Eerste bedrijfsautotechnicus Wessel Hoorn van Roordink Bedrijfswagens

“In onze werkplaats is iedereen een beetje leermeester”

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Beeld: Inovam

Aansluitend op de niveau 3 opleiding Eerste Bedrijfsautotechnicus ben je begonnen aan de niveau 4 opleiding Technisch Specialist Bedrijfsautotechniek. Hoe belangrijk is een leermeester voor het leren van het vak?

“Op school leer je de basis. In de praktijk leer je de fijne kneepjes. Veel dingen kan ik zelf al wel, maar bij sommige werkzaamheden is het prettig als iemand met meer ervaring met mij mee kan kijken. Ook bij nieuwe klussen is het fijn als de leermeester je even op weg helpt zodat je weer verder kan. En dat hij tijdens of na de klus meekijkt voor een extra check of alles goed is.”

Het werk in de bedrijfsautowerkplaats bestaat uit een mix van routineklussen en specialistische, meer uitdagende klussen. Hoe ga je daarmee om?

“Er zijn ook weleens werkzaamheden die wat minder leuk zijn. ‘Kom, we doen het met z’n allen, dan zijn we snel klaar’, zegt mijn leermeester dan. We werken hier goed samen en we helpen elkaar.”

“Ik krijg alle ruimte om zelfstandig te werken”

Als bedrijfsautotechnicus en als technisch specialist moet je steeds meer verstand hebben van elektronica en diagnose. Wat betekent dat voor jouw werk?

“Mijn leermeester zegt weleens: ‘vroeger pakte je als bedrijfsautotechnicus eerst een hamer of een beitel, tegenwoordig klap je eerst de laptop open’. Het werk verandert. Op school krijg ik les over elektronica. Van mijn leermeester leer ik hoe ik die kennis in de praktijk kan toepassen. Maar hij blijft benadrukken dat ik ook verstand moet hebben van mechanische techniek. Elektronica wordt belangrijker, maar mechanische techniek blijft de basis.”

“De drempel om vragen te stellen is laag”

Wat is de leerstijl van jouw leermeester?

“Hij geeft mij alle ruimte om zelfstandig te werken. Ik bereid een klus voor, ik begin, en pas als ik er zelf niet uit kom, vraag ik om hulp. Ik kan altijd bij hem terecht en hij maakt meteen tijd vrij om alles duidelijk uit te leggen. Dat is erg fijn. Met vragen kan ik ook terecht bij de chef werkplaats of bij mijn directe collega’s. De drempel om vragen te stellen is laag. Bij ons staat iedereen voor elkaar klaar. Ik kan van iedereen iets leren.”

Ook leerbedrijf of leermeester worden?

OOMT stimuleert leerlingen om te kiezen voor een loopbaan in de (technische) mobiliteitsbranche. Daarnaast ondersteunt OOMT technici die leermeester willen worden en jonge vakmensen op weg willen helpen in hun vak. Erkend leerbedrijf of leermeester worden? Kijk hoe je dat aanpakt en klik op deze link [https://www.oomt.nl/leidinggevende-coaching-ontwikkeling-van-jou-en-je-team/hoe-ontwikkelt-jouw-bedrijf-zich-als-leerbedrijf/zo-word-jij-of-medewerker-leermeester/]

“In onze werkplaats is iedereen een beetje leermeester” | Automotive Online
Eerste bedrijfsautotechnicus Wessel Hoorn van Roordink Bedrijfswagens

“In onze werkplaats is iedereen een beetje leermeester”

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Beeld: Inovam

Aansluitend op de niveau 3 opleiding Eerste Bedrijfsautotechnicus ben je begonnen aan de niveau 4 opleiding Technisch Specialist Bedrijfsautotechniek. Hoe belangrijk is een leermeester voor het leren van het vak?

“Op school leer je de basis. In de praktijk leer je de fijne kneepjes. Veel dingen kan ik zelf al wel, maar bij sommige werkzaamheden is het prettig als iemand met meer ervaring met mij mee kan kijken. Ook bij nieuwe klussen is het fijn als de leermeester je even op weg helpt zodat je weer verder kan. En dat hij tijdens of na de klus meekijkt voor een extra check of alles goed is.”

Het werk in de bedrijfsautowerkplaats bestaat uit een mix van routineklussen en specialistische, meer uitdagende klussen. Hoe ga je daarmee om?

“Er zijn ook weleens werkzaamheden die wat minder leuk zijn. ‘Kom, we doen het met z’n allen, dan zijn we snel klaar’, zegt mijn leermeester dan. We werken hier goed samen en we helpen elkaar.”

“Ik krijg alle ruimte om zelfstandig te werken”

Als bedrijfsautotechnicus en als technisch specialist moet je steeds meer verstand hebben van elektronica en diagnose. Wat betekent dat voor jouw werk?

“Mijn leermeester zegt weleens: ‘vroeger pakte je als bedrijfsautotechnicus eerst een hamer of een beitel, tegenwoordig klap je eerst de laptop open’. Het werk verandert. Op school krijg ik les over elektronica. Van mijn leermeester leer ik hoe ik die kennis in de praktijk kan toepassen. Maar hij blijft benadrukken dat ik ook verstand moet hebben van mechanische techniek. Elektronica wordt belangrijker, maar mechanische techniek blijft de basis.”

“De drempel om vragen te stellen is laag”

Wat is de leerstijl van jouw leermeester?

“Hij geeft mij alle ruimte om zelfstandig te werken. Ik bereid een klus voor, ik begin, en pas als ik er zelf niet uit kom, vraag ik om hulp. Ik kan altijd bij hem terecht en hij maakt meteen tijd vrij om alles duidelijk uit te leggen. Dat is erg fijn. Met vragen kan ik ook terecht bij de chef werkplaats of bij mijn directe collega’s. De drempel om vragen te stellen is laag. Bij ons staat iedereen voor elkaar klaar. Ik kan van iedereen iets leren.”

Ook leerbedrijf of leermeester worden?

OOMT stimuleert leerlingen om te kiezen voor een loopbaan in de (technische) mobiliteitsbranche. Daarnaast ondersteunt OOMT technici die leermeester willen worden en jonge vakmensen op weg willen helpen in hun vak. Erkend leerbedrijf of leermeester worden? Kijk hoe je dat aanpakt en klik op deze link [https://www.oomt.nl/leidinggevende-coaching-ontwikkeling-van-jou-en-je-team/hoe-ontwikkelt-jouw-bedrijf-zich-als-leerbedrijf/zo-word-jij-of-medewerker-leermeester/]