Hoe je wagenpark met mobiliteitsdata geld kan opleveren

(foto: ABAX)

Moderne auto’s genereren ongelooflijke hoeveelheden data. ABAX is een van de grootste bedrijven die zich bezighoudt met het verwerken van die voertuigdata. “De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt en er komen steeds nieuwe bij”, vertelt Richard Aertssen enthousiast. Hij is marketing manager Benelux voor de wereldwijd opererende dienstverlener op het gebied van mobiliteitsdata. “De basis van ons bedrijf ligt bij de trackers, die we voor allerlei toepassingen hebben ontwikkeld. Maar inmiddels zijn de dataservices veel belangrijker geworden. Samen met gespecialiseerde partners ontwikkelen we voor fleetowners allerlei diensten die grote meerwaarde bieden.”

Slimme parkeerapps

Dat begint uiteraard met de rittenregistratie: belangrijk voor het bedrijf, voor de Belastingdienst én voor de binnenkort verplichte opgave van CO2-uitstoot. Maar er zijn veel meer uitgekiende  toepassingen van voertuigdata. “Zo hebben we partnerships met slimme parkeerapps als Parkd, Yellowbrick en Flowbird”, legt Aertssen uit. “Zodra een leaserijder stopt bij een parkeerlocatie, verschijnt er een melding op de app: ‘Wil je hier parkeren?’ Dan kan de berijder heel makkelijk een parkeeractie starten. En als een tijdje later de motor weer wordt gestart, vraagt de app: ‘Ben je klaar met parkeren?’ Dat klinkt overbodig, maar we hebben berekend dat je hierdoor als bedrijf tot 20 procent kunt besparen op parkeerkosten. Dat komt vooral doordat de parkeeractie altijd precies op tijd wordt gestopt.” Ook wagenparkverzekeraar Zego is een partner van ABAX. “Zij kunnen uit het rijgedrag van zakelijk rijders halen hoe de gemiddelde rijstijl is. Of auto’s veel in hoog- of juist laag-risico gebieden rijden. Op basis daarvan kunnen ze fleetowners de meest aantrekkelijke premies bieden.”

Toegevoegde waarde

Slim gebruik van data bespaart veel kosten. Daarnaast biedt het managementinformatie, zodat op tijd de juiste beslissingen genomen kunnen worden als het gaat om het wagenpark of mobiliteitsbeleid. Richard Aertssen benadrukt dat er ook veel toepassingen zijn die leiden tot toegevoegde waarde voor je klanten. Dat geldt bijvoorbeeld voor autoverhuurders of koeriersdiensten. Zo zijn er talloze mogelijkheden, die allemaal te maken hebben met de dienstverlening rond het wagenpark. Vaak zijn die branche specifiek. Dan zijn ze bijvoorbeeld afgestemd op toepassingen in de bouw, installatiebedrijven of autoverhuurders. Aertssen heeft genoeg voorbeelden. Zoals Plan4Flex, een softwarepakket voor de uitzendbranche. “Vaak gaat het om bedrijven die lastig bereikbaar zijn, bijvoorbeeld in het havengebied. Omdat de uitzendkrachten vaak geen eigen vervoer hebben, beschikken zij over vloten van zo’n 60 tot 90 auto’s. Maar op die auto’s wil je geen bijtelling. Plan4Flex houdt niet enkel een rittenregistratie bij, maar geeft ook een waarschuwing aan de wagenparkbeheerder als een auto opeens te veel kilometers heeft gereden. Dan kun je tijdig ingrijpen en voorkom je een naheffing én boete van de Belastingdienst.”

Waarborgen voor de privacy

Het aanbrengen en volgen van trackers is aan strenge regels gebonden. Dan is het goed om te weten dat ABAX is gecertificeerd voor het verwerken van data. Op het gebied van mobiliteit krijgt het bedrijf in Europa dagelijks de gegevens van 500 duizend voertuigen binnen. ABAX weet exact wat er allemaal mogelijk is en wat voor specifieke wagenparken de slimste toepassingen zijn van mobiliteitsdata. Belangstelling om eens verder te praten over de mogelijkheden van mobiliteitsdata voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Richard Aertssen of een van zijn collega’s bij ABAX. Bel (020) 78 20 300 of kijk op www.abax.com.