‘Het is tijd voor een goed gesprek’

Branche actief voor behoud van medewerkers

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

De situatie is bekend: de mobiliteitssector heeft te maken met een groot tekort aan geschoolde medewerkers, met name in de werkplaatsen. Er zijn duizenden vacatures, en de instroom van jongeren in het technisch onderwijs lost dit probleem niet op. Het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf, kortweg OOMT, is bekend met dit vraagstuk. “Het is een terugkerend probleem door de jaren heen”, zegt secretaris Arnoud Koedijk van OOMT. “Het komt natuurlijk ook omdat men tijdens de crisisjaren terughoudend was om leerlingen aan te nemen. Daar betalen we nu de prijs voor.”

Maar terwijl het aan de voorkant al moeilijk is om nieuwe mensen aan te nemen, verdwijnen er aan de achterkant medewerkers soms onnodig naar andere bedrijven, naar andere sectoren of naar de WIA. Daarmee wordt het personeelsprobleem voor de bedrijven alleen maar groter, en het is dus belangrijk om daar wat aan te doen. OOMT start deze dagen de campagne `Fluitend naar je werk’ voor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. “Voor autobedrijven is het van het grootste belang om medewerkers zo lang mogelijk bij zich te houden”, zegt Koedijk. “Daarvoor moet je als werkgever wel een visie ontwikkelen. Als je je medewerkers ziet als alleen maar productiefactor, als een paar handen, dan bouw je geen relatie met ze op. En dat is juist hard nodig, als de werkgever zijn medewerkers voor langere tijd aan het bedrijf wil binden.”

Balans werk privé

Want waarom gaan mensen weg bij hun werkgever? “Vaak heeft het er mee te maken dat ze zich onvoldoende gewaardeerd voelen”, zegt Koedijk. “Waardering en een positieve werksfeer zijn voor veel medewerkers het belangrijkste. We zien mensen soms overstappen naar een ander bedrijf voor vijftig euro extra salaris in de maand. Dat moet te denken geven.” Terwijl er vaak best oplossingen mogelijk zijn voor problemen die een medewerker ervaart. “Neem nu een jonge monteur die vader wordt. Zijn privéleven wordt heel anders en dat kan zich lastig gaan verhouden tot zijn werk. Het helpt dan als de werkgever een empathische houding aanneemt. Praat met die medewerker en kijk of je bijvoorbeeld zijn werktijden kunt aanpassen, zodat hij ’s morgens de kinderen naar school of naar de crèche kan brengen.” Voor oudere medewerkers kan het zijn dat het werk te zwaar wordt. Ook dan is het goed om dit tijdig te bespreken en te zien of iemand bijvoorbeeld in een andere functie of in een duo-baan kan gaan werken. “Maar het is ook belangrijk dat je hulpmiddelen beschikbaar stelt om het werk voor je mensen wat makkelijker te maken, zodat ze minder zwaar belast worden”, aldus Koedijk. “En wat er ook bij hoort is dat je een medewerker die te veel hooi op zijn vork neemt, afremt en tegen zichzelf in bescherming neemt.”

Om dit bespreekbaar te maken, is OOMT gestart met een voorlichtingscampagne. Inzet daarvan is dat er in bedrijven het gesprek op gang komt tussen medewerker en werkgever, maar ook tussen medewerkers onderling. Koedijk: “Dit gesprek moet erover gaan wat er nodig is om te zorgen voor een gezonde en toekomstbestendige manier van werken, zodat de medewerker over een paar jaar nog steeds fluitend naar zijn werk gaat.”

Coachen

Omdat niet elke werkgever weet hoe hij een dergelijk gesprek moet aanpakken, stelt OOMT coaches beschikbaar die de werkgever begeleiden. Niet alleen als theorie, maar ook met het praktisch uitwerken daarvan. “Daarbij kunnen we ook voorlichtingsavonden over dit onderwerp organiseren in het bedrijf, om ter plaatse dit te bespreken”, besluit Koedijk.  Meer informatie hierover is te vinden op oomt.nl, in de nieuwsbrieven en in het magazine Booster van OOMT. 

Branche actief voor behoud van medewerkers | Automotive Online
‘Het is tijd voor een goed gesprek’

Branche actief voor behoud van medewerkers

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

De situatie is bekend: de mobiliteitssector heeft te maken met een groot tekort aan geschoolde medewerkers, met name in de werkplaatsen. Er zijn duizenden vacatures, en de instroom van jongeren in het technisch onderwijs lost dit probleem niet op. Het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf, kortweg OOMT, is bekend met dit vraagstuk. “Het is een terugkerend probleem door de jaren heen”, zegt secretaris Arnoud Koedijk van OOMT. “Het komt natuurlijk ook omdat men tijdens de crisisjaren terughoudend was om leerlingen aan te nemen. Daar betalen we nu de prijs voor.”

Maar terwijl het aan de voorkant al moeilijk is om nieuwe mensen aan te nemen, verdwijnen er aan de achterkant medewerkers soms onnodig naar andere bedrijven, naar andere sectoren of naar de WIA. Daarmee wordt het personeelsprobleem voor de bedrijven alleen maar groter, en het is dus belangrijk om daar wat aan te doen. OOMT start deze dagen de campagne `Fluitend naar je werk’ voor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. “Voor autobedrijven is het van het grootste belang om medewerkers zo lang mogelijk bij zich te houden”, zegt Koedijk. “Daarvoor moet je als werkgever wel een visie ontwikkelen. Als je je medewerkers ziet als alleen maar productiefactor, als een paar handen, dan bouw je geen relatie met ze op. En dat is juist hard nodig, als de werkgever zijn medewerkers voor langere tijd aan het bedrijf wil binden.”

Balans werk privé

Want waarom gaan mensen weg bij hun werkgever? “Vaak heeft het er mee te maken dat ze zich onvoldoende gewaardeerd voelen”, zegt Koedijk. “Waardering en een positieve werksfeer zijn voor veel medewerkers het belangrijkste. We zien mensen soms overstappen naar een ander bedrijf voor vijftig euro extra salaris in de maand. Dat moet te denken geven.” Terwijl er vaak best oplossingen mogelijk zijn voor problemen die een medewerker ervaart. “Neem nu een jonge monteur die vader wordt. Zijn privéleven wordt heel anders en dat kan zich lastig gaan verhouden tot zijn werk. Het helpt dan als de werkgever een empathische houding aanneemt. Praat met die medewerker en kijk of je bijvoorbeeld zijn werktijden kunt aanpassen, zodat hij ’s morgens de kinderen naar school of naar de crèche kan brengen.” Voor oudere medewerkers kan het zijn dat het werk te zwaar wordt. Ook dan is het goed om dit tijdig te bespreken en te zien of iemand bijvoorbeeld in een andere functie of in een duo-baan kan gaan werken. “Maar het is ook belangrijk dat je hulpmiddelen beschikbaar stelt om het werk voor je mensen wat makkelijker te maken, zodat ze minder zwaar belast worden”, aldus Koedijk. “En wat er ook bij hoort is dat je een medewerker die te veel hooi op zijn vork neemt, afremt en tegen zichzelf in bescherming neemt.”

Om dit bespreekbaar te maken, is OOMT gestart met een voorlichtingscampagne. Inzet daarvan is dat er in bedrijven het gesprek op gang komt tussen medewerker en werkgever, maar ook tussen medewerkers onderling. Koedijk: “Dit gesprek moet erover gaan wat er nodig is om te zorgen voor een gezonde en toekomstbestendige manier van werken, zodat de medewerker over een paar jaar nog steeds fluitend naar zijn werk gaat.”

Coachen

Omdat niet elke werkgever weet hoe hij een dergelijk gesprek moet aanpakken, stelt OOMT coaches beschikbaar die de werkgever begeleiden. Niet alleen als theorie, maar ook met het praktisch uitwerken daarvan. “Daarbij kunnen we ook voorlichtingsavonden over dit onderwerp organiseren in het bedrijf, om ter plaatse dit te bespreken”, besluit Koedijk.  Meer informatie hierover is te vinden op oomt.nl, in de nieuwsbrieven en in het magazine Booster van OOMT.