De onrust is groter dan ooit, maar de winst ook

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Automotive neemt ieder jaar samen met Van Ree de belangrijkste financiële parameters door van de grootste dealerbedrijven van Nederland. Verderop in dit artikel staat de ranglijst van gezondste dealerholdings van Nederland, gebaseerd op de jaarverslagen van de bedrijven. Dat 2020 voor veel bedrijven een goed jaar is geworden, is onder andere met dank aan de overheidsmaatregelen. De verschillende regelingen pasten perfect voor het gemiddelde dealerbedrijf. Zo werd een belangrijk deel van het margeverlies door de lockdowns gecompenseerd.

Voor ons hebben import, export, btw, bpm, margeregelingen en de NOW geen geheimen

En dit jaar zijn de cijfers nog beter geworden, alle coronaperikelen en leveringsproblemen ten spijt. “Voor het scenario waarin de winsten zouden stijgen midden in een enorme crisis, zouden we vooraf natuurlijk blind getekend hebben. Maar tegelijkertijd moeten we terughoudend zijn met het trekken van conclusies. Want de storm die door de branche waait, is zeker nog niet gaan liggen”, zegt Berkouwer.

Gecompliceerd

Van Ree, behorend tot de grotere accountantskantoren in Nederland, is zich in de afgelopen jaren meer en meer gaan richten op de automotive. Dit jaar nam de omzet die het realiseert in de autosector met veertig procent toe. Een gevolg van de aandacht die het bedrijf aan de sector geeft, stelt Berkouwer. “De autobranche is bijzonder gecompliceerd, waardoor het lastig is voor accountants om autobedrijven te doorgronden. Terwijl juist kennis van de branche en de bedrijfsprocessen essentieel is om de business echt te snappen. Door de vergrote focus op de autobranche verzorgen wij niet alleen de verslaglegging, maar kunnen we op basis van onze eigen benchmarken bedrijven ook van advies op maat voorzien. Ook staan we ze waar gewenst terzijde in gesprekken met banken, financiers, franchisegevers en andere stakeholders. Wij snappen de zorgen die er leven: voor ons hebben import, export, btw, bpm, margeregelingen en de NOW geen geheimen”, zegt Berkouwer. johan berkouwer

Zo ontdekten Berkouwer en zijn collega’s onlangs dat een Stellantis-dealer nog maar liefst vier ton aan verkoopbonussen tegoed had van de importeur. “Doordat we weten hoe hun bonusstructuur werkt, wisten we waar we moesten kijken en zo kwam het aan het licht. Het is echt gaaf als je voor een klant zo’n verschil kunt maken.”

Tweedeling

Twee jaar geleden zag Berkouwer dat de marktomstandigheden voor veel dealers steeds guurder werden. Het onderliggend lijden werd bij veel bedrijven zichtbaar. “Corona de tijd eigenlijk stilgezet. Door alle overheidsondersteuning en marktverstoring is er een soort pauzestand ingetreden. Daarbij draait het hele mkb nu als een tierelier, de horeca- en eventsector uitgezonderd. De faillissementen zijn op één hand te tellen.” De nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 is hier te bestellen.

Intussen gaat de tweedeling wel gewoon door, aldus Berkouwer. “De grote holdings hebben hun zaakjes op orde en dat geldt ook voor veel frisse, jonge universele bedrijven die de laatste jaren een moderniseringsslag gemaakt hebben. Dat zijn de bedrijven die werken met data, bezig zijn hun EV-strategie uit te werken en die hun inkoopkanalen op orde hebben. Tegelijkertijd zijn er ook kleinere dealerbedrijven die moeizame jaren kennen en nu een onzekere toekomst hebben. Dealerbedrijven met weinig vet op de botten die moeten blijven investeren, vaak wetende dat de importeur geen partner in ze ziet.”

BPM-discriminatie

Berkouwer constateerde dit jaar dat een, volstrekt onschuldige eerder gemaakte keuze, dealers duur kan komen te staan bij het vaststellen van de NOW. Dealers mogen kiezen of ze de bpm wel of niet in de omzet opnemen. Maar wat bleek: de keuze die in 2019 is gemaakt in de jaarrekening om wel of niet bpm op te nemen, moet ook voor de NOW-berekening gebruikt worden. “Dat kan grote negatieve gevolgen hebben voor de toekenning en hoogte van de NOW. Vergelijkbare dealerbedrijven met een vergelijkbare omzet kunnen totaal verschillende NOW-uitkeringen ontvangen. Dat blijkt uit de NOW-controles die wij nu uitvoeren bij autobedrijven. Gelijke situaties worden ongelijk behandeld.”

Het niet opnemen van de bpm in 2019 levert nu een nadeel op, variërend van – in een enkel geval – uitsluiting tot een lagere NOW. “En dat terwijl voor de jaarrekening de dealer wel een andere keuze mag maken. Het mag toch niet zo zijn dat deze keuze voor de 2019-jaarrekening dan voor de NOW-uitkering zulke gevolgen heeft? Naar mijn mening moeten de regels rond de NOW-berekening worden verruimd om bedrijven de ruimte te geven de omzet inclusief bpm te gebruiken. Precies zoals de regels voor de jaarrekening aanbevelen. Als accountants pakken wij de handschoen op en wijzen we Den Haag op de ongelijkheid die ontstaat.”

De NOW is (hopelijk) van tijdelijke aard. Een van de belangrijkste taken die een accountant de komende jaren voor een grote groep bedrijven heeft is de begeleiding naar een nieuwe eigenaar. “Wij zien regelmatig autobedrijven die op hun laatste benen lopen en waar de eigenaren op leeftijd raken. Als daar geen zoon of dochter met ondernemersbloed achter zit, of als zij verdwalen in de vragen rond bedrijfswaardering en overdracht, zijn deze bedrijven gedoemd te verdwijnen.”

Top 10 Rentabiliteit (bedrijfsresultaat / omzet)

  Dealerholding 2020 2019
1 Kooijman Autogroep  6,50% 5,30%
2 Van Gent Autobedrijf 4,20% 3,60%
3 Spuigroep (Motorhuis) 4,00% 4,20%
4 ABD Groep 3,90% 2,80%
5 Volvo Nieuwenhuijse Groep 3,40% 2,00%
6 Baan Twente 3,30% 2,20%
7 Van den Brug 3,30% 2,00%
8 Broekhuis Groep 3,10% 2,60%
9 Riva Holding 2,90% 2,60%
10 Amega Groep 2,90% 3,10%
Bron: Jaarverslagen, bewerkt door Automotive en Van Ree. 
     

 

Natuurlijk verloop

Berkouwer helpt ondernemers graag bij zaken rond bedrijfswaardering, (her)financiering en opvolging. Maar soms is de juiste opvolger simpelweg niet te vinden. Als dan het doek valt is dat spijtig, vindt Berkouwer, maar in het grotere geheel tevens vaak onvermijdelijk; er zijn nou eenmaal bedrijven die weinig toekomst te hebben. “Zo gaan die dingen soms. Keerzijde is dat het op een natuurlijke manier de krimp van de markt opvangt en ruimte creëert voor andere bedrijven. Ik zie het als natuurlijk verloop, gezonde marktwerking.”

Top 10 Eigen vermogen

  Dealerholding 2020 2019 +/-
1 Spuigroep (Motorhuis) 138.393.000 133.826.000 3,41%
2 Stern Groep  125.387.000 153.639.000 -18,39%
3 Broekhuis Groep 116.319.000 99.842.000 16,50%
4 Emil Frey Nederland  97.967.000 94.874.000 3,26%
5 Amega Groep 52.561.566 43.432.829 21,02%
6 Kooijman Autogroep  44.400.652 38.560.671 15,14%
7 Riva Holding 40.185.843 32.929.731 22,04%
8 Van den Brug 39.220.387 33.501.100 17,07%
9 Wensink Automotive  31.079.000 28.440.000 9,28%
10 Van Tilburg-Bastianen Groep 22.050.926 20.447.077 7,84%
Bron: Jaarverslagen, bewerkt door Automotive en Van Ree.     
       

 

Kooijman gezondste Top 60-dealer

Op verzoek van Automotive heeft Van Ree een overzicht gemaakt van de gezondste dealerholdings van Nederland. Van alle bedrijven in de Top 60 zijn, waar mogelijk, de jaarcijfers vergeleken op een aantal variabelen. Op basis van de jaarcijfers van 2020 en 2019 is een overzicht gemaakt van de gezondste bedrijven. De top drie is nieuw dit jaar: Kooijman Autogroep, Van den Brug en Van Gent. Het is niet dat die drie bedrijven plots zo goed zijn gaan presteren, maar omdat we dit jaar een aantal weken later de ranglijst hebben opgemaakt, hebben we de jaarverslagen van deze bedrijven deze keer wél mee kunnen nemen. Alle drie de familiebedrijven hebben al decennialang een ijzersterke positie in de eigen regio, kennen een platte organisatie en hebben de afgelopen jaren weinig hoeven investeren in overnames. Mede door de nieuwkomers zakt Amega een paar plaatsen, maar het Dordtse bedrijf staat nog stevig in de top vijf.

Berkouwer constateert op basis van de doorgeplozen jaarverslagen dat de grootste dealerbedrijven er in de regel financieel goed voor staan. “Op basis van de gedeponeerde cijfers van vorig jaar en de door de bedrijven afgegeven inschattingen voor dit jaar, kunnen we concluderen dat er maar voor weinig Top 60-bedrijven problemen zijn. Bedrijven die in de afgelopen jaren minder presteerden zijn inmiddels grotendeels in handen van andere partijen terecht gekomen. Al met al zijn de meeste Top 60-dealers uitstekend gepositioneerd voor de directe toekomst, althans op financieel vlak.”

  Dealerholding­

Ranking bij Rentabiliteit

Ranking bij Solvabiliteit

Ranking bij Liquiditeit

Totaal

1

Kooijman Autogroep

1

2

5

8

2

Van den Brug

10

1

2

13

3

Van Gent Autobedrijf

3

12

1

16

4

Baan Twente

8

3

8

19

5

Amega Groep

5

5

9

19

6

ABD Groep

4

10

13

27

7

Volvo Nieuwenhuijse Groep

9

7

11

27

8

Motorhuis (Spuigroep)

2

6

25

33

9

Herwers Groep

27

4

4

35

10

Renova Group

11

9

17

37

11

Maas Autogroep

14

22

3

39

12

Pala Group

16

11

15

42

13

Emil Frey Nederland

31

8

10

49

14

De Waal Autogroep

12

16

22

50

15

Autopalace Groep

32

18

6

56

Bron: Jaarverslagen, bewerkt door Automotive en Van Ree. 

 

Toelichting

In totaal zijn er 39 bedrijven beoordeeld; alleen van deze groep was er een (geconsolideerd) jaarverslag beschikbaar. De importeurs (Pon, Louwman) zijn niet meegenomen. Het meest winstgevende bedrijf, Van Mossel, heeft geen geconsolideerd jaarverslag gedeponeerd (het werkt met meerdere holding-bv’s) en is derhalve ook niet meegenomen in deze vergelijking. De ranglijst is als volgt tot stand gekomen: van ieder bedrijf zijn over 2019 en 2020 de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit berekend.

Rentabiliteit  Bedrijfsresultaat / Eigen vermogen ultimo jaar ervoor

Solvabiliteit  Eigen vermogen / Totaal vermogen

Liquiditeit  Kort lopend vermogen / Totaal vermogen

Bedrijven zijn op al deze drie variabelen gerangschikt. Hierbij kreeg het beste bedrijf 1 punt, het tweede beste bedrijf 2 punten, enzovoort. Vervolgens zijn per bedrijf deze punten opgeteld. Als een bedrijf op alle drie de hoogste ranking zou noteren dan eindigt het met 3 punten. Het bedrijf met de minste punten, Kooijman Autogroep, roepen we uit tot gezondste Top 60-dealerholding van Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

De onrust is groter dan ooit, maar de winst ook | Automotive Online

De onrust is groter dan ooit, maar de winst ook

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Automotive neemt ieder jaar samen met Van Ree de belangrijkste financiële parameters door van de grootste dealerbedrijven van Nederland. Verderop in dit artikel staat de ranglijst van gezondste dealerholdings van Nederland, gebaseerd op de jaarverslagen van de bedrijven. Dat 2020 voor veel bedrijven een goed jaar is geworden, is onder andere met dank aan de overheidsmaatregelen. De verschillende regelingen pasten perfect voor het gemiddelde dealerbedrijf. Zo werd een belangrijk deel van het margeverlies door de lockdowns gecompenseerd.

Voor ons hebben import, export, btw, bpm, margeregelingen en de NOW geen geheimen

En dit jaar zijn de cijfers nog beter geworden, alle coronaperikelen en leveringsproblemen ten spijt. “Voor het scenario waarin de winsten zouden stijgen midden in een enorme crisis, zouden we vooraf natuurlijk blind getekend hebben. Maar tegelijkertijd moeten we terughoudend zijn met het trekken van conclusies. Want de storm die door de branche waait, is zeker nog niet gaan liggen”, zegt Berkouwer.

Gecompliceerd

Van Ree, behorend tot de grotere accountantskantoren in Nederland, is zich in de afgelopen jaren meer en meer gaan richten op de automotive. Dit jaar nam de omzet die het realiseert in de autosector met veertig procent toe. Een gevolg van de aandacht die het bedrijf aan de sector geeft, stelt Berkouwer. “De autobranche is bijzonder gecompliceerd, waardoor het lastig is voor accountants om autobedrijven te doorgronden. Terwijl juist kennis van de branche en de bedrijfsprocessen essentieel is om de business echt te snappen. Door de vergrote focus op de autobranche verzorgen wij niet alleen de verslaglegging, maar kunnen we op basis van onze eigen benchmarken bedrijven ook van advies op maat voorzien. Ook staan we ze waar gewenst terzijde in gesprekken met banken, financiers, franchisegevers en andere stakeholders. Wij snappen de zorgen die er leven: voor ons hebben import, export, btw, bpm, margeregelingen en de NOW geen geheimen”, zegt Berkouwer. johan berkouwer

Zo ontdekten Berkouwer en zijn collega’s onlangs dat een Stellantis-dealer nog maar liefst vier ton aan verkoopbonussen tegoed had van de importeur. “Doordat we weten hoe hun bonusstructuur werkt, wisten we waar we moesten kijken en zo kwam het aan het licht. Het is echt gaaf als je voor een klant zo’n verschil kunt maken.”

Tweedeling

Twee jaar geleden zag Berkouwer dat de marktomstandigheden voor veel dealers steeds guurder werden. Het onderliggend lijden werd bij veel bedrijven zichtbaar. “Corona de tijd eigenlijk stilgezet. Door alle overheidsondersteuning en marktverstoring is er een soort pauzestand ingetreden. Daarbij draait het hele mkb nu als een tierelier, de horeca- en eventsector uitgezonderd. De faillissementen zijn op één hand te tellen.” De nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 is hier te bestellen.

Intussen gaat de tweedeling wel gewoon door, aldus Berkouwer. “De grote holdings hebben hun zaakjes op orde en dat geldt ook voor veel frisse, jonge universele bedrijven die de laatste jaren een moderniseringsslag gemaakt hebben. Dat zijn de bedrijven die werken met data, bezig zijn hun EV-strategie uit te werken en die hun inkoopkanalen op orde hebben. Tegelijkertijd zijn er ook kleinere dealerbedrijven die moeizame jaren kennen en nu een onzekere toekomst hebben. Dealerbedrijven met weinig vet op de botten die moeten blijven investeren, vaak wetende dat de importeur geen partner in ze ziet.”

BPM-discriminatie

Berkouwer constateerde dit jaar dat een, volstrekt onschuldige eerder gemaakte keuze, dealers duur kan komen te staan bij het vaststellen van de NOW. Dealers mogen kiezen of ze de bpm wel of niet in de omzet opnemen. Maar wat bleek: de keuze die in 2019 is gemaakt in de jaarrekening om wel of niet bpm op te nemen, moet ook voor de NOW-berekening gebruikt worden. “Dat kan grote negatieve gevolgen hebben voor de toekenning en hoogte van de NOW. Vergelijkbare dealerbedrijven met een vergelijkbare omzet kunnen totaal verschillende NOW-uitkeringen ontvangen. Dat blijkt uit de NOW-controles die wij nu uitvoeren bij autobedrijven. Gelijke situaties worden ongelijk behandeld.”

Het niet opnemen van de bpm in 2019 levert nu een nadeel op, variërend van – in een enkel geval – uitsluiting tot een lagere NOW. “En dat terwijl voor de jaarrekening de dealer wel een andere keuze mag maken. Het mag toch niet zo zijn dat deze keuze voor de 2019-jaarrekening dan voor de NOW-uitkering zulke gevolgen heeft? Naar mijn mening moeten de regels rond de NOW-berekening worden verruimd om bedrijven de ruimte te geven de omzet inclusief bpm te gebruiken. Precies zoals de regels voor de jaarrekening aanbevelen. Als accountants pakken wij de handschoen op en wijzen we Den Haag op de ongelijkheid die ontstaat.”

De NOW is (hopelijk) van tijdelijke aard. Een van de belangrijkste taken die een accountant de komende jaren voor een grote groep bedrijven heeft is de begeleiding naar een nieuwe eigenaar. “Wij zien regelmatig autobedrijven die op hun laatste benen lopen en waar de eigenaren op leeftijd raken. Als daar geen zoon of dochter met ondernemersbloed achter zit, of als zij verdwalen in de vragen rond bedrijfswaardering en overdracht, zijn deze bedrijven gedoemd te verdwijnen.”

Top 10 Rentabiliteit (bedrijfsresultaat / omzet)

  Dealerholding 2020 2019
1 Kooijman Autogroep  6,50% 5,30%
2 Van Gent Autobedrijf 4,20% 3,60%
3 Spuigroep (Motorhuis) 4,00% 4,20%
4 ABD Groep 3,90% 2,80%
5 Volvo Nieuwenhuijse Groep 3,40% 2,00%
6 Baan Twente 3,30% 2,20%
7 Van den Brug 3,30% 2,00%
8 Broekhuis Groep 3,10% 2,60%
9 Riva Holding 2,90% 2,60%
10 Amega Groep 2,90% 3,10%
Bron: Jaarverslagen, bewerkt door Automotive en Van Ree. 
     

 

Natuurlijk verloop

Berkouwer helpt ondernemers graag bij zaken rond bedrijfswaardering, (her)financiering en opvolging. Maar soms is de juiste opvolger simpelweg niet te vinden. Als dan het doek valt is dat spijtig, vindt Berkouwer, maar in het grotere geheel tevens vaak onvermijdelijk; er zijn nou eenmaal bedrijven die weinig toekomst te hebben. “Zo gaan die dingen soms. Keerzijde is dat het op een natuurlijke manier de krimp van de markt opvangt en ruimte creëert voor andere bedrijven. Ik zie het als natuurlijk verloop, gezonde marktwerking.”

Top 10 Eigen vermogen

  Dealerholding 2020 2019 +/-
1 Spuigroep (Motorhuis) 138.393.000 133.826.000 3,41%
2 Stern Groep  125.387.000 153.639.000 -18,39%
3 Broekhuis Groep 116.319.000 99.842.000 16,50%
4 Emil Frey Nederland  97.967.000 94.874.000 3,26%
5 Amega Groep 52.561.566 43.432.829 21,02%
6 Kooijman Autogroep  44.400.652 38.560.671 15,14%
7 Riva Holding 40.185.843 32.929.731 22,04%
8 Van den Brug 39.220.387 33.501.100 17,07%
9 Wensink Automotive  31.079.000 28.440.000 9,28%
10 Van Tilburg-Bastianen Groep 22.050.926 20.447.077 7,84%
Bron: Jaarverslagen, bewerkt door Automotive en Van Ree.     
       

 

Kooijman gezondste Top 60-dealer

Op verzoek van Automotive heeft Van Ree een overzicht gemaakt van de gezondste dealerholdings van Nederland. Van alle bedrijven in de Top 60 zijn, waar mogelijk, de jaarcijfers vergeleken op een aantal variabelen. Op basis van de jaarcijfers van 2020 en 2019 is een overzicht gemaakt van de gezondste bedrijven. De top drie is nieuw dit jaar: Kooijman Autogroep, Van den Brug en Van Gent. Het is niet dat die drie bedrijven plots zo goed zijn gaan presteren, maar omdat we dit jaar een aantal weken later de ranglijst hebben opgemaakt, hebben we de jaarverslagen van deze bedrijven deze keer wél mee kunnen nemen. Alle drie de familiebedrijven hebben al decennialang een ijzersterke positie in de eigen regio, kennen een platte organisatie en hebben de afgelopen jaren weinig hoeven investeren in overnames. Mede door de nieuwkomers zakt Amega een paar plaatsen, maar het Dordtse bedrijf staat nog stevig in de top vijf.

Berkouwer constateert op basis van de doorgeplozen jaarverslagen dat de grootste dealerbedrijven er in de regel financieel goed voor staan. “Op basis van de gedeponeerde cijfers van vorig jaar en de door de bedrijven afgegeven inschattingen voor dit jaar, kunnen we concluderen dat er maar voor weinig Top 60-bedrijven problemen zijn. Bedrijven die in de afgelopen jaren minder presteerden zijn inmiddels grotendeels in handen van andere partijen terecht gekomen. Al met al zijn de meeste Top 60-dealers uitstekend gepositioneerd voor de directe toekomst, althans op financieel vlak.”

  Dealerholding­

Ranking bij Rentabiliteit

Ranking bij Solvabiliteit

Ranking bij Liquiditeit

Totaal

1

Kooijman Autogroep

1

2

5

8

2

Van den Brug

10

1

2

13

3

Van Gent Autobedrijf

3

12

1

16

4

Baan Twente

8

3

8

19

5

Amega Groep

5

5

9

19

6

ABD Groep

4

10

13

27

7

Volvo Nieuwenhuijse Groep

9

7

11

27

8

Motorhuis (Spuigroep)

2

6

25

33

9

Herwers Groep

27

4

4

35

10

Renova Group

11

9

17

37

11

Maas Autogroep

14

22

3

39

12

Pala Group

16

11

15

42

13

Emil Frey Nederland

31

8

10

49

14

De Waal Autogroep

12

16

22

50

15

Autopalace Groep

32

18

6

56

Bron: Jaarverslagen, bewerkt door Automotive en Van Ree. 

 

Toelichting

In totaal zijn er 39 bedrijven beoordeeld; alleen van deze groep was er een (geconsolideerd) jaarverslag beschikbaar. De importeurs (Pon, Louwman) zijn niet meegenomen. Het meest winstgevende bedrijf, Van Mossel, heeft geen geconsolideerd jaarverslag gedeponeerd (het werkt met meerdere holding-bv’s) en is derhalve ook niet meegenomen in deze vergelijking. De ranglijst is als volgt tot stand gekomen: van ieder bedrijf zijn over 2019 en 2020 de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit berekend.

Rentabiliteit  Bedrijfsresultaat / Eigen vermogen ultimo jaar ervoor

Solvabiliteit  Eigen vermogen / Totaal vermogen

Liquiditeit  Kort lopend vermogen / Totaal vermogen

Bedrijven zijn op al deze drie variabelen gerangschikt. Hierbij kreeg het beste bedrijf 1 punt, het tweede beste bedrijf 2 punten, enzovoort. Vervolgens zijn per bedrijf deze punten opgeteld. Als een bedrijf op alle drie de hoogste ranking zou noteren dan eindigt het met 3 punten. Het bedrijf met de minste punten, Kooijman Autogroep, roepen we uit tot gezondste Top 60-dealerholding van Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.