Go Remarketing Solutions lanceert auto-onderhoudsabonnementen

‘Na de verkoop wordt het geld verdiend’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Go Remarketing Solutions-directeur Michel van Roon haalt anderhalve maand na de lancering van onderhouds abonnementenplatform Car Service Plan opgelucht adem. De interesse in het product – dat gratis beschikbaar is voor autobedrijven – overstijgt zijn verwachtingen. “We hebben meer dan 170 inschrijvingen voor onze webinars. Reacties variërende van grote dealerholdings, tot kleine universelen en garageformules. Veel bedrijven hebben al nagedacht over een dergelijk platform, maar hebben tot op heden niet de juiste vorm kunnen vinden”, zegt Van Roon. “Ons model waarbij bedrijven kosteloos aan de slag kunnen, zorgt voor snelle acceptatie.” Car Service Plan is een online platform waarop autobedrijven onderhoudsabonnementen kunnen samen stellen en aanbieden aan de eigen klanten. Naast onderhoud, kunnen daarin ook mobiliteit of zomer&winter checks verwerkt worden. Het gebruik van Car Service Plan is gratis, de uiteindelijke consument betaalt, via het autobedrijf, een kleine opslag per verkocht onderhoudsabonnement.

Gemak

Er zijn volgens Michel van Roon aantal redenen waarom de tijd rijp is voor een abonnementenplatform. “De consument is er klaar voor en wil betaalbaarheid, gemak en zekerheid dat er geen hoge onderhoudsrekening volgt.” Maar belangrijker is nog dat het autobedrijf alles op alles moet zetten om ook na de verkoop van een auto geld aan de koper te blijven verdienen. “Het meeste geld wordt verdiend ná de transactie. Maar daar speelt het autobedrijf vaak nog maar een beperkte rol. Door middel van een abonnement blijft de klant ook ná de verkoop nog bij het bedrijf. De verkooptransactie is de kapstok waarop producten gehangen kunnen worden.” Het bouwen van een abonnementsmodel is erg kostbaar. “Daarom hebben wij dit platform gebouwd. De ondernemers kan hierop alles zelf regelen en onder zijn eigen naam aanbieden en daarna factureren aan klanten. Wij bieden Car Service Plan whitelabel aan en gaan nadrukkelijk geen eigen merk bouwen, dat zou ook totaal niet passen bij onze propositie en de gedachte erachter dat het autobedrijf juist zelf aan de knoppen moet kunnen draaien.”

Grip

Het systeem draait op onderhoudsdata van WESP. “De onderhoudskosten van een auto zijn uitstekend te voorspellen. Dat is de basis. Daar om heen kan een autobedrijf de inhoud uitbreiden – een jaartje aanvullende garantie is niet zo duur, maar ook pechhulp, een haal- en brengservice, een mobiliteitspas of andere diensten kunnen eenvoudig worden toegevoegd. Via het platform wordt dan het abonnement gegenereerd. Na akkoord zorgen wij dat het autobedrijf de juiste facturatiegegevens krijgt, de geldstromen lopen altijd via het autobedrijf”, legt Van Roon uit. Hij noemt nog een ander voordeel: Tegelijk houdt een bedrijf grip op een werkplaatsplanning. Omdat de klanten toch al betaald hebben, kun je afhankelijk van de drukte, de onderhoudsmomenten bijvoorbeeld naar voren halen. De consument is daarbij alleen maar blij dat hij wordt ontzorgt.” Ieder onderhoudsabonnement verkleint volgens Van Roon de afhankelijkheid van slecht controleerbare zaken zoals marktomstandigheden, zoals een lockdown of een opdrogende vraag of aanbod. “Nu geldt voor veel bedrijven dat als er geen transactie is, er geen inkomsten zijn. En dat terwijl de marges al schraal zijn. Vaak is alles gericht op een transactie (in de werkplaats of in de verkoop), maar het meeste rendement kun je duurzaam in de werkplaats maken. Het abonnementen business model is daar bij uitstek voor geschikt. Dat spel willen wij met ons platform ten gunste van het autobedrijf veranderen.”

Schrijf u nu in voor de webinar van 19 november om 19.30 uur. In dit webinar licht Michel van Roon de kansen van auto-onderhoudsabonnementen toe en is er volop ruimte voor vragen. Inschrijven kan op carserviceplan.nl.

‘Na de verkoop wordt het geld verdiend’ | Automotive Online
Go Remarketing Solutions lanceert auto-onderhoudsabonnementen

‘Na de verkoop wordt het geld verdiend’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Go Remarketing Solutions-directeur Michel van Roon haalt anderhalve maand na de lancering van onderhouds abonnementenplatform Car Service Plan opgelucht adem. De interesse in het product – dat gratis beschikbaar is voor autobedrijven – overstijgt zijn verwachtingen. “We hebben meer dan 170 inschrijvingen voor onze webinars. Reacties variërende van grote dealerholdings, tot kleine universelen en garageformules. Veel bedrijven hebben al nagedacht over een dergelijk platform, maar hebben tot op heden niet de juiste vorm kunnen vinden”, zegt Van Roon. “Ons model waarbij bedrijven kosteloos aan de slag kunnen, zorgt voor snelle acceptatie.” Car Service Plan is een online platform waarop autobedrijven onderhoudsabonnementen kunnen samen stellen en aanbieden aan de eigen klanten. Naast onderhoud, kunnen daarin ook mobiliteit of zomer&winter checks verwerkt worden. Het gebruik van Car Service Plan is gratis, de uiteindelijke consument betaalt, via het autobedrijf, een kleine opslag per verkocht onderhoudsabonnement.

Gemak

Er zijn volgens Michel van Roon aantal redenen waarom de tijd rijp is voor een abonnementenplatform. “De consument is er klaar voor en wil betaalbaarheid, gemak en zekerheid dat er geen hoge onderhoudsrekening volgt.” Maar belangrijker is nog dat het autobedrijf alles op alles moet zetten om ook na de verkoop van een auto geld aan de koper te blijven verdienen. “Het meeste geld wordt verdiend ná de transactie. Maar daar speelt het autobedrijf vaak nog maar een beperkte rol. Door middel van een abonnement blijft de klant ook ná de verkoop nog bij het bedrijf. De verkooptransactie is de kapstok waarop producten gehangen kunnen worden.” Het bouwen van een abonnementsmodel is erg kostbaar. “Daarom hebben wij dit platform gebouwd. De ondernemers kan hierop alles zelf regelen en onder zijn eigen naam aanbieden en daarna factureren aan klanten. Wij bieden Car Service Plan whitelabel aan en gaan nadrukkelijk geen eigen merk bouwen, dat zou ook totaal niet passen bij onze propositie en de gedachte erachter dat het autobedrijf juist zelf aan de knoppen moet kunnen draaien.”

Grip

Het systeem draait op onderhoudsdata van WESP. “De onderhoudskosten van een auto zijn uitstekend te voorspellen. Dat is de basis. Daar om heen kan een autobedrijf de inhoud uitbreiden – een jaartje aanvullende garantie is niet zo duur, maar ook pechhulp, een haal- en brengservice, een mobiliteitspas of andere diensten kunnen eenvoudig worden toegevoegd. Via het platform wordt dan het abonnement gegenereerd. Na akkoord zorgen wij dat het autobedrijf de juiste facturatiegegevens krijgt, de geldstromen lopen altijd via het autobedrijf”, legt Van Roon uit. Hij noemt nog een ander voordeel: Tegelijk houdt een bedrijf grip op een werkplaatsplanning. Omdat de klanten toch al betaald hebben, kun je afhankelijk van de drukte, de onderhoudsmomenten bijvoorbeeld naar voren halen. De consument is daarbij alleen maar blij dat hij wordt ontzorgt.” Ieder onderhoudsabonnement verkleint volgens Van Roon de afhankelijkheid van slecht controleerbare zaken zoals marktomstandigheden, zoals een lockdown of een opdrogende vraag of aanbod. “Nu geldt voor veel bedrijven dat als er geen transactie is, er geen inkomsten zijn. En dat terwijl de marges al schraal zijn. Vaak is alles gericht op een transactie (in de werkplaats of in de verkoop), maar het meeste rendement kun je duurzaam in de werkplaats maken. Het abonnementen business model is daar bij uitstek voor geschikt. Dat spel willen wij met ons platform ten gunste van het autobedrijf veranderen.”

Schrijf u nu in voor de webinar van 19 november om 19.30 uur. In dit webinar licht Michel van Roon de kansen van auto-onderhoudsabonnementen toe en is er volop ruimte voor vragen. Inschrijven kan op carserviceplan.nl.