DCDW Podcast 205: De mindset is voor een organisatie het belangrijkste

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

In 2017 bestond dat bedrijf 100 jaar en die schaalvergroting zette onverminderd voort. Dat was een leuke en succesvolle tijd totdat wij op een gegeven moment in gesprek raakten met Van Mossel, en van de Ford organisatie te horen kregen: “het moet gaan gebeuren.” Dat was best een heftige dobber voor mij waar ik veel van heb geleerd. Maar op die manier heb ik uiteindelijk het bedrijf, per 1 maart, kunnen verkopen. Daarna stond vanaf 16 maart 2020 de wereld stil en werd ik ineens de leraar van mijn kinderen. Uiteindelijk ben ik mij na de zomervakantie gaan focussen op wat ik nou echt wil in de toekomst. Ik ben nu zelfstandig aan de gang en een onderdeel daarvan is, doordat ik nu wat breder kan kijken, dat ik nu veel in gesprek ben met verschillende bedrijven. Ik zit nu eigenlijk in de helpende modus al vind ik consultant altijd een beetje een naar woord. 

Juiste prijs bepalen

Het is als autodealer natuurlijk belangrijk om de juiste prijs te bepalen. Om dat te kunnen doen, vind ik het first of all belangrijk dat een bedrijf over dezelfde data praat. Of je dan Indicata of Qarquest noemt, het moet gaan om een enkele dataset. Die data van hoe jouw prijs zich verhoudt tot de rest is heel belangrijk. Want als je niks doet dan prijs je jezelf in of juist helemaal uit de markt en die realisatie moet in heel de organisatie van verkoper tot directeur aanwezig zijn. Het jammere is dat dit nog op veel plekken niet aanwezig is. Zo hebben we gelukkig wel een aantal klanten die dit door heel de organisatie heen implementeren, maar de meeste mensen denken als ik nu op gaspedaal kijk dan heb ik een waarheid. Zij realiseren zich echter niet dat die waarheid over een dag al veranderd is en over een week al totaal anders kan zijn. Als je dan een bepaalde strategie hebt, bijvoorbeeld ik mag goedkoop of duurder zijn omdat ik beter ben. Dan heb je tools nodig om dat te kunnen doen, tenzij je dat de hele dag met de hand wil zitten doen. Deze tools zijn heel belangrijk. 

Optimalisatie

Ik ben in mijn hoedanigheid als business developer bezig om overal strategische allianties aan te gaan. Maar ik denk dat de mindset door de organisaties heen het belangrijkste is. Er moet een dynamiek zijn en als je vervolgens consequent gebruik maakt van ons dashboard dan kun je heel gemakkelijk zien en uiteindelijk vullen hoe jij je pricing wil hebben. Vind jij dat je auto 110% mag zijn t.o.v. de gemiddelde prijs in Nederland? Zet daar dan je vraagtekens bij. Als je dat consequent door zou voeren en je die pricing dynamisch houdt, dat wil zeggen begint mijn auto omhoog te lopen en ik wil hem omlaag hebben, hoeveel is daar dan voor nodig? Ons dashboard geeft je dan de juiste inzichten in die pricing en dat is belangrijk. Want er zijn gewoon tevreden dealers die 800 auto’s per jaar verkopen waarbij ik zie dat ze de helft onder de marktprijs hebben verkocht. Zelfs dan hoor ik ze nog zeggen dat ze geen interesse hebben en ik dan gewoon weet dat ze heel veel mislopen. 

https://www.dcdw.nl/podcast/bart-luijbregts-consultant-in-business-development/

DCDW Podcast 205: De mindset is voor een organisatie het belangrijkste | Automotive Online

DCDW Podcast 205: De mindset is voor een organisatie het belangrijkste

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

In 2017 bestond dat bedrijf 100 jaar en die schaalvergroting zette onverminderd voort. Dat was een leuke en succesvolle tijd totdat wij op een gegeven moment in gesprek raakten met Van Mossel, en van de Ford organisatie te horen kregen: “het moet gaan gebeuren.” Dat was best een heftige dobber voor mij waar ik veel van heb geleerd. Maar op die manier heb ik uiteindelijk het bedrijf, per 1 maart, kunnen verkopen. Daarna stond vanaf 16 maart 2020 de wereld stil en werd ik ineens de leraar van mijn kinderen. Uiteindelijk ben ik mij na de zomervakantie gaan focussen op wat ik nou echt wil in de toekomst. Ik ben nu zelfstandig aan de gang en een onderdeel daarvan is, doordat ik nu wat breder kan kijken, dat ik nu veel in gesprek ben met verschillende bedrijven. Ik zit nu eigenlijk in de helpende modus al vind ik consultant altijd een beetje een naar woord. 

Juiste prijs bepalen

Het is als autodealer natuurlijk belangrijk om de juiste prijs te bepalen. Om dat te kunnen doen, vind ik het first of all belangrijk dat een bedrijf over dezelfde data praat. Of je dan Indicata of Qarquest noemt, het moet gaan om een enkele dataset. Die data van hoe jouw prijs zich verhoudt tot de rest is heel belangrijk. Want als je niks doet dan prijs je jezelf in of juist helemaal uit de markt en die realisatie moet in heel de organisatie van verkoper tot directeur aanwezig zijn. Het jammere is dat dit nog op veel plekken niet aanwezig is. Zo hebben we gelukkig wel een aantal klanten die dit door heel de organisatie heen implementeren, maar de meeste mensen denken als ik nu op gaspedaal kijk dan heb ik een waarheid. Zij realiseren zich echter niet dat die waarheid over een dag al veranderd is en over een week al totaal anders kan zijn. Als je dan een bepaalde strategie hebt, bijvoorbeeld ik mag goedkoop of duurder zijn omdat ik beter ben. Dan heb je tools nodig om dat te kunnen doen, tenzij je dat de hele dag met de hand wil zitten doen. Deze tools zijn heel belangrijk. 

Optimalisatie

Ik ben in mijn hoedanigheid als business developer bezig om overal strategische allianties aan te gaan. Maar ik denk dat de mindset door de organisaties heen het belangrijkste is. Er moet een dynamiek zijn en als je vervolgens consequent gebruik maakt van ons dashboard dan kun je heel gemakkelijk zien en uiteindelijk vullen hoe jij je pricing wil hebben. Vind jij dat je auto 110% mag zijn t.o.v. de gemiddelde prijs in Nederland? Zet daar dan je vraagtekens bij. Als je dat consequent door zou voeren en je die pricing dynamisch houdt, dat wil zeggen begint mijn auto omhoog te lopen en ik wil hem omlaag hebben, hoeveel is daar dan voor nodig? Ons dashboard geeft je dan de juiste inzichten in die pricing en dat is belangrijk. Want er zijn gewoon tevreden dealers die 800 auto’s per jaar verkopen waarbij ik zie dat ze de helft onder de marktprijs hebben verkocht. Zelfs dan hoor ik ze nog zeggen dat ze geen interesse hebben en ik dan gewoon weet dat ze heel veel mislopen. 

https://www.dcdw.nl/podcast/bart-luijbregts-consultant-in-business-development/