Succesvoller inkopen dankzij realtime data

Indicata en CarCollect vervolgen samenwerking na succesvolle pilot

Brand story • Informatieleverancier Indicata en B2B- veilingplatform CarCollect hebben, na een pilot eerder dit jaar, besloten hun samenwerking te verstevigen. Dat betekent dat de marktgegevens van Indicata real-time per voertuig in CarCollect op te vragen zijn. “Gebruikers zien het rendement toenemen.”
Lev van der Eng, Chief Commercial Officer van CarCollect en Tim Teeuwen, salesmanager van Indicata Nederland.

De samenwerking met CarCollect past precies in het toekomstperspectief van Indicata, waarin we door verschillende datastromen en systemen met elkaar te combineren, een beter rendement voor onze klanten weten te behalen”, zegt Tim Teeuwen, sales- manager Indicata Nederland. “En naast het operationele resultaat merken we ook dat we dezelfde mindset hebben, wat de samenwerking ook erg prettig maakt.” Sinds de samenwerking in maart zijn er ruim 35.900 calls vanuit CarCollect naar Indicata gegaan om belangrijke voertuiginformatie uit de database van de informatieleverancier op te vragen. En inmiddels maken verschillende verkopende bedrijven gebruik van de koppeling op CarCollect, waaronder verschillende grote dealer- en leasebedrijven.

Marktwaarde gebaseerd op data

De koppeling met Indicata levert CarCollect-gebruikers dan ook interessante voordelen op, zegt Lev van der Eng, Chief Commercial Officer bij het bedrijf. “Data ondersteunt de verkoper om nog gerichter de juiste inruilprijs te berekenen, en zelf de juiste voorraadmix op te bouwen.” De verkoper die een inruilauto wil inkopen, doet namelijk een datacall naar Indicata en ontvangt vervolgens alle relevante marktgegevens. Zoals de maximale aankoopprijs, verkoopprijs en omloopsnelheden op basis van de verzamelde data. “Met deze gegevens gaat de verkoper naar een klant die een voertuig inruilt, om hem een realistische inruilprijs te geven”, aldus Van der Eng.

Scherper inkopen

In de praktijk ziet CarCollect dat voertuigen dankzij de data-inzichten uit Indicata scherper worden ingekocht. “En daarmee wordt het handelsrendement van partijen gemaximaliseerd”, aldus Van der Eng. “In een gebruikersonderzoek gaf 78 procent van de ondervraagden aan dat de data van dataleveranciers de verkopers helpen om voertuigen nog beter in te ruilen. Verder zien we ook dat er bij de testgroep die de koppeling heeft gebruikt voor een prijsvoorstel, het rendement tussen inkoop en verkoop is gestegen.”

Toekomst

Sinds de start is er veel contact tussen Indicata en CarCollect, om de resultaten te evalueren en waar nodig de dienstverlening te verbeteren of uit te breiden. Op dit moment is de koppeling alleen beschikbaar voor verkopers van CarCollect, maar er is nu ook een pilot bezig waarbij de data voor de kopers ook beschikbaar komt. “Kopers kunnen de Indicata-data gebruiken om de wederhandelprijs te bepalen en daarmee een competitiever bod te plaatsen”, vertelt Van der Eng. “Deze pilot loopt tot december en naar verwachting zal de Indicata-koppeling op korte termijn voor kopers en verkopers beschikbaar zijn.” Ook wordt er volop getest met internationale data, bijvoorbeeld in België en Polen. Het einde van de samenwerking tussen Indicata en CarCollect is dus nog lang niet in zicht. “Het is ons gezamenlijke doel om de automotive te verbinden en resultaten te maximaliseren”, zegt Teeuwen. “De technologieën van Indicata en CarCollect dragen daarom bij aan een data gestuurde handelswaardebepaling in de auto-industrie.”