VZR: kilometervergoeding moet naar gemiddeld € 0,31

Kilometervergoeding • De recente verhoging van het belastingvrij tarief is veel te klein volgens de belangenvereniging.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

De vergoeding die een werkgever aan medewerkers mag verstrekken per zakelijke kilometer is voor het eerst sinds 17 jaar verhoogd, van 19 naar 21 cent. De VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) ziet dat als een logische stap, maar meldt in een persbericht dat de verhoging veel te klein is. De kilometervergoeding zou gemiddeld 31 cent moeten zijn, berekende de belangenvereniging.

VZR hanteert de werkelijke kosten van het autorijden als uitgangspunt. Deze verschillen sterk per auto. Voor een goedkope auto tot 20 duizend euro liggen de echte kosten op 24 cent per kilometer. Kost de auto 40 duizend euro, dan gaat het al om 46 cent per kilometer, berekende de VZR, die adviseert om een gemiddelde norm aan te houden van 31 cent per kilometer. VZR maakt die berekening jaarlijks en heeft het normbedrag ten opzichte van vorig jaar met 5 cent verhoogd: het gevolg van een verdere toename van diverse kosten; verhoging in autoprijzen, reparatie- en onderhoudskosten, brandstofprijzen en inflatie. Al deze factoren zijn meegenomen in de berekening.

“Autorijden is duur. Het is niet meer dan redelijk dat er tussen partijen eerlijke tarieven worden vergoed of doorberekend”, stelt Jan van Delft, voorzitter van VZR. “Wij geven in een zorgvuldige berekening jaarlijks een norm. Wij adviseren partijen deze norm over te nemen. Verder blijven wij lobbyen in Den Haag voor een hoger onbelast bedrag. De verhoging naar 21 cent is mooi maar dekt nog steeds de lading niet.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

VZR: kilometervergoeding moet naar gemiddeld € 0,31 | Automotive Online

VZR: kilometervergoeding moet naar gemiddeld € 0,31

Kilometervergoeding • De recente verhoging van het belastingvrij tarief is veel te klein volgens de belangenvereniging.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

De vergoeding die een werkgever aan medewerkers mag verstrekken per zakelijke kilometer is voor het eerst sinds 17 jaar verhoogd, van 19 naar 21 cent. De VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) ziet dat als een logische stap, maar meldt in een persbericht dat de verhoging veel te klein is. De kilometervergoeding zou gemiddeld 31 cent moeten zijn, berekende de belangenvereniging.

VZR hanteert de werkelijke kosten van het autorijden als uitgangspunt. Deze verschillen sterk per auto. Voor een goedkope auto tot 20 duizend euro liggen de echte kosten op 24 cent per kilometer. Kost de auto 40 duizend euro, dan gaat het al om 46 cent per kilometer, berekende de VZR, die adviseert om een gemiddelde norm aan te houden van 31 cent per kilometer. VZR maakt die berekening jaarlijks en heeft het normbedrag ten opzichte van vorig jaar met 5 cent verhoogd: het gevolg van een verdere toename van diverse kosten; verhoging in autoprijzen, reparatie- en onderhoudskosten, brandstofprijzen en inflatie. Al deze factoren zijn meegenomen in de berekening.

“Autorijden is duur. Het is niet meer dan redelijk dat er tussen partijen eerlijke tarieven worden vergoed of doorberekend”, stelt Jan van Delft, voorzitter van VZR. “Wij geven in een zorgvuldige berekening jaarlijks een norm. Wij adviseren partijen deze norm over te nemen. Verder blijven wij lobbyen in Den Haag voor een hoger onbelast bedrag. De verhoging naar 21 cent is mooi maar dekt nog steeds de lading niet.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.