DCDW Podcast 246: ‘We helpen leasemaatschappijen een betere beslissing te nemen op basis van data’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: DCDW

‘We hebben een goed jaar gehad. 2020 was bij ons een goed jaar omdat veel auto’s de markt inkwamen. Daarnaast zien we dat er dit jaar in de rest van de markt rond begin april chiptekorten ontstaan. Dat zorgde ervoor dat er minder auto’s binnenkwamen met als gevolg dat er minder werd verkocht. Daar hebben we van april tot op heden last van. Dat heeft dan ook een dubbel effect. Veel leasemaatschappijen waar wij de auto’s mogen verkopen, hebben minder auto’s terug en die gaan vervolgens zelf hun auto’s verkopen. Dat zorgt ervoor dat we 30 tot 40% minder aanbod krijgen. Je kunt de conversie dan wel verhogen want we krijgen de auto’s vaak niet exclusief aangeboden, maar dat maakt die 30 tot 40% niet goed.’

Data gedreven

‘We helpen de leasemaatschappijen een betere beslissing te nemen op basis van data. Uiteindelijk gaat dat gebeuren. Iedereen wil namelijk zo dicht mogelijk tegen de consument aan zitten. Wat wij proberen te doen is om in dat proces bij een leasemaatschappij of dealerholding een waarde toe te voegen. Dat betekent wel dat we minder auto’s op de veiling zullen zien. Toen ik bij Autorola begon was Indicata nog heel klein. We waren destijds voornamelijk bezig met de transactie. We hadden veel transactionele relaties, terwijl we nu juist tegen leasemaatschappijen zeggen dat ze vooral geen zaken met ons moeten doen die betrekking hebben op de verkoop van auto’s. Denk juist na over systemen en data waarbij wij kunnen helpen en op basis daarvan kun je zelf veel meer marge maken met de verkoop van auto’s.’ 

Luister hier de volledige podcast: https://www.dcdw.nl/podcast/frank-tanke-van-autorola/

DCDW Podcast 246: ‘We helpen leasemaatschappijen een betere beslissing te nemen op basis van data’ | Automotive Online

DCDW Podcast 246: ‘We helpen leasemaatschappijen een betere beslissing te nemen op basis van data’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: DCDW

‘We hebben een goed jaar gehad. 2020 was bij ons een goed jaar omdat veel auto’s de markt inkwamen. Daarnaast zien we dat er dit jaar in de rest van de markt rond begin april chiptekorten ontstaan. Dat zorgde ervoor dat er minder auto’s binnenkwamen met als gevolg dat er minder werd verkocht. Daar hebben we van april tot op heden last van. Dat heeft dan ook een dubbel effect. Veel leasemaatschappijen waar wij de auto’s mogen verkopen, hebben minder auto’s terug en die gaan vervolgens zelf hun auto’s verkopen. Dat zorgt ervoor dat we 30 tot 40% minder aanbod krijgen. Je kunt de conversie dan wel verhogen want we krijgen de auto’s vaak niet exclusief aangeboden, maar dat maakt die 30 tot 40% niet goed.’

Data gedreven

‘We helpen de leasemaatschappijen een betere beslissing te nemen op basis van data. Uiteindelijk gaat dat gebeuren. Iedereen wil namelijk zo dicht mogelijk tegen de consument aan zitten. Wat wij proberen te doen is om in dat proces bij een leasemaatschappij of dealerholding een waarde toe te voegen. Dat betekent wel dat we minder auto’s op de veiling zullen zien. Toen ik bij Autorola begon was Indicata nog heel klein. We waren destijds voornamelijk bezig met de transactie. We hadden veel transactionele relaties, terwijl we nu juist tegen leasemaatschappijen zeggen dat ze vooral geen zaken met ons moeten doen die betrekking hebben op de verkoop van auto’s. Denk juist na over systemen en data waarbij wij kunnen helpen en op basis daarvan kun je zelf veel meer marge maken met de verkoop van auto’s.’ 

Luister hier de volledige podcast: https://www.dcdw.nl/podcast/frank-tanke-van-autorola/