‘Formule helpt je in veranderende markt’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Grote veranderingen in de onderhoudssector scheiden komende jaren het kaf van het koren. Daarom bereidt JAMES-directeur Denis van Altena ‘zijn’ netwerk nu al voor. “Volgens de BOVAG gaat de helft van de werkplaatsen het niet halen? Wij willen zorgen dat je bij die ándere 50% kunt horen.”

Meer voor leasemaatschappijen 

JAMES telt inmiddels 72 leden en bouwt gestaag aan landelijke dekking. De coöperatieve werkplaatsformule met de groen-oranje huisstijl, in 2014 ontstaan uit het vroegere 1,2,3III Autoservice, is vooral sterk in onderhoud voor leasemaatschappijen. Van Altena: “Met 1,2,3,III waren we in 2003 de eerste universele keten op het ROB-systeem. Nog altijd doen wij onderhoud voor alle grote universele fleetowners – zo’n 23.000 auto’s per jaar.”

Ook particulier straks ‘zakelijk’

Die zakelijke roots geven JAMES volgens Van Altena een sterke positie als de onderhoudsmarkt verder verschraalt. “Door de verschuiving van bezit naar gebruik zie je privélease enorm toenemen, ook via aanbieders zoals ANWB en de MediaMarkt. Tussen 2014 en 2018 is dat volgens de VNA gegroeid van 14.000 naar 150.000 contracten. In de landen om ons heen is tot 50% van alle particuliere auto’s al geleast – in de UK zelfs 70%. Ook die vallen straks onder de ROB- en schadesturing door de leasemaatschappijen. Als je daar aan tafel zit, zoals wij, worden de aantallen niet kleiner maar gróter.”

Moobi: elektrisch onderhoud 

Over de invloed van elektrisch rijden op de werkplaatsomzet is al genoeg gezegd. Van Altena: “Maar om het niet bij praten te laten, hebben wij Moobi EV-Service geïntroduceerd: een slim e-werkplaats concept dat vanuit België over heel Europa wordt uitgerold, in Nederland exclusief via JAMES. Belangrijk, want nu al is 20 tot 30% van de instroom van zakelijke nieuwe auto’s elektrisch, en die komen straks ook in Nederland op de tweedehandsmarkt. Met Moobi kun je ook die business pakken.” Moobi is inclusief laadpaal, monteurstrainingen op hybride-2 niveau, equipment en support, voor een aantal tientjes per maand.

Als eerste aan denken

Ook in de marketing en productontwikkeling blijft JAMES voorsorteren op straks. “We hebben zelf een privéleaseproduct in de markt gezet en werken aan een onderhoudsabonnement voor particulieren – een soort ‘privélease zonder auto’. Daarnaast werken we volgens een vijfjarenplan aan onze bekendheid onder particulieren. Zo willen we de universele werkplaats worden waar je als eerste aan denkt. Niet alleen zakelijk, maar ook particulier!”

JAMES Autoservice

JAMES Autoservice is het merkonafhankelijke auto- en servicebedrijf voor de particuliere en leaserijder. JAMES was de eerste onafhankelijke formule in universeel auto-onderhoud voor de zakelijke markt. Dit kenmerkt zich door de unieke landelijke dienstverlening met haal- & brengservice in combinatie met merkonafhankelijk onderhoud aan alle automerken en typen bouwjaar, met behoud van fabrieksgarantie. JAMES heeft in Nederland nu 72 vestigingen.

‘Formule helpt je in veranderende markt’ | Automotive Online

‘Formule helpt je in veranderende markt’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Grote veranderingen in de onderhoudssector scheiden komende jaren het kaf van het koren. Daarom bereidt JAMES-directeur Denis van Altena ‘zijn’ netwerk nu al voor. “Volgens de BOVAG gaat de helft van de werkplaatsen het niet halen? Wij willen zorgen dat je bij die ándere 50% kunt horen.”

Meer voor leasemaatschappijen 

JAMES telt inmiddels 72 leden en bouwt gestaag aan landelijke dekking. De coöperatieve werkplaatsformule met de groen-oranje huisstijl, in 2014 ontstaan uit het vroegere 1,2,3III Autoservice, is vooral sterk in onderhoud voor leasemaatschappijen. Van Altena: “Met 1,2,3,III waren we in 2003 de eerste universele keten op het ROB-systeem. Nog altijd doen wij onderhoud voor alle grote universele fleetowners – zo’n 23.000 auto’s per jaar.”

Ook particulier straks ‘zakelijk’

Die zakelijke roots geven JAMES volgens Van Altena een sterke positie als de onderhoudsmarkt verder verschraalt. “Door de verschuiving van bezit naar gebruik zie je privélease enorm toenemen, ook via aanbieders zoals ANWB en de MediaMarkt. Tussen 2014 en 2018 is dat volgens de VNA gegroeid van 14.000 naar 150.000 contracten. In de landen om ons heen is tot 50% van alle particuliere auto’s al geleast – in de UK zelfs 70%. Ook die vallen straks onder de ROB- en schadesturing door de leasemaatschappijen. Als je daar aan tafel zit, zoals wij, worden de aantallen niet kleiner maar gróter.”

Moobi: elektrisch onderhoud 

Over de invloed van elektrisch rijden op de werkplaatsomzet is al genoeg gezegd. Van Altena: “Maar om het niet bij praten te laten, hebben wij Moobi EV-Service geïntroduceerd: een slim e-werkplaats concept dat vanuit België over heel Europa wordt uitgerold, in Nederland exclusief via JAMES. Belangrijk, want nu al is 20 tot 30% van de instroom van zakelijke nieuwe auto’s elektrisch, en die komen straks ook in Nederland op de tweedehandsmarkt. Met Moobi kun je ook die business pakken.” Moobi is inclusief laadpaal, monteurstrainingen op hybride-2 niveau, equipment en support, voor een aantal tientjes per maand.

Als eerste aan denken

Ook in de marketing en productontwikkeling blijft JAMES voorsorteren op straks. “We hebben zelf een privéleaseproduct in de markt gezet en werken aan een onderhoudsabonnement voor particulieren – een soort ‘privélease zonder auto’. Daarnaast werken we volgens een vijfjarenplan aan onze bekendheid onder particulieren. Zo willen we de universele werkplaats worden waar je als eerste aan denkt. Niet alleen zakelijk, maar ook particulier!”

JAMES Autoservice

JAMES Autoservice is het merkonafhankelijke auto- en servicebedrijf voor de particuliere en leaserijder. JAMES was de eerste onafhankelijke formule in universeel auto-onderhoud voor de zakelijke markt. Dit kenmerkt zich door de unieke landelijke dienstverlening met haal- & brengservice in combinatie met merkonafhankelijk onderhoud aan alle automerken en typen bouwjaar, met behoud van fabrieksgarantie. JAMES heeft in Nederland nu 72 vestigingen.