ACM Fleetforce verder als Koopman

Romy Wielinga Romy Wielinga
Mark van der Lingen (l) naast CEO Willem Prinsen van Koopman Logistics Group.

ACM Fleetforce startte 16 jaar geleden als inbouwer van carkits. “Het moment dat een auto een andere berijder krijgt, hebben we aangegrepen om een businessmodel op te bouwen. Levert iemand zijn leaseauto in, dan halen we de auto op, inspecteren die en maken hem weer klaar.” Studenten en AOW-gerechtigden brengen de auto’s naar de vestiging in Putten voor een optische en technische inspectie. Daarna worden eventuele reparaties uitgevoerd met het eigen schade- en onderhoudsbedrijf. 

Perfecte match

Het bedrijf groeit nog steeds hard en dat vereist een andere aanpak, geeft Van der Lingen aan. “Eind vorig jaar zijn we op zoek gegaan naar een partner die past bij onze ambitie.” Dat resulteerde in het verkopen van alle aandelen aan Koopman. “Ze zijn gewend om grote hoeveelheden voertuigen te verwerken met twee compounds in Amsterdam en Born. Daar vinden alle diensten onder één dak plaats, zoals inspectie, afleverklaarmaken van nieuwe auto’s, korte of langdurige opslag en remarketing van occasions. Onze doelgroepen raken elkaar. Wij richten ons meer op fleetowners en autoverhuurbedrijven, Koopman meer op dealers, importeurs, leasemaatschappijen en OEM’s. We vullen elkaar perfect aan.” 

Verantwoorde groei

Een van de redenen dat Van der Lingen zijn bedrijf heeft verkocht, is dat Koopman de expertise heeft om groei te realiseren. “Het gaat met name om het kunnen handelen van grote volumes. Daar heb je andere expertise voor nodig.” Die expertise ligt vooral op het gebied van HR en ICT. “We groeien in aantal werknemers en onze digitale systemen moeten doorontwikkeld worden Nu hebben we de expertise waarmee we het volume verantwoord kunnen laten toenemen.” Van der Lingen is niet van plan om zich terug te trekken. Integendeel: “Ik heb de ambitie om ACM verder door te ontwikkelen. Koopman hecht er zelf ook waarde aan dat ik bij het bedrijf betrokken blijf.”

Alles onder een dak

De overname van ACM is sinds deze week voor iedereen zichtbaar: het bedrijf gaat vanaf nu verder onder de naam Koopman. “De organisatie blijft hetzelfde, maar we hebben nu de expertise om onze klanten nog beter te bedienen. En we willen helderheid creëren in de markt.” Koopman heeft nu de hele keten in handen, vanaf de fabrikant tot het inleveren door de berijder en het weer klaarmaken van de auto voor de volgende berijder, zegt Van der Lingen. “Je verkoopt een proces en dat gaat het beste als je alles onder een dak hebt. Wij zijn daarin uniek.”

ACM Fleetforce verder als Koopman | Automotive Online

ACM Fleetforce verder als Koopman

Romy Wielinga Romy Wielinga
Mark van der Lingen (l) naast CEO Willem Prinsen van Koopman Logistics Group.

ACM Fleetforce startte 16 jaar geleden als inbouwer van carkits. “Het moment dat een auto een andere berijder krijgt, hebben we aangegrepen om een businessmodel op te bouwen. Levert iemand zijn leaseauto in, dan halen we de auto op, inspecteren die en maken hem weer klaar.” Studenten en AOW-gerechtigden brengen de auto’s naar de vestiging in Putten voor een optische en technische inspectie. Daarna worden eventuele reparaties uitgevoerd met het eigen schade- en onderhoudsbedrijf. 

Perfecte match

Het bedrijf groeit nog steeds hard en dat vereist een andere aanpak, geeft Van der Lingen aan. “Eind vorig jaar zijn we op zoek gegaan naar een partner die past bij onze ambitie.” Dat resulteerde in het verkopen van alle aandelen aan Koopman. “Ze zijn gewend om grote hoeveelheden voertuigen te verwerken met twee compounds in Amsterdam en Born. Daar vinden alle diensten onder één dak plaats, zoals inspectie, afleverklaarmaken van nieuwe auto’s, korte of langdurige opslag en remarketing van occasions. Onze doelgroepen raken elkaar. Wij richten ons meer op fleetowners en autoverhuurbedrijven, Koopman meer op dealers, importeurs, leasemaatschappijen en OEM’s. We vullen elkaar perfect aan.” 

Verantwoorde groei

Een van de redenen dat Van der Lingen zijn bedrijf heeft verkocht, is dat Koopman de expertise heeft om groei te realiseren. “Het gaat met name om het kunnen handelen van grote volumes. Daar heb je andere expertise voor nodig.” Die expertise ligt vooral op het gebied van HR en ICT. “We groeien in aantal werknemers en onze digitale systemen moeten doorontwikkeld worden Nu hebben we de expertise waarmee we het volume verantwoord kunnen laten toenemen.” Van der Lingen is niet van plan om zich terug te trekken. Integendeel: “Ik heb de ambitie om ACM verder door te ontwikkelen. Koopman hecht er zelf ook waarde aan dat ik bij het bedrijf betrokken blijf.”

Alles onder een dak

De overname van ACM is sinds deze week voor iedereen zichtbaar: het bedrijf gaat vanaf nu verder onder de naam Koopman. “De organisatie blijft hetzelfde, maar we hebben nu de expertise om onze klanten nog beter te bedienen. En we willen helderheid creëren in de markt.” Koopman heeft nu de hele keten in handen, vanaf de fabrikant tot het inleveren door de berijder en het weer klaarmaken van de auto voor de volgende berijder, zegt Van der Lingen. “Je verkoopt een proces en dat gaat het beste als je alles onder een dak hebt. Wij zijn daarin uniek.”