“Elektrisch rijden stelt totaal andere eisen; dan kom je er niet met bestaande concepten”

Hankook iON evo: eerste ‘born electric’ EV-band ter wereld

Brand Story • Rond 1900 reden vrijwel alle auto’s elektrisch. Nu, na ruim 120 jaar ‘fossiel’, gaan we eindelijk terug naar emissievrije mobiliteit. Als eerste ter wereld ontwikkelde Hankook Tire daarvoor een veelzijdige autoband, puur voor EV’s: de iON evo. Die is tot in details nieuw en scoort in tests overtuigend ‘triple-A’.
Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:

elektrische aandrijving is zonder twijfel de meest ingrijpende (en meest positieve) revolutie in de autohistorie. Het is een compleet ander concept, met compleet andere eisen en mogelijkheden. Dat heeft grote impact op de industrie en de producten. Alles verandert: van concept, platform en design tot rijgedrag en ecologische impact tot in de kleinste details. Die veranderingen beperken zich niet tot de voertuigen; in deze revolutionaire omslag moeten ook bandenontwikkelaars terug naar de tekentafel. Een EV stelt namelijk door zijn hogere gewicht en andere krachtsontplooiing specifieke eisen als het gaat om compound, grip bij acceleratie/ sturen/remmen, vormvastheid, regenwaterafvoer, afrolgeluid, slijtagegevoeligheid, levensduur en kosten per kilometer.

Totaal andere eisen

Als innovatieve en ambitieuze bandenspecialist heeft het Zuid-Koreaanse Hankook Tire die handschoen opgepakt. Het resultaat is de iON evo serie: de allereerste ‘born electric’ autoband ter wereld. Benjamin Boerdam, engineer bij Hankook Tire Nederland, vertelt over het ontwikkelproces: “Tot nu toe waren EV- banden bij de meeste leveranciers niet veel meer dan conventionele banden voor ICE-auto met een EV- sausje er overheen: iets dikkere wangen, iets andere compound… Leuk, maar niet voldoende. Elektrisch rijden stelt immers totaal andere eisen. Dan kom je er niet met bestaande concepten.” Hankook Tire koos voor de grondige aanpak en begon vanaf blanco. Alle aspecten zijn opnieuw onder de loep genomen, en vervolgens is er from scratch een band ontworpen puur voor EV’s. Met een compleet nieuwe balans van eigenschappen om te voldoen aan de eisen en wensen van moderne voertuigen en kritische consumenten als het gaat om hun autobanden.

Loopvlak van aramide

hankook brandstory 2022 amm 2Het resultaat is de iON evo, zoals de serie is gedoopt, dit bomvol zit met slimme innovaties speciaal voor EV-gebruik. Dat begint bij een speciale compound met gebruik van hooggeconcentreerd silica en natuurlijke oliën. Het karkas is over het gehele loopvlak versterkt met aramide, ook bekend als kevlar uit kogelwerende vesten. Dit is gedaan om het loopvlak onder het hogere gewicht onder alle rijomstandigheden vlak op het wegdek te houden. Kevlar werd sporadisch al toegepast bij ultra high performance banden, en zit nu standaard in de iON evo. Zichtbaar anders dan bij reguliere ICE-banden is ook de zijwang. “Die heeft een heel ander contour: de hele wang is ontwikkeld als velgkantbeschermer”, licht de engineer toe. “Daardoor is hij veel dikker en stijver, belangrijk vanwege het hogere voertuiggewicht.”

Minder afrolgeluid, snelle actieve waterafvoer

Ook het profiel van het loopvlak is vanaf blanco nieuw ontworpen specifiek voor EV’s. Een van de opvallende details is het grote aantal snedes overdwars. Boerdam: “Dat geeft meer en kortere blokken op het loopvlak, waardoor het loopvlak van opzij gezien perfecter rond loopt en minder afrolgeluid geeft.” Ook voor snelle afvoer van regenwater ontwikkelde Hankook slimme oplossingen. “De groeven beginnen smal en lopen naar buiten toe breder uit. Dat geeft een venturi-effect dat het regenwater versneld wegzuigt.” Wat je als consument niet ziet maar wel merkt: de gepatenteerde Hankook sound absorberTM. Dit is een ultralicht ‘schuimkussen’ aan de binnenzijde van het loopvlak. Dit dempt de trillingen in de band waardoor het bandengeluid tot de helft minder is, buiten én in het interieur. Ondanks deze extra toevoeging weegt de band overigens een kilo minder dan vergelijkbare conventionele banden; dat komt doordat hij met zijn compound met hoge concentratie silica minder snel slijt, zodat er voor een gelijke levensduur minder materiaal nodig is.

De Hankook iON evo is inmiddels leverbaar in 23 verschillende maten van 18 tot en met 22 inch. Ruim twee derde van al die varianten scoort triple-A op rolweerstand, grip op nat en geluidsniveau. De iON winter uitvoering is zelfs in veertig varianten leverbaar.

Lees meer over de Hankook iON evo / Hankook iON winter en het overige assortiment van Hankook op www.hankooktire.com.

Hankook iON evo: eerste ‘born electric’ EV-band ter wereld | Automotive Online
“Elektrisch rijden stelt totaal andere eisen; dan kom je er niet met bestaande concepten”

Hankook iON evo: eerste ‘born electric’ EV-band ter wereld

Brand Story • Rond 1900 reden vrijwel alle auto’s elektrisch. Nu, na ruim 120 jaar ‘fossiel’, gaan we eindelijk terug naar emissievrije mobiliteit. Als eerste ter wereld ontwikkelde Hankook Tire daarvoor een veelzijdige autoband, puur voor EV’s: de iON evo. Die is tot in details nieuw en scoort in tests overtuigend ‘triple-A’.
Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:

elektrische aandrijving is zonder twijfel de meest ingrijpende (en meest positieve) revolutie in de autohistorie. Het is een compleet ander concept, met compleet andere eisen en mogelijkheden. Dat heeft grote impact op de industrie en de producten. Alles verandert: van concept, platform en design tot rijgedrag en ecologische impact tot in de kleinste details. Die veranderingen beperken zich niet tot de voertuigen; in deze revolutionaire omslag moeten ook bandenontwikkelaars terug naar de tekentafel. Een EV stelt namelijk door zijn hogere gewicht en andere krachtsontplooiing specifieke eisen als het gaat om compound, grip bij acceleratie/ sturen/remmen, vormvastheid, regenwaterafvoer, afrolgeluid, slijtagegevoeligheid, levensduur en kosten per kilometer.

Totaal andere eisen

Als innovatieve en ambitieuze bandenspecialist heeft het Zuid-Koreaanse Hankook Tire die handschoen opgepakt. Het resultaat is de iON evo serie: de allereerste ‘born electric’ autoband ter wereld. Benjamin Boerdam, engineer bij Hankook Tire Nederland, vertelt over het ontwikkelproces: “Tot nu toe waren EV- banden bij de meeste leveranciers niet veel meer dan conventionele banden voor ICE-auto met een EV- sausje er overheen: iets dikkere wangen, iets andere compound… Leuk, maar niet voldoende. Elektrisch rijden stelt immers totaal andere eisen. Dan kom je er niet met bestaande concepten.” Hankook Tire koos voor de grondige aanpak en begon vanaf blanco. Alle aspecten zijn opnieuw onder de loep genomen, en vervolgens is er from scratch een band ontworpen puur voor EV’s. Met een compleet nieuwe balans van eigenschappen om te voldoen aan de eisen en wensen van moderne voertuigen en kritische consumenten als het gaat om hun autobanden.

Loopvlak van aramide

hankook brandstory 2022 amm 2Het resultaat is de iON evo, zoals de serie is gedoopt, dit bomvol zit met slimme innovaties speciaal voor EV-gebruik. Dat begint bij een speciale compound met gebruik van hooggeconcentreerd silica en natuurlijke oliën. Het karkas is over het gehele loopvlak versterkt met aramide, ook bekend als kevlar uit kogelwerende vesten. Dit is gedaan om het loopvlak onder het hogere gewicht onder alle rijomstandigheden vlak op het wegdek te houden. Kevlar werd sporadisch al toegepast bij ultra high performance banden, en zit nu standaard in de iON evo. Zichtbaar anders dan bij reguliere ICE-banden is ook de zijwang. “Die heeft een heel ander contour: de hele wang is ontwikkeld als velgkantbeschermer”, licht de engineer toe. “Daardoor is hij veel dikker en stijver, belangrijk vanwege het hogere voertuiggewicht.”

Minder afrolgeluid, snelle actieve waterafvoer

Ook het profiel van het loopvlak is vanaf blanco nieuw ontworpen specifiek voor EV’s. Een van de opvallende details is het grote aantal snedes overdwars. Boerdam: “Dat geeft meer en kortere blokken op het loopvlak, waardoor het loopvlak van opzij gezien perfecter rond loopt en minder afrolgeluid geeft.” Ook voor snelle afvoer van regenwater ontwikkelde Hankook slimme oplossingen. “De groeven beginnen smal en lopen naar buiten toe breder uit. Dat geeft een venturi-effect dat het regenwater versneld wegzuigt.” Wat je als consument niet ziet maar wel merkt: de gepatenteerde Hankook sound absorberTM. Dit is een ultralicht ‘schuimkussen’ aan de binnenzijde van het loopvlak. Dit dempt de trillingen in de band waardoor het bandengeluid tot de helft minder is, buiten én in het interieur. Ondanks deze extra toevoeging weegt de band overigens een kilo minder dan vergelijkbare conventionele banden; dat komt doordat hij met zijn compound met hoge concentratie silica minder snel slijt, zodat er voor een gelijke levensduur minder materiaal nodig is.

De Hankook iON evo is inmiddels leverbaar in 23 verschillende maten van 18 tot en met 22 inch. Ruim twee derde van al die varianten scoort triple-A op rolweerstand, grip op nat en geluidsniveau. De iON winter uitvoering is zelfs in veertig varianten leverbaar.

Lees meer over de Hankook iON evo / Hankook iON winter en het overige assortiment van Hankook op www.hankooktire.com.