Partnercontent | Automobielclubs ontwikkelen gezamenlijk telematica producten

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: ANWB)

Het bouwen en ontwikkelen van digitale, mobiele dienstverlening is een continuproces, waarbij enorme hoeveelheden data worden verwerkt en software en algoritmes moeten worden ontwikkeld. In Nederland werkt ANWB Zakelijk daarom voor het ontwikkelen van telematica producten al jaren nauw samen met internationale zusterclubs. Gezamenlijk hebben die touringclubs het bedrijf Intelematics opgezet, dat zich heeft ontwikkeld tot een global player op het gebied van telematica producten.

Intelematics is van oorsprong een Australisch bedrijf, voortgekomen uit de automobielclubs in Australië. In de loop der jaren is Intelematics uitgegroeid tot een wereldwijde leverancier van diensten op het gebied van connected mobility, met vestigingen in Australië, de Verenigde Staten en Europa. In 2016 heeft Intelematics een Europese joint-venture opgericht samen met de ANWB, de Oostenrijkse ÖAMTC en de Britse AA. Gezamenlijk trekken deze organisaties nu op om telematica-producten en diensten voor connected mobility te ontwikkelen voor de Europese markt. Daarbij wordt nauw samengewerkt met onder meer de autofabrikanten. “We werken internationaal”, vertelt CEO Jim Kennedy van Intelematics. “De automobielclubs van verschillende landen hebben veel gedeelde belangen. En omdat we samenwerken, kunnen we ook collectief de autofabrikanten benaderen.” 

In samenwerking met de automobielclubs kunnen vervolgens technieken worden ontwikkeld waarmee Intelematics bijvoorbeeld het gebruik van de auto door de automobilist en diens rijgedrag kan volgen, waarbij data van de verschillende sensoren in de auto wordt verzameld en bewerkt. Met die techniek kunnen verschillende producten worden ontwikkeld. “Zo zijn wij bijvoorbeeld bezig met een algoritme om mensen te adviseren of een elektrische auto iets voor hen is”, vertelt marketing manager Erna Kuiper. “Dat doen we onder meer aan de hand van de ritten die iemand maakt.”

Data verzamelen

jim kennedyEen andere dienst die Intelematics heeft ontwikkeld, is afgelopen jaar door ANWB Zakelijk geïntroduceerd. ANWB wil namelijk niet alleen pechhulp verlenen met de Wegenwacht, maar wil ook pech kunnen voorkomen. Ook deze service is ontwikkeld door Intelematics, in samenwerking met de clubs. “Omdat we wereldwijd actief zijn, kunnen we in de hele wereld data verzamelen”, legt Jim Kennedy uit. “Een auto als een Ford Fiësta bijvoorbeeld, wordt in diverse werelddelen verkocht. We kunnen dus in Australië, in de Verenigde Staten en in diverse Europese landen data verzamelen van bepaalde modellen, die we wereldwijd kunnen gebruiken. Die wereldwijde data gebruiken we om bijvoorbeeld technische storingen te voorspellen. Een dergelijk product kun je niet ontwikkelen op basis van alleen data uit Nederland, maar wel op basis van data uit drie werelddelen. Daarmee creëren we de schaalgrootte die nodig is.” Zo gebruikt ANWB Zakelijk die internationaal ontwikkelde techniek om de auto’s van zijn klanten te monitoren. “We kunnen bijvoorbeeld de brandstofmeter van een auto lezen en we kunnen de signaalfuncties voor storingen uitlezen”, aldus Kuiper. “Wij kunnen dan de berijder een bericht sturen dat er een storing is. Desnoods bellen we iemand om te adviseren een werkplaats op te zoeken. Daarmee bieden we een service die niemand heeft.” Maar een automobielclub in een ander land zou met diezelfde techniek een heel andere service kunnen leveren. In feite fungeert Intelematics als het backoffice, en de verschillende landelijke automobielclubs als frontoffice. “Intelematics is ontstaan omdat de automobielclubs in verschillende landen deels voor dezelfde uitdagingen staan en er dus een sterke behoefte is om kennis te delen”, legt Kuiper uit. “Maar dat wil dus niet zeggen dat in elk land hetzelfde product wordt geleverd. Elke markt stelt weer verschillende eisen. Daarom levert ANWB Zakelijk dus producten die op de Nederlandse zakelijke markt zijn afgestemd.” Zo stelt de AA in het Verenigd Koninkrijk andere eisen. “Daar is de dienstverlening van de AA nog sterk gericht op het verlenen van pechhulp in de zakelijke markt”, aldus Kuiper. “Terwijl wij nu de stap maken naar het voorkomen van pech, waarmee je per saldo pechhulp een stap voor bent.”

Flink geïnvesteerd

erna kuiperANWB Zakelijk heeft in 2018 de omslag gemaakt van traditionele pechhulpverlener naar mobiliteitshulpverlener. Daarvoor zijn tal van connected-oplossingen ontwikkeld, die allemaal zijn gerelateerd aan het concept Car-as-a-Service. Voor dit jaar staan er nieuwe ontwikkelingen op stapel, zoals onder meer een nieuw autoverhuurplatform, maar ook de ontwikkeling van carsharing-producten. Juist voor die ontwikkelingen maakt ANWB gebruik van de samenwerking met internationale partners, met de andere automobielclubs en dus ook met Intelematics Europe.

Afgelopen jaar heeft ANWB Zakelijk al flink geïnvesteerd in nieuwe dienstverlening. Zo is onder meer de kennis van elektrische voertuigen en laadpaaltechnologie bij hulpverleners en de Wegenwacht flink vergroot. “We streven ernaar om gestrande automobilisten zo snel mogelijk de juiste hulp te bieden. Dat noemen we ‘first time right’”, legt Erna Kuiper uit. “Maar nog beter is het om die situatie te voorkomen en dat kunnen we dankzij de data en de middelen van Intelematics Europe.”

Maar wat voorop staat is de internationale samenwerking, vindt Jim Kennedy. “De ANWB en alle aangesloten automobielclubs delen data en kennis met elkaar. Wij van Intelematics maken daarmee
softwaretechnologie, platforms, oplossingen voor de clubs die mensen willen ontzorgen voor wat betreft mobiliteit. Connecting people, daar gaat het om.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Partnercontent | Automobielclubs ontwikkelen gezamenlijk telematica producten | Automotive Online

Partnercontent | Automobielclubs ontwikkelen gezamenlijk telematica producten

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: ANWB)

Het bouwen en ontwikkelen van digitale, mobiele dienstverlening is een continuproces, waarbij enorme hoeveelheden data worden verwerkt en software en algoritmes moeten worden ontwikkeld. In Nederland werkt ANWB Zakelijk daarom voor het ontwikkelen van telematica producten al jaren nauw samen met internationale zusterclubs. Gezamenlijk hebben die touringclubs het bedrijf Intelematics opgezet, dat zich heeft ontwikkeld tot een global player op het gebied van telematica producten.

Intelematics is van oorsprong een Australisch bedrijf, voortgekomen uit de automobielclubs in Australië. In de loop der jaren is Intelematics uitgegroeid tot een wereldwijde leverancier van diensten op het gebied van connected mobility, met vestigingen in Australië, de Verenigde Staten en Europa. In 2016 heeft Intelematics een Europese joint-venture opgericht samen met de ANWB, de Oostenrijkse ÖAMTC en de Britse AA. Gezamenlijk trekken deze organisaties nu op om telematica-producten en diensten voor connected mobility te ontwikkelen voor de Europese markt. Daarbij wordt nauw samengewerkt met onder meer de autofabrikanten. “We werken internationaal”, vertelt CEO Jim Kennedy van Intelematics. “De automobielclubs van verschillende landen hebben veel gedeelde belangen. En omdat we samenwerken, kunnen we ook collectief de autofabrikanten benaderen.” 

In samenwerking met de automobielclubs kunnen vervolgens technieken worden ontwikkeld waarmee Intelematics bijvoorbeeld het gebruik van de auto door de automobilist en diens rijgedrag kan volgen, waarbij data van de verschillende sensoren in de auto wordt verzameld en bewerkt. Met die techniek kunnen verschillende producten worden ontwikkeld. “Zo zijn wij bijvoorbeeld bezig met een algoritme om mensen te adviseren of een elektrische auto iets voor hen is”, vertelt marketing manager Erna Kuiper. “Dat doen we onder meer aan de hand van de ritten die iemand maakt.”

Data verzamelen

jim kennedyEen andere dienst die Intelematics heeft ontwikkeld, is afgelopen jaar door ANWB Zakelijk geïntroduceerd. ANWB wil namelijk niet alleen pechhulp verlenen met de Wegenwacht, maar wil ook pech kunnen voorkomen. Ook deze service is ontwikkeld door Intelematics, in samenwerking met de clubs. “Omdat we wereldwijd actief zijn, kunnen we in de hele wereld data verzamelen”, legt Jim Kennedy uit. “Een auto als een Ford Fiësta bijvoorbeeld, wordt in diverse werelddelen verkocht. We kunnen dus in Australië, in de Verenigde Staten en in diverse Europese landen data verzamelen van bepaalde modellen, die we wereldwijd kunnen gebruiken. Die wereldwijde data gebruiken we om bijvoorbeeld technische storingen te voorspellen. Een dergelijk product kun je niet ontwikkelen op basis van alleen data uit Nederland, maar wel op basis van data uit drie werelddelen. Daarmee creëren we de schaalgrootte die nodig is.” Zo gebruikt ANWB Zakelijk die internationaal ontwikkelde techniek om de auto’s van zijn klanten te monitoren. “We kunnen bijvoorbeeld de brandstofmeter van een auto lezen en we kunnen de signaalfuncties voor storingen uitlezen”, aldus Kuiper. “Wij kunnen dan de berijder een bericht sturen dat er een storing is. Desnoods bellen we iemand om te adviseren een werkplaats op te zoeken. Daarmee bieden we een service die niemand heeft.” Maar een automobielclub in een ander land zou met diezelfde techniek een heel andere service kunnen leveren. In feite fungeert Intelematics als het backoffice, en de verschillende landelijke automobielclubs als frontoffice. “Intelematics is ontstaan omdat de automobielclubs in verschillende landen deels voor dezelfde uitdagingen staan en er dus een sterke behoefte is om kennis te delen”, legt Kuiper uit. “Maar dat wil dus niet zeggen dat in elk land hetzelfde product wordt geleverd. Elke markt stelt weer verschillende eisen. Daarom levert ANWB Zakelijk dus producten die op de Nederlandse zakelijke markt zijn afgestemd.” Zo stelt de AA in het Verenigd Koninkrijk andere eisen. “Daar is de dienstverlening van de AA nog sterk gericht op het verlenen van pechhulp in de zakelijke markt”, aldus Kuiper. “Terwijl wij nu de stap maken naar het voorkomen van pech, waarmee je per saldo pechhulp een stap voor bent.”

Flink geïnvesteerd

erna kuiperANWB Zakelijk heeft in 2018 de omslag gemaakt van traditionele pechhulpverlener naar mobiliteitshulpverlener. Daarvoor zijn tal van connected-oplossingen ontwikkeld, die allemaal zijn gerelateerd aan het concept Car-as-a-Service. Voor dit jaar staan er nieuwe ontwikkelingen op stapel, zoals onder meer een nieuw autoverhuurplatform, maar ook de ontwikkeling van carsharing-producten. Juist voor die ontwikkelingen maakt ANWB gebruik van de samenwerking met internationale partners, met de andere automobielclubs en dus ook met Intelematics Europe.

Afgelopen jaar heeft ANWB Zakelijk al flink geïnvesteerd in nieuwe dienstverlening. Zo is onder meer de kennis van elektrische voertuigen en laadpaaltechnologie bij hulpverleners en de Wegenwacht flink vergroot. “We streven ernaar om gestrande automobilisten zo snel mogelijk de juiste hulp te bieden. Dat noemen we ‘first time right’”, legt Erna Kuiper uit. “Maar nog beter is het om die situatie te voorkomen en dat kunnen we dankzij de data en de middelen van Intelematics Europe.”

Maar wat voorop staat is de internationale samenwerking, vindt Jim Kennedy. “De ANWB en alle aangesloten automobielclubs delen data en kennis met elkaar. Wij van Intelematics maken daarmee
softwaretechnologie, platforms, oplossingen voor de clubs die mensen willen ontzorgen voor wat betreft mobiliteit. Connecting people, daar gaat het om.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.