Van pechhulp naar mobiliteitsservice

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: ANWB)

De Wegenwacht gaat ook mee met zijn tijd. Dit jaar zijn er tientallen nieuwe wegenwachten aangenomen. Die maken ook gebruik van de nieuwste communicatietechnieken. Sinds dit jaar kunnen berijders ook digitaal melden dat ze stilstaan met pech. “Hiermee kunnen we verwachtingen van gestrande weggebruikers nog beter managen en onze dienstverlening hoog houden”, zegt directeur Willem Aal van ANWB Zakelijk. Daarbij kan ANWB nu ook precies zien waar iemand met pech zich bevindt. Hier is een aparte tool voor ontwikkeld die in binnen- en buitenland toepasbaar is. “Juist in het buitenland bewijst die tool zijn nut en vermindert de vertraging bij het aanrijden van de hulpdiensten.”

Car-as-a-service

Voor ANWB Zakelijk is 2018 het jaar van de omslag van traditionele pechhulpverlener naar mobiliteitsdienstverlener. Willem Aal legt uit: “We bieden naast de pechhulp steeds meer mobiliteitsdiensten en -oplossingen. We verlenen hulp bij storingen aan laadvoorzieningen voor elektrische auto’s en naast hulpverlening handelt onze alarmcentrale ook connected services als E-call, Bcall, conciërge-services en stolen vehicle tracking af.” Ook wordt er gewerkt aan diverse andere producten die zijn gerelateerd aan het concept Car as a Service. “De ANWB is succesvol met private lease en we gaan verder investeren in andere vormen van mobiliteit en mobiliteitsdiensten. Dat gaat dan om meer dan alleen maar een auto of een bestelauto huren. In eerste instantie willen we hiermee leden helpen om laagdrempelig en vertrouwd een auto of bestelauto te huren binnen en buiten Nederland. Daarna willen we voor de leden de stap naar carsharing makkelijker maken.” Voor dit platform zoekt de ANWB samenwerking met internationale partners. “We werken altijd met partners die voor ons aanvullen en ketenpartners vormen”, aldus Aal. “De ANWB heeft een krachtig merk en distributiekanaal, maar we kunnen het niet alleen. De meerwaarde voor onze zakelijke klanten is dat ze bij ons alle diensten vinden die ze nodig hebben voor zorgeloze mobiliteit.”

Pech voorkomen

willem aal 0202Daarnaast is ANWB Zakelijk ook actief in verschillende connected-oplossingen. Hiermee worden voor autofabrikanten, fleetowners, verhuurders en leasemaatschappijen diensten verleend op het gebied van pechhulp. “Maar dan wel in een nieuwe vorm, want de ANWB wil pechgevallen niet meer alleen oplossen, maar ook voorkomen. Dat kunnen we omdat we gebruik maken van tientallen jaren pechhulp langs de weg.” De ANWB werkt hiervoor samen met verschillende Europese zusterclubs. Hierdoor is het mogelijk om de data van miljoenen pechgevallen als bron te gebruiken om mogelijke autopech te voorspellen. Die internationale verbinding maakt de ANWB schaalbaar, niet alleen bij het bieden van pechhulp over de grens, maar ook bij het ontwikkelen van nieuwe vormen van dienstverlening gebaseerd op data.

De ANWB wil ook meewerken aan de verlaging van de CO2-emissie door het wegverkeer. “Educatie is daar een goed voorbeeld van”, zegt Aal. “Via connectedcar-toepassingen kunnen we automobilisten helpen om te bepalen of elektrisch rijden een goede keuze voor hen zou zijn. En bovendien zorgen we dat er in het wagenpark dat we aanbieden voor private lease, en vanaf volgend jaar, elektrische auto’s zijn opgenomen.”

Pechhulp bij de laadpaal

Natuurlijk strekt ook de pechhulp zich nu ook uit tot aan de laadpaal. “Al onze wegenwachten zijn volledig gecertificeerd voor het bieden van pechhulp aan elektrische auto’s”, zegt Aal. “Ook de infrastructuur is daar al op toegesneden. Want op alle laadpalen in ons land staat een telefoonnummer dat men kan bellen in geval van een storing. In veel gevallen krijg je dan de ANWB Alarmcentrale aan de lijn. Ons team kan dan in veel gevallen op afstand de storing verhelpen namens de exploitant van de laadpaal. En als dat niet lukt, gaat er een Wegenwacht of een installateur naartoe.”

Fastcharger

In 2018 heeft ANWB Zakelijk flink geïnvesteerd in het verhogen van de kennis van elektrische voertuigen en van laadpaaltechnologie bij hulpverleners en de Wegenwacht. Aal: “Gestrande automobilisten, onze klanten en wijzelf zijn er bij gebaat dat direct de juiste vorm van hulp ter plaatse wordt geboden. Zo proberen we zoveel mogelijk te voorkomen dat iemand moet worden weggesleept. We willen het liefst dat klanten direct weer verder kunnen en niet onnodig hoeven wachten. Wij noemen dit ‘first time right’. Dankzij onze mobiele fastcharger kan een Wegenwacht een elektrische auto na stranding door gebrek aan range in 10 minuten van voldoende power voorzien waarmee de klant zelf door kan rijden naar een laadstation en zo weer op weg is.”

Spitsbrekers

Ander nieuws is dat ANWB Zakelijk samen met BNR Nieuwsradio het platform Spitsbrekers is gestart. Spitsbrekers is er op gericht om samen met bedrijven concrete oplossingen te vinden voor het bekorten van het aantal kilometers dat werknemers in de file staan. Bedrijven die de uitdaging aan willen gaan, kunnen zich aanmelden. “We zijn dus niet op zoek naar mooie papieren oplossingen, maar naar actie in de praktijk”, aldus Aal. De filezwaarte is over de eerste drie kwartalen van dit jaar zo’n 20 procent hoger dan vorig jaar (cijfers ANWB) en de verwachting is dat dit door de aanhoudende economische groei zal toenemen in de komende vijf jaar. Het platform Spitsbrekers wil goede, effectieve ideeën verzamelen om de files korter te maken. Ook in 2019 gaat Spitsbrekers door. De bekendmaking van de titel vindt plaats tijdens de ‘European mobility week’ in september 2019. ANWB Zakelijk zorgt ook in het nieuwe jaar dat berijders zorgeloos onderweg zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Van pechhulp naar mobiliteitsservice | Automotive Online

Van pechhulp naar mobiliteitsservice

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: ANWB)

De Wegenwacht gaat ook mee met zijn tijd. Dit jaar zijn er tientallen nieuwe wegenwachten aangenomen. Die maken ook gebruik van de nieuwste communicatietechnieken. Sinds dit jaar kunnen berijders ook digitaal melden dat ze stilstaan met pech. “Hiermee kunnen we verwachtingen van gestrande weggebruikers nog beter managen en onze dienstverlening hoog houden”, zegt directeur Willem Aal van ANWB Zakelijk. Daarbij kan ANWB nu ook precies zien waar iemand met pech zich bevindt. Hier is een aparte tool voor ontwikkeld die in binnen- en buitenland toepasbaar is. “Juist in het buitenland bewijst die tool zijn nut en vermindert de vertraging bij het aanrijden van de hulpdiensten.”

Car-as-a-service

Voor ANWB Zakelijk is 2018 het jaar van de omslag van traditionele pechhulpverlener naar mobiliteitsdienstverlener. Willem Aal legt uit: “We bieden naast de pechhulp steeds meer mobiliteitsdiensten en -oplossingen. We verlenen hulp bij storingen aan laadvoorzieningen voor elektrische auto’s en naast hulpverlening handelt onze alarmcentrale ook connected services als E-call, Bcall, conciërge-services en stolen vehicle tracking af.” Ook wordt er gewerkt aan diverse andere producten die zijn gerelateerd aan het concept Car as a Service. “De ANWB is succesvol met private lease en we gaan verder investeren in andere vormen van mobiliteit en mobiliteitsdiensten. Dat gaat dan om meer dan alleen maar een auto of een bestelauto huren. In eerste instantie willen we hiermee leden helpen om laagdrempelig en vertrouwd een auto of bestelauto te huren binnen en buiten Nederland. Daarna willen we voor de leden de stap naar carsharing makkelijker maken.” Voor dit platform zoekt de ANWB samenwerking met internationale partners. “We werken altijd met partners die voor ons aanvullen en ketenpartners vormen”, aldus Aal. “De ANWB heeft een krachtig merk en distributiekanaal, maar we kunnen het niet alleen. De meerwaarde voor onze zakelijke klanten is dat ze bij ons alle diensten vinden die ze nodig hebben voor zorgeloze mobiliteit.”

Pech voorkomen

willem aal 0202Daarnaast is ANWB Zakelijk ook actief in verschillende connected-oplossingen. Hiermee worden voor autofabrikanten, fleetowners, verhuurders en leasemaatschappijen diensten verleend op het gebied van pechhulp. “Maar dan wel in een nieuwe vorm, want de ANWB wil pechgevallen niet meer alleen oplossen, maar ook voorkomen. Dat kunnen we omdat we gebruik maken van tientallen jaren pechhulp langs de weg.” De ANWB werkt hiervoor samen met verschillende Europese zusterclubs. Hierdoor is het mogelijk om de data van miljoenen pechgevallen als bron te gebruiken om mogelijke autopech te voorspellen. Die internationale verbinding maakt de ANWB schaalbaar, niet alleen bij het bieden van pechhulp over de grens, maar ook bij het ontwikkelen van nieuwe vormen van dienstverlening gebaseerd op data.

De ANWB wil ook meewerken aan de verlaging van de CO2-emissie door het wegverkeer. “Educatie is daar een goed voorbeeld van”, zegt Aal. “Via connectedcar-toepassingen kunnen we automobilisten helpen om te bepalen of elektrisch rijden een goede keuze voor hen zou zijn. En bovendien zorgen we dat er in het wagenpark dat we aanbieden voor private lease, en vanaf volgend jaar, elektrische auto’s zijn opgenomen.”

Pechhulp bij de laadpaal

Natuurlijk strekt ook de pechhulp zich nu ook uit tot aan de laadpaal. “Al onze wegenwachten zijn volledig gecertificeerd voor het bieden van pechhulp aan elektrische auto’s”, zegt Aal. “Ook de infrastructuur is daar al op toegesneden. Want op alle laadpalen in ons land staat een telefoonnummer dat men kan bellen in geval van een storing. In veel gevallen krijg je dan de ANWB Alarmcentrale aan de lijn. Ons team kan dan in veel gevallen op afstand de storing verhelpen namens de exploitant van de laadpaal. En als dat niet lukt, gaat er een Wegenwacht of een installateur naartoe.”

Fastcharger

In 2018 heeft ANWB Zakelijk flink geïnvesteerd in het verhogen van de kennis van elektrische voertuigen en van laadpaaltechnologie bij hulpverleners en de Wegenwacht. Aal: “Gestrande automobilisten, onze klanten en wijzelf zijn er bij gebaat dat direct de juiste vorm van hulp ter plaatse wordt geboden. Zo proberen we zoveel mogelijk te voorkomen dat iemand moet worden weggesleept. We willen het liefst dat klanten direct weer verder kunnen en niet onnodig hoeven wachten. Wij noemen dit ‘first time right’. Dankzij onze mobiele fastcharger kan een Wegenwacht een elektrische auto na stranding door gebrek aan range in 10 minuten van voldoende power voorzien waarmee de klant zelf door kan rijden naar een laadstation en zo weer op weg is.”

Spitsbrekers

Ander nieuws is dat ANWB Zakelijk samen met BNR Nieuwsradio het platform Spitsbrekers is gestart. Spitsbrekers is er op gericht om samen met bedrijven concrete oplossingen te vinden voor het bekorten van het aantal kilometers dat werknemers in de file staan. Bedrijven die de uitdaging aan willen gaan, kunnen zich aanmelden. “We zijn dus niet op zoek naar mooie papieren oplossingen, maar naar actie in de praktijk”, aldus Aal. De filezwaarte is over de eerste drie kwartalen van dit jaar zo’n 20 procent hoger dan vorig jaar (cijfers ANWB) en de verwachting is dat dit door de aanhoudende economische groei zal toenemen in de komende vijf jaar. Het platform Spitsbrekers wil goede, effectieve ideeën verzamelen om de files korter te maken. Ook in 2019 gaat Spitsbrekers door. De bekendmaking van de titel vindt plaats tijdens de ‘European mobility week’ in september 2019. ANWB Zakelijk zorgt ook in het nieuwe jaar dat berijders zorgeloos onderweg zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.