Grootste vloot auto’s gepland voor vervangend vervoer

Logicx bereidt zich voor op topdrukte tijdens de zomer

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

We hangen de slingers pas op als het allemaal weer is gelukt”, vertelt Bart Loozen bescheiden. De directeur van Logicx en zijn team zijn al sinds najaar 2021 in touw met de voorbereidingen. Ook deze zomer staan ze weer in heel Europa paraat voor ANWB-leden en zakelijke rijders. Dankzij scherpe planning en slimme innovaties gaat dat weer lukken, ondanks de verwachte topdrukte. De uitdaging zit hem dit jaar vooral in de schaarste aan auto’s en medewerkers, vertelt Loozen. “Het chiptekort is nog steeds groot en de oorlog in Oekraïne laat zijn sporen na. Het aantal nieuwe auto’s dat te koop is, is beperkt; de levertijden lopen op. Daarnaast is het door de krapte op de arbeidsmarkt lastig om de juiste medewerkers te vinden.”

Dat betekent dat deze zomer een extra uitdaging gaat worden voor Logicx. Loozen: “We gaan uit van een 2019-plus scenario. Op basis daarvan hebben we een vloot van maar liefst 4.300 vervangende auto’s begroot; meer dan ooit tevoren.”

Van 25 naar 100 autotransporters

Om die auto’s bij elkaar te krijgen is de Logicx ruim op tijd begonnen met de inkoop. “We hebben vorig jaar oktober de orders al geplaatst. Daarnaast hebben we besloten om auto’s langer aan te houden. Normaal gaan onze ruilauto’s na 15 maanden in de remarketing. Nu blijft een deel wat langer voor ons rijden.”

b loozen directeur logicx ii inzetjeDaarnaast is er veel aandacht voor het proces. Zodra ergens in Europa iemand recht heeft op vervangend vervoer, wordt vanuit een van de honderd uitgiftepunten een vervangende auto geleverd. Ook wordt het kapotte voertuig gerepatrieerd en in Nederland op de gewenste plek afgeleverd. De klant gebruikt de vervangende auto zo lang als afgesproken en levert hem uiteindelijk weer in; meestal in Nederland. Na reiniging en controle gaat de auto zo snel mogelijk weer op transport naar het buitenland. “Als we dat transportrondje met een dag kunnen verkorten, hebben we zo’n 5 procent minder vervangende auto’s nodig”, schetst Loozen het belang van planning. “Aan auto’s die op de verkeerde plek staan hebben we niets. Dus zetten we in op allerlei slimme IT-oplossingen om dat proces te stroomlijnen. Zoals – in Nederland – de toepassing van AI om de planning te optimaliseren. Daarmee kunnen we verdere winst behalen en door reductie van kilometers wordt het transport duurzamer uitgevoerd.”

Om die duizenden ruilauto’s optimaal in te zetten zorgt Logicx voor een flinke vloot aan autotransporters, die auto’s heen en weer rijden. Per transport kunnen acht auto’s mee. “Normaal hebben we 25 achtladers voor het buitenland”, vertelt Loozen. “In de tien piekweken in de zomer groeit dat uit tot honderd. Het grootste deel van die capaciteit kopen we ruim van te voren in.”

Communicatie is key

In het contact met berijders gaat het vooral om een betere informatievoorziening. “Zo verloopt het proces op allerlei vlakken nét wat sneller. Als je weet: mijn vervangend vervoer komt om 7.00 uur, kun je daarop anticiperen. Dan is de omwisseling zo gebeurd en kan de transporteur snel weer verder. We hebben ook een filmpje gemaakt over de gang van zaken bij vervangend vervoer. Dat sturen we zodra helder is dat iemand recht heeft op vervangend vervoer. Daarnaast is er de Logicx app, waarin mensen steeds meer zelf kunnen doen. Ze kunnen het punt wijzigen waar ze de auto willen inleveren, of een auto op eigen kosten nog wat langer doorhuren. Voorheen liep dat allemaal via onze medewerkers. Dankzij de app kan een klant 9 van de 10 handelingen zelf doen. Voor de tiende handeling staan onze medewerkers paraat. Dit is efficiënt voor de klant, maar ook voor ons. Want door de krappe arbeidsmarkt moeten we met minder mensen meer werk doen.”

Kosten, kwaliteit en duurzaamheid

“Deze zomer zal de dienstverlening soms best wat piepen en kraken”, stelt Bart Loozen. Maar over het algemeen vertrouwt hij erop dat het gaat lukken. Daarna volgt de evaluatie, om ook in de toekomst optimaal te blijven werken. “We zoeken het optimale evenwicht tussen klanttevredenheid en kwaliteit enerzijds en kosten en duurzaamheid anderzijds. Daarom kijken we ook kritisch naar onze structuur, met zes transporthubs en honderd uitgiftepunten. Want dingen hoeven niet per se gedaan te worden zoals we dat al jaren doen. We hebben nu een onderzoeksbureau ingeschakeld om die structuur voor ons door te lichten. Is het nog wel de beste manier om alles met trucks te blijven doen? Het is misschien wel veel efficiënter om retourtransporten vanuit Italië per trein te doen. Zo blijven we verbeteren. En kunnen we ook in de toekomst de berijders optimaal van dienst zijn.”

Logicx bereidt zich voor op topdrukte tijdens de zomer | Automotive Online
Grootste vloot auto’s gepland voor vervangend vervoer

Logicx bereidt zich voor op topdrukte tijdens de zomer

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

We hangen de slingers pas op als het allemaal weer is gelukt”, vertelt Bart Loozen bescheiden. De directeur van Logicx en zijn team zijn al sinds najaar 2021 in touw met de voorbereidingen. Ook deze zomer staan ze weer in heel Europa paraat voor ANWB-leden en zakelijke rijders. Dankzij scherpe planning en slimme innovaties gaat dat weer lukken, ondanks de verwachte topdrukte. De uitdaging zit hem dit jaar vooral in de schaarste aan auto’s en medewerkers, vertelt Loozen. “Het chiptekort is nog steeds groot en de oorlog in Oekraïne laat zijn sporen na. Het aantal nieuwe auto’s dat te koop is, is beperkt; de levertijden lopen op. Daarnaast is het door de krapte op de arbeidsmarkt lastig om de juiste medewerkers te vinden.”

Dat betekent dat deze zomer een extra uitdaging gaat worden voor Logicx. Loozen: “We gaan uit van een 2019-plus scenario. Op basis daarvan hebben we een vloot van maar liefst 4.300 vervangende auto’s begroot; meer dan ooit tevoren.”

Van 25 naar 100 autotransporters

Om die auto’s bij elkaar te krijgen is de Logicx ruim op tijd begonnen met de inkoop. “We hebben vorig jaar oktober de orders al geplaatst. Daarnaast hebben we besloten om auto’s langer aan te houden. Normaal gaan onze ruilauto’s na 15 maanden in de remarketing. Nu blijft een deel wat langer voor ons rijden.”

b loozen directeur logicx ii inzetjeDaarnaast is er veel aandacht voor het proces. Zodra ergens in Europa iemand recht heeft op vervangend vervoer, wordt vanuit een van de honderd uitgiftepunten een vervangende auto geleverd. Ook wordt het kapotte voertuig gerepatrieerd en in Nederland op de gewenste plek afgeleverd. De klant gebruikt de vervangende auto zo lang als afgesproken en levert hem uiteindelijk weer in; meestal in Nederland. Na reiniging en controle gaat de auto zo snel mogelijk weer op transport naar het buitenland. “Als we dat transportrondje met een dag kunnen verkorten, hebben we zo’n 5 procent minder vervangende auto’s nodig”, schetst Loozen het belang van planning. “Aan auto’s die op de verkeerde plek staan hebben we niets. Dus zetten we in op allerlei slimme IT-oplossingen om dat proces te stroomlijnen. Zoals – in Nederland – de toepassing van AI om de planning te optimaliseren. Daarmee kunnen we verdere winst behalen en door reductie van kilometers wordt het transport duurzamer uitgevoerd.”

Om die duizenden ruilauto’s optimaal in te zetten zorgt Logicx voor een flinke vloot aan autotransporters, die auto’s heen en weer rijden. Per transport kunnen acht auto’s mee. “Normaal hebben we 25 achtladers voor het buitenland”, vertelt Loozen. “In de tien piekweken in de zomer groeit dat uit tot honderd. Het grootste deel van die capaciteit kopen we ruim van te voren in.”

Communicatie is key

In het contact met berijders gaat het vooral om een betere informatievoorziening. “Zo verloopt het proces op allerlei vlakken nét wat sneller. Als je weet: mijn vervangend vervoer komt om 7.00 uur, kun je daarop anticiperen. Dan is de omwisseling zo gebeurd en kan de transporteur snel weer verder. We hebben ook een filmpje gemaakt over de gang van zaken bij vervangend vervoer. Dat sturen we zodra helder is dat iemand recht heeft op vervangend vervoer. Daarnaast is er de Logicx app, waarin mensen steeds meer zelf kunnen doen. Ze kunnen het punt wijzigen waar ze de auto willen inleveren, of een auto op eigen kosten nog wat langer doorhuren. Voorheen liep dat allemaal via onze medewerkers. Dankzij de app kan een klant 9 van de 10 handelingen zelf doen. Voor de tiende handeling staan onze medewerkers paraat. Dit is efficiënt voor de klant, maar ook voor ons. Want door de krappe arbeidsmarkt moeten we met minder mensen meer werk doen.”

Kosten, kwaliteit en duurzaamheid

“Deze zomer zal de dienstverlening soms best wat piepen en kraken”, stelt Bart Loozen. Maar over het algemeen vertrouwt hij erop dat het gaat lukken. Daarna volgt de evaluatie, om ook in de toekomst optimaal te blijven werken. “We zoeken het optimale evenwicht tussen klanttevredenheid en kwaliteit enerzijds en kosten en duurzaamheid anderzijds. Daarom kijken we ook kritisch naar onze structuur, met zes transporthubs en honderd uitgiftepunten. Want dingen hoeven niet per se gedaan te worden zoals we dat al jaren doen. We hebben nu een onderzoeksbureau ingeschakeld om die structuur voor ons door te lichten. Is het nog wel de beste manier om alles met trucks te blijven doen? Het is misschien wel veel efficiënter om retourtransporten vanuit Italië per trein te doen. Zo blijven we verbeteren. En kunnen we ook in de toekomst de berijders optimaal van dienst zijn.”