Jan van DIjk van James Autoservice Jan van Dijk in Vierpolders

‘Als universeel onder James-vlag kunnen we die kansen wél benutten’

Romy Wielinga Romy Wielinga

Nu, vijf jaar na het afscheid, staat bij Jan van Dijk nog altijd ‘Honda’ op zijn voorhoofd geschreven, zegt hij zelf. “En in mijn hart. Het is het merk waar ik 35 jaar geleden mee voor mezelf begon, toen ik het bedrijf overnam waar ik in 1984 als monteur was binnengekomen, en later was doorgegroeid naar bedrijfsleider. Als mensen hier in de regio Jan van Dijk zeggen, zeggen ze Honda, en andersom. We zijn nog altijd erkend servicedealer en verkopen ook nog nieuwe Honda’s als het zo uitkomt. Het merk maakt nog ongeveer 60% van onze omzet uit. Maar daar is sindsdien veel meer werk voor andere merken bij gekomen. Precies wat de bedoeling was.”

Focus op leaseonderhoud

De switch van dealer naar universeel pakte voor Van Dijk goed uit. “Het was een stap die we moesten maken. Ik merkte dat er veel vraag was naar onderhoud en service, en we wilden daar heel graag op uitbreiden. Om meer werk voor leasemaatschappijen binnen te halen, wilde ik een universele formule. We hebben er een aantal met elkaar vergeleken, en James gaf de goede klik: het verhaal sprak me aan, hun focus op lease paste bij mijn doelen, en ik voelde er de vrijheid die ik zocht.”

Ruimte om te groeien 

De overstap was makkelijker dan verwacht. “Veel bleef bij het oude. In de showroom en op de bruggen is Honda nog altijd volop aanwezig. Op aftersales scoren we nog altijd op officieel dealerniveau. En ook de monteurs en hun vakkennis zijn gebleven – een paar werken hier al 22 tot 24 jaar. Dus daar is nauwelijks aan veranderd. Maar we hebben nu de ruimte om ook al die andere merken te servicen. Jarenlang zaten we in het keurslijf van de importeur. We wilden groeien maar kregen de ruimte niet. Als universele garage onder James-vlag kunnen we die kansen wél benutten.”

Klinkende resultaten

Dat vertaalt zich in klinkende resultaten. Van Dijk: “Het eerste jaar was de omzet nog ongeveer gelijk als in ons laatste dealerjaar, maar sinds 2016 groeien we in de werkplaats elk jaar met 15 tot 20%. Uit lease, maar ook uit particulieren: mensen met een Opel of Ford kwamen hier vroeger niet binnen. Die merkdrempel is nu weg.”

Ook de organisatie groeide sindsdien fors. “We zijn van 10 naar 12 fte gegaan, met daarnaast nog een paar parttimers – veertien mensen inmiddels. Zes daarvan werken fulltime in de werkplaats. Of zeven zelfs: eind vorige maand hebben we een goeie nieuwe jongen aangenomen. En die zitten allemaal vol. Werk is er genoeg, de kunst is om de mensen te vinden.”

James Autoservice Jan van Dijk

De roots van James Autoservice Jan van Dijk in Vierpolders gaan terug naar Den Briel, 1984. De nu 64-jarige Van Dijk nam toen het Honda-dealerschap in het stadscentrum over. In 2005 verhuisde het naar de huidige locatie in Vierpolders. Sinds 2014 is het bedrijf ‘James’. Ook Van Dijk’s vrouw en twee zonen werken in de zaak. Met in totaal veertien mensen bedienen ze circa vierduizend klanten. Nog altijd verkoopt Van Dijk ook nieuwe Honda’s, dit jaar naar schatting zestig stuks, plus circa 250 occasions. De werkplaats met zes bruggen/acht opstelplaatsen doet zo’n 4.200 werkplaatsdoorgangen per jaar.

www.jamesvandijk.nl

‘Als universeel onder James-vlag kunnen we die kansen wél benutten’ | Automotive Online
Jan van DIjk van James Autoservice Jan van Dijk in Vierpolders

‘Als universeel onder James-vlag kunnen we die kansen wél benutten’

Romy Wielinga Romy Wielinga

Nu, vijf jaar na het afscheid, staat bij Jan van Dijk nog altijd ‘Honda’ op zijn voorhoofd geschreven, zegt hij zelf. “En in mijn hart. Het is het merk waar ik 35 jaar geleden mee voor mezelf begon, toen ik het bedrijf overnam waar ik in 1984 als monteur was binnengekomen, en later was doorgegroeid naar bedrijfsleider. Als mensen hier in de regio Jan van Dijk zeggen, zeggen ze Honda, en andersom. We zijn nog altijd erkend servicedealer en verkopen ook nog nieuwe Honda’s als het zo uitkomt. Het merk maakt nog ongeveer 60% van onze omzet uit. Maar daar is sindsdien veel meer werk voor andere merken bij gekomen. Precies wat de bedoeling was.”

Focus op leaseonderhoud

De switch van dealer naar universeel pakte voor Van Dijk goed uit. “Het was een stap die we moesten maken. Ik merkte dat er veel vraag was naar onderhoud en service, en we wilden daar heel graag op uitbreiden. Om meer werk voor leasemaatschappijen binnen te halen, wilde ik een universele formule. We hebben er een aantal met elkaar vergeleken, en James gaf de goede klik: het verhaal sprak me aan, hun focus op lease paste bij mijn doelen, en ik voelde er de vrijheid die ik zocht.”

Ruimte om te groeien 

De overstap was makkelijker dan verwacht. “Veel bleef bij het oude. In de showroom en op de bruggen is Honda nog altijd volop aanwezig. Op aftersales scoren we nog altijd op officieel dealerniveau. En ook de monteurs en hun vakkennis zijn gebleven – een paar werken hier al 22 tot 24 jaar. Dus daar is nauwelijks aan veranderd. Maar we hebben nu de ruimte om ook al die andere merken te servicen. Jarenlang zaten we in het keurslijf van de importeur. We wilden groeien maar kregen de ruimte niet. Als universele garage onder James-vlag kunnen we die kansen wél benutten.”

Klinkende resultaten

Dat vertaalt zich in klinkende resultaten. Van Dijk: “Het eerste jaar was de omzet nog ongeveer gelijk als in ons laatste dealerjaar, maar sinds 2016 groeien we in de werkplaats elk jaar met 15 tot 20%. Uit lease, maar ook uit particulieren: mensen met een Opel of Ford kwamen hier vroeger niet binnen. Die merkdrempel is nu weg.”

Ook de organisatie groeide sindsdien fors. “We zijn van 10 naar 12 fte gegaan, met daarnaast nog een paar parttimers – veertien mensen inmiddels. Zes daarvan werken fulltime in de werkplaats. Of zeven zelfs: eind vorige maand hebben we een goeie nieuwe jongen aangenomen. En die zitten allemaal vol. Werk is er genoeg, de kunst is om de mensen te vinden.”

James Autoservice Jan van Dijk

De roots van James Autoservice Jan van Dijk in Vierpolders gaan terug naar Den Briel, 1984. De nu 64-jarige Van Dijk nam toen het Honda-dealerschap in het stadscentrum over. In 2005 verhuisde het naar de huidige locatie in Vierpolders. Sinds 2014 is het bedrijf ‘James’. Ook Van Dijk’s vrouw en twee zonen werken in de zaak. Met in totaal veertien mensen bedienen ze circa vierduizend klanten. Nog altijd verkoopt Van Dijk ook nieuwe Honda’s, dit jaar naar schatting zestig stuks, plus circa 250 occasions. De werkplaats met zes bruggen/acht opstelplaatsen doet zo’n 4.200 werkplaatsdoorgangen per jaar.

www.jamesvandijk.nl