ANWB Zakelijk wil voorloper zijn in EV-hulpverlening

Aanhaken op de laadpaal

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

De cijfers liegen er niet om. Het aantal verkochte elektrische auto’s verdubbelde in het eerste halfjaar ten opzichte van vorig jaar. En inmiddels blijken ook de elektrische occasions gretig aftrek te vinden onder consumenten. Momenteel rijden er zo’n 130 duizend elektrische auto’s in Nederland. “Elektrische auto’s vormen daarmee een markt op zich”, weet Andres de Graaf, accountmanager bij ANWB Zakelijk. “Er is volop concurrentie tussen diverse exploitanten die oplaadpalen plaatsen aan de openbare weg, langs rijkswegen en bij mensen thuis. Serviceproviders bieden passen die toegang bieden tot de laadpalen. Ondanks dat er verschillende aanbieders zijn, is er wel één standaardstekker en één standaardpas voor alle laadpalen Nederland. Hiervoor heeft de ANWB zich hard gemaakt in het formule E-team, waarin onder andere ook de Bovag en RAI Vereniging zitten. De Nederlandse laadpaalinfrastructuur behoort daarnaast tot de beste van Europa: diverse laadpaalexploitanten beheren nu bij elkaar zo’n 120 duizend laadpalen.”

24/7 hulpverlening

De elektrificering biedt ANWB Zakelijk naast uitdagingen – een EV vergt minder onderhoud en is minder storingsgevoelig – ook kansen. Al die laadpalen moeten worden onderhouden, beheerd en gerepareerd. “In eerste instantie deden de laadpaalexploitanten dit allemaal zelf”, vertelt De Graaf. “Toen ze groter werden legden ze netwerken van installateurs aan. Maar met allemaal verschillende bedrijven onderhandelen en service afspraken maken is een functie op zich. Dus besloten ze om te kiezen voor één partij die 24/7 beschikbaar is. ANWB Zakelijk pakte die rol gelijk op: de dienstverlening sluit immers naadloos aan op onze corebusiness. Wij bieden al 24/7 hulpverlening voor de autobranche en hebben daarvoor alle middelen in huis. Daarnaast zijn we bij ANWB Zakelijk gewend aan maatwerkcontracten en het werken uit naam van grootzakelijke klanten.”

Gespecialiseerd

ANWB Zakelijk heeft inmiddels een team dat volledig is gespecialiseerd op het bieden van pechhulp voor elektrisch rijden, inclusief de infrastructuur. “Als iemand het nummer op de laadpaal met een storing belt, krijgt hij in veel gevallen iemand van de ANWB Alarmcentrale aan de lijn”, aldus De Graaf. “Ons team verhelpt de storing dan op afstand uit naam van de exploitant.” In 90 procent van de gevallen kan de storing op afstand worden verholpen. “En lukt dat niet, dan gaat er een Wegenwacht of installateur naar toe.”

Je kunt niet meer achteroverleunen en wachten.

Voor de uitbreiding met deze dienstverlening is er flink geïnvesteerd in het verhogen van de kennis van de EV- en laadpaaltechnologie bij hulpverleners en de Wegenwacht, zegt De Graaf. “Want je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren wanneer er verkeerd met elektriciteit wordt gewerkt. Al onze wegenwachten zijn gecertificeerd om te mogen werken aan elektrische voertuigen.”

Specialisatie

De vraag is natuurlijk of die grote investeringen lonend zijn, omdat het marktaandeel van de EV in Nederland op dit moment nog slechts 3 procent bedraagt. De Graaf: “We zien dat er steeds meer voertuigen op de markt komen die een groter publiek bereiken door hun actieradius en prijs. Zowel de nationale als Europese overheden stimuleren de elektrische autoverkoop.

Europese palen

ANWB Zakelijk en 40 zusterorganisaties uit heel Europa zijn verenigd in het samenwerkingsverband ARC Europe. Op deze manier kan de pechhulpverlener zijn grootzakelijke en particuliere klanten door heel Europa van dienst zijn. De Graaf: “Toen we bij ANWB Zakelijk de vraag kregen of internationaal in pechhulp voor elektrische voertuigen en laadvoorzieningen kon worden voorzien, hebben we dat samen met ARC Europe opgepakt. Hierdoor kunnen we de service voor elektrische auto’s en laadpalen door heel Europa bieden.”

Je kunt niet meer achterover leunen en wachten,” zegt De Graaf. “De elektrificering van het wagenpark gaat razendsnel. Wij vinden dat wij als ANWB als grootste pechhulpverlener relevant moeten blijven en kennis moeten delen met de markt. Onze Wegenwacht leert inmiddels aan de andere hulpdiensten in Nederland hoe zij te werk moeten gaan bij ongevallen met elektrische voertuigen en leidt wegenwachten in andere landen op. Zodat onze klanten door heel Europa goed geholpen worden.”

Voorop lopen

Het verlenen van hulp rond pech en storingen bij laadpalen en EV’s sluit aan op de ambitie van de ANWB om de transitie naar nul emissie te versnellen, zegt De Graaf. “We geven advies over duurzame mobiliteit en ontwikkelingen zelf duurzame producten en diensten voor mobiliteit. En we geven zelf het goede voorbeeld. We houden een proef met een waterstofauto, een Hyundai ix35, om daar zelf ervaring mee op te doen. Daarnaast verlenen we in diverse grote steden pechhulp per e-bike en we voegen dit jaar diverse elektrische voertuigen aan de Wegenwachtvloot toe.” Het mes snijdt hierbij aan twee kanten, zegt De Graaf. “Door zelf het goede voorbeeld te geven, bouwen we onze ervaring en expertise op dit gebied uit, zodat ANWB Zakelijk niet alleen nu, maar ook in de toekomst voorop blijft lopen.” 

De EV-dienst­verlening sluit aan op onze core business.

Europese palen

ANWB Zakelijk en 40 zusterorganisaties uit heel Europa zijn verenigd in het samenwerkingsverband ARC Europe. Op deze manier kan de pechhulpverlener zijn grootzakelijke en particuliere klanten door heel Europa van dienst zijn. De Graaf: “Toen we bij ANWB Zakelijk de vraag kregen of internationaal in pechhulp voor elektrische voertuigen en laadvoorzieningen kon worden voorzien, hebben we dat samen met ARC Europe opgepakt. Hierdoor kunnen we de service voor elektrische auto’s en laadpalen door heel Europa bieden.”

Aanhaken op de laadpaal | Automotive Online
ANWB Zakelijk wil voorloper zijn in EV-hulpverlening

Aanhaken op de laadpaal

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

De cijfers liegen er niet om. Het aantal verkochte elektrische auto’s verdubbelde in het eerste halfjaar ten opzichte van vorig jaar. En inmiddels blijken ook de elektrische occasions gretig aftrek te vinden onder consumenten. Momenteel rijden er zo’n 130 duizend elektrische auto’s in Nederland. “Elektrische auto’s vormen daarmee een markt op zich”, weet Andres de Graaf, accountmanager bij ANWB Zakelijk. “Er is volop concurrentie tussen diverse exploitanten die oplaadpalen plaatsen aan de openbare weg, langs rijkswegen en bij mensen thuis. Serviceproviders bieden passen die toegang bieden tot de laadpalen. Ondanks dat er verschillende aanbieders zijn, is er wel één standaardstekker en één standaardpas voor alle laadpalen Nederland. Hiervoor heeft de ANWB zich hard gemaakt in het formule E-team, waarin onder andere ook de Bovag en RAI Vereniging zitten. De Nederlandse laadpaalinfrastructuur behoort daarnaast tot de beste van Europa: diverse laadpaalexploitanten beheren nu bij elkaar zo’n 120 duizend laadpalen.”

24/7 hulpverlening

De elektrificering biedt ANWB Zakelijk naast uitdagingen – een EV vergt minder onderhoud en is minder storingsgevoelig – ook kansen. Al die laadpalen moeten worden onderhouden, beheerd en gerepareerd. “In eerste instantie deden de laadpaalexploitanten dit allemaal zelf”, vertelt De Graaf. “Toen ze groter werden legden ze netwerken van installateurs aan. Maar met allemaal verschillende bedrijven onderhandelen en service afspraken maken is een functie op zich. Dus besloten ze om te kiezen voor één partij die 24/7 beschikbaar is. ANWB Zakelijk pakte die rol gelijk op: de dienstverlening sluit immers naadloos aan op onze corebusiness. Wij bieden al 24/7 hulpverlening voor de autobranche en hebben daarvoor alle middelen in huis. Daarnaast zijn we bij ANWB Zakelijk gewend aan maatwerkcontracten en het werken uit naam van grootzakelijke klanten.”

Gespecialiseerd

ANWB Zakelijk heeft inmiddels een team dat volledig is gespecialiseerd op het bieden van pechhulp voor elektrisch rijden, inclusief de infrastructuur. “Als iemand het nummer op de laadpaal met een storing belt, krijgt hij in veel gevallen iemand van de ANWB Alarmcentrale aan de lijn”, aldus De Graaf. “Ons team verhelpt de storing dan op afstand uit naam van de exploitant.” In 90 procent van de gevallen kan de storing op afstand worden verholpen. “En lukt dat niet, dan gaat er een Wegenwacht of installateur naar toe.”

Je kunt niet meer achteroverleunen en wachten.

Voor de uitbreiding met deze dienstverlening is er flink geïnvesteerd in het verhogen van de kennis van de EV- en laadpaaltechnologie bij hulpverleners en de Wegenwacht, zegt De Graaf. “Want je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren wanneer er verkeerd met elektriciteit wordt gewerkt. Al onze wegenwachten zijn gecertificeerd om te mogen werken aan elektrische voertuigen.”

Specialisatie

De vraag is natuurlijk of die grote investeringen lonend zijn, omdat het marktaandeel van de EV in Nederland op dit moment nog slechts 3 procent bedraagt. De Graaf: “We zien dat er steeds meer voertuigen op de markt komen die een groter publiek bereiken door hun actieradius en prijs. Zowel de nationale als Europese overheden stimuleren de elektrische autoverkoop.

Europese palen

ANWB Zakelijk en 40 zusterorganisaties uit heel Europa zijn verenigd in het samenwerkingsverband ARC Europe. Op deze manier kan de pechhulpverlener zijn grootzakelijke en particuliere klanten door heel Europa van dienst zijn. De Graaf: “Toen we bij ANWB Zakelijk de vraag kregen of internationaal in pechhulp voor elektrische voertuigen en laadvoorzieningen kon worden voorzien, hebben we dat samen met ARC Europe opgepakt. Hierdoor kunnen we de service voor elektrische auto’s en laadpalen door heel Europa bieden.”

Je kunt niet meer achterover leunen en wachten,” zegt De Graaf. “De elektrificering van het wagenpark gaat razendsnel. Wij vinden dat wij als ANWB als grootste pechhulpverlener relevant moeten blijven en kennis moeten delen met de markt. Onze Wegenwacht leert inmiddels aan de andere hulpdiensten in Nederland hoe zij te werk moeten gaan bij ongevallen met elektrische voertuigen en leidt wegenwachten in andere landen op. Zodat onze klanten door heel Europa goed geholpen worden.”

Voorop lopen

Het verlenen van hulp rond pech en storingen bij laadpalen en EV’s sluit aan op de ambitie van de ANWB om de transitie naar nul emissie te versnellen, zegt De Graaf. “We geven advies over duurzame mobiliteit en ontwikkelingen zelf duurzame producten en diensten voor mobiliteit. En we geven zelf het goede voorbeeld. We houden een proef met een waterstofauto, een Hyundai ix35, om daar zelf ervaring mee op te doen. Daarnaast verlenen we in diverse grote steden pechhulp per e-bike en we voegen dit jaar diverse elektrische voertuigen aan de Wegenwachtvloot toe.” Het mes snijdt hierbij aan twee kanten, zegt De Graaf. “Door zelf het goede voorbeeld te geven, bouwen we onze ervaring en expertise op dit gebied uit, zodat ANWB Zakelijk niet alleen nu, maar ook in de toekomst voorop blijft lopen.” 

De EV-dienst­verlening sluit aan op onze core business.

Europese palen

ANWB Zakelijk en 40 zusterorganisaties uit heel Europa zijn verenigd in het samenwerkingsverband ARC Europe. Op deze manier kan de pechhulpverlener zijn grootzakelijke en particuliere klanten door heel Europa van dienst zijn. De Graaf: “Toen we bij ANWB Zakelijk de vraag kregen of internationaal in pechhulp voor elektrische voertuigen en laadvoorzieningen kon worden voorzien, hebben we dat samen met ARC Europe opgepakt. Hierdoor kunnen we de service voor elektrische auto’s en laadpalen door heel Europa bieden.”