Podcast met Geert Vermeer: Je winkel is jouw merk

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
(Beeld: DCDW)

“Toen internet in opkomst kwam zagen de de meeste dealers het als een bedreiging. De autobranche is ook nu nog steeds een wat conservatieve branche. De automotive loopt voorop qua marketing en klantgerichtheid. Terwijl weinig branches meer productgericht zijn dan de autobranche. Zo lang er auto’s geproduceerd worden, moeten die auto’s gewoon verkocht worden. Via de dealers of niet via de dealers. Ik heb jarenlang geroepen: dealer, wordt retailer. Niet je merk is je winkel. Je winkel is je merk.”

Creatief

“Ik zit vijftig jaar in de branche. Ik ben begonnen in de autojournalistiek en zo terecht gekomen bij Renault. Na verschillende importeurs functies heb ik diverse bestuursfuncties bij verschillende organisaties vervuld, waaronder Bovag. De uitdagingen voor het autobedrijf zijn eigenlijk niet veranderd. Alles moet gaan om de klant. Zo simpel is het. Vroeger deed je dat in de showroom, nu doe je dat ook online. Een autoverkoper moet creatief zijn. Daar moet je talent voor hebben. Een bedrijf bestaat niet uit processen, een bedrijf bestaat uit mensen. Systemen, zoals CRM-systemen, zijn geen middel maar een doel. Dat is klanten benaderen, begeleiden en komen tot een verkooptransactie.”

Fysiek

“Online hulpmiddelen maken het verkoopproces efficiënter en gemakkelijker dan vroeger. Achter iedere lead zit een klant. Daar moet je voor vechten. Dat doe je door beter en creatiever te zijn dan jouw concurrenten. Als dealer moet je vechten voor je rendement, terwijl de importeur strijdt om marktaandeel. Daar moet je elkaar aanvullen, niet aanvallen. De auto is een van de zeldzame producten die echte emotie oproept bij mensen. Het is een product waar je fysiek contact mee maakt. Ik houd van auto’s en ik houd van mensen. Daar heb ik mij tijdens mijn loopbaan altijd voor ingezet, en dat blijf ik ook de komende jaren doen.”

https://www.dcdw.nl/podcast/geert-vermeer-van-geert-vermeer-support-management/

Podcast met Geert Vermeer: Je winkel is jouw merk | Automotive Online

Podcast met Geert Vermeer: Je winkel is jouw merk

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
(Beeld: DCDW)

“Toen internet in opkomst kwam zagen de de meeste dealers het als een bedreiging. De autobranche is ook nu nog steeds een wat conservatieve branche. De automotive loopt voorop qua marketing en klantgerichtheid. Terwijl weinig branches meer productgericht zijn dan de autobranche. Zo lang er auto’s geproduceerd worden, moeten die auto’s gewoon verkocht worden. Via de dealers of niet via de dealers. Ik heb jarenlang geroepen: dealer, wordt retailer. Niet je merk is je winkel. Je winkel is je merk.”

Creatief

“Ik zit vijftig jaar in de branche. Ik ben begonnen in de autojournalistiek en zo terecht gekomen bij Renault. Na verschillende importeurs functies heb ik diverse bestuursfuncties bij verschillende organisaties vervuld, waaronder Bovag. De uitdagingen voor het autobedrijf zijn eigenlijk niet veranderd. Alles moet gaan om de klant. Zo simpel is het. Vroeger deed je dat in de showroom, nu doe je dat ook online. Een autoverkoper moet creatief zijn. Daar moet je talent voor hebben. Een bedrijf bestaat niet uit processen, een bedrijf bestaat uit mensen. Systemen, zoals CRM-systemen, zijn geen middel maar een doel. Dat is klanten benaderen, begeleiden en komen tot een verkooptransactie.”

Fysiek

“Online hulpmiddelen maken het verkoopproces efficiënter en gemakkelijker dan vroeger. Achter iedere lead zit een klant. Daar moet je voor vechten. Dat doe je door beter en creatiever te zijn dan jouw concurrenten. Als dealer moet je vechten voor je rendement, terwijl de importeur strijdt om marktaandeel. Daar moet je elkaar aanvullen, niet aanvallen. De auto is een van de zeldzame producten die echte emotie oproept bij mensen. Het is een product waar je fysiek contact mee maakt. Ik houd van auto’s en ik houd van mensen. Daar heb ik mij tijdens mijn loopbaan altijd voor ingezet, en dat blijf ik ook de komende jaren doen.”

https://www.dcdw.nl/podcast/geert-vermeer-van-geert-vermeer-support-management/