Efficienter onderhoud door gebruik te maken van data

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Er is geen automobilist die niet de ANWB Wegenwacht kent: de redders in de nood in hun gele auto’s, die je op weg helpen als je auto er onderweg de brui aan heeft gegeven. Nu maakt de ANWB een nieuwe stap. Met een Connected-oplossing kan ANWB Zakelijk verschillende klantgroepen (o.a. OEM’s, fleetowners, verhuurders, lease -maatschappijen) in de autobranche ondersteunen om hun dienstverlening te verbeteren.

Pechhulp hoort daar ook bij, maar dan wel in een nieuwe vorm. De ANWB wil namelijk pechgevallen niet meer alleen maar oplossen, maar ook voorkomen. Daarvoor maakt de ANWB gebruik van de ervaring van tientallen jaren pechhulp langs de weg. “De ANWB helpt bij 1,2 miljoen pechgevallen per jaar”, zegt Bas Jansen, Head of Connected bij de ANWB. “Dat is uniek, die data van pechgevallen heeft niemand. Een paar jaar geleden hebben we in Londen een joint-venture opgezet met een aantal Europese zusterclubs, zoals de Oostenrijkse ÖAMTC en de Britse AA. We kunnen elkaars data gebruiken. Dat is puur technische data, geen persoonlijke data van berijders. En daardoor hebben we een enorme bron van gegevens over alle mogelijke auto’s.”

Een jaar geleden heeft ANWB een connected oplossing voor particuliere automobilisten in de markt gezet. “Daar is erg positief op gereageerd en we kregen al snel vanuit de zakelijke markt de vraag om ook daar met een dergelijke dienstverlening te komen”, zegt Bas Jansen. “Daar is veel  belangstelling voor het voorkomen van pech, maar ook voor andere diensten zoals rijstijl-analyse en -advies, Per slot van rekening hebben wij als ANWB veel kennis van de auto.”

E-call en connector

De nieuwe dienstverlening is een logisch vervolg op de technische ontwikkelingen bij autofabrikanten. Steeds meer auto’s zijn af-fabriek al voorzien van connected technieken, zoals bijvoorbeeld E-call dat vanaf dit jaar verplicht is op alle nieuwe modellen die op de markt komen. “En voor wat oudere auto’s die nog geen connectiviteit hebben, kunnen we een connector gebruiken”, aldus Hans Bosch, International Business Development.

Via connected technieken kan de auto allerlei gegevens verzenden, zoals bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over zijn technische conditie.

Via deze technieken kan de auto allerlei gegevens verzenden, zoals bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over zijn technische conditie. “Je hebt het dan bijvoorbeeld over startaccu’s die niet goed meer functioneren. Zolang het zomer is, merk je daar weinig van, maar in de winter krijg je dan startproblemen. Wij kunnen zien dat een auto een foutcode geeft met betrekking tot die accu, en we kunnen dan de berijder of de fleetowner het advies geven om op korte termijn de accu te vervangen. We hebben zelfs een algoritme ontwikkeld waarmee we kunnen zien welke accu’s aan vervanging toe zijn. Vergis je niet, de startaccu is goed voor 25 procent van de pechgevallen.” Een andere storing is bijvoorbeeld een dichtgeslibd roetfilter. “De auto geeft ook daarover een foutcode”, zegt Bosch. “We kunnen dan de berijder een bericht sturen en hem adviseren om een tijdje 100 km/h in de derde versnelling moet rijden, dan brandt het roetfilter weer schoon.”

En omdat pech voorspeld kan worden, kunnen onderhoud en reparaties beter worden gepland. “Dat biedt ook voordelen voor de dealers, want zij krijgen hiermee meer klantcontacten in hun netwerk”, aldus Bosch.

We leveren geen standaard product, maar op maat gemaakte functionaliteiten.

Rijstijl adviezen

De proactieve pechhulp vormt de kern van de nieuwe dienstverlening van ANWB Zakelijk, maar daarnaast worden allerlei andere diensten aangeboden. De ontwikkeling daarvan is nu in volle gang, en dat zal ook zo blijven, zegt Hans Bosch. “Wij werken bij de productontwikkeling nauw samen met onze klanten. Waar het om gaat is dat we functionaliteiten ontwikkelen die echt een bijdrage leveren aan de doelen die onze klant wil bereiken. We leveren dus geen standaard product, maar op maat gemaakte functionaliteiten.”

Fleetowners kunnen hiermee hun vloot efficiënter inzetten, ze kunnen ook beter volgen wat er aan storingen en pechgevallen in hun vloot is en ze kunnen zelfs ook sturen op het rijgedrag van de berijders. Bas Jansen: “We kunnen aan de hand van de rijstijl adviezen geven aan de berijders. Maar een fleetowner die graag het brandstofverbruik wil verlagen, kan ook de prestaties van zijn berijders met elkaar vergelijken. Dat hoeft niet negatief te zijn, je kunt dat ook heel leuk maken, bijvoorbeeld door elke maand te kijken wie de zuinigste berijder van die maand is geweest.”

Parkeertransactie

Zo kunnen verschillende soorten bedrijven ook verschillende doelen bereiken met via ANWB Zakelijk. “Voor zzp-er is een doeltreffende ritregistratie belangrijk”, zegt Hans Bosch. “Maar een verhuurbedrijf kan via onze dienstverlening bijvoorbeeld zien of een klant zijn huurauto met een volle tank heeft ingeleverd of niet. Daar kan dat verhuurbedrijf weer tijd mee besparen.” Bijzonder is ook de parkeerfunctionaliteit die ANWB aanbiedt. “Ons systeem werkt zo dat de parkeertransactie direct wordt beëindigd als je wegrijdt”, legt Bas Jansen uit. “Je kunt dat dus nooit meer vergeten.”

Zo stroomlijnt ANWB Zakelijk de processen van de fleetowner. “Dat is niet alleen van belang voor die wagenparkbeheerder zelf”, zegt Bas Jansen. “Het is ook voor de autobedrijven van belang en in feite voor de hele autobranche. Door gebruik te maken van data kunnen we over de hele breedte van de autobranche werken aan efficiëntere aftersales-oplossingen.”

Efficienter onderhoud door gebruik te maken van data | Automotive Online

Efficienter onderhoud door gebruik te maken van data

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Er is geen automobilist die niet de ANWB Wegenwacht kent: de redders in de nood in hun gele auto’s, die je op weg helpen als je auto er onderweg de brui aan heeft gegeven. Nu maakt de ANWB een nieuwe stap. Met een Connected-oplossing kan ANWB Zakelijk verschillende klantgroepen (o.a. OEM’s, fleetowners, verhuurders, lease -maatschappijen) in de autobranche ondersteunen om hun dienstverlening te verbeteren.

Pechhulp hoort daar ook bij, maar dan wel in een nieuwe vorm. De ANWB wil namelijk pechgevallen niet meer alleen maar oplossen, maar ook voorkomen. Daarvoor maakt de ANWB gebruik van de ervaring van tientallen jaren pechhulp langs de weg. “De ANWB helpt bij 1,2 miljoen pechgevallen per jaar”, zegt Bas Jansen, Head of Connected bij de ANWB. “Dat is uniek, die data van pechgevallen heeft niemand. Een paar jaar geleden hebben we in Londen een joint-venture opgezet met een aantal Europese zusterclubs, zoals de Oostenrijkse ÖAMTC en de Britse AA. We kunnen elkaars data gebruiken. Dat is puur technische data, geen persoonlijke data van berijders. En daardoor hebben we een enorme bron van gegevens over alle mogelijke auto’s.”

Een jaar geleden heeft ANWB een connected oplossing voor particuliere automobilisten in de markt gezet. “Daar is erg positief op gereageerd en we kregen al snel vanuit de zakelijke markt de vraag om ook daar met een dergelijke dienstverlening te komen”, zegt Bas Jansen. “Daar is veel  belangstelling voor het voorkomen van pech, maar ook voor andere diensten zoals rijstijl-analyse en -advies, Per slot van rekening hebben wij als ANWB veel kennis van de auto.”

E-call en connector

De nieuwe dienstverlening is een logisch vervolg op de technische ontwikkelingen bij autofabrikanten. Steeds meer auto’s zijn af-fabriek al voorzien van connected technieken, zoals bijvoorbeeld E-call dat vanaf dit jaar verplicht is op alle nieuwe modellen die op de markt komen. “En voor wat oudere auto’s die nog geen connectiviteit hebben, kunnen we een connector gebruiken”, aldus Hans Bosch, International Business Development.

Via connected technieken kan de auto allerlei gegevens verzenden, zoals bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over zijn technische conditie.

Via deze technieken kan de auto allerlei gegevens verzenden, zoals bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over zijn technische conditie. “Je hebt het dan bijvoorbeeld over startaccu’s die niet goed meer functioneren. Zolang het zomer is, merk je daar weinig van, maar in de winter krijg je dan startproblemen. Wij kunnen zien dat een auto een foutcode geeft met betrekking tot die accu, en we kunnen dan de berijder of de fleetowner het advies geven om op korte termijn de accu te vervangen. We hebben zelfs een algoritme ontwikkeld waarmee we kunnen zien welke accu’s aan vervanging toe zijn. Vergis je niet, de startaccu is goed voor 25 procent van de pechgevallen.” Een andere storing is bijvoorbeeld een dichtgeslibd roetfilter. “De auto geeft ook daarover een foutcode”, zegt Bosch. “We kunnen dan de berijder een bericht sturen en hem adviseren om een tijdje 100 km/h in de derde versnelling moet rijden, dan brandt het roetfilter weer schoon.”

En omdat pech voorspeld kan worden, kunnen onderhoud en reparaties beter worden gepland. “Dat biedt ook voordelen voor de dealers, want zij krijgen hiermee meer klantcontacten in hun netwerk”, aldus Bosch.

We leveren geen standaard product, maar op maat gemaakte functionaliteiten.

Rijstijl adviezen

De proactieve pechhulp vormt de kern van de nieuwe dienstverlening van ANWB Zakelijk, maar daarnaast worden allerlei andere diensten aangeboden. De ontwikkeling daarvan is nu in volle gang, en dat zal ook zo blijven, zegt Hans Bosch. “Wij werken bij de productontwikkeling nauw samen met onze klanten. Waar het om gaat is dat we functionaliteiten ontwikkelen die echt een bijdrage leveren aan de doelen die onze klant wil bereiken. We leveren dus geen standaard product, maar op maat gemaakte functionaliteiten.”

Fleetowners kunnen hiermee hun vloot efficiënter inzetten, ze kunnen ook beter volgen wat er aan storingen en pechgevallen in hun vloot is en ze kunnen zelfs ook sturen op het rijgedrag van de berijders. Bas Jansen: “We kunnen aan de hand van de rijstijl adviezen geven aan de berijders. Maar een fleetowner die graag het brandstofverbruik wil verlagen, kan ook de prestaties van zijn berijders met elkaar vergelijken. Dat hoeft niet negatief te zijn, je kunt dat ook heel leuk maken, bijvoorbeeld door elke maand te kijken wie de zuinigste berijder van die maand is geweest.”

Parkeertransactie

Zo kunnen verschillende soorten bedrijven ook verschillende doelen bereiken met via ANWB Zakelijk. “Voor zzp-er is een doeltreffende ritregistratie belangrijk”, zegt Hans Bosch. “Maar een verhuurbedrijf kan via onze dienstverlening bijvoorbeeld zien of een klant zijn huurauto met een volle tank heeft ingeleverd of niet. Daar kan dat verhuurbedrijf weer tijd mee besparen.” Bijzonder is ook de parkeerfunctionaliteit die ANWB aanbiedt. “Ons systeem werkt zo dat de parkeertransactie direct wordt beëindigd als je wegrijdt”, legt Bas Jansen uit. “Je kunt dat dus nooit meer vergeten.”

Zo stroomlijnt ANWB Zakelijk de processen van de fleetowner. “Dat is niet alleen van belang voor die wagenparkbeheerder zelf”, zegt Bas Jansen. “Het is ook voor de autobedrijven van belang en in feite voor de hele autobranche. Door gebruik te maken van data kunnen we over de hele breedte van de autobranche werken aan efficiëntere aftersales-oplossingen.”