Adjan Autoservice Eemnes gaat voor maximale klanttevredenheid

Investeren in tools, flexibiliteit en empathie

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Voor het personeel van Adjan (met rechts Chris Dokter) voelt elke dag als vakantie. (Foto: Adjan Autoservice/ Partspoint)

Boegbeeld bij Adjan Autoservice is – naast eigenaar Mosik Adjan – receptionist en ‘manusje van alles’ Chris Dokter. Direct, opgewekt en eerlijk staat hij klanten te woord. “De mensen moeten met een lach op hun gezicht de deur uit lopen”, vindt Dokter. Reparatie of onderhoud naar tevredenheid is bij Adjan slechts het begin. “Je overtuigt klanten pas echt als je hun verwachtingen overtreft. Wij doen ook autoschades; laatst kwam er hier een man met een krasje op zijn BMW. Dan poetsen we die kras weg, gratis. Een tevreden klant is immers de beste reclame. Service is geen afdeling maar een mentaliteit. Daar valt ook een gratis wasbeurt onder, een conditiecheck of gratis huur van een aanhanger bij een reparatie.”

We gaan na sluitingstijd vaak nog even door en beantwoorden whatsappjes ook buiten werktijd

Dat die aanpak werkt, ziet Dokter terug in de agenda: die zit altijd weken vooruit vol. Online recensies zijn lovend, de klantvriendelijkheid prijswinnend: het Kentekenloket van Adjan Autoservice was in 2019 het beste van de provincie Utrecht en het bedrijf draait al drie jaar lang de hoogste omzet bij onderdelenleverancier Partspoint. “Het belangrijkste is dat je je verplaatst in de klant. Bel ze op als je een onderdeel moet vervangen, dat voorkomt verrassingen achteraf.” Het autobedrijf is bovenal flexibel. “We gaan na sluitingstijd gerust nog even door. En ook dringende whatsappjes buiten werktijd beantwoorden we gewoon.” Het scheelt dat Dokter en zijn zes collega’s zakelijk en privé goed bevriend zijn. “We grappen vaak: waarom moeten we op vakantie? Ons werk is elke dag een feest.”

Concurreren met dealersadjan autoservice pand partspoint 2021 foto partspoint

Adjan Autoservice werkt universeel maar heeft vier merken als specialisme: BMW, Mini, Peugeot en Mercedes-Benz. Het heeft alle vakkennis én vrijwel alle officiële apparatuur van die merken in huis. “Alleen de directe lijn met de fabriek ontbreekt, maar we kunnen op veel vlakken de concurrentie met de dealerbedrijven aan.” Deel van die concurrentiekracht zit in hun one-stop-shop aanpak: in de Eemnesser garage kun je terecht voor ongeveer alles, van onderhoud en schadeherstel tot uitlijnen en APK. Inclusief aanhangerverhuur, bandenservice en occasionverkoop. Met het eigen Gratisaanhanger.nl en deelname aan Trekhaakonline.nl is Adjan ook online op veel fronten actief. 

Als een echt ‘autobedrijf van de toekomst’ blijft Adjan Autoservice op zoek naar de gebieden waarop het zich kan ontwikkelen. “Zo volgt collega Casper de ontwikkelingen in elektrisch rijden op de voet en ontfermt hij zich over de Tesla’s en elektrische BMW’s die binnenkomen”, aldus Chris. Dat vraagt wel om investeringen – van analyseapparatuur tot de nieuwste toolkits voor het sleutelen aan elektrische auto’s – maar dat doet Adjan graag. “Zo’n moderne uitlijnbrug kost even wat. Maar als je die goed inzet, verdien je die ook snel weer terug.” De volgende wensen? “Een deeltjesteller. En uitbreiding van de occasionshowroom. We groeien flink en dan moet je je door niets laten tegenhouden.”

Investeren in tools, flexibiliteit en empathie | Automotive Online
Adjan Autoservice Eemnes gaat voor maximale klanttevredenheid

Investeren in tools, flexibiliteit en empathie

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Voor het personeel van Adjan (met rechts Chris Dokter) voelt elke dag als vakantie. (Foto: Adjan Autoservice/ Partspoint)

Boegbeeld bij Adjan Autoservice is – naast eigenaar Mosik Adjan – receptionist en ‘manusje van alles’ Chris Dokter. Direct, opgewekt en eerlijk staat hij klanten te woord. “De mensen moeten met een lach op hun gezicht de deur uit lopen”, vindt Dokter. Reparatie of onderhoud naar tevredenheid is bij Adjan slechts het begin. “Je overtuigt klanten pas echt als je hun verwachtingen overtreft. Wij doen ook autoschades; laatst kwam er hier een man met een krasje op zijn BMW. Dan poetsen we die kras weg, gratis. Een tevreden klant is immers de beste reclame. Service is geen afdeling maar een mentaliteit. Daar valt ook een gratis wasbeurt onder, een conditiecheck of gratis huur van een aanhanger bij een reparatie.”

We gaan na sluitingstijd vaak nog even door en beantwoorden whatsappjes ook buiten werktijd

Dat die aanpak werkt, ziet Dokter terug in de agenda: die zit altijd weken vooruit vol. Online recensies zijn lovend, de klantvriendelijkheid prijswinnend: het Kentekenloket van Adjan Autoservice was in 2019 het beste van de provincie Utrecht en het bedrijf draait al drie jaar lang de hoogste omzet bij onderdelenleverancier Partspoint. “Het belangrijkste is dat je je verplaatst in de klant. Bel ze op als je een onderdeel moet vervangen, dat voorkomt verrassingen achteraf.” Het autobedrijf is bovenal flexibel. “We gaan na sluitingstijd gerust nog even door. En ook dringende whatsappjes buiten werktijd beantwoorden we gewoon.” Het scheelt dat Dokter en zijn zes collega’s zakelijk en privé goed bevriend zijn. “We grappen vaak: waarom moeten we op vakantie? Ons werk is elke dag een feest.”

Concurreren met dealersadjan autoservice pand partspoint 2021 foto partspoint

Adjan Autoservice werkt universeel maar heeft vier merken als specialisme: BMW, Mini, Peugeot en Mercedes-Benz. Het heeft alle vakkennis én vrijwel alle officiële apparatuur van die merken in huis. “Alleen de directe lijn met de fabriek ontbreekt, maar we kunnen op veel vlakken de concurrentie met de dealerbedrijven aan.” Deel van die concurrentiekracht zit in hun one-stop-shop aanpak: in de Eemnesser garage kun je terecht voor ongeveer alles, van onderhoud en schadeherstel tot uitlijnen en APK. Inclusief aanhangerverhuur, bandenservice en occasionverkoop. Met het eigen Gratisaanhanger.nl en deelname aan Trekhaakonline.nl is Adjan ook online op veel fronten actief. 

Als een echt ‘autobedrijf van de toekomst’ blijft Adjan Autoservice op zoek naar de gebieden waarop het zich kan ontwikkelen. “Zo volgt collega Casper de ontwikkelingen in elektrisch rijden op de voet en ontfermt hij zich over de Tesla’s en elektrische BMW’s die binnenkomen”, aldus Chris. Dat vraagt wel om investeringen – van analyseapparatuur tot de nieuwste toolkits voor het sleutelen aan elektrische auto’s – maar dat doet Adjan graag. “Zo’n moderne uitlijnbrug kost even wat. Maar als je die goed inzet, verdien je die ook snel weer terug.” De volgende wensen? “Een deeltjesteller. En uitbreiding van de occasionshowroom. We groeien flink en dan moet je je door niets laten tegenhouden.”