde trainingen, maar nog nauwelijks trainingen waaróm we dingen op een bepaalde manier oppakken. #DCDW onderscheidt zich hierin, maar ook omdat wij echt vooral op dat leadmanagement zitten. Na een training moet een verkoper de dag erna in staat zijn om er direct mee aan de slag te gaan.”

Tools en trainingen

Om de verkopers te trainen hebben we de tool Calldrip, een Rapid Response Tool, waarbij snel contact met de klant tot stand wordt gebracht en verkoopgesprekken kunnen worden opgenomen. “Die worden beoordeeld aan de hand van een aantal KPI’s en daar kan het management makkelijker verkopers op coachen en aansturen. We beoordelen niet alleen de gesprekken, maar we trainen er ook op met o.a. een tweedaagse praktische training Grip op Leadmanagement.  Zo leert de verkoper hoe belangrijk de digitale showroom is en ook hoe hij de ‘deur’ open kan zetten naar de fysieke showroom. De meeste verkopen worden namelijk nog steeds fysiek gedaan.” Naast deze tools en trainingen biedt #DCDW ook andere trajecten aan. “We geven beltrainingen om succesvoller te zijn met passieve leads. Ook hebben we nu een programma voor sales managers opgezet binnen de branche op het gebied van lead management. We doen het al een tijdje, maar dat hebben we nu in een driedaags-programma gegoten. Het komende jaar gaan we deze trajecten nog verder op de kaart zetten. Daarnaast krijgen wij veel vragen over specialisering van de trainingen op dealerholding- en  importeursniveau. Er is in de branche, naast een al bestaand personeelstekort, ook sprake van een flinke uitstroom en dat komt soms omdat de verkoper zijn werk niet meer zo leuk vindt. Maar wij gaan het leuk maken, want het mag ook wel een feestje zijn”, besluit Van Dijk.

#DCDW: ‘We gaan van het komende jaar een feestje maken’ | Automotive Online

#DCDW: ‘We gaan van het komende jaar een feestje maken’

Oliebollenspecial • “Als je binnen twee minuten belt zijn klanten vaak positief verrast door de snelheid van opvolging.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Stefanie van Dijk: "Wij zitten vooral op leadmanagement." (foto: Promedia)

#DCDW geeft zicht op wat er tussen marketing-leads en de daadwerkelijke verkopen gebeurt en helpt verkopers zich hierin verbeteren. Het bureau met als missie ‘De online automotive beter maken’ biedt verschillende tools en trainingen aan om hun klanten beter die leads om te laten zetten in showroom-bezoek en daardoor meer auto’s te verkopen.

De filosofie van #DCDW is dat als de bovenkant van de sales funnel goed zit, de verkopen vanzelf komen. “Het probleem bij verkoop is het in contact komen met je klant. Daarnaast is het dan de vraag of je na het contact ook die spreekwoordelijke armen weet open te zetten”, vertelt Stefanie van Dijk, manager leadmanagement bij #DCDW. Ze vertelt verder: “Om dat contact via online te krijgen kan je het beste snel bellen. Op het moment dat een klant online een aanvraag doet en laat zien dat hij geïnteresseerd is moet je hem bij zijn nekvel grijpen. Als je binnen twee minuten belt zijn klanten vaak positief verrast door de snelheid van opvolging.” Ze stelt verder dat een auto emotie is. Dat kan je bieden in de showroom. “Vaak voel je op het moment dat je een auto ontmoet wel of hij bij jou past. Daarom is dat fysieke ook zo belangrijk.” Van Dijk stelt dat er nauwelijks meer te onderscheiden is op prijsniveau en dat je daarom je op een andere manier moet onderscheiden. “Er zijn al genoeg knoppen-trainingen en product-gerelateerde trainingen, maar nog nauwelijks trainingen waaróm we dingen op een bepaalde manier oppakken. #DCDW onderscheidt zich hierin, maar ook omdat wij echt vooral op dat leadmanagement zitten. Na een training moet een verkoper de dag erna in staat zijn om er direct mee aan de slag te gaan.”

Tools en trainingen

Om de verkopers te trainen hebben we de tool Calldrip, een Rapid Response Tool, waarbij snel contact met de klant tot stand wordt gebracht en verkoopgesprekken kunnen worden opgenomen. “Die worden beoordeeld aan de hand van een aantal KPI’s en daar kan het management makkelijker verkopers op coachen en aansturen. We beoordelen niet alleen de gesprekken, maar we trainen er ook op met o.a. een tweedaagse praktische training Grip op Leadmanagement.  Zo leert de verkoper hoe belangrijk de digitale showroom is en ook hoe hij de ‘deur’ open kan zetten naar de fysieke showroom. De meeste verkopen worden namelijk nog steeds fysiek gedaan.” Naast deze tools en trainingen biedt #DCDW ook andere trajecten aan. “We geven beltrainingen om succesvoller te zijn met passieve leads. Ook hebben we nu een programma voor sales managers opgezet binnen de branche op het gebied van lead management. We doen het al een tijdje, maar dat hebben we nu in een driedaags-programma gegoten. Het komende jaar gaan we deze trajecten nog verder op de kaart zetten. Daarnaast krijgen wij veel vragen over specialisering van de trainingen op dealerholding- en  importeursniveau. Er is in de branche, naast een al bestaand personeelstekort, ook sprake van een flinke uitstroom en dat komt soms omdat de verkoper zijn werk niet meer zo leuk vindt. Maar wij gaan het leuk maken, want het mag ook wel een feestje zijn”, besluit Van Dijk.