‘Samenwerking onmisbaar in transitie naar online remarketing’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Foto: Max de Krijger. > Mark de Witte (links) en Wilbert Muilenburg (rechts) zoeken de samenwerking op

De Witte en Muilenburg zijn begin dit jaar in dienst getreden bij Indewal. Muilenburg (44) heeft na zijn hts-opleiding Autotechniek altijd in de automotive-branche gewerkt. “Ik ga me nadrukkelijk met de ontwikkeling van het online verkoopkanaal bezighouden. Onze focus ligt op innovatie. Bij remarketing van gebruikte auto’s zien we nog steeds vaak de klant die langskomt en tegen de banden schopt. Wij willen ervoor zorgen dat auto’s over een paar jaar alleen nog maar via internet worden verkocht.”

Samenwerking zoeken

Mark de Witte (50) heeft geen achtergrond in de branche. “Ik ben altijd bezig geweest met het positioneren van merken, vaak voor grote bedrijven als Eiff el, Ziggo en Menzis. Mijn focus is kijken waar de markt en de klant heen gaan. Om je te kunnen positioneren in een veranderende markt, moet je blijven vernieuwen en je eigen rol definiëren. Samenwerken met andere partijen is daarbij een van de belangrijkste pijlers. Zo kun je stappen zetten. Het interessante aan Indewal vind ik dat het bedrijf vooruitkijkt en de samenwerking zoekt. Dat gebeurt al met taxatieplatform Biddo en softwarepakket Helga. Je kunt niet alles op eigen houtje doen.”

Lagere drempel

Het zit in het DNA van Indewal om als eerste nieuwe concepten uit te rollen, zegt Muilenburg. “Indewal was de eerste die in processen dacht en maakte als eerste in de B2B-markt de omslag van traditionele naar digitale verkoop. Als je als autobedrijf eenmaal digitaal bij ons een auto hebt gekocht, dan wil je niet anders meer.” Volgens Muilenburg kent online verkoop voor B2B minder drempels dan voor de consumentenmarkt. “Een gemiddeld autobedrijf in Nederland koopt drie keer per dag een auto. Ik denk dat online remarketing een sneeuwbal is. Over drie jaar kunnen we het ons niet meer voorstellen dat een auto werkelijk nog ter plekke werd bekeken. Door meer en betere data kunnen wij onze klanten beter inzicht geven in wat er in de markt gebeurt. Wij kunnen zo de juiste auto bij het juiste kanaal wegzetten. En als het aanbod opdroogt, kijk je ergens anders, ook over de grens.”

Autobeten

Met de opkomst van het online kanaal en de focus op data en processen is ook een nieuw soort werknemer nodig, besluiten Muilenburg en De Witte: “Wij zoeken nog personeel, maar kijken daarbij ook buiten de branche. Er is al genoeg vakkennis. Wij zoeken juist ‘autobeten’ die met een frisse blik naar de markt kijken. Kennis is niet noodzakelijk; we hebben juist behoefte aan mensen die houden van innovatie, bezig zijn met data en begrijpen dat de wereld verandert. Dus iedereen die zich aangesproken voelt, is welkom om een mail te sturen, of nog beter: een video waarin hij of zij zichzelf presenteert.”

‘Samenwerking onmisbaar in transitie naar online remarketing’ | Automotive Online

‘Samenwerking onmisbaar in transitie naar online remarketing’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Foto: Max de Krijger. > Mark de Witte (links) en Wilbert Muilenburg (rechts) zoeken de samenwerking op

De Witte en Muilenburg zijn begin dit jaar in dienst getreden bij Indewal. Muilenburg (44) heeft na zijn hts-opleiding Autotechniek altijd in de automotive-branche gewerkt. “Ik ga me nadrukkelijk met de ontwikkeling van het online verkoopkanaal bezighouden. Onze focus ligt op innovatie. Bij remarketing van gebruikte auto’s zien we nog steeds vaak de klant die langskomt en tegen de banden schopt. Wij willen ervoor zorgen dat auto’s over een paar jaar alleen nog maar via internet worden verkocht.”

Samenwerking zoeken

Mark de Witte (50) heeft geen achtergrond in de branche. “Ik ben altijd bezig geweest met het positioneren van merken, vaak voor grote bedrijven als Eiff el, Ziggo en Menzis. Mijn focus is kijken waar de markt en de klant heen gaan. Om je te kunnen positioneren in een veranderende markt, moet je blijven vernieuwen en je eigen rol definiëren. Samenwerken met andere partijen is daarbij een van de belangrijkste pijlers. Zo kun je stappen zetten. Het interessante aan Indewal vind ik dat het bedrijf vooruitkijkt en de samenwerking zoekt. Dat gebeurt al met taxatieplatform Biddo en softwarepakket Helga. Je kunt niet alles op eigen houtje doen.”

Lagere drempel

Het zit in het DNA van Indewal om als eerste nieuwe concepten uit te rollen, zegt Muilenburg. “Indewal was de eerste die in processen dacht en maakte als eerste in de B2B-markt de omslag van traditionele naar digitale verkoop. Als je als autobedrijf eenmaal digitaal bij ons een auto hebt gekocht, dan wil je niet anders meer.” Volgens Muilenburg kent online verkoop voor B2B minder drempels dan voor de consumentenmarkt. “Een gemiddeld autobedrijf in Nederland koopt drie keer per dag een auto. Ik denk dat online remarketing een sneeuwbal is. Over drie jaar kunnen we het ons niet meer voorstellen dat een auto werkelijk nog ter plekke werd bekeken. Door meer en betere data kunnen wij onze klanten beter inzicht geven in wat er in de markt gebeurt. Wij kunnen zo de juiste auto bij het juiste kanaal wegzetten. En als het aanbod opdroogt, kijk je ergens anders, ook over de grens.”

Autobeten

Met de opkomst van het online kanaal en de focus op data en processen is ook een nieuw soort werknemer nodig, besluiten Muilenburg en De Witte: “Wij zoeken nog personeel, maar kijken daarbij ook buiten de branche. Er is al genoeg vakkennis. Wij zoeken juist ‘autobeten’ die met een frisse blik naar de markt kijken. Kennis is niet noodzakelijk; we hebben juist behoefte aan mensen die houden van innovatie, bezig zijn met data en begrijpen dat de wereld verandert. Dus iedereen die zich aangesproken voelt, is welkom om een mail te sturen, of nog beter: een video waarin hij of zij zichzelf presenteert.”