WhatsApp in de automotive, 4 manieren voor meer rendement in aftersales

Voordelen van WhatsApp voor klantcontact bij auto-onderhoud
Om de klant zo snel en efficiënt mogelijk te bereiken, kijken we naar een kanaal zoals WhatsApp. WhatsApp kent namelijk voor autobedrijven een aantal belangrijke voordelen:
- Communiceer met autobezitters via hun voorkeurskanaal
- Verminder telefonie en voorkom onbeantwoorde gesprekken
- Vragen, antwoorden en serviceberichten worden een lopend verhaal
- Jij en je klant kunnen het gesprek eenvoudig teruglezen
- Ondersteun berichten met multimedia: foto’s, video’s en PDF
- Er ontstaan geen misverstanden: archiveer het volledige gesprek
- Werk efficiënter en krijg sneller akkoord op meerwerk
- Zekerheid: een akkoord via de app is rechtsgeldig
WhatsApp voor Autobedrijven
Download het Ebook voor meer informatie over de inzet van WhatsApp bij Aftersales.
Download Ebook >
Hoe werkt dit in de praktijk?
Nu je op de hoogte bent van de voordelen van WhatsApp voor klantcontact bij onderhoud, doorlopen we in het onderstaande scenario een aantal opties om via WhatsApp met klanten te communiceren.
1. Vraag om toestemming bij auto-ontvangst
Wil jij klanten tijdens de onderhoudsbeurt via WhatsApp informeren over de status van hun auto? Dat kan! Vraag klanten bij het inleveren van hun sleutel of zij tijdens de onderhoudsbeurt via WhatsApp op de hoogte gehouden willen worden.
Klanten scannen simpelweg de QR code op een bordje bij de servicedesk, versturen een ‘aanmeld commando’ en ontvangen direct een eerste bericht. Vervolgens kan de klant gedurende de onderhoudsbeurt op de hoogte worden gehouden met statusmeldingen.
2. Sneller akkoord op meerwerk
Loopt de monteur tijdens de onderhoudsbeurt tegen meerwerk aan? Dan heeft de werkplaats met WhatsApp een snelle manier om met de autobezitter in contact te komen. Met behulp van multimedia, zoals foto’s, video’s of een meerwerk-offerte (PDF) zorgt de werkplaats voor een snelle afstemming en akkoord op meerwerk. Bovendien staat alles zwart-op-wit en is een akkoord via WhatsApp rechtsgeldig.
3. Gereedmelding + factuur en mobiele betaallink
Is de auto klaar, dan verstuurd de werkplaatschef met 1 druk op de knop een WhatsApp template bericht met daarin een ‘auto-is-gereed melding’. Mochten er toch nog vragen zijn, dan kan de klant eenvoudig reageren.
4. Verstuur afspraak & service reminders
Doordat je met de klant via WhatsApp contact hebt gehad (een actieve opt-in hebt verkregen) ben jij nu als autodealer in staat om de klant persoonlijk te informeren over toekomstige onderhoudsbeurten.
Tot slot: Messaging maakt het verschil voor Autodealers
De automotive digitaliseert en messaging kanalen, zoals WhatsApp, helpt autobedrijven naar de volgende stap in klantbeleving. Klanten worden efficiënter geholpen, auto’s staan minder lang in de werkplaats en akkoord op meerwerk is sneller gegeven: met als resultaat hogere aftersales. Dat is hoe je als autodealer klantcontact verbetert en het verschil kan maken.
Bij Saysimple zijn wij specialist op het gebied van digitaal klantcontact in de Automotive. De afgelopen vijf jaar hebben wij met ons klantcontact platform en naadloze integraties met CRM, DMS & plan systemen zoals Autoline, IDAS, Plan-IT en 1iAutomotive al veel mooie klanten mogen helpen. Zij hebben een omslag gemaakt op het gebied van digitaal klantcontact voor marketing, service & aftersales en profiteren volop van efficiënt klantcontact.
Klanten die hier al succesvol mee werken zijn: Volvo Nieuwenhuijse, Ekris BMW, Dusseldorp BMW, PON, Baan Twente Mercedes, Broekhuis, Stam Renault, Kien & Century Autogroep.
Narek Grigoryan – Marketeer bij Volvo Nieuwenhuijse
Meer informatie?
Wil jij meer informatie over hoe jij WhatsApp effectief kunt inzetten voor aftersales klantcontact?
Download het Ebook ‘WhatsApp voor Autobedrijven’ of plan direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek.