Wegenwacht ‘reist mee’ met de Nederlandse vakantieganger

ANWB: ’s Zomers meer pechmeldingen in de avond

Romy Wielinga Romy Wielinga
Foto: ANWB

Het is weer een drukke zomer geweest op de Nederlandse wegen. Senior wegenwacht Edwin van der Griendt heeft zijn handen vol gehad. “De meest voorkomende storingen in de zomer hebben te maken met de accu”, vertelt hij. “Die kan niet tegen langdurige hitte en kan dan voor problemen zorgen. Ook dynamo’s kunnen door hitte voor problemen zorgen omdat ze dan veel zwaarder worden belast, met airco en ventilator en dergelijke dingen.” 

Hoewel het aantal hulpverleningen langs de Nederlandse wegen al een aantal jaren stabiel blijft op 1,2 miljoen per jaar, wordt de verdeling over het jaar wel anders. “Er zijn altijd pieken in de hulpvragen op momenten van extreme weersomstandigheden. Als extreem weer vaker voorkomt, komen die pieken ook vaker voor”, vertelt Fred Overduin. Hij is teammanager wegenwacht en is zelf ook vijftien jaar lang medewerker wegenwacht geweest. “Op een gemiddelde dag helpen we 3.000 pechgevallen. In de zomer, zoals bij een hittegolf kunnen dit er zomaar 25 procent meer zijn. In de winter met extreem weer kan het aantal hulpverleningen zelfs oplopen tot 6.000. Meestal zien we door de weersvoorspellingen dit soort drukke dagen al tijdig aankomen. We vragen dan aan wegenwachten om een dagje extra te werken of we stellen werkoverleggen uit, zodat iedereen de weg op kan. Daarnaast maken we op die dagen maximaal gebruik van de partnerbedrijven. Dat zijn autobedrijven, verspreid over Nederland, die een service auto hebben die helemaal is ingericht als wegenwachtauto.”

Piektijden verschuiven

wegenwacht in frankrijk ardeche 017Op zich is het in de zomer niet drukker dan in de winter, vertelt Fred Overduin, maar er is wel een verschuiving van het moment van de hulpvraag. “In de winter zijn hulpvragen vooral ’s morgens, als mensen naar hun werk rijden. Maar als het volop zomer is, krijgen we de meeste hulpvragen in de avond. Want ’s zomers zijn mensen ’s avonds nog laat op pad, ze blijven bijvoorbeeld een uurtje langer op het strand liggen.”

Tijdens het vakantieseizoen in zomer en winter zijn de Nederlandse wegenwachten ook actief in de populaire Europese vakantielanden Frankrijk en Italië. Nog altijd is Frankrijk favoriet bij de Nederlanders. Jupijn van Hemert is coördinator van het ANWB-steunpunt in Lyon. “Er zijn hier in de zomermaanden twaalf Nederlandse wegenwachten gestationeerd”, legt hij uit. “Vanuit het steunpunt in Lyon coördineert de ANWB hulpverleningen aan Nederlandse vakantiegangers. Wij zitten in één pand met onze Britse, Oostenrijkse en Duitse zusterclubs, de AA, ÖAMTC en de ADAC.”

Van Hemert ziet dat de vakantiedrukte in Frankrijk zich meer en meer concentreert in de piektijd, van eind juli tot begin september. “Een paar jaar geleden bouwde de drukte rustig op, dat begon in juni al”, vertelt hij. “Maar sinds een paar jaar barst het eind juli ineens los.”

Vanuit Lyon worden de wegenwachten aangestuurd in het zuidoosten van Frankrijk, vanaf Dijon naar de Middellandse Zee toe. Dat zijn de gebieden waar je veel Nederlanders ziet, sommige campings zijn helemaal door Nederlanders bezet. Per dag kunnen hier in het hoogseizoen wel 300 hulpvragen binnenkomen. Die worden lang niet allemaal door de ANWB Wegenwacht behandeld, maar het steunpunt in Lyon houdt bij al die Nederlanders wel de vinger aan de pols. “In Frankrijk is het gebruikelijk om te werken met  sleepdiensten om kapotte auto’s naar garagebedrijven te brengen”, vertelt Van Hemert. “Wij hebben goede contacten met garagebedrijven in heel Frankrijk, en we kunnen de Nederlandse automobilisten dan goed helpen. Zo kunnen we bijvoorbeeld zorgen dat de reparatie die wordt uitgevoerd, niet groter wordt dan nodig is. Daarbij kan de aanvoer van onderdelen ook lastig zijn. Een wiellager dat je in Nederland overal kunt kopen, kan in Frankrijk heel schaars zijn. Wij kunnen dan zorgen dat er snel zo’n wiellager vanuit Nederland of Duitsland wordt opgestuurd.”

Pechhulp in Toscane

steunpunt lyon 15Edwin van der Griendt heeft zelf ook ervaring met vakantiegangers in het buitenland. Afgelopen jaar was hij uitgezonden naar Toscane. “De storingen die daar voorkomen, zijn eigenlijk hetzelfde als in Nederland”, vertelt hij. “Maar de situatie is anders. Toscane is een uitgestrekt gebied met weinig campings maar veel huisjes, die dan meestal ver van de bewoonde wereld staan. Vakantiegangers zijn daar dus echt afhankelijk van hun auto. Als er dus een storing is, ben je er niet met een noodreparatie. Het is dan zaak om die niet alleen goed te verhelpen, maar ook zo snel mogelijk.”

Van der Griendt werkte daarvoor samen met een autobedrijf in die regio. “Dat moet wel, want je wilt soms toch een auto op de brug kunnen bekijken.”

De ANWB Wegenwacht bedient niet alleen de 4 miljoen leden van de ANWB, maar verleent ook pechhulp aan berijders van onder andere leasemaatschappijen en automerken waar afspraken mee zijn gemaakt. Daarbij lukt het elk jaar weer om de meeste storingen langs de weg te verhelpen, zodat de automobilist zijn weg kan vervolgen.  “We repareren 90 procent”, zegt Fred Overduin. “Soms gebeurt dat middels een tijdelijke reparatie, waarmee mensen naar huis kunnen rijden. En het kan ook een definitieve reparatie zijn. Maar het resultaat is dat in 90 procent van de gevallen de automobilist na onze tussenkomst zijn weg kan vervolgen.” Het aantal gevallen dat een auto op transport moet, is dus maar 10 procent. Edwin van der Griendt vult aan: “Alle wegenwachten zijn ook gecertificeerd om te mogen werken aan elektrisch auto’s. Want die kunnen ook een storing hebben. En de wegenwacht wordt ook ingeschakeld bij storingen aan laadpalen.” Ook daar wordt het probleem in 90 procent van de gevallen opgelost. Overduin wijst niet zonder trots op het trainingsprogramma van de wegenwacht. “Onze wegenwachten worden goed geschoold, ze groeien mee met de techniek van de auto. We zijn de enige organisatie in Nederland met meer dan 900 geschoolde monteurs op de weg. Maar bovendien is iedere wegenwacht ook een allround hulpverlener. Hij is vaak als eerste ter plekke bij een ongeval, hij kan dan eerste hulp verlenen, de ongevalslocatie veiligstellen en samenwerken met politieagenten en weginspecteurs. Onze wegenwachten zijn complete allrounders.”

Kijk voor meer informatie op https://www.anwb.nl/wegenwacht 

ANWB: ’s Zomers meer pechmeldingen in de avond | Automotive Online
Wegenwacht ‘reist mee’ met de Nederlandse vakantieganger

ANWB: ’s Zomers meer pechmeldingen in de avond

Romy Wielinga Romy Wielinga
Foto: ANWB

Het is weer een drukke zomer geweest op de Nederlandse wegen. Senior wegenwacht Edwin van der Griendt heeft zijn handen vol gehad. “De meest voorkomende storingen in de zomer hebben te maken met de accu”, vertelt hij. “Die kan niet tegen langdurige hitte en kan dan voor problemen zorgen. Ook dynamo’s kunnen door hitte voor problemen zorgen omdat ze dan veel zwaarder worden belast, met airco en ventilator en dergelijke dingen.” 

Hoewel het aantal hulpverleningen langs de Nederlandse wegen al een aantal jaren stabiel blijft op 1,2 miljoen per jaar, wordt de verdeling over het jaar wel anders. “Er zijn altijd pieken in de hulpvragen op momenten van extreme weersomstandigheden. Als extreem weer vaker voorkomt, komen die pieken ook vaker voor”, vertelt Fred Overduin. Hij is teammanager wegenwacht en is zelf ook vijftien jaar lang medewerker wegenwacht geweest. “Op een gemiddelde dag helpen we 3.000 pechgevallen. In de zomer, zoals bij een hittegolf kunnen dit er zomaar 25 procent meer zijn. In de winter met extreem weer kan het aantal hulpverleningen zelfs oplopen tot 6.000. Meestal zien we door de weersvoorspellingen dit soort drukke dagen al tijdig aankomen. We vragen dan aan wegenwachten om een dagje extra te werken of we stellen werkoverleggen uit, zodat iedereen de weg op kan. Daarnaast maken we op die dagen maximaal gebruik van de partnerbedrijven. Dat zijn autobedrijven, verspreid over Nederland, die een service auto hebben die helemaal is ingericht als wegenwachtauto.”

Piektijden verschuiven

wegenwacht in frankrijk ardeche 017Op zich is het in de zomer niet drukker dan in de winter, vertelt Fred Overduin, maar er is wel een verschuiving van het moment van de hulpvraag. “In de winter zijn hulpvragen vooral ’s morgens, als mensen naar hun werk rijden. Maar als het volop zomer is, krijgen we de meeste hulpvragen in de avond. Want ’s zomers zijn mensen ’s avonds nog laat op pad, ze blijven bijvoorbeeld een uurtje langer op het strand liggen.”

Tijdens het vakantieseizoen in zomer en winter zijn de Nederlandse wegenwachten ook actief in de populaire Europese vakantielanden Frankrijk en Italië. Nog altijd is Frankrijk favoriet bij de Nederlanders. Jupijn van Hemert is coördinator van het ANWB-steunpunt in Lyon. “Er zijn hier in de zomermaanden twaalf Nederlandse wegenwachten gestationeerd”, legt hij uit. “Vanuit het steunpunt in Lyon coördineert de ANWB hulpverleningen aan Nederlandse vakantiegangers. Wij zitten in één pand met onze Britse, Oostenrijkse en Duitse zusterclubs, de AA, ÖAMTC en de ADAC.”

Van Hemert ziet dat de vakantiedrukte in Frankrijk zich meer en meer concentreert in de piektijd, van eind juli tot begin september. “Een paar jaar geleden bouwde de drukte rustig op, dat begon in juni al”, vertelt hij. “Maar sinds een paar jaar barst het eind juli ineens los.”

Vanuit Lyon worden de wegenwachten aangestuurd in het zuidoosten van Frankrijk, vanaf Dijon naar de Middellandse Zee toe. Dat zijn de gebieden waar je veel Nederlanders ziet, sommige campings zijn helemaal door Nederlanders bezet. Per dag kunnen hier in het hoogseizoen wel 300 hulpvragen binnenkomen. Die worden lang niet allemaal door de ANWB Wegenwacht behandeld, maar het steunpunt in Lyon houdt bij al die Nederlanders wel de vinger aan de pols. “In Frankrijk is het gebruikelijk om te werken met  sleepdiensten om kapotte auto’s naar garagebedrijven te brengen”, vertelt Van Hemert. “Wij hebben goede contacten met garagebedrijven in heel Frankrijk, en we kunnen de Nederlandse automobilisten dan goed helpen. Zo kunnen we bijvoorbeeld zorgen dat de reparatie die wordt uitgevoerd, niet groter wordt dan nodig is. Daarbij kan de aanvoer van onderdelen ook lastig zijn. Een wiellager dat je in Nederland overal kunt kopen, kan in Frankrijk heel schaars zijn. Wij kunnen dan zorgen dat er snel zo’n wiellager vanuit Nederland of Duitsland wordt opgestuurd.”

Pechhulp in Toscane

steunpunt lyon 15Edwin van der Griendt heeft zelf ook ervaring met vakantiegangers in het buitenland. Afgelopen jaar was hij uitgezonden naar Toscane. “De storingen die daar voorkomen, zijn eigenlijk hetzelfde als in Nederland”, vertelt hij. “Maar de situatie is anders. Toscane is een uitgestrekt gebied met weinig campings maar veel huisjes, die dan meestal ver van de bewoonde wereld staan. Vakantiegangers zijn daar dus echt afhankelijk van hun auto. Als er dus een storing is, ben je er niet met een noodreparatie. Het is dan zaak om die niet alleen goed te verhelpen, maar ook zo snel mogelijk.”

Van der Griendt werkte daarvoor samen met een autobedrijf in die regio. “Dat moet wel, want je wilt soms toch een auto op de brug kunnen bekijken.”

De ANWB Wegenwacht bedient niet alleen de 4 miljoen leden van de ANWB, maar verleent ook pechhulp aan berijders van onder andere leasemaatschappijen en automerken waar afspraken mee zijn gemaakt. Daarbij lukt het elk jaar weer om de meeste storingen langs de weg te verhelpen, zodat de automobilist zijn weg kan vervolgen.  “We repareren 90 procent”, zegt Fred Overduin. “Soms gebeurt dat middels een tijdelijke reparatie, waarmee mensen naar huis kunnen rijden. En het kan ook een definitieve reparatie zijn. Maar het resultaat is dat in 90 procent van de gevallen de automobilist na onze tussenkomst zijn weg kan vervolgen.” Het aantal gevallen dat een auto op transport moet, is dus maar 10 procent. Edwin van der Griendt vult aan: “Alle wegenwachten zijn ook gecertificeerd om te mogen werken aan elektrisch auto’s. Want die kunnen ook een storing hebben. En de wegenwacht wordt ook ingeschakeld bij storingen aan laadpalen.” Ook daar wordt het probleem in 90 procent van de gevallen opgelost. Overduin wijst niet zonder trots op het trainingsprogramma van de wegenwacht. “Onze wegenwachten worden goed geschoold, ze groeien mee met de techniek van de auto. We zijn de enige organisatie in Nederland met meer dan 900 geschoolde monteurs op de weg. Maar bovendien is iedere wegenwacht ook een allround hulpverlener. Hij is vaak als eerste ter plekke bij een ongeval, hij kan dan eerste hulp verlenen, de ongevalslocatie veiligstellen en samenwerken met politieagenten en weginspecteurs. Onze wegenwachten zijn complete allrounders.”

Kijk voor meer informatie op https://www.anwb.nl/wegenwacht