Online adverteren kan veel en veel effectiever

Gaan online portals de dealers verdringen?

Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:
Alexander Prinsen, Chief Sales Officer van Marktplaats. Bron: DCDWevent

Alexander Prinsen is Chief Sales Officer van Marktplaats en Rolf Westgeest is online automotive specialist van EuroStocks.com. Wij waren aanwezig bij een vraaggesprek van de twee automotive specialisten. Ook daarbij trad Westgeest op als interviewer. Prinsen gaf zijn visie op de toekomst van de portals en het wankele evenwicht in de automotive.

Occasions – en vooral diesels – worden niet meer zo heel snel verkocht. Hoe houdt Marktplaats de vraag hoog?

Prinsen tikt het balletje terug: “Het is de consument die de vraag bepaalt. Wij kunnen niet opeens diesels populair maken. Wél kunnen we ervoor zorgen dat het aanbod van de autobedrijven zo goed mogelijk wordt bekeken. Dat doen we door al enkele jaren intensief campagnes te voeren: voor een goede occasion moet je bij Marktplaats zijn. Maar ook door te werken aan de ervaring die autokopers hebben. Nu kun je op Marktplaats zoeken op merk, model, bouwjaar en nog wat kenmerken. Dat is handig voor wie al globaal weet wat hij zoekt. Maar veel mensen hebben geen idee van wat ze willen. Ook die autokopers willen we faciliteren. Dus kunnen mensen straks zoeken op andere kenmerken, zoals: ik zoek een auto voor een gezin met 2 kinderen. Daar verwachten we veel van, juist voor autobedrijven die betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben. Want deze kopers zoeken betrouwbaarheid. Wie dat kan bieden, heeft het juiste aanbod.”

Er wordt vaak gezegd dat Marktplaats niet voor het hogere prijssegment is. Merkdealers zouden hun advertentiegeld beter op andere portals kunnen besteden.

Alexander Prinsen reageert fel: “Dat is beslist niet waar. Wél zie je dat Marktplaats het meest brede aanbod heeft. Dus zowel de particulier die een derdehandsje aanbiedt, als de universelen én de dealers. Meer dan 7.500 Nederlandse autobedrijven maken gebruik van Marktplaats. En particuliere autokopers weten dat ook. Uit onderzoek blijkt dat consumenten óók voor auto’s uit het het hogere marktsegment Marktplaats raadplegen. Naast een of twee verticals, de gespecialiseerde autosites. Want iedereen kent Marktplaats. Ook de kopers in het hogere segment. BMW, Audi en Mercedes staan in de top 4 van het auto-aanbod op Marktplaats.”

De markt is volop in beweging. Mensen zoeken online naar auto’s en gaan dan naar en autobedrijf voor de proefrit en de aankoop. Gaan de portals de dealers in de toekomst verdringen als hubs voor mobiliteit?

“De portals verbinden vraag en aanbod. Kopers en verkopers komen er bij elkaar, in die zin is het nu al de showroom van vroeger”, concludeert Prinsen. “Een portal is de hub waar dat allemaal samenkomt. Maar je kunt niet zonder de dealers. Zij zijn de aanbieders. Van auto’s, maar in toenemende mate ook van e-bikes en deelmobiliteit. We zitten in een mobiliteitstransitie. Dat doen we samen met alle marktpartijen.”

Jullie zeggen vaak dat dealers en universelen nog te weinig rendement uit Marktplaats halen. Wat gaat er dan mis?

portals 2022 ao 2“Online adverteren kan veel en veel effectiever. Wij kijken naar het hele proces. En alles telt mee”, vertelt Prinsen. “Een geslaagde verkoop begint natuurlijk met inkoop, prijsstelling en daarna het positioneren op de portals. Daarvoor zorg je voor een goede bedrijfspagina en per auto’s de juiste foto’s en een goede omschrijving. Als het aanbod perfect is, zorgt Marktplaats voor de leads. En dan is de beurt weer aan het autobedrijf, want die leads moeten wel worden opgevolgd. Liefst via de app, want dat werkt sneller. De autokoper gaat verder met de eerste bedrijven die op zijn bericht reageren. Chat is dan verreweg het snelste.”

Maar autobedrijven hebben vrijwel altijd een lead management systeem dat op e-mail gebaseerd is.

“Ja dat is zo. Maar e-mail is verouderd. Mensen gebruiken de app en willen snel chatten over wat ze interesseert. Om die koppeling met het lead management systeem te maken werken we nu aan 2-way lead connection. Dat maakt dat de hele chathistorie ook in het systeem wordt opgeslagen. En dat de opvolging dus op de gebruikelijke manier geautomatiseerd kan worden. Dat stelt de autobedrijven in staat om veel sneller op leads te reageren.”

Jullie zijn dus flink aan het innoveren?

“Ja, en daarin werken we nauw samen met de andere websites van Adevinta, ons moederbedrijf. In veel landen heeft Adevinta een horizontal, zoals Marktplaats of 2dehands.be, en een vertical, zoals Coches.net in Spanje. Die opereren in hun eigen lokale markt, maar delen wel de best practices. Zo komt onze verkoopservice over uit Duitsland, na een geslaagde invoering bij Mobile.de. Dat is een belangrijke innovatie. Sinds kort bieden we een verkoopservice ( https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/occasions/31364-marktplaats-start-inruilservice-met-dealerdirect ) aan particulieren die na een tijdje hun auto nog niet hebben verkocht. Die mensen krijgen een aanbod om mee te doen aan de Marktplaats Auto Verkoopservice. Veel mensen doen dat. Ze accepteren dan een lagere opbrengst, maar in de regel is zo’n auto de volgende dag wel verkocht.”

Die innovatie zie je ook bij andere online platformen. Er zijn er de laatste tijd verdwenen en er komen weer andere bij. Waar kan een autobedrijf nou het beste op adverteren?

“De ideale combinatie is toch: één vertical en één horizontal. Dan ga je zowel de diepte in met een gespecialiseerde autosite, als de breedte in met een veel grotere zichtbaarheid bij een breed publiek. Op die manier boor je een heel nieuwe kopersgroep aan. Voor de toekomst zie ik een ander soort verticals ontstaan, namelijk vanuit de oem’s. Zoals Stellantis nu Spoticar heeft, voor al zijn merken. De oem’s willen dichter op de klant zitten. De vraag voor de toekomst is: ‘wie gaat de regie voeren?’ Ik denk dat de dealer hier toch wel hele goede papieren heeft. Zéker voor tweedehands auto’s gaat er maar weinig boven de betrouwbaarheid van een goed autobedrijf. ( https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/partnercontent/31979-waar-vind-je-de-juiste-occasionkoper ) Marktplaats doet er alles aan om die betrouwbaarheid te benadrukken.”

Wil je het volledige gesprek tussen Alexander en Rolf tijdens het #DCDW Event nog eens terugzien? Check hem hier:

 

Gaan online portals de dealers verdringen? | Automotive Online
Online adverteren kan veel en veel effectiever

Gaan online portals de dealers verdringen?

Dani Allen Dani Allen
• Laatste update:
Alexander Prinsen, Chief Sales Officer van Marktplaats. Bron: DCDWevent

Alexander Prinsen is Chief Sales Officer van Marktplaats en Rolf Westgeest is online automotive specialist van EuroStocks.com. Wij waren aanwezig bij een vraaggesprek van de twee automotive specialisten. Ook daarbij trad Westgeest op als interviewer. Prinsen gaf zijn visie op de toekomst van de portals en het wankele evenwicht in de automotive.

Occasions – en vooral diesels – worden niet meer zo heel snel verkocht. Hoe houdt Marktplaats de vraag hoog?

Prinsen tikt het balletje terug: “Het is de consument die de vraag bepaalt. Wij kunnen niet opeens diesels populair maken. Wél kunnen we ervoor zorgen dat het aanbod van de autobedrijven zo goed mogelijk wordt bekeken. Dat doen we door al enkele jaren intensief campagnes te voeren: voor een goede occasion moet je bij Marktplaats zijn. Maar ook door te werken aan de ervaring die autokopers hebben. Nu kun je op Marktplaats zoeken op merk, model, bouwjaar en nog wat kenmerken. Dat is handig voor wie al globaal weet wat hij zoekt. Maar veel mensen hebben geen idee van wat ze willen. Ook die autokopers willen we faciliteren. Dus kunnen mensen straks zoeken op andere kenmerken, zoals: ik zoek een auto voor een gezin met 2 kinderen. Daar verwachten we veel van, juist voor autobedrijven die betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben. Want deze kopers zoeken betrouwbaarheid. Wie dat kan bieden, heeft het juiste aanbod.”

Er wordt vaak gezegd dat Marktplaats niet voor het hogere prijssegment is. Merkdealers zouden hun advertentiegeld beter op andere portals kunnen besteden.

Alexander Prinsen reageert fel: “Dat is beslist niet waar. Wél zie je dat Marktplaats het meest brede aanbod heeft. Dus zowel de particulier die een derdehandsje aanbiedt, als de universelen én de dealers. Meer dan 7.500 Nederlandse autobedrijven maken gebruik van Marktplaats. En particuliere autokopers weten dat ook. Uit onderzoek blijkt dat consumenten óók voor auto’s uit het het hogere marktsegment Marktplaats raadplegen. Naast een of twee verticals, de gespecialiseerde autosites. Want iedereen kent Marktplaats. Ook de kopers in het hogere segment. BMW, Audi en Mercedes staan in de top 4 van het auto-aanbod op Marktplaats.”

De markt is volop in beweging. Mensen zoeken online naar auto’s en gaan dan naar en autobedrijf voor de proefrit en de aankoop. Gaan de portals de dealers in de toekomst verdringen als hubs voor mobiliteit?

“De portals verbinden vraag en aanbod. Kopers en verkopers komen er bij elkaar, in die zin is het nu al de showroom van vroeger”, concludeert Prinsen. “Een portal is de hub waar dat allemaal samenkomt. Maar je kunt niet zonder de dealers. Zij zijn de aanbieders. Van auto’s, maar in toenemende mate ook van e-bikes en deelmobiliteit. We zitten in een mobiliteitstransitie. Dat doen we samen met alle marktpartijen.”

Jullie zeggen vaak dat dealers en universelen nog te weinig rendement uit Marktplaats halen. Wat gaat er dan mis?

portals 2022 ao 2“Online adverteren kan veel en veel effectiever. Wij kijken naar het hele proces. En alles telt mee”, vertelt Prinsen. “Een geslaagde verkoop begint natuurlijk met inkoop, prijsstelling en daarna het positioneren op de portals. Daarvoor zorg je voor een goede bedrijfspagina en per auto’s de juiste foto’s en een goede omschrijving. Als het aanbod perfect is, zorgt Marktplaats voor de leads. En dan is de beurt weer aan het autobedrijf, want die leads moeten wel worden opgevolgd. Liefst via de app, want dat werkt sneller. De autokoper gaat verder met de eerste bedrijven die op zijn bericht reageren. Chat is dan verreweg het snelste.”

Maar autobedrijven hebben vrijwel altijd een lead management systeem dat op e-mail gebaseerd is.

“Ja dat is zo. Maar e-mail is verouderd. Mensen gebruiken de app en willen snel chatten over wat ze interesseert. Om die koppeling met het lead management systeem te maken werken we nu aan 2-way lead connection. Dat maakt dat de hele chathistorie ook in het systeem wordt opgeslagen. En dat de opvolging dus op de gebruikelijke manier geautomatiseerd kan worden. Dat stelt de autobedrijven in staat om veel sneller op leads te reageren.”

Jullie zijn dus flink aan het innoveren?

“Ja, en daarin werken we nauw samen met de andere websites van Adevinta, ons moederbedrijf. In veel landen heeft Adevinta een horizontal, zoals Marktplaats of 2dehands.be, en een vertical, zoals Coches.net in Spanje. Die opereren in hun eigen lokale markt, maar delen wel de best practices. Zo komt onze verkoopservice over uit Duitsland, na een geslaagde invoering bij Mobile.de. Dat is een belangrijke innovatie. Sinds kort bieden we een verkoopservice ( https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/occasions/31364-marktplaats-start-inruilservice-met-dealerdirect ) aan particulieren die na een tijdje hun auto nog niet hebben verkocht. Die mensen krijgen een aanbod om mee te doen aan de Marktplaats Auto Verkoopservice. Veel mensen doen dat. Ze accepteren dan een lagere opbrengst, maar in de regel is zo’n auto de volgende dag wel verkocht.”

Die innovatie zie je ook bij andere online platformen. Er zijn er de laatste tijd verdwenen en er komen weer andere bij. Waar kan een autobedrijf nou het beste op adverteren?

“De ideale combinatie is toch: één vertical en één horizontal. Dan ga je zowel de diepte in met een gespecialiseerde autosite, als de breedte in met een veel grotere zichtbaarheid bij een breed publiek. Op die manier boor je een heel nieuwe kopersgroep aan. Voor de toekomst zie ik een ander soort verticals ontstaan, namelijk vanuit de oem’s. Zoals Stellantis nu Spoticar heeft, voor al zijn merken. De oem’s willen dichter op de klant zitten. De vraag voor de toekomst is: ‘wie gaat de regie voeren?’ Ik denk dat de dealer hier toch wel hele goede papieren heeft. Zéker voor tweedehands auto’s gaat er maar weinig boven de betrouwbaarheid van een goed autobedrijf. ( https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/partnercontent/31979-waar-vind-je-de-juiste-occasionkoper ) Marktplaats doet er alles aan om die betrouwbaarheid te benadrukken.”

Wil je het volledige gesprek tussen Alexander en Rolf tijdens het #DCDW Event nog eens terugzien? Check hem hier: