Jos Fikken uit Nijverdal van AD Autobedrijf naar Autovakmeester

Jos Fikken: ‘Hier kon ik baas in eigen toko blijven’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Jos Fikken

Jos Fikken is sinds 2006 lid van AD Autobedrijven, de voorloper van Autovakmeester. Hij koos daarvoor na een uitgebreide verkenning. “Ik zocht support bij een krachtige landelijke formule, vooral vanwege de steun op technisch vlak en voor de reclame en marketing. Als klein bedrij­fje met een volle werkplaatsbezetting kun je immers niet alles zelf doen.”

Extra klandizie

Fikken koos voor AD omdat hij nadrukkelijk zélf de regie over zijn bedrijf wilde houden. “Ik heb een aantal ketens met elkaar vergeleken en goed gekeken welke voordelen ze boden, wat voor bijdrage ze vroegen, wat ze daarvoor terugdeden en vooral: welke eisen ze daarbij stelden. Ik wilde geen formule die dingen dwingend voorschrijft, of absurd hoge targets stelt. Bij AD heb ik altijd heel redelijke targets gehad, die ik zonder problemen kon halen. En bij Autovakmeester is dat niet anders. Belangrijk, want je wilt wel de support, de hulp bij marketing en zichtbaarheid, en de extra klandizie in je werkplaats. Maar je wilt ook baas in eigen toko blijven.”

De switch naar Autovakmeester is meer dan alleen een nieuw logo. “Het is een stap vooruit”, vindt Fikken. “Allereerst klinkt de naam veel beter; bij AD dachten mensen toch nog vaak aan de krant. Technisch wordt de support verder uitgebreid met het TECH360 systeem voor diagnosesupport en Pass-Thru ondersteuning.

Daarnaast gaan ze de nieuwe naam landelijk én regionaal promoten. Ook belangrijk – juist voor dat laatste heb ik zelf weinig tijd.”

Daarnaast biedt de Autovakmeester-formule de mogelijkheid om gebruik te maken van algemene centrale inkoopafspraken, mobiliteitsgarantie en een klantenpas, intranet voor contact met andere aangesloten leden, hulp bij evenementenpromotie en een complete website inclusief contentbeheer en support op social media. 

Zelfs informeel helpen de leden elkaar: “We hebben een appgroep waarop we elkaar vragen kunnen stellen. Bijvoorbeeld als je een storing hebt waar je zelf niet uit komt.”

Nieuwe start

De switch naar Autovakmeester voelt voor Fikken als een nieuwe start. “We grijpen de omkleuring aan om ons bedrijf goed op te frissen en feestelijk te heropenen, op zaterdag 22 juni. Met nieuwe logo’s, nieuwe vlaggen op het terrein, een nieuwe huisstijl op ons briefpapier en op de website. En bijvoorbeeld een schone gietvloer in de werkplaats.” Die hele operatie kost Fikken ongeveer €6.000, waarbij Autovakmeester een deel van de kosten draagt. “Ook dat vind ik heel schappelijk.”

Jos Fikken: ‘Hier kon ik baas in eigen toko blijven’ | Automotive Online
Jos Fikken uit Nijverdal van AD Autobedrijf naar Autovakmeester

Jos Fikken: ‘Hier kon ik baas in eigen toko blijven’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Jos Fikken

Jos Fikken is sinds 2006 lid van AD Autobedrijven, de voorloper van Autovakmeester. Hij koos daarvoor na een uitgebreide verkenning. “Ik zocht support bij een krachtige landelijke formule, vooral vanwege de steun op technisch vlak en voor de reclame en marketing. Als klein bedrij­fje met een volle werkplaatsbezetting kun je immers niet alles zelf doen.”

Extra klandizie

Fikken koos voor AD omdat hij nadrukkelijk zélf de regie over zijn bedrijf wilde houden. “Ik heb een aantal ketens met elkaar vergeleken en goed gekeken welke voordelen ze boden, wat voor bijdrage ze vroegen, wat ze daarvoor terugdeden en vooral: welke eisen ze daarbij stelden. Ik wilde geen formule die dingen dwingend voorschrijft, of absurd hoge targets stelt. Bij AD heb ik altijd heel redelijke targets gehad, die ik zonder problemen kon halen. En bij Autovakmeester is dat niet anders. Belangrijk, want je wilt wel de support, de hulp bij marketing en zichtbaarheid, en de extra klandizie in je werkplaats. Maar je wilt ook baas in eigen toko blijven.”

De switch naar Autovakmeester is meer dan alleen een nieuw logo. “Het is een stap vooruit”, vindt Fikken. “Allereerst klinkt de naam veel beter; bij AD dachten mensen toch nog vaak aan de krant. Technisch wordt de support verder uitgebreid met het TECH360 systeem voor diagnosesupport en Pass-Thru ondersteuning.

Daarnaast gaan ze de nieuwe naam landelijk én regionaal promoten. Ook belangrijk – juist voor dat laatste heb ik zelf weinig tijd.”

Daarnaast biedt de Autovakmeester-formule de mogelijkheid om gebruik te maken van algemene centrale inkoopafspraken, mobiliteitsgarantie en een klantenpas, intranet voor contact met andere aangesloten leden, hulp bij evenementenpromotie en een complete website inclusief contentbeheer en support op social media. 

Zelfs informeel helpen de leden elkaar: “We hebben een appgroep waarop we elkaar vragen kunnen stellen. Bijvoorbeeld als je een storing hebt waar je zelf niet uit komt.”

Nieuwe start

De switch naar Autovakmeester voelt voor Fikken als een nieuwe start. “We grijpen de omkleuring aan om ons bedrijf goed op te frissen en feestelijk te heropenen, op zaterdag 22 juni. Met nieuwe logo’s, nieuwe vlaggen op het terrein, een nieuwe huisstijl op ons briefpapier en op de website. En bijvoorbeeld een schone gietvloer in de werkplaats.” Die hele operatie kost Fikken ongeveer €6.000, waarbij Autovakmeester een deel van de kosten draagt. “Ook dat vind ik heel schappelijk.”