ANWB Alarmcentrale: ‘De hulpverlening wordt steeds digitaler’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: ANWB

Eigenlijk is het niet ingewikkeld. Een auto stuurt een stroom van data over zijn technische conditie naar een centrale computer. In die data staat hoe de technische staat van het voertuig is. Zoals data over het functioneren van alle systemen, de werking van de accu, of het koelsysteem niet te warm is en het oliepeil niet te laag is. Als je die data zou analyseren en vergelijken met andere data, dan wordt het mogelijk om technische storingen te voorkomen.

Arend Bosker is als Manager Service Development bij de ANWB nauw betrokken bij de ontwikkelingen van telematica-toepassingen. “We hebben het hier over systemen als e-Call en b-Call. E-Call is Emergency Call, een automatisch oproepsysteem voor noodgevallen”, legt hij uit. “Breakdown Call is een waarschuwingssysteem voor technische storingen. In steeds meer auto’s zit b-Call als een automatisch oproepsysteem, en ook als een knop op het dashboard of als een app op de smartphone van de automobilist. Daarmee leg je direct verbinding met een alarmcentrale.” Dan wordt de alarmcentrale dus ingeschakeld nadat zich een storing voordoet. Het kan echter ook anders, legt Bosker uit. “Het nieuwe b-Call houdt in dat we proactief kunnen reageren. Dan bellen wij de automobilist als er een technische storing dreigt.” 

De moderne pechhulp betekent dat de ANWB Alarmcentrale de data kan analyseren van iedere auto die zijn data doorstuurt. “Zo kunnen we het zien als er een probleem aankomt.”

Storingen voorspellen

Om de datastroom uit vele duizenden auto’s te analyseren, werkt ANWB met de database van Intelematics. Dit bedrijf is door de ANWB, samen met een aantal internationale zusterclubs, opgericht om telematicadiensten te ontwikkelen. Intelematics verzamelt over de hele wereld data van alle mogelijke auto’s.

Die enorme database met autogegevens wordt door de ANWB vergeleken met de data die realtime uit auto’s in Nederland komt. “In de nabije toekomst zullen we aan de hand van deze data kunnen zien dat er bij een bepaalde auto een probleem aanstaande is, nog voordat het zo ver is”, vertelt Arend Bosker. “We kunnen dan contact opnemen met de bestuurder en hem waarschuwen. Dan kunnen we een Wegenwacht naar hem toesturen of de automobilist kan zelf contact opnemen met zijn garage. Op die manier zijn we dus pechgevallen voor.”

De data uit auto’s wordt niet alleen vergeleken met de miljoenen autogegevens van Intelematics, maar ook met iets relatief eenvoudigs als de weersverwachting. “Een goed voorbeeld is dat we kunnen zien dat het vloeistofniveau in de accu van een bepaalde auto te laag is, en dat het prestatieniveau terugloopt”, vertelt Bosker. “Als we op zo’n moment zien dat er een erg koude nacht aankomt, dan weten we van tevoren al dat die auto de volgende ochtend niet zal starten. Dan waarschuwen we de berijder van de auto zodat die tijdig actie kan ondernemen.”

Twee seconden

ANWB handelt voor verschillende automerken de telematicastromen af, dat gebeurt voornamelijk via de ANWB-meldkamer in Assen. Omdat de importeurs alle signalen van hun auto’s naar één adres willen sturen, komen ook de e-Call oproepen bij de ANWB binnen. E-Call wordt in steeds meer auto’s af-fabriek ingebouwd. Het heeft dan de vorm van een SOS-knop in het interieur, maar de auto kan in een noodgeval ook zelf contact leggen met de alarmcentrale. “Dat kan gaan om een ongeval, een aanrijding, maar het kan ook zijn dat een bestuurder voelt dat hij niet lekker is. In iedere spoedeisende situatie kun je op de knop drukken of de auto doet het zelf”, legt Arend Bosker uit. 

Vaak kan de ANWB al wel zien wat er aan de hand is, want ook hier wordt gewerkt met de voorspellende functies van telematica. “We kunnen het bijvoorbeeld zien wanneer een auto in 2 seconden vertraagt van 50 km/u naar 0 km/u. Dat is een abnormale vertraging. De auto heeft dan iets geraakt. Op zo’n moment neemt onze meldkamer al contact op met de bestuurder. Zo kunnen we ook zien dat de airbags van een auto zijn geactiveerd.” De alarmcentrale kan dan in een aantal gevallen direct contact opnemen met de bestuurder van de auto. “Als dat niet lukt, of als er sprake is van een ongeval, zetten we de oproep onmiddellijk door naar de 112-centrale. Binnenkort worden e-Call meldingen zelfs geautomatiseerd doorgezet naar de 112-centrale.” De ontwikkeling van e-Call en b-Call zal de komende jaren nog veel verder gaan, verwacht Bosker. “De systemen worden steeds uitgebreider en steeds digitaler. Het effect daarvan is dat we steeds sneller en beter hulp kunnen verlenen. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Aftermarket b-Call

b callBehalve voor zakelijke klanten werkt ANWB ook aan telematica-toepassingen voor de particuliere leden. Dat zijn er in totaal 4,5 miljoen. “Particulieren hebben vaak wat oudere auto’s, waar nog geen e-Call en b-Call in zit”, legt Arend Bosker uit. “We hebben nu een connector ontwikkeld die in de OBD-poort van de auto gaat. We zijn die connector nu aan het testen bij een paar duizend ANWB-leden. Zo’n connector kan net als af-fabriek b-Call storingen doorgeven voordat het storingen zijn.”

Deze connector kan ook toegepast worden voor introductie van telematica in kleinere wagenparken, zegt Bosker. “We hopen dat we hiermee onze dienstverlening steeds verder kunnen uitbreiden.”

ANWB Alarmcentrale: ‘De hulpverlening wordt steeds digitaler’ | Automotive Online

ANWB Alarmcentrale: ‘De hulpverlening wordt steeds digitaler’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: ANWB

Eigenlijk is het niet ingewikkeld. Een auto stuurt een stroom van data over zijn technische conditie naar een centrale computer. In die data staat hoe de technische staat van het voertuig is. Zoals data over het functioneren van alle systemen, de werking van de accu, of het koelsysteem niet te warm is en het oliepeil niet te laag is. Als je die data zou analyseren en vergelijken met andere data, dan wordt het mogelijk om technische storingen te voorkomen.

Arend Bosker is als Manager Service Development bij de ANWB nauw betrokken bij de ontwikkelingen van telematica-toepassingen. “We hebben het hier over systemen als e-Call en b-Call. E-Call is Emergency Call, een automatisch oproepsysteem voor noodgevallen”, legt hij uit. “Breakdown Call is een waarschuwingssysteem voor technische storingen. In steeds meer auto’s zit b-Call als een automatisch oproepsysteem, en ook als een knop op het dashboard of als een app op de smartphone van de automobilist. Daarmee leg je direct verbinding met een alarmcentrale.” Dan wordt de alarmcentrale dus ingeschakeld nadat zich een storing voordoet. Het kan echter ook anders, legt Bosker uit. “Het nieuwe b-Call houdt in dat we proactief kunnen reageren. Dan bellen wij de automobilist als er een technische storing dreigt.” 

De moderne pechhulp betekent dat de ANWB Alarmcentrale de data kan analyseren van iedere auto die zijn data doorstuurt. “Zo kunnen we het zien als er een probleem aankomt.”

Storingen voorspellen

Om de datastroom uit vele duizenden auto’s te analyseren, werkt ANWB met de database van Intelematics. Dit bedrijf is door de ANWB, samen met een aantal internationale zusterclubs, opgericht om telematicadiensten te ontwikkelen. Intelematics verzamelt over de hele wereld data van alle mogelijke auto’s.

Die enorme database met autogegevens wordt door de ANWB vergeleken met de data die realtime uit auto’s in Nederland komt. “In de nabije toekomst zullen we aan de hand van deze data kunnen zien dat er bij een bepaalde auto een probleem aanstaande is, nog voordat het zo ver is”, vertelt Arend Bosker. “We kunnen dan contact opnemen met de bestuurder en hem waarschuwen. Dan kunnen we een Wegenwacht naar hem toesturen of de automobilist kan zelf contact opnemen met zijn garage. Op die manier zijn we dus pechgevallen voor.”

De data uit auto’s wordt niet alleen vergeleken met de miljoenen autogegevens van Intelematics, maar ook met iets relatief eenvoudigs als de weersverwachting. “Een goed voorbeeld is dat we kunnen zien dat het vloeistofniveau in de accu van een bepaalde auto te laag is, en dat het prestatieniveau terugloopt”, vertelt Bosker. “Als we op zo’n moment zien dat er een erg koude nacht aankomt, dan weten we van tevoren al dat die auto de volgende ochtend niet zal starten. Dan waarschuwen we de berijder van de auto zodat die tijdig actie kan ondernemen.”

Twee seconden

ANWB handelt voor verschillende automerken de telematicastromen af, dat gebeurt voornamelijk via de ANWB-meldkamer in Assen. Omdat de importeurs alle signalen van hun auto’s naar één adres willen sturen, komen ook de e-Call oproepen bij de ANWB binnen. E-Call wordt in steeds meer auto’s af-fabriek ingebouwd. Het heeft dan de vorm van een SOS-knop in het interieur, maar de auto kan in een noodgeval ook zelf contact leggen met de alarmcentrale. “Dat kan gaan om een ongeval, een aanrijding, maar het kan ook zijn dat een bestuurder voelt dat hij niet lekker is. In iedere spoedeisende situatie kun je op de knop drukken of de auto doet het zelf”, legt Arend Bosker uit. 

Vaak kan de ANWB al wel zien wat er aan de hand is, want ook hier wordt gewerkt met de voorspellende functies van telematica. “We kunnen het bijvoorbeeld zien wanneer een auto in 2 seconden vertraagt van 50 km/u naar 0 km/u. Dat is een abnormale vertraging. De auto heeft dan iets geraakt. Op zo’n moment neemt onze meldkamer al contact op met de bestuurder. Zo kunnen we ook zien dat de airbags van een auto zijn geactiveerd.” De alarmcentrale kan dan in een aantal gevallen direct contact opnemen met de bestuurder van de auto. “Als dat niet lukt, of als er sprake is van een ongeval, zetten we de oproep onmiddellijk door naar de 112-centrale. Binnenkort worden e-Call meldingen zelfs geautomatiseerd doorgezet naar de 112-centrale.” De ontwikkeling van e-Call en b-Call zal de komende jaren nog veel verder gaan, verwacht Bosker. “De systemen worden steeds uitgebreider en steeds digitaler. Het effect daarvan is dat we steeds sneller en beter hulp kunnen verlenen. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Aftermarket b-Call

b callBehalve voor zakelijke klanten werkt ANWB ook aan telematica-toepassingen voor de particuliere leden. Dat zijn er in totaal 4,5 miljoen. “Particulieren hebben vaak wat oudere auto’s, waar nog geen e-Call en b-Call in zit”, legt Arend Bosker uit. “We hebben nu een connector ontwikkeld die in de OBD-poort van de auto gaat. We zijn die connector nu aan het testen bij een paar duizend ANWB-leden. Zo’n connector kan net als af-fabriek b-Call storingen doorgeven voordat het storingen zijn.”

Deze connector kan ook toegepast worden voor introductie van telematica in kleinere wagenparken, zegt Bosker. “We hopen dat we hiermee onze dienstverlening steeds verder kunnen uitbreiden.”