John den Dunnen (Findio) over financiering als verkooptool

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
John den Dunnen (Foto: Jan van der Woning)

Snelle financiering geeft autobedrijven meer ruimte voor extra marge. “Bedrijven die daar bewust mee omgaan, scoren zichtbaar beter”, merkt John den Dunnen, sales director bij automotive kredietspecialist Findio. Dit dochterbedrijf van het van oorsprong Franse Crédit Agricole Consumer Finance Nederland is de snelst groeiende kredietaanbieder in de autosector. Sinds de start, nu ruim drie jaar geleden, groeide Findio jaarlijks met dubbele cijfers, en is het inmiddels financieringspartner voor een grote fabrikant van elektrische auto’s en een grote remarketingorganisatie.

Ook occasions meestal op krediet

Speerpunt in de aanpak van Findio is niet zozeer de laagste rente of de beste commissies, maar vooral de kennis van de autosector en de snelle reacties op kredietaanvragen. “Snelheid is essentieel”, aldus Den Dunnen. “Veruit de meeste nieuwe auto’s worden op krediet gekocht, en zelfs occasions volgens onze cijfers in 60% van de gevallen. Als ‘lenen’ zo cruciaal is bij het aanschafproces, en klanten willen hun aankopen steeds vaker meteen ‘hier en nu’ rondmaken, is directe helderheid doorslaggevend.”

Steeds sneller antwoord

Om verantwoord en tegen goede voorwaarden geld te kunnen uitlenen, moet de kredietverstrekker een verantwoorde inschatting kunnen maken van de kredietwaardigheid van de aanvrager én de waarde van het voertuig. Daar helpt de autokennis van Findio, én de techniek. Den Dunnen: “Online aanvragen komen direct bij ons in het systeem, waarna wij de checks kunnen uitvoeren op BKR en kredietwaardigheid. Daardoor weet je als consument al binnen een uur of je de auto van je dromen kunt ­ financieren; letterlijk terwijl je in de showroom bent, of zelfs al tijdens je proefrit. Je hoeft daarvoor niet meer met je loonstrookje en BKR-registratie te biecht bij de verkoper, maar kunt dat direct bij ons regelen; veilig, conform de wet- en regelgeving en AVG-proof.”

Zeer hoog goedkeuringspercentage

Findio bereikt die reactiesnelheid dankzij een efficiënte ‘digitale straat’. Die haalt razendsnel gegevens op uit alle beschikbare online bronnen en combineert die met algoritmen op basis van big data. Deze eerste beoordeling verloopt volledig automatisch en gaat bliksemsnel: binnen enkele minuten. Alleen de laatste stap vraagt menselijke bemoeienis: ervaren risicoanalisten werpen een laatste blik op alle informatie en keuren de aanvraag goed of af. In het overgrote deel van de gevallen is die uitslag positief: Findio heeft voor particuliere aankoopleningen een zeer hoog goedkeuringspercentage.

Pilot verlengde openingstijden

Om ook die menselijke check altijd snel te kunnen doen, hanteert Findio werktijden die ruim overlappen met de openingstijden van showrooms. Den Dunnen: “Dus niet van 9 tot 5 maar van 7 tot 7. En ook op zaterdag, de dag waarop het overgrote deel van alle occasionverkopen plaatsvindt.” Binnenkort start Findio een pilot met nóg ruimere openingstijden. Den Dunnen: “Uit analyses blijkt dat de piek van aanvragen ligt tussen vier uur ’s middags en negen uur ’s avonds. We gaan kijken of we onze bezetting ook dáárop kunnen aanpassen. Dat is met name belangrijk voor de vele online occasionzoekers die ’s avonds op de bank hun droomauto tegenkomen en snel willen weten of ze die kunnen ­ financieren.”

Bank met liefde voor auto’s

Die online calculatie- en­ financieringstool is de tweede belangrijkste succesfactor. Den Dunnen: “Wij zijn een bank met wortels diep in de autowereld, met liefde voor auto’s, al meer dan vijftig jaar. We kennen de lol van het zoeken, proefrijden en kopen van een andere auto. Dat zie je ook terug in onze tool: als je die aanklikt, kom je niet in een uitwisselbare calculator of een gortdroge bank-omgeving. Je blijft de auto zien waar jij de lening voor aanvraagt, inclusief alle speci­ficaties. Dus je blijft in de sfeer. Dat lijkt een detail, maar de conversiecijfers laten zien dat het werkt.” Target: eind 2019 bij 600 garagebedrijven

Snelheid is winst: als de klant snel weet wat hij kan lenen, kan hij direct beslissen.

Na drie jaren van snelle groei verwacht Findio de omzet in 2019 opnieuw te verdubbelen. Ook het netwerk blijft groeien: begin dit jaar hadden circa 500 dealer- en occasionbedrijven de Findio calculatie- en ­ financieringstool op hun website draaien, voor heel 2019 ligt de lat opnieuw hoger. Den Dunnen: “De kwaliteit van de dealerbedrijven staat voorop, maar we streven de 600 te passeren.”

Findio voor autobedrijven:voorraad­financiering en cash management 

Naast kredieten voor (particuliere) autokopers biedt Findio ook diensten voor autobedrijven, zoals voorraad­ nanciering en leasebevoorschotting. Den Dunnen: “We ­ nancieren nieuwe voertuigen, demovoertuigen en gebruikte auto’s tot 90% van de handelswaarde en in uitzonderlijke gevallen zelfs tot 100%. Daarbij bieden we handige dashboards van de ge­financierde voertuigen en betalingen, en koppelingen met diverse databases en garagesoftwarepakketten, zodat alle mutaties automatisch worden verwerkt.

En dat allemaal tegen scherpe tarieven, gebaseerd op goed partnerschap en langdurige goede samenwerking. Zo helpen we grote en kleine autobedrijven met oplossingen op maat: ze houden hun liquiditeit op peil en kunnen kapitaal vrijhouden om slagvaardig te ondernemen.”

John den Dunnen (Findio) over financiering als verkooptool | Automotive Online

John den Dunnen (Findio) over financiering als verkooptool

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
John den Dunnen (Foto: Jan van der Woning)

Snelle financiering geeft autobedrijven meer ruimte voor extra marge. “Bedrijven die daar bewust mee omgaan, scoren zichtbaar beter”, merkt John den Dunnen, sales director bij automotive kredietspecialist Findio. Dit dochterbedrijf van het van oorsprong Franse Crédit Agricole Consumer Finance Nederland is de snelst groeiende kredietaanbieder in de autosector. Sinds de start, nu ruim drie jaar geleden, groeide Findio jaarlijks met dubbele cijfers, en is het inmiddels financieringspartner voor een grote fabrikant van elektrische auto’s en een grote remarketingorganisatie.

Ook occasions meestal op krediet

Speerpunt in de aanpak van Findio is niet zozeer de laagste rente of de beste commissies, maar vooral de kennis van de autosector en de snelle reacties op kredietaanvragen. “Snelheid is essentieel”, aldus Den Dunnen. “Veruit de meeste nieuwe auto’s worden op krediet gekocht, en zelfs occasions volgens onze cijfers in 60% van de gevallen. Als ‘lenen’ zo cruciaal is bij het aanschafproces, en klanten willen hun aankopen steeds vaker meteen ‘hier en nu’ rondmaken, is directe helderheid doorslaggevend.”

Steeds sneller antwoord

Om verantwoord en tegen goede voorwaarden geld te kunnen uitlenen, moet de kredietverstrekker een verantwoorde inschatting kunnen maken van de kredietwaardigheid van de aanvrager én de waarde van het voertuig. Daar helpt de autokennis van Findio, én de techniek. Den Dunnen: “Online aanvragen komen direct bij ons in het systeem, waarna wij de checks kunnen uitvoeren op BKR en kredietwaardigheid. Daardoor weet je als consument al binnen een uur of je de auto van je dromen kunt ­ financieren; letterlijk terwijl je in de showroom bent, of zelfs al tijdens je proefrit. Je hoeft daarvoor niet meer met je loonstrookje en BKR-registratie te biecht bij de verkoper, maar kunt dat direct bij ons regelen; veilig, conform de wet- en regelgeving en AVG-proof.”

Zeer hoog goedkeuringspercentage

Findio bereikt die reactiesnelheid dankzij een efficiënte ‘digitale straat’. Die haalt razendsnel gegevens op uit alle beschikbare online bronnen en combineert die met algoritmen op basis van big data. Deze eerste beoordeling verloopt volledig automatisch en gaat bliksemsnel: binnen enkele minuten. Alleen de laatste stap vraagt menselijke bemoeienis: ervaren risicoanalisten werpen een laatste blik op alle informatie en keuren de aanvraag goed of af. In het overgrote deel van de gevallen is die uitslag positief: Findio heeft voor particuliere aankoopleningen een zeer hoog goedkeuringspercentage.

Pilot verlengde openingstijden

Om ook die menselijke check altijd snel te kunnen doen, hanteert Findio werktijden die ruim overlappen met de openingstijden van showrooms. Den Dunnen: “Dus niet van 9 tot 5 maar van 7 tot 7. En ook op zaterdag, de dag waarop het overgrote deel van alle occasionverkopen plaatsvindt.” Binnenkort start Findio een pilot met nóg ruimere openingstijden. Den Dunnen: “Uit analyses blijkt dat de piek van aanvragen ligt tussen vier uur ’s middags en negen uur ’s avonds. We gaan kijken of we onze bezetting ook dáárop kunnen aanpassen. Dat is met name belangrijk voor de vele online occasionzoekers die ’s avonds op de bank hun droomauto tegenkomen en snel willen weten of ze die kunnen ­ financieren.”

Bank met liefde voor auto’s

Die online calculatie- en­ financieringstool is de tweede belangrijkste succesfactor. Den Dunnen: “Wij zijn een bank met wortels diep in de autowereld, met liefde voor auto’s, al meer dan vijftig jaar. We kennen de lol van het zoeken, proefrijden en kopen van een andere auto. Dat zie je ook terug in onze tool: als je die aanklikt, kom je niet in een uitwisselbare calculator of een gortdroge bank-omgeving. Je blijft de auto zien waar jij de lening voor aanvraagt, inclusief alle speci­ficaties. Dus je blijft in de sfeer. Dat lijkt een detail, maar de conversiecijfers laten zien dat het werkt.” Target: eind 2019 bij 600 garagebedrijven

Snelheid is winst: als de klant snel weet wat hij kan lenen, kan hij direct beslissen.

Na drie jaren van snelle groei verwacht Findio de omzet in 2019 opnieuw te verdubbelen. Ook het netwerk blijft groeien: begin dit jaar hadden circa 500 dealer- en occasionbedrijven de Findio calculatie- en ­ financieringstool op hun website draaien, voor heel 2019 ligt de lat opnieuw hoger. Den Dunnen: “De kwaliteit van de dealerbedrijven staat voorop, maar we streven de 600 te passeren.”

Findio voor autobedrijven:voorraad­financiering en cash management 

Naast kredieten voor (particuliere) autokopers biedt Findio ook diensten voor autobedrijven, zoals voorraad­ nanciering en leasebevoorschotting. Den Dunnen: “We ­ nancieren nieuwe voertuigen, demovoertuigen en gebruikte auto’s tot 90% van de handelswaarde en in uitzonderlijke gevallen zelfs tot 100%. Daarbij bieden we handige dashboards van de ge­financierde voertuigen en betalingen, en koppelingen met diverse databases en garagesoftwarepakketten, zodat alle mutaties automatisch worden verwerkt.

En dat allemaal tegen scherpe tarieven, gebaseerd op goed partnerschap en langdurige goede samenwerking. Zo helpen we grote en kleine autobedrijven met oplossingen op maat: ze houden hun liquiditeit op peil en kunnen kapitaal vrijhouden om slagvaardig te ondernemen.”