Slimme laadpunten moeten aankomend elektrisch rijders over de streep trekken

Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:
Bron: Shell Recharge Solutions

Slim laden maakt Nederlanders enthousiast over de toekomst

Feit is dat vanaf 2035 nieuwe auto’s alleen nog groen mogen zijn, dat wil zeggen elektrisch of op waterstof. Hoe stimuleren we de ‘twijfelaars’ om nu de overstap te maken om op de lange termijn voordelen te behalen met hun EV? 59% van de huidige particuliere EV-rijders denkt dat slimme laadfunctionaliteiten mensen over de streep trekken. Voor een derde van de Nederlandse ondervraagden in het onderzoek is de integratie van het opladen van een EV met groene energie thuis zelfs hetgeen waar zij het meest enthousiast over zijn als ze nadenken over de toekomst van mobiliteit.

Een investering in het elektriciteitsnet en je portemonnee

Dit enthousiasme wordt gevoed door de mogelijkheden die slim laden biedt aan de EV-rijder. Laadpunten worden slim wanneer ze met internet zijn verbonden om gebruik te maken van software en services. Hierdoor kunnen ze communiceren met andere systemen in de cloud. Via de backoffice van de laadpuntleverancier communiceert het laadpunt met het technische systeem, het account-dashboard en laadapps. Die gegevens kunnen vervolgens ingezet worden om beslissingen te nemen over hoe en wanneer EV’s worden opgeladen. Slim laden heeft verschillende voordelen, zoals Dynamic Power Management waarbij EV-bestuurders met maximale capaciteit kunnen opladen zonder dat hun netaansluiting overbelast raakt. Daarnaast geeft het de beheerder (op afstand) de touwtjes in handen door ervoor te zorgen dat het energieverbruik niet de zelf ingestelde limiet overschrijdt. Bovendien kan slim laden een kostenvoordeel opleveren. Beheerders kunnen via hun persoonlijke account of app namelijk gemakkelijk sessies plannen op een moment dat het hen uitkomt. Dit betekent dat het ook mogelijk is om alleen op te laden tijdens daluren, wanneer elektriciteitskosten lager zijn. In het geval van een energiecontract met een daltarief kan slim laden tijdens die daluren helpen om kosten te besparen.

shell survey 2022 ao

Slim laden neemt zorgen weg 

Kortom, slim laden zorgt niet alleen voor efficiënter energiemanagement, het bespaart ook kosten en realiseert een stabieler elektriciteitsnet. Herman Keijsers, Directeur International Sales en Integration bij Shell Recharge Solutions Europa, gelooft er sterk in dat slim laden een onmisbare oplossing is in de toekomst: “Uit de EV Driver Survey blijkt dat Nederlandse EV-rijders zich grote zorgen maken over de impact van elektrisch rijden op het elektriciteitsnet. Het belang van slim laden neemt daardoor toe. Slimme laadpunten kunnen de zorgen van EV-rijders wegnemen over de toekomst van elektrisch rijden doordat ze oplossingen bieden voor netstabiliteit en efficiënter energiemanagement. De verwachting is dat EV-rijders binnen een aantal jaar nog veel meer opties hebben voor slimme laadtechnieken, zoals een V2G- of V2X-systeem waarbij de EV de stroom kan teruggeven aan het elektriciteitsnet of aan andere elektrische apparaten in bijvoorbeeld je huis. Integratie met eigen zonnepanelen zou deze cirkel helemaal rond maken. Een prachtige ontwikkeling dus met veel potentie in de toekomst.”

Slimme laadpunten moeten aankomend elektrisch rijders over de streep trekken | Automotive Online

Slimme laadpunten moeten aankomend elektrisch rijders over de streep trekken

Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:
Bron: Shell Recharge Solutions

Slim laden maakt Nederlanders enthousiast over de toekomst

Feit is dat vanaf 2035 nieuwe auto’s alleen nog groen mogen zijn, dat wil zeggen elektrisch of op waterstof. Hoe stimuleren we de ‘twijfelaars’ om nu de overstap te maken om op de lange termijn voordelen te behalen met hun EV? 59% van de huidige particuliere EV-rijders denkt dat slimme laadfunctionaliteiten mensen over de streep trekken. Voor een derde van de Nederlandse ondervraagden in het onderzoek is de integratie van het opladen van een EV met groene energie thuis zelfs hetgeen waar zij het meest enthousiast over zijn als ze nadenken over de toekomst van mobiliteit.

Een investering in het elektriciteitsnet en je portemonnee

Dit enthousiasme wordt gevoed door de mogelijkheden die slim laden biedt aan de EV-rijder. Laadpunten worden slim wanneer ze met internet zijn verbonden om gebruik te maken van software en services. Hierdoor kunnen ze communiceren met andere systemen in de cloud. Via de backoffice van de laadpuntleverancier communiceert het laadpunt met het technische systeem, het account-dashboard en laadapps. Die gegevens kunnen vervolgens ingezet worden om beslissingen te nemen over hoe en wanneer EV’s worden opgeladen. Slim laden heeft verschillende voordelen, zoals Dynamic Power Management waarbij EV-bestuurders met maximale capaciteit kunnen opladen zonder dat hun netaansluiting overbelast raakt. Daarnaast geeft het de beheerder (op afstand) de touwtjes in handen door ervoor te zorgen dat het energieverbruik niet de zelf ingestelde limiet overschrijdt. Bovendien kan slim laden een kostenvoordeel opleveren. Beheerders kunnen via hun persoonlijke account of app namelijk gemakkelijk sessies plannen op een moment dat het hen uitkomt. Dit betekent dat het ook mogelijk is om alleen op te laden tijdens daluren, wanneer elektriciteitskosten lager zijn. In het geval van een energiecontract met een daltarief kan slim laden tijdens die daluren helpen om kosten te besparen.

shell survey 2022 ao

Slim laden neemt zorgen weg 

Kortom, slim laden zorgt niet alleen voor efficiënter energiemanagement, het bespaart ook kosten en realiseert een stabieler elektriciteitsnet. Herman Keijsers, Directeur International Sales en Integration bij Shell Recharge Solutions Europa, gelooft er sterk in dat slim laden een onmisbare oplossing is in de toekomst: “Uit de EV Driver Survey blijkt dat Nederlandse EV-rijders zich grote zorgen maken over de impact van elektrisch rijden op het elektriciteitsnet. Het belang van slim laden neemt daardoor toe. Slimme laadpunten kunnen de zorgen van EV-rijders wegnemen over de toekomst van elektrisch rijden doordat ze oplossingen bieden voor netstabiliteit en efficiënter energiemanagement. De verwachting is dat EV-rijders binnen een aantal jaar nog veel meer opties hebben voor slimme laadtechnieken, zoals een V2G- of V2X-systeem waarbij de EV de stroom kan teruggeven aan het elektriciteitsnet of aan andere elektrische apparaten in bijvoorbeeld je huis. Integratie met eigen zonnepanelen zou deze cirkel helemaal rond maken. Een prachtige ontwikkeling dus met veel potentie in de toekomst.”