Aantal verkeersdoden blijft stijgen

ANWB werkt samen met relaties aan verkeersveiligheid

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: GettyImages

Voor elke automobilist is het een dagelijks beeld op de snelweg: die auto voor je, die half over de vluchtstrook slingert. Na een stuurcorrectie gaat hij nog een keer. Vrijwel altijd gaat het goed; soms niet. Want een auto besturen én appen of internetten op de smartphone gaan niet samen. Het jaarlijks aantal verkeersdoden is sinds 2015 aan het stijgen, nadat decennia lang een dalende lijn te zien was. Zelfs vorig jaar, toen er veel minder autokilometers werden gemaakt dan in 2019, is het aantal verkeersdoden maar heel weinig gedaald.

Teams-meeting achter het stuur

arne de greeff v1d1854“De oorzaak ligt in het steeds meer gebruik maken van de mobiele telefoon tijdens het rijden”, weet Arne de Greeff, Manager Sales bij ANWB Zakelijk. “En ik zie dat dat steeds erger wordt. Eerst was het alleen appen. Maar tijdens de gedwongen periode van thuiswerken is iedereen overgestapt op online vergaderen, via Teams en Zoom. Nu merk ik dat steeds meer mensen tijdens een online vergadering gewoon in de auto zitten. Dat is niet te vergelijken met handsfree bellen, omdat je toch telkens naar het scherm kijkt. Berijders moeten zich realiseren dat dat echt levensgevaarlijk is. Voor zichzelf, maar vooral ook voor mede-weggebruikers. Daarom willen we graag samen met onze business partners communiceren over MONO. Verkeersveiligheid is een van de strategische pijlers van de ANWB. We streven naar nul verkeersdoden in 2050. Vandaar dat we stevig inzetten op MONO – rijden zonder afleiding.”

Bewustwording van de berijders

“We zien MONO als mooie kans om samen met onze business partners het verkeer een beetje veiliger te maken”, vertelt De Greeff. “Zo kunnen we de bestaande samenwerking uitbreiden en op een andere manier relevant zijn voor de berijders van onze zakelijke klanten.” Volvo en International Car Lease Holding (Van Mossel) zijn de eerste business partners waarmee de ANWB samenwerkt. Het draait daarbij vooral om bewustwording. “Volvo communiceert onze boodschap nu naar de dealers en naar de eigen medewerkers. Die kunnen het weer verder uitdragen naar de berijders. Wie een nieuwe Volvo koopt krijgt een MONO-sleutelhanger. Die sleutelhanger is ook terug te vinden in het welkomstpakket voor nieuwe leaserijders van onder andere Van Mossel Autolease. In dat pakket vinden de berijders ook informatie over het belang van MONO rijden. Bovendien heeft Van Mossel Autolease een overtuigend filmpje op Instagram gezet, waarin de focus ligt op de 340 euro boete die je krijgt als je de smartphone gebruikt tijdens het rijden. Ook bij diverse klantenmailings van Van Mossel krijgt MONO aandacht.”
De focus in de campagne ligt op actief smartphonegebruik onderweg. Uit onderzoek blijkt dat ook handsfree bellen al leidt tot extra ongevallen, maar daar ligt niet de nadruk. “We moeten ergens een grens trekken”, stelt De Greeff vast. “Handsfree bellen is wettelijk toegestaan. Maar we adviseren berijders wel: ga je een wat complexer gesprek voeren, zoals een onderhandeling, zet dan de auto even stil.”

Te weinig inzet

De MONO-campagne kreeg in september veel aandacht, onder meer via borden langs de snelweg, op de matrixborden en in radiocommercials. Het doel is dat MONO net zo’n begrip wordt als de BOB. De Greeff: “Maar dat kost tijd. Met Prinsjesdag werd bekend dat er in 2022 slechts 50 miljoen voor verkeersveiligheid wordt uitgetrokken. Dat is echt veel te weinig. Zo blijft het aantal verkeersdoden verder oplopen.”

Het gaat echt om het gedrag van de persoon achter het stuur. Dus rij zonder afleiding.

Een paradox is daarbij dat auto’s steeds veiliger worden, mede door adaptive cruise control en onder andere ADAS. “Maar daarmee gaat de berijder zich ook steeds veiliger voelen. Het gevolg is dat die smartphone weer tevoorschijn komt. Het gaat echt om het gedrag van de persoon achter het stuur. Dus rij zonder afleiding. Dat willen we bij alle zakelijk rijders tussen de oren krijgen.”

Wie doet er mee?

Met MONO zoekt ANWB Zakelijk de samenwerking op met bestaande business partners, als leasemaatschappijen, autofabrikanten, verhuurbedrijven en andere mobiliteitsaanbieders, zoals deelservices. “Die hebben elk weer hun eigen campagnethema’s. Wij vragen aandacht voor MONO, maar dat moet wel in de campagne-kalender van onze partners passen. Vandaar dat deze gezamenlijke campagnes echt een kwestie zijn van de lange adem. Voor ons is het een verbreding van onze zakelijke dienstverlening. Maar wel een heel belangrijke. We moeten nu samen verantwoordelijkheid nemen, om te voorkomen dat het met de verkeersveiligheid nog verder achteruit gaat.”

Meer weten over MONO?

Kijk op www.anwb.nl/zakelijk/mono-zakelijk om te zien wat jij kunt doen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

ANWB werkt samen met relaties aan verkeersveiligheid | Automotive Online
Aantal verkeersdoden blijft stijgen

ANWB werkt samen met relaties aan verkeersveiligheid

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: GettyImages

Voor elke automobilist is het een dagelijks beeld op de snelweg: die auto voor je, die half over de vluchtstrook slingert. Na een stuurcorrectie gaat hij nog een keer. Vrijwel altijd gaat het goed; soms niet. Want een auto besturen én appen of internetten op de smartphone gaan niet samen. Het jaarlijks aantal verkeersdoden is sinds 2015 aan het stijgen, nadat decennia lang een dalende lijn te zien was. Zelfs vorig jaar, toen er veel minder autokilometers werden gemaakt dan in 2019, is het aantal verkeersdoden maar heel weinig gedaald.

Teams-meeting achter het stuur

arne de greeff v1d1854“De oorzaak ligt in het steeds meer gebruik maken van de mobiele telefoon tijdens het rijden”, weet Arne de Greeff, Manager Sales bij ANWB Zakelijk. “En ik zie dat dat steeds erger wordt. Eerst was het alleen appen. Maar tijdens de gedwongen periode van thuiswerken is iedereen overgestapt op online vergaderen, via Teams en Zoom. Nu merk ik dat steeds meer mensen tijdens een online vergadering gewoon in de auto zitten. Dat is niet te vergelijken met handsfree bellen, omdat je toch telkens naar het scherm kijkt. Berijders moeten zich realiseren dat dat echt levensgevaarlijk is. Voor zichzelf, maar vooral ook voor mede-weggebruikers. Daarom willen we graag samen met onze business partners communiceren over MONO. Verkeersveiligheid is een van de strategische pijlers van de ANWB. We streven naar nul verkeersdoden in 2050. Vandaar dat we stevig inzetten op MONO – rijden zonder afleiding.”

Bewustwording van de berijders

“We zien MONO als mooie kans om samen met onze business partners het verkeer een beetje veiliger te maken”, vertelt De Greeff. “Zo kunnen we de bestaande samenwerking uitbreiden en op een andere manier relevant zijn voor de berijders van onze zakelijke klanten.” Volvo en International Car Lease Holding (Van Mossel) zijn de eerste business partners waarmee de ANWB samenwerkt. Het draait daarbij vooral om bewustwording. “Volvo communiceert onze boodschap nu naar de dealers en naar de eigen medewerkers. Die kunnen het weer verder uitdragen naar de berijders. Wie een nieuwe Volvo koopt krijgt een MONO-sleutelhanger. Die sleutelhanger is ook terug te vinden in het welkomstpakket voor nieuwe leaserijders van onder andere Van Mossel Autolease. In dat pakket vinden de berijders ook informatie over het belang van MONO rijden. Bovendien heeft Van Mossel Autolease een overtuigend filmpje op Instagram gezet, waarin de focus ligt op de 340 euro boete die je krijgt als je de smartphone gebruikt tijdens het rijden. Ook bij diverse klantenmailings van Van Mossel krijgt MONO aandacht.”
De focus in de campagne ligt op actief smartphonegebruik onderweg. Uit onderzoek blijkt dat ook handsfree bellen al leidt tot extra ongevallen, maar daar ligt niet de nadruk. “We moeten ergens een grens trekken”, stelt De Greeff vast. “Handsfree bellen is wettelijk toegestaan. Maar we adviseren berijders wel: ga je een wat complexer gesprek voeren, zoals een onderhandeling, zet dan de auto even stil.”

Te weinig inzet

De MONO-campagne kreeg in september veel aandacht, onder meer via borden langs de snelweg, op de matrixborden en in radiocommercials. Het doel is dat MONO net zo’n begrip wordt als de BOB. De Greeff: “Maar dat kost tijd. Met Prinsjesdag werd bekend dat er in 2022 slechts 50 miljoen voor verkeersveiligheid wordt uitgetrokken. Dat is echt veel te weinig. Zo blijft het aantal verkeersdoden verder oplopen.”

Het gaat echt om het gedrag van de persoon achter het stuur. Dus rij zonder afleiding.

Een paradox is daarbij dat auto’s steeds veiliger worden, mede door adaptive cruise control en onder andere ADAS. “Maar daarmee gaat de berijder zich ook steeds veiliger voelen. Het gevolg is dat die smartphone weer tevoorschijn komt. Het gaat echt om het gedrag van de persoon achter het stuur. Dus rij zonder afleiding. Dat willen we bij alle zakelijk rijders tussen de oren krijgen.”

Wie doet er mee?

Met MONO zoekt ANWB Zakelijk de samenwerking op met bestaande business partners, als leasemaatschappijen, autofabrikanten, verhuurbedrijven en andere mobiliteitsaanbieders, zoals deelservices. “Die hebben elk weer hun eigen campagnethema’s. Wij vragen aandacht voor MONO, maar dat moet wel in de campagne-kalender van onze partners passen. Vandaar dat deze gezamenlijke campagnes echt een kwestie zijn van de lange adem. Voor ons is het een verbreding van onze zakelijke dienstverlening. Maar wel een heel belangrijke. We moeten nu samen verantwoordelijkheid nemen, om te voorkomen dat het met de verkeersveiligheid nog verder achteruit gaat.”

Meer weten over MONO?

Kijk op www.anwb.nl/zakelijk/mono-zakelijk om te zien wat jij kunt doen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.