Op Niveau | Spoelen loont

Jim Struikenkamp Jim Struikenkamp
• Laatste update:
Op niveau AC systeem. (beeld: Fource)

Vervuiling, verontreinigd koudemiddel en olie of het verkeerd gebruik van toevoegingen veroorzaken vrij snel verstoppingen in het systeem, met alle gevolgen van dien. Filter-droger, condensorbuisjes, expansieventiel en regelventielen van de compressor kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk verstopt raken en dit kan leiden tot een hogere druk waardoor ook de temperatuur zal toenemen. Als de temperatuur van de olie te hoog wordt kan deze verbranden waardoor de smering afneemt. Verder kunnen ook vocht en vervuiling zorgen voor een veranderde samenstelling van de olie, die hierdoor zijn smerende werking verliest.

Om problemen te voorkomen raadt fabrikant Nissens aan om het aircosysteem altijd te spoelen, omdat je dan ook overtollige olie uit het systeem haalt. En natuurlijk bij vervuiling, verstopping, een niet goed werkende filter-droger of bij het verkeerd gebruik van toevoegingen zoals UV tracer en lekstopmiddelen. En niet vergeten: spoel altijd het systeem bij de montage van een nieuwe compressor. Verkoolde olieresten, metaalschilfers en andere vervuiling die de oorzaak waren voor het uitvallen van de oude compressor kunnen ervoor zorgen dat ook de nieuwe compressor binnen korte tijd zal uitvallen indien niet gespoeld wordt.

Belangrijk om te weten is dat de volgende onderdelen niet kunnen worden gespoeld: de compressor zelf (vervang/bypass), expansieventiel (bypass) en filter-droger
(vervang). Bij enige twijfel of er na het spoelen toch vuil aanwezig is gebleven in de condensor en verdamper, wordt aangeraden deze te vervangen. Alleen zo krijgt de auto het AC systeem dat het verdient!

lkq fource cmyk logo horizontaal

Op Niveau | Spoelen loont | Automotive Online

Op Niveau | Spoelen loont

Jim Struikenkamp Jim Struikenkamp
• Laatste update:
Op niveau AC systeem. (beeld: Fource)

Vervuiling, verontreinigd koudemiddel en olie of het verkeerd gebruik van toevoegingen veroorzaken vrij snel verstoppingen in het systeem, met alle gevolgen van dien. Filter-droger, condensorbuisjes, expansieventiel en regelventielen van de compressor kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk verstopt raken en dit kan leiden tot een hogere druk waardoor ook de temperatuur zal toenemen. Als de temperatuur van de olie te hoog wordt kan deze verbranden waardoor de smering afneemt. Verder kunnen ook vocht en vervuiling zorgen voor een veranderde samenstelling van de olie, die hierdoor zijn smerende werking verliest.

Om problemen te voorkomen raadt fabrikant Nissens aan om het aircosysteem altijd te spoelen, omdat je dan ook overtollige olie uit het systeem haalt. En natuurlijk bij vervuiling, verstopping, een niet goed werkende filter-droger of bij het verkeerd gebruik van toevoegingen zoals UV tracer en lekstopmiddelen. En niet vergeten: spoel altijd het systeem bij de montage van een nieuwe compressor. Verkoolde olieresten, metaalschilfers en andere vervuiling die de oorzaak waren voor het uitvallen van de oude compressor kunnen ervoor zorgen dat ook de nieuwe compressor binnen korte tijd zal uitvallen indien niet gespoeld wordt.

Belangrijk om te weten is dat de volgende onderdelen niet kunnen worden gespoeld: de compressor zelf (vervang/bypass), expansieventiel (bypass) en filter-droger
(vervang). Bij enige twijfel of er na het spoelen toch vuil aanwezig is gebleven in de condensor en verdamper, wordt aangeraden deze te vervangen. Alleen zo krijgt de auto het AC systeem dat het verdient!

lkq fource cmyk logo horizontaal