Alle automobilisten een elektrische auto? Dan zijn laadpunten op werk en bij de winkel cruciaal

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shell Recharge Solutions

Dat elektrisch rijden steeds populairder wordt, is natuurlijk goed nieuws. Maar meer EV-rijders op de weg, betekent ook dat de laadinfrastructuur moet meegroeien. En dat is best een complexe operatie. Momenteel heeft een kwart van de huidige EV-berijders (28 procent) geen eigen parkeerplaats of oprit én daarmee geen eigen laadpunt, zo wijst het onderzoek uit. EV’s worden steeds betaalbaarder en de, veelal zakelijke, pioniers maken plaats voor het grote publiek, waardoor de verwachting toeneemt dat het aantal EV-rijders zonder laadpunt thuis stijgt. Soms baart dit nog zorgen, want komt die groep dan niet juist voor hoge kosten te staan of leidt dit niet tot veel ongemak? Om deze groep EV-rijders te voorzien in betaalbare, eenvoudige en slimme laadmogelijkheden, is het belangrijk om de laadmogelijkheden op werk en bij retail- en entertainmentlocaties uit te breiden.

Laden op het werk of bij de winkel het nieuwe normaal

Momenteel laadt slechts 31 procent van de EV-berijders één of meer keer per week op het werk. Een gemiste kans, aangezien de laadpunten bij bedrijven doorgaans in staat zijn om grote aantallen auto’s van energie te voorzien. Bovendien is het gebruik van deze laadpunten niet alleen een stuk goedkoper dan publieke laadpunten, zoals bij laadstations langs de snelweg, maar ook praktischer.

Herman Keijsers, Director International Sales and Integration bij Shell Recharge Solutions Europa, zegt hierover: “De tarieven van laadpunten bij kantoren zijn vaak gebaseerd op contracten voor grootverbruikers. Die liggen een stuk lager. Als medewerkers op kantoor kunnen laden, helpt dit bedrijven dan ook de kosten zo laag mogelijk te houden. Juist omdat het aantal EV-rijders komende jaren fors toeneemt, is het belangrijk de laadmogelijkheden op de werkplek op te hogen. Zo maken we EV-rijden ook beschikbaar voor de automobilist zonder oprit.”

Laden bij retail- en entertainmentlocaties

Een tweede alternatief voor thuis laden is om gebruik te maken van laadmogelijkheden bij retail- en entertainmentlocaties. Denk aan de Efteling of een winkelboulevard. EV-berijders vinden het belangrijk dat het laadnetwerk bij dit soort locaties meegroeit, zoals blijkt uit de resultaten van de nieuwe EV Driver Survey: meer dan de helft (54 procent) van EV-rijders geeft aan dat ze hun bezoekjes naar locaties afstemmen op de beschikbaarheid van laadpunten. Het aantal berijders dat aangeeft bestemmingen vaker te bezoeken als daar (meer) laadmogelijkheden zijn, is zelfs nog hoger (64 procent). Keijsers: “Als EV-rijders een winkelcentrum bezoeken of bijvoorbeeld naar de bioscoop gaan, laten ze hun auto vaak voor een aantal uren geparkeerd staan. Het perfecte moment om te laden.”

Ook voor retail- en entertainmentlocaties is het daarom goed om na te denken hoe zij aan de wens van de bezoeker kunnen voldoen. De bezoeker die in de toekomst voornamelijk elektrisch rijdt en die niet altijd over een eigen laadpunt beschikt.