ADESA Europe lanceert nieuwe dealer-to-dealer oplossing

Brand Story • Met een pakket dat specifiek is toegesneden op dealers, wil online veilingplatform ADESA Europe de in- en verkoop van occasions alsmede de export nog beter faciliteren. Na een test- en uitrolfase in Italië komt deze dealer-to-dealer oplossing volgend jaar beschikbaar op andere markten.
Dani Allen Dani Allen

adesa portret 2022 ammAls gevolg van de occasionschaarste en het feit dat vraag en aanbod nog weleens verschillen in de diverse Europese markten, denk aan elektrische bestelwagens, willen meer en meer dealers internationaal gaan in- en verkopen. “Door de Europese markt als geheel te beschouwen, kunnen wij optimaal inspelen op veranderingen in de verschillende markten,” aldus Lars Agten, Operations Director bij het bedrijf. “Elektrische bestelwagens zijn daar een goed voorbeeld van. Het aanbod is zeer beperkt en de vraag ernaar loopt sterk uiteen omdat die fiscaal gedreven is.” ADESA ziet dat nu ook bedrijven die normaliter op de klassieke manier handelden (noodgedwongen) internationaal gaan zoeken. De Europese specialist wil ze daarbij ontzorgen en het voor hen nieuwe proces zo gemakkelijk mogelijk laten verlopen. “Bij de dealeroplossing die we hebben ontwikkeld is gebruiksgemak het sleutelwoord”, aldus Johan Meyssen, CEO bij het bedrijf. “Autohandelaren hebben al veel tools, dus bruikbaarheid was key.” Dealers kunnen met de ADESA-app auto’s inspecteren, beheren en aanbieden. Dat kan zowel in de ADESA-veilingen als binnen het eigen netwerk. “Door een integratie met DMS-systemen zoals Car Collect, Autodata en Autotelex, kunnen handelaren heel eenvoudig hun auto’s met ADESA delen zonder extra handelingen. Ze hoeven ons alleen maar toestemming te geven om gegevens als inspectierapporten te gebruiken,” vertelt Meyssen. Overigens blijft de app een ‘work in progress’. “We gaan in de komende maanden functionaliteiten toevoegen, bijvoorbeeld met betrekking tot inruilauto’s. We blijven kijken naar wat de behoeften zijn vanuit de markt,” vertelt Agten.

Logistieke flow

ADESA verzorgt de logistieke flow zowel voor kopers als verkopers. Die vloeien overigens steeds meer in elkaar over. “We zien dat verkopende partijen kopende partijen worden en omgekeerd,” aldus Agten. Verkopers kunnen via ADESA beroep doen op een internationale pool van circa 100.000 kopers. Ze bereiken een internationaal publiek, maar de transactie vindt toch lokaal plaats, dus inclusief bijvoorbeeld bpm. Zo wordt een administratieve rompslomp voorkomen. ADESA richt zich op B2B, zoals leasemaatschappijen, verhuurbedrijven, wagenparkbeheerders van grote bedrijven en dealers. “We werken op basis van no cure no pay,” aldus Meyssen. Dat gaat heel transparant. Kopers zien het volledige bedrag inclusief kosten, terwijl we aan de verkopers de behaalde prijzen communiceren, waarna ze deze kunnen goedkeuren of kunnen besluiten een auto toch niet te verkopen. We willen het gehele proces zo vlekkeloos mogelijk laten verlopen.”

ADESA Europe lanceert nieuwe dealer-to-dealer oplossing | Automotive Online

ADESA Europe lanceert nieuwe dealer-to-dealer oplossing

Brand Story • Met een pakket dat specifiek is toegesneden op dealers, wil online veilingplatform ADESA Europe de in- en verkoop van occasions alsmede de export nog beter faciliteren. Na een test- en uitrolfase in Italië komt deze dealer-to-dealer oplossing volgend jaar beschikbaar op andere markten.
Dani Allen Dani Allen

adesa portret 2022 ammAls gevolg van de occasionschaarste en het feit dat vraag en aanbod nog weleens verschillen in de diverse Europese markten, denk aan elektrische bestelwagens, willen meer en meer dealers internationaal gaan in- en verkopen. “Door de Europese markt als geheel te beschouwen, kunnen wij optimaal inspelen op veranderingen in de verschillende markten,” aldus Lars Agten, Operations Director bij het bedrijf. “Elektrische bestelwagens zijn daar een goed voorbeeld van. Het aanbod is zeer beperkt en de vraag ernaar loopt sterk uiteen omdat die fiscaal gedreven is.” ADESA ziet dat nu ook bedrijven die normaliter op de klassieke manier handelden (noodgedwongen) internationaal gaan zoeken. De Europese specialist wil ze daarbij ontzorgen en het voor hen nieuwe proces zo gemakkelijk mogelijk laten verlopen. “Bij de dealeroplossing die we hebben ontwikkeld is gebruiksgemak het sleutelwoord”, aldus Johan Meyssen, CEO bij het bedrijf. “Autohandelaren hebben al veel tools, dus bruikbaarheid was key.” Dealers kunnen met de ADESA-app auto’s inspecteren, beheren en aanbieden. Dat kan zowel in de ADESA-veilingen als binnen het eigen netwerk. “Door een integratie met DMS-systemen zoals Car Collect, Autodata en Autotelex, kunnen handelaren heel eenvoudig hun auto’s met ADESA delen zonder extra handelingen. Ze hoeven ons alleen maar toestemming te geven om gegevens als inspectierapporten te gebruiken,” vertelt Meyssen. Overigens blijft de app een ‘work in progress’. “We gaan in de komende maanden functionaliteiten toevoegen, bijvoorbeeld met betrekking tot inruilauto’s. We blijven kijken naar wat de behoeften zijn vanuit de markt,” vertelt Agten.

Logistieke flow

ADESA verzorgt de logistieke flow zowel voor kopers als verkopers. Die vloeien overigens steeds meer in elkaar over. “We zien dat verkopende partijen kopende partijen worden en omgekeerd,” aldus Agten. Verkopers kunnen via ADESA beroep doen op een internationale pool van circa 100.000 kopers. Ze bereiken een internationaal publiek, maar de transactie vindt toch lokaal plaats, dus inclusief bijvoorbeeld bpm. Zo wordt een administratieve rompslomp voorkomen. ADESA richt zich op B2B, zoals leasemaatschappijen, verhuurbedrijven, wagenparkbeheerders van grote bedrijven en dealers. “We werken op basis van no cure no pay,” aldus Meyssen. Dat gaat heel transparant. Kopers zien het volledige bedrag inclusief kosten, terwijl we aan de verkopers de behaalde prijzen communiceren, waarna ze deze kunnen goedkeuren of kunnen besluiten een auto toch niet te verkopen. We willen het gehele proces zo vlekkeloos mogelijk laten verlopen.”