De impact van oorlog voor jou als autodealer

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
(Beeld: Bconnect)

Sommige elektrische auto’s zijn al uitverkocht tot 2023

En het lijkt er niet op dat het daarbij blijft. De extreme levertijden vinden oorsprong in het chip tekort. Wie een leverdatum te horen krijgt kan daar gerust een half jaar bij optellen. In 2022 is dit niet anders. Hoofd van de automotive-tak van halfgeleiderproducent Infineon, Peter Schiefer, verwacht dat de situatie pas in 2023 verbetert . Dat is nog niet alles.

Want Rusland is niet alleen het land van Wodka, aardgas en Vladimir Poetin. Oekraïne biedt ons ook meer dan je denkt. Beide landen zijn een belangrijke spil in de supply-chain voor elektrische voertuigen.

Hoe Rusland ook de automotive branche beïnvloedt

Rusland is ook het land van nikkel. Oké niet rechtstreeks, maar via een omweg wel. In de productie is Rusland een relatief kleine speler. Bovendien wordt het meeste nikkel in Rusland gebruikt voor roestvrij staal en niet voor accu’s. Toch hebben de Russen invloed op de automotive branche. Waar komt die afhankelijkheid vandaan?

Dat gaan we je vertellen. Norilsk Nikkel staat bekend als ’s werelds grootste nikkelproducent. Eigenaar Vladimir Potanin, één van de rijkste mensen van Rusland, behoort met zijn Norilsk tot een van de weinig bedrijven die gemachtigd zijn om een gespecialiseerde vorm van nikkel te verkopen op de London Metal Exchanget.

In tegenstelling tot andere oligarchen, is Potanin vooralsnog geen doelwit van sancties. De export van Nikkel wordt vooralsnog niet geblokkeerd. Dat er een mogelijkheid is dat dit gebeurt bleek echter al genoeg reden tot paniek. Met gigantische prijsstijgingen tot gevolg. Er is dus genoeg nikkel, maar je betaalt er een stuk meer voor. Daarom gaan automakers naarstig op zoek naar alternatieven en dat beïnvloedt de levertijden.

Oekraïne levert het zenuwstelsel van de auto

Een ander belangrijk onderdeel van elektrische auto’s komt uit Oekraïne: kabelbomen. Geen onbelangrijk onderdeel zou je zeggen. Kabelbomen zijn feitelijk het zenuwstelsel van de auto. LEONI is een toonaangevende leverancier voor automotive kabels. Je raadt al waar de fabrieken staan: Oekraïne. Bij Volkswagen zijn de problemen zo groot dat de fabrieken in Zwickau en Dresden al stilgelegd zijn . Er zijn simpelweg geen onderdelen. En zonder onderdelen kan er weinig worden gebouwd. Ondertussen lopen de levertijden gigantisch op en zitten consumenten met vragen.

De grote vraag is: hoe ga je hier als dealer mee om?

Rol van conversational sales en service

Dat is waar conversational sales en service om de hoek komen kijken: het genereren van leads en het leveren van service middels een online conversatie. Want iedere autokoper klant vraagt zich af: wat betekent dit voor mijn bestelling, wanneer kan ik mijn auto verwachten, wordt de auto nu ook duurder? Dat zijn vragen waarmee de autokoper in zijn maag zit. Hoe meer onzekerheid, hoe meer afbreuk het doet aan de merkbeleving.

Door online het gesprek aan te gaan via chat kun jij een einde maken aan de onzekerheid van autokopers. Zo creëer jij meer vertrouwen en krijg je meer bezoekers in de showroom.

Ben je benieuwd hoe jij dit kunt toepassen voor jouw organisatie?
Lees dan onze whitepaper eens!

De impact van oorlog voor jou als autodealer | Automotive Online

De impact van oorlog voor jou als autodealer

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
(Beeld: Bconnect)

Sommige elektrische auto’s zijn al uitverkocht tot 2023

En het lijkt er niet op dat het daarbij blijft. De extreme levertijden vinden oorsprong in het chip tekort. Wie een leverdatum te horen krijgt kan daar gerust een half jaar bij optellen. In 2022 is dit niet anders. Hoofd van de automotive-tak van halfgeleiderproducent Infineon, Peter Schiefer, verwacht dat de situatie pas in 2023 verbetert . Dat is nog niet alles.

Want Rusland is niet alleen het land van Wodka, aardgas en Vladimir Poetin. Oekraïne biedt ons ook meer dan je denkt. Beide landen zijn een belangrijke spil in de supply-chain voor elektrische voertuigen.

Hoe Rusland ook de automotive branche beïnvloedt

Rusland is ook het land van nikkel. Oké niet rechtstreeks, maar via een omweg wel. In de productie is Rusland een relatief kleine speler. Bovendien wordt het meeste nikkel in Rusland gebruikt voor roestvrij staal en niet voor accu’s. Toch hebben de Russen invloed op de automotive branche. Waar komt die afhankelijkheid vandaan?

Dat gaan we je vertellen. Norilsk Nikkel staat bekend als ’s werelds grootste nikkelproducent. Eigenaar Vladimir Potanin, één van de rijkste mensen van Rusland, behoort met zijn Norilsk tot een van de weinig bedrijven die gemachtigd zijn om een gespecialiseerde vorm van nikkel te verkopen op de London Metal Exchanget.

In tegenstelling tot andere oligarchen, is Potanin vooralsnog geen doelwit van sancties. De export van Nikkel wordt vooralsnog niet geblokkeerd. Dat er een mogelijkheid is dat dit gebeurt bleek echter al genoeg reden tot paniek. Met gigantische prijsstijgingen tot gevolg. Er is dus genoeg nikkel, maar je betaalt er een stuk meer voor. Daarom gaan automakers naarstig op zoek naar alternatieven en dat beïnvloedt de levertijden.

Oekraïne levert het zenuwstelsel van de auto

Een ander belangrijk onderdeel van elektrische auto’s komt uit Oekraïne: kabelbomen. Geen onbelangrijk onderdeel zou je zeggen. Kabelbomen zijn feitelijk het zenuwstelsel van de auto. LEONI is een toonaangevende leverancier voor automotive kabels. Je raadt al waar de fabrieken staan: Oekraïne. Bij Volkswagen zijn de problemen zo groot dat de fabrieken in Zwickau en Dresden al stilgelegd zijn . Er zijn simpelweg geen onderdelen. En zonder onderdelen kan er weinig worden gebouwd. Ondertussen lopen de levertijden gigantisch op en zitten consumenten met vragen.

De grote vraag is: hoe ga je hier als dealer mee om?

Rol van conversational sales en service

Dat is waar conversational sales en service om de hoek komen kijken: het genereren van leads en het leveren van service middels een online conversatie. Want iedere autokoper klant vraagt zich af: wat betekent dit voor mijn bestelling, wanneer kan ik mijn auto verwachten, wordt de auto nu ook duurder? Dat zijn vragen waarmee de autokoper in zijn maag zit. Hoe meer onzekerheid, hoe meer afbreuk het doet aan de merkbeleving.

Door online het gesprek aan te gaan via chat kun jij een einde maken aan de onzekerheid van autokopers. Zo creëer jij meer vertrouwen en krijg je meer bezoekers in de showroom.

Ben je benieuwd hoe jij dit kunt toepassen voor jouw organisatie?
Lees dan onze whitepaper eens!