James Autoservice Lokhorst-Zoet in Elburg

Lokhorst over James Autoservice: ‘De support die we zochten, met maximale vrijheid’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: James Autoservice

Ruth Lokhorst weet nog goed hoe het voelde toen na tientallen jaren als Peugeot-dealer de Franse leeuw voorgoed van de gevel ging. Dat was op 1 oktober 2017. “Als je van merkdealer naar zelfstandig universeel gaat, komt er veel op je af. Als dealer doe je ongeveer 80% van alles wat er moet gebeuren en doet de importeur die andere 20%. Nu moesten we opeens zelf ook die laatste 20% invullen. Zonder hulp zagen we dat niet zitten.”

Gestuurd lease-onderhoud

Daarom gingen Ruth en Gert op zoek naar een landelijke universele formule om die rol in te vullen. Met eenheldere missie: “Onze werkplaatsomzet kwam voor 20 tot 25% uit gestuurd lease-onderhoud en daarnaast voerden we het nodige garantiewerk uit. Daarom wilden we graag samenwerken met een formule die ons dat ook kon leveren. Maar die daarnaast ook een betrouwbare rijgarantie kon invullen, een goed ROB-programma en een landelijk occasionportal bood.”

Meer occasions, betere marge

Zo kwamen ze uit bij James. Dat klikte direct. “We voelden ons echt welkom in de club. Met veel meer vrijheid dan als merkdealer. We hebben geen targetdruk meer, geen lastige provisieregelingen. Het enige wat moet, is de werkzaamheden voor leaseklanten goed registreren en de huisstijl goed toepassen.” Die vrijheid werkt: “We doen nu meer met occasions, met een betere marge. De werkplaats zit voller dan voorheen, met inmiddels zo’n 30% andere merken. Dat is leuk voor ons én voor de monteurs. We zouden niet meer terug willen.” 

Voller dan voorheen

Lokhorst betaalt James per maand ongeveer € 500 lidmaatschapsgeld en € 250 voor marketingondersteuning. “Een heel redelijk bedrag als je ziet wat ze er allemaal voor doen”, vindt zij. “We kunnen voordeliger inkopen, we krijgen er ook landelijke campagnes en gepersonaliseerd POS-materiaal voor, we besparen ­flink op de afvalinzameling, het lease-onderhoud is goed op niveau en we hebben zo’n 30% andere merken in de werkplaats, die voller zit dan voorheen. Wat mij betreft verdienen ze zeker een 8,5.”

James Autoservices Lokhorst-Zoet

Garagebedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg (sinds 1933) is sinds 2004 in handen van Ruth en haar man Gert. Heb familiebedrijf was Peugeot-dealer sinds 1946. Toen de importeur in 2016 vanwege schaalvergroting alle dealercontracten opzegde, besloten ze om als universeel verder te gaan. Sinds 1 oktober 2017 werken ze zelfstandig onder James-label, met drie monteurs, een verkoper en een parttime receptioniste. www.lokhorstzoet.nl

Lokhorst over James Autoservice: ‘De support die we zochten, met maximale vrijheid’ | Automotive Online
James Autoservice Lokhorst-Zoet in Elburg

Lokhorst over James Autoservice: ‘De support die we zochten, met maximale vrijheid’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: James Autoservice

Ruth Lokhorst weet nog goed hoe het voelde toen na tientallen jaren als Peugeot-dealer de Franse leeuw voorgoed van de gevel ging. Dat was op 1 oktober 2017. “Als je van merkdealer naar zelfstandig universeel gaat, komt er veel op je af. Als dealer doe je ongeveer 80% van alles wat er moet gebeuren en doet de importeur die andere 20%. Nu moesten we opeens zelf ook die laatste 20% invullen. Zonder hulp zagen we dat niet zitten.”

Gestuurd lease-onderhoud

Daarom gingen Ruth en Gert op zoek naar een landelijke universele formule om die rol in te vullen. Met eenheldere missie: “Onze werkplaatsomzet kwam voor 20 tot 25% uit gestuurd lease-onderhoud en daarnaast voerden we het nodige garantiewerk uit. Daarom wilden we graag samenwerken met een formule die ons dat ook kon leveren. Maar die daarnaast ook een betrouwbare rijgarantie kon invullen, een goed ROB-programma en een landelijk occasionportal bood.”

Meer occasions, betere marge

Zo kwamen ze uit bij James. Dat klikte direct. “We voelden ons echt welkom in de club. Met veel meer vrijheid dan als merkdealer. We hebben geen targetdruk meer, geen lastige provisieregelingen. Het enige wat moet, is de werkzaamheden voor leaseklanten goed registreren en de huisstijl goed toepassen.” Die vrijheid werkt: “We doen nu meer met occasions, met een betere marge. De werkplaats zit voller dan voorheen, met inmiddels zo’n 30% andere merken. Dat is leuk voor ons én voor de monteurs. We zouden niet meer terug willen.” 

Voller dan voorheen

Lokhorst betaalt James per maand ongeveer € 500 lidmaatschapsgeld en € 250 voor marketingondersteuning. “Een heel redelijk bedrag als je ziet wat ze er allemaal voor doen”, vindt zij. “We kunnen voordeliger inkopen, we krijgen er ook landelijke campagnes en gepersonaliseerd POS-materiaal voor, we besparen ­flink op de afvalinzameling, het lease-onderhoud is goed op niveau en we hebben zo’n 30% andere merken in de werkplaats, die voller zit dan voorheen. Wat mij betreft verdienen ze zeker een 8,5.”

James Autoservices Lokhorst-Zoet

Garagebedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg (sinds 1933) is sinds 2004 in handen van Ruth en haar man Gert. Heb familiebedrijf was Peugeot-dealer sinds 1946. Toen de importeur in 2016 vanwege schaalvergroting alle dealercontracten opzegde, besloten ze om als universeel verder te gaan. Sinds 1 oktober 2017 werken ze zelfstandig onder James-label, met drie monteurs, een verkoper en een parttime receptioniste. www.lokhorstzoet.nl